Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een tinctuur zonder gebruik van alcohol uit rosin maken ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Een tinctuur zonder gebruik van alcohol uit rosin maken ?

    Korting op 420shop
    Hoi,
    Ik ben enthousiast geworden na het lezen van topic van "Groot" en zijn Rosin pers. Ik ben bezig om een vergelijkbare pers te maken zodat ik zelf rosin kan persen. Dat is allemaal relatief eenvoudig.

    Echter zit ik nog met het volgende vraagstuk, ik wil nl van de geperste rosin een tinctuur maken die niet mbv alcohol gemaakt is. (lijkt me te veel gedoe).

    Mijn gedachtes hierover zijn als volgt:
    De geperste rosin ga je dan eerst decarboxyleren zodat je de THC overhoudt. (in de oven ?)
    Vervolgens een olie soort (olijf? of kokos ?) au bain marie verwarmen waarin je de rosin weer oplost (in de juiste verhouding).
    Na afkoelen heb je dan een THC tinctuur welke je oraal kan gebruiken.
    Klopt deze manier van denken?

    Heeft iemand ervaring hiermee of opbouwende feedback ?

    #2
    Decarben lijkt me overbodig als je het daarna toch weer verwarmd, dat doet hetzelfde toch ?

    (de meningen hier op JD zijn verdeeld over het nut van decarben)

    Ik heb weinig ervaring met olie maken dus of dit een goeie manier is weet ik niet.
    Ik weet wel dat de keuze van de olie bepalend is voor de smaak.
    Olijfolie zou ik niet doen als je het voor oraal gebruik maakt, dat is ongeveer het meest vies van alle opties.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Vooraf, mechanicus en verre van chemicus... dat vak heb ik als eerste laten vallen en nooit meer opgepakt. Dus natte vingerwerk en conclusies trekken op basis van een boek Mijn rosin direct in mijn vape dus geen last van pre-decarb stress.

      Maar goed on-topic; 'beyond buds' van Ed Rosenthal geeft een temperatuur aan van 106gradC (222F) waarbij THCa omgezet wordt naar THC. Te lang (undefined tijd) op deze temperatuur en het wordt CBN en meer slaapverwekkend. Bovenstaande is voor alchol/co2/butaan extractie methoden.

      Rick Simson, brouwt met alcohol naar een pasta en daarna direct in spuitjes. Geen extra decard stap. N=1 resultaat van youtube is een maximale temp van 90gradC tot de bubbels weg zijn. Langer dus meer afbraak van THC naar CBN is slapen (mijn conclusie).

      Wietboter is ook gedurende langere tijd op ca. 85gradenC om al het lekkers op te lossen in een vettige oplossing. Maar die gaat vaak een cake in om vervolgens op hogere temp te bakken = decarben..

      80-90 gradenC lijkt mij dus een mooie temperatuur om de Rosin en 'x-olie' te mengen zonder dat je fijne spul verdampt. 106gradC lijkt dus een temperatuur waarbij oa. thca naar thc gaat.

      De pers temperatuur/tijd hebben ook invloed of je alvast wel, niet of een percentage aan het decarboxyleren bent. Ik ga niet hoger dan 95-105gradenC. Deze gaat vervolgens via de vriezer in mijn firefly en decarb ik on the go.

      Dus mijn aanpak zou zijn rosin gemaakt persing temps. van 90 tot 105 gradenC. Dan samen met olie in een rijstkoker of andere temperatuur vaste instelling op 85gradenC even laten trekken. In potjes/spuitjes en laten afkoelen. Je zou de andere helft extra kunnen decarben en de proef op de som nemen. Lijkt mij een mooi experiment.

      Plant materiaal zorgt natuurlijk voor verstoring in je proces. Eerst stap zou zijn om de trichomen te scheiden van de plant en daar rosin van te persen. En dan mengen met bijvoorbeeld cocosolie. Ratio 1:10 voor smeersels dus ik zou voor een andere ratio gaan zodat je makkelijker kunt doseren... ik ben al eens zittend de trap af moeten gaan...

      Dikke kans op b-s gehalte hierboven dus graag verbeteren toevoegen door diegene die de materie wel snappen Ik ga ondertussen het boek nog eens doorspitten en mocht ik nog wat tegenkomen zal ik het hier posten.

      pies-out

      Comment


        #4
        Ok, dank jullie voor de feedback. En het klinkt niet als b/s hoor Groot.

        Zodra mijn toppen klaar voor gebruik zijn ga ik gewoon eea proberen. (duurt nog wel paar weken) De resultaten zal ik hier posten.
        Mocht iemand nog interessante info hebben, vul dan svp aan, is altijd fijn.

        Thx !

        Comment


        • groot
          groot commented
          Editing a comment
          Top, subbed dus zie m wel verschijnen!

        #5
        Inmiddels is mijn pers gereed. Niet zo mooi geworden als die van Groot maar hij werkt prima en is functioneel, daar gaat het uiteindelijk om. De pers maakt gebruik van een hydraulische potkrik (2000kg) en verwarmde persklauwen met temp regeling.

        Nu 2 x 10 gram bloemen geperst en het werkt prima. (in gaaszakjes gevuld met +/- 1 gram en bakpapier tussen de persklauwen)
        Vervolgens de rosin in een hitte bestendige glazen maatbeker de oven in, voor ongeveer 1,5 uur op 105 graden.
        Het residu dan "omeben & marie" verwarmen om zodoende te kunnen verdunnen met olijf olie op de gewenste sterkte.(ongeveer 15 min)

        Het resultaat was een krachtige olie.
        Nadat ik maatbeker overgegooid had in druppelflesje heb ik de overgebleven restjes uit de maatbeker afgelebberd omdat ik het zonde vond om dat weg te gooien met het afwassen. Na een uur of 2, kwam de high als een golf binnen, niet normaal....
        You do not have permission to view this gallery.
        This gallery has 1 photos.

        Comment


          #6
          You do not have permission to view this gallery.
          This gallery has 1 photos.

          Comment


            #7
            knap gedaan !!!

            Comment


              #8

              Comment


                #9
                Het persen heb ik trouwens op 110 graden met 60 sec per persing gedaan.
                Voor het verwarmen naar 105 graden heb ik een hittebestendige glazen maatbeker gebruikt. Daar de "druppel" rosin in en toen heteluchtoven in. (voor 1,5 uur)
                Ik heb ergens een tabel gezien met tijd vs temperatuur. De hogere temperaturen met kortere tijden spraken me niet aan.......

                Ik had overigens 2 batches gemaakt. De eerste niet gecarboxyleerd en de tweede wel.
                De eerste gaf volgens mij geen high en de tweede wel