Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Huis, tuin en keukenhasj met Modest!

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Huis, tuin en keukenhasj met Modest!

    Korting op 420shop
    Goeiedag allen!

    Na m'n SCROG tutorial plaats ik hier m'n 2e tutorial. Hoe maak je hasj op z'n Modests?
    Niets nieuws onder de zon, maar ik zag het nog nergens degelijk uitgeschreven...

    Modest had afgelopen zomer nog ergens een plant staan die bomvol THC zat, maar ook bomvol zaden. Compleet bestoven door hennep enkele honderden meters verder.
    Goed om te roken, maar het duurde een kwartier voordat je er een joint van had die niet knetterde.
    Aangezien ik dus met een 10-liter emmer zat vol verknipte toppen en knipafval kon ik dit niet allemaal omzetten tot wietboter. Anders had ik boter voor een jaar of 5... .

    Ice-O-Lator is ook niet zo m'n ding. Hierbij krijg je maar een heel klein percentage van je THC kristallen los, en deze hasj smaakt me achteraf ook veel te scherp. En ik vind het ook gewoon een gigantisch lomp gedoe om telkens met ijs en water te lopen sleuren.

    Dus zocht ik her en der wat info over droog zeven, een beetje op z'n Marokkaans! Deze info voegde ik allemaal samen in dit projectje en daar rolt dan dit verslag uit.
    Tijdens het typen ben ik als het ware m'n eerste -zelfgedroogzeefde- hasj aan het roken. M'n excuses als de tekst dus wat uitloopt .
    Ohja, en de foto's zijn nog steeds wazig. Al 6 jaar staat er een nieuwe camera op m'n sinterklaas lijstje. Maar mijn adres heeft die blijkbaar nog niet...

    Wat hebben we nodig?Stap 1.

    Koop jezelf wat houten balkjes en knutsel 2 exacte kaders. De grootte en vorm kies je uiteraard zelf.
    Aangezien ik een hele hoop te verwerken had koos ik voor een kader van 100x50 cm. Ideaal voor grote hoeveelheden, maar voor enkel wat knipafval uit de tent zou ik kleiner gaan. Dat stokeert achteraf ook handiger.

    Stap 2.

    Zorg dat je een zeef te pakken krijgt. Je weet wel, de zeven die ze gebruiken bij zeefdruk voor shirts. Het is moeilijk om deze online te vinden (buiten een dure online shop) maar na wat zoeken vond ik wel een bedrijf die deze ook aan particulieren verkocht. Er zijn veel topics online te vinden over welke maaswijdte te nemen. Een Ice-o-lator bv. heeft meerdere zakken om de trichomen ook nog eens te breken (kopjes apart) zodat je eerste en tweede kwaliteit krijgt. Je kunt jezelf erin verdiepen, maar ik hou het liever simpel.
    Na wat verder opzoeken kwam ik tot de conclusie dat de ideale 'basic' maaswijdte 150 micron is.

    Ofwel in zeefdrukkers termen '43T80 150M'

    Deze bevestig je dan zo strak mogelijk aan een van de kaders. Je mag hier gerust wat kracht opzetten, want hoe strakker deze zit, hoe beter je gaat kunnen zeven.
    De mijne zat zelf ook iets te losjes, en dat gaat wel irriteren na een tijd.

    Hier zie je hoe je de zeef moet bevestigen en aanspannen.

    TIP: Wees niet ongeduldig zoals ik, en knip de zeef pas na het bevestigen op maat. Het zorgt ervoor dat het strak spannen een stuk beter gaat.

    Hierna kun je kiezen. Ofwel zoek je een vlakke ondergrond die proper en glad is waar je op kunt zeven en achteraf alle THC kunt opvangen. Maar dan moet je ook wel zien dat dit in een compleet winddichte ruimte gebeurd, want alle THC stuift wel in het rond. Dan kun je je 2e kader tegen je 1e kader kleven en heb je zo al je zeef.

    Ofwel koop je nog een stuk plexiglas/glas/spiegel en bevestig je deze op je 2e kader. Dan kun je achteraf je 1e kader met zeef hierop leggen en zo zeven.

    En hiermee heb je al je zeef en eventuele opvangbak!
    mini_1.jpg mini_2.jpg mini_3.jpg

    Stap 3.

    Zeven!
    Zorg dat alle knipafval en eventuele toppen kurk en kurk droog zijn. Vochtige THC in je hash kan alles verpesten!
    Steek alles in een luchtdichte zak in de vriezer zodat alle kristallen makkelijk lossen.

