Mededeling

Collapse
No announcement yet.

The King of Nepal

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

The King of Nepal

Korting op 420shop
    ‘King of Nepal’

Avonturen van een hasjhandelaar

Joseph R. Pietri (1947) was in de jaren zestig een hippie die in New York hasj en wiet verkocht. In 1970 besloot hij naar Nepal te gaan, waar toen de beste hasj vandaan kwam, en deze zelf naar de VS te smokkelen. Toen hij in Nepal arriveerde, was de productie van hasj daar legaal. Nadat hij zich in de loop der jaren tot een van de grotere handelaren had opgewerkt, zag hij zich in 1991 gedwongen om, met de DEA op de hielen, naar Laos te vertrekken. En hoewel het land geen uitleveringsverdrag met de VS had, werd hij daar toch vastgezet en uitgeleverd. Hij schreef over zijn avonturen als hasjhandelaar het boek ‘The King of Nepal, high adventure hashish smuggling through the kingdom of Nepal’.

Op dit moment woont Joseph R. Pietri in de Amerikaanse staat Colorado. Vanwege nierproblemen en hepatitus C heeft hij een vergunning om legaal medicinale marihuana te kweken. In de VS is hij een bekende drugsactivist. Redenen genoeg om deze bijzondere man enige vragen te stellen.

Wie is ‘The King of Nepal’?
    “Ik leefde als een hippiekoning in Nepal. Maar de titel slaat ook op de koninklijke familie van Nepal. Maar in feite is de fantastische Nepalese hasj de ware koning van het land. Rod Fry, een oude vriend van mij, leerde de Nepalezen in het midden van de jaren zeventig hoe ze volgens de Afghaanse methode hasj konden maken. Dit was een geweldige verbetering ten opzichte van de ouderwetse handmethode. Vanwege mijn connecties met een Lama (heilige Boeddhistische monnik, red), en zijn connecties met Koning Mehandra 1, was ik in die tijd bijna ‘untouchable’. Soms werkten zelfs de politie of het leger voor me.”

Je hebt in je leven heel veel soorten hasj en wiet geproefd. Tegenwoordig wordt gezegd dat de thuisgekweekte Sensemillia sterker is dan de import-variëteiten uit de hippiedagen. Klopt dat?
    “De Sensemillia van vandaag is niet sterker dan de Sensemillia uit de jaren zestig. De super sativa’s uit Mexico zoals Acapulco Gold en Michoacan waren fantastisch. Ik had toen een vriend die vanuit Mexico wiet stuurde, en die Black Frog’s Lips en Burnt Orange hadden toen al hele grote toppen. Maar natuurlijk was hasj toen bij ons net als in Europa veel populairder. In die tijd had ik soms wel twintig soorten hasj, en het is echt een grap om te zeggen dat de wiet tegenwoordig sterker is. Dat mensen dat denken komt volgens mij door regeringspropaganda. Overigens, die heerlijke sativa’s uit Mexico zijn door de regering Nixon in 1973 kapot gesproeid met Paraquat. Je kon tien jaar lang geen Mexicaanse wiet meer roken. Gelukkig kwam toen de Colombiaanse wiet in opkomst. Ik denk dat niemand zijn eerste Columbian Gold en Red Sativa ooit zal vergeten. En laten we de Thai uit die tijd ook niet vergeten. Sommigen waren zo sterk, dat van een vette joint wel 30 mensen high konden worden.Kan iemand zich in Nederland nog die Thai wiet herinneren, met die gestempelde dubbele adelaars die in vacuüm verpakte hoeveelheden van 1000 gram op de markt was?”

Wat is de beste dope die je ooit gerookt hebt?
    “Bijvoorbeeld de Rode Libannon, met zo’n kersenstempel, een foto van King Kong of kamelen op een zak. Of de wiet uit Laos. Maar mijn favoriet is hasj uit Nepal of Kashmir die volgens Afghaanse stijl is gemaakt. En omdat ik nog steeds een echte hasjman ben, kun je me op elk moment van de dag een plak Afghaan geven.”