    Als alles goed bevroren is komt het zeefwerk. Ik heb ik totaal 7 keer gezeefd, dit voornamelijk omdat er veel toppen bijzaten en ik deze telkens fijner en fijner kon maken.
    Als je enkel knipafval hebt zal een keer of 3 wel volstaan.
    Handje vol nemen, fijn proberen maken met de hand (lukt goed als het afval ijskoud is) en over de zeef wrijven. Voorzichtig heen en weer schudden, en terug wat wrijven. Daarna alles bij elkaar schrapen met een kaart (helpt om de THC erdoor te duwen) en terug herhalen.
    Het is in het begin een beetje oefenen, maar na een tijd sta je te zeven als een professional!

    Dit proces deed ik dus telkens pakweg een 45-tal minuten, alles terug in de vriezer en proces herhalen. Hoe fijner m'n toppen werden hoe meer kristallen er loskwamen.

    TIP: Als je de zeef opheft, ga dan even met je kaart over de onderkant van de zeef. Hier hangen meestal ook nog wat kristallen aan vast.
    Maak ook voor elke nieuwe 'zeefbeurt' je opvangbak schoon. Zo voorkom je dat er vuil en/of haren in je hasj komen te zitten.

    Nu kun je onder je zeef de THC zien liggen die je hebt losgekregen, altijd spannend!
    mini_4.jpg mini_5.jpg mini_6.jpg image_328220.jpg image_328221.jpg
    Last edited by Modest; 20 March 2019, 02:10.
    Stap voor stap geraken we er wel.

    #2
    Ziet er netjes uit! Ik ben dol op Marokkaanse hasj!

    Comment


    • Modest
      Modest commented
      Editing a comment
      Hehe shit, ik dacht het eens rustig in 2 delen te kunnen posten s' nachts.

    #3
    Stap 4.mini_8.jpg mini_9.jpg mini_11.jpg

    Stap 5.

    Persen!

    Benodigdheden:Omdat ik online nogal veel slechte dingen las over goedkope hasjpersen, en de degelijke duur zijn besloot ik om het met een bankschroef te doen.
    Had ik niet, maar na wat zoeken in de DHZ-zaak kwam ik een miniatuur versie tegen voor een fractie van de prijs van een normale hasjpers.

    Met behulp van 2 houten latjes/blokjes en de schroef kun je nu dus je hasj persen. Je kunt je blokje een beetje verwarmen zodat dit makkelijker perst, maar als de kief zuiver genoeg is is dit zelfs niet nodig.

    Vouw een proper (groot) stuk bakpapier rond je houten blokjes zodat dit een soort mal vormt voor de hasj. Dan kun je je blok makkelijker in de vorm kneden dat je hem uiteindelijk wilt krijgen.
    Hierna vouw je het papier mooi toe, en zorg je dat alles strak is aangetrokken. Doe er wat plakband omheen om te zorgen dat alles goed vast zit.

    Steek dit pakje dan tussen de 2 plankjes, en de 2 plankjes zo tussen de schroef.
    Nu kun je je hash beginnen persen! Begin niet als een gek te duwen, maar probeer het wat evenwijdig te spreiden. Een beetje links, beetje rechts, beetje boven, beetje onder.
    Dan nog eens herhalen, maar nog wat strakker. Door 'de kracht' zo te spreiden zorg je voor een mooi recht stukje hasj.

    mini_12.jpg mini_13.jpg mini_14.jpg mini_15.jpg
    mini_16.jpg mini_17.jpg mini_18.jpg mini_19.jpg

    Als je na wat persen het pakje terug open gaat doen ga je waarschijnlijk een lange blok hasj hebben. Deze kun je dan eventueel nog eens in extra in vorm brengen. Dit is ook het moment om er eventueel een stempel op aan te brengen! Geen echte hasj zonder stempel, toch?
    Wegens privacy hou ik m'n stempel wel geheim, hehe. De vrouw des huizes kon niet lachen met haar initialen erop blijkbaar .

    Dus nu eventueel nog eens extra in vorm brengen, terug mooi toevouwen en het bovenstaand proces nog eens herhalen. Deze keer mag je echt goed doorduwen op de pers. De hasj heeft heus geen pijn, en je gaat hem niet kapotduwen. Als alles goed is gegaan, aanschouw je nu je mooi blokje zelfgemaakte -droogzeefhasj-!
    mini_20.jpg mini_21.jpg mini_22.jpg mini_23.jpg

    Opgelet, dit is wel van een volledige plant. Maar dan nog, met een Ice-o-lator had ik er een pak minder afgehaald.
    Na de eerste test, en ondertussen nummer 2 in de mondhoek, merk ik dat het een pak zachter smaakt dan wat ik gewoon ben van Ice-o-lator.
    Effect is zeer goed, aangezien ik met Albert King op de achtergrond 'slechts' anderhalf uur aan deze tekst heb zitten typen. Zo'n effect dus...

    PS: de cijfers achter de benodigdheden is de prijs. De euro tekens op JD zijn stuk blijkbaar...

    Veel succes ermee!
    Last edited by Modest; 20 March 2019, 02:24.
    Stap voor stap geraken we er wel.

    Comment


      #4
      Modest
      Last edited by newhobby; 20 March 2019, 03:04.

      Comment


        #5
        Goed gedaan! En Thanx voor de uitleg, fijn om te lezen!
        2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
        2016 - Greyvol's buitenkweek
        2017 - Santa Maria van Space Cees

        Comment


          #6
          Super goede DIY informatie. Hier ga ik in de toekomst zeker wat mee doen. Lekker makkelijk, lekker goedkoop. Zoals ik het graag zie.

          Comment


            #7
            Icolator is wat zuiverder, daarom hou je daar minder van over.
            Mooi plakkie overgehouden, wel een beetje groen, maar als het smaakt is het goed eh

            Sticky van gemaakt.
            Super topic Modest.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


            • Modest
              Modest commented
              Editing a comment
              Wel, dat hangt ervan af welke zeef je natuurlijk in je ice-o-lator gebruikt. Ik denk dat m'n fijnste zeef daarin 75 micron was. Deze breekt de THC kopjes af en zo krijg je idd nog zuiverdere hash (zogenaamde bubblehasj).

              De groene kleur komt voornamelijk door de laatste 2 zeven die ik heb gedaan, daarbij werd de THC minder zuiver. Had ik maar een keer of 5 het proces herhaald was de kleur iets lichter geweest. Da's allesinds een les voor volgende keer!

            • Modest
              Modest commented
              Editing a comment
              Ohja, en ik ben compleet kleurenblind. Dus voor mij is die bruin, haha!

            #8
            Dacht dat ik op ali filterdoeken gevonden had van 150 micron. Top idee, ook eens proberen binnenkort. Vraag mij af of het dan ook niet moet lukken in de ice o lator zakken, maar dan zonder water en ijs. Die zijn hier al binnen.

            Comment


            • complex
              complex commented
              Editing a comment
              met droogijs gaat het nog beter

            #9
            Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
            Dacht dat ik op ali filterdoeken gevonden had van 150 micron. Top idee, ook eens proberen binnenkort. Vraag mij af of het dan ook niet moet lukken in de ice o lator zakken, maar dan zonder water en ijs. Die zijn hier al binnen.
            Hehe, zakken toeknopen en schudden maar. Zoals ze dat op't kerkhof doen in een strooiwijde .
            Stap voor stap geraken we er wel.

            Comment


              #10
              Wow echt een mooie en duidelijke tutorial.
              Ik doe het nagenoeg op dezelfde manier maar ik verhit mijn blokje voor ik het pers.
              dus volledig hetzelfde. Enkel na de eerste lichte persing in krantenpapier wikkelen nat maken en dan in de oven.
              dan nog even persen.
              niet te hard anders heb je dit.... zie foto.
              thx voor de mooie foto's en uitleg!
              veel plezier met je blokje!
              Attached Files

              Comment


                #11
                Het is een zeer duidelijke tutorial geworden! Erg leuk om te lezen en leerzaam!

                Comment


                  #12
                  Denken jullie nooit aan een borduur ring om je gaas te spannen?
                  sigpic it is just a flower

                  Comment


                  • Pit
                    Pit commented
                    Editing a comment
                    Nee, ik had er nog nooit van gehoord. Maar het klinkt handig!

                  • Modest
                    Modest commented
                    Editing a comment
                    Wat bedoel je met borduur rond de gaas? Als het is om het afval op de zeef te houden, daar dient de kader voor.

                  • WillyWally
                    WillyWally commented
                    Editing a comment
                    Heb het moeten opzoeken want borduren is zo m'n ding niet :p
                    Maar lijkt mij eigenlijk ideaal.

                  #13
                  mooie tutorial Modest, bedankt voor het delen
                  http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...345#post247345

                  Comment


                    #14
                    Ziet er goed uit! van hoeveel gram afval was dit ongeveer?

                    Comment

                    Bezig...
                    X