Wat weet je van het verhaal dat hasj soms met opium is vermengd?
    “Mensen denken wel eens dat het witte dat je op handgeperste hasj ziet opium is. Maar dat is niet zo, dat witte is namelijk het vochtrestant van de handgemaakte wiet. Normale hasj is niet met opium bewerkt. Wel verkopen ze dergelijke bewerkte hasj soms in Bombay. Ze noemen het ‘gullies’, kleine zwarte balletje. Er zitten 20 in een pakje. En ik heb zelf één keer 40 kilo hasj die al een tijdje onderweg was met opium vermengd. Dat scoorde goed in Cincinnati.”

Waarom ben je in 1970 naar Nepal gegaan?
    “Ik was op de vlucht en Nepal leek me de juiste plaats om onder te duiken. Ik ging er naar toe voor een deal en belandde in Kathmandu, oftewel ‘hippie nirvana’. Er was geen geweld of misdaad. Bovendien was het de juiste plaats voor handel. Je had er toen ook veel Deense handelaren, eigenlijk waren al mijn vrienden toen Europeanen. Ik was erg succesvol, en op een gegeven moment had ik heel veel mensen voor me werken. Ik raakte via de Grote Lama van Boudha bevriend met allerlei hoge mensen, die deels ook uit Tibet waren gevlucht. Het waren wilde tijden. Ik was bevriend met Irish Patrick, Detlef Schmidt en Afghan Ted, ook wel bekend als Ted de Hun. We hadden ooit een feestje waarbij de Denen een wild zwijn roosterden, op het vuur gooide ik toen mijn Interpol-dossier. Ted de Hun reed rond in een ambulance, met zijn Afghaanse vechthonden, zijn harem en de beste Afghaanse hasj die ik ooit gezien heb.”

De hash is zodanig geperst dat het er uitziet als zeep. In totaal 125 gram.

En toen moest je weg?
    “In de jaren tachtig veranderde het klimaat. Henry Kissinger kwam in 1986 naar Nepal. De Amerikanen wilden een einde aan de drugshandel, anders werd de hulp aan Nepal stopgezet. Toen werden ’s nachts tijdens een grote politieactie met drugshonden 200 Westerlingen en vele Nepalezen gearresteerd. Nadat sommige van de Nepalezen waren gemarteld werd ik verraden. Ook de DEA zat achter me aan, ik stond bovenaan hun lijst. Maar omdat ik toen voor de eerste keer mijn echte naam in Nepal gebruikte, raakte de Nepalese politie in verwarring. Ik kon nog net ontsnappen. Ik ben in 1988 nog een keer in Nepal geweest, maar ik moest me verborgen houden omdat er nog steeds een opsporingsbevel voor me gold. Na twee weken ben ik er weer weggegaan en sindsdien ben ik nooit meer in Nepal geweest.”

Wat zijn de grootste gevaren geweest die je tijdens je smokkelperiode hebt meegemaakt?
    “Ik hield me altijd op de achtergrond, om zoveel mogelijk risico’s te mijden. Het grootste gevaar was altijd dat je verlinkt werd. Maar ik kan me herinneren dat een vriend en ik een keer werden ondervraagd door een politiecommisaris in Srinagar in Kashmir, India. We hadden toen een grote bus waarvan we zeiden dat we die gebruikten om toeristen naar Bombay te brengen. In werkelijkheid hadden we in geheime compartementen heel veel hasj verstopt. Op een gegeven moment haalde die politieman zelf een paar kilo hasj uit zijn bureaulade, en zei hij dat we in de verkeerde business werkten. We moesten maar stoppen met dat toeristengedoe, en voor hem zijn hasj naar zijn vrienden in Bombay brengen. Toen knepen we hem wel even.”

Waarom ben je zo lang blijven smokkelen? Was het om de kick of om het geld?
    “Beide. Ik raakte gewend aan het geld en de manier van leven. En wanneer een deal lukt, dan geeft dat ook een kick. Soms vloog ik twee keer per maand heen en weer. De dopebusiness was in die tijd eerlijk. Je voelde eer en trots dat je goede dope op de markt bracht. In de VS liep de wiethandel toen op vertrouwen en het schudden van een hand. Er zijn tonnen wiet langs me heengegaan, en ik heb nooit zelfs maar een joint verloren. Het was een fantastische operatie, totdat de DEA het Good Old Boy netwerk, dat sinds de jaren zestig opereerde, in 1990 opblies. Vandaag de dag is het een heel andere scene.”

Zou je mensen aanraden in je voetsporen te treden? Je kijkt met zoveel plezier terug op je smokkelervaringen.
    “Nee, dat raad ik niemand aan. Het is nu veel te riskant. Mijn advies is om zelf je wiet te kweken en zelf je hasj te maken. Dat is wat ik doe. Ik heb een pollinator van Mila, en soms lenen mijn vrienden die en krijg ik een extraatje. Ik prefereer de pollinator boven de Bubble Bags. Het komt dichter bij de Afghaanse traditie, en het is lekker gemakkelijk. Ik heb er fantastische hasj mee gemaakt, een mix van Birmaanse wiet en een Jack Herer.”

Eindproduct op de weegschaal.

Waar ben je vandaag de dag mee bezig?
    “Ik vecht elke dag tegen de War on Drugs. Laat me je iets over deze oorlog vertellen. Het is in feite gebaseerd op racisme. In 1917 werd hier (Colorado, red.) marihuana verboden. Toen werd deze staat in feite door de Ku Klux Klan geregeerd. Zij zagen dat zwarten marihuana gebruikten, en zij gebruikten het verbod om de zwarten aan te pakken en de Mexicanen het land uit te schoppen. In de jaren zestig herhaalde dat proces zich. Nadat de burgerrechtenbeweging er voor had gezorgd dat de zwarten stemrecht kregen, zorgde Nixon er voor dat hij de zwarten, en andere delen van de bevolking die hem niet bevielen, via drugswetten aan kon pakken. Vanuit zijn graf regeert Nixon nog steeds. Want wat is vandaag de dag de realiteit. Je wordt met drugs gepakt, je gaat naar de gevangenis waar je slavenarbeid mag doen, je raakt je bezittingen kwijt, je raakt je stemrecht en allerlei andere rechten kwijt, en zo gaat het door. Het is een win-win situatie voor de regering.”
    “Een andere reden om voor legalisatie van drugs te strijden is om de CIA eindelijk uit de drugshandel te krijgen. Elk gebied waar hard drugs wordt geproduceerd is door de CIA gecreëerd. De Gouden Driehoek, Afghanistan, Colombia, het is elke keer hetzelfde liedje. De CIA is verantwoordelijk voor elke heroïne- of cocaïneverslaafde. Door de Amerikaanse regeringen bevoorraadde drugsgebruikers worden door diezelfde regering opgesloten. Het is een ‘money-making-machine’. En de prijs is dat inmiddels 20 procent van de bevolking van de Verenigde Staten met de drugswetten te maken heeft gehad, en zo allerlei basisrechten heeft verloren. Every time they felonize a stoner it’s one less dope smoking lazy commy they don’t have to worry about. Dat is de mentaliteit. Peace and pot.”

The King of Nepal,
    high adventure hashish smuggling through the kingdom of Nepal
    Joseph R. Pietri
    ISBN 0-615-11928-X
    http://www.kingofnepal.net

Grtz

Re: The King of Nepal

als ik terug geld heb ga ik da boekske direct bestellen!
    plus ook nog de bijbel van jorge cervantes: Marijuana horticulture: the indoor/outdoor medical growers bible
    op http://www.marijuanagrowing.com kun je al een klein voorproefje checkeh
    (binnenkort ook in het nederlands)

Comment

ik denk dat dat wel een goed boek is
      ga ik zeker eens lezen
      as it was in the beginning,
      so shall it be in the end
      -BM-

Comment

"Mr. Nice" van Howard Marks is ook zo'n boek. Die is ook zeker de moeite waard!

Comment

dat zijn de enige boeken die ik zou lezen

Comment

dat van een vette joint wel 30 mensen high konden worden.Kan iemand zich in Nederland nog die Thai wiet herinneren, met die gestempelde dubbele adelaars die in vacuüm verpakte hoeveelheden van 1000 gram op de markt was?” ,
            is thai niet goedkope wiet?
            kben nog niet helemaal stoned achtr 1 joint alleen

nice post!.

Comment

Footer Left Ad

Collapse
            Bezig...
            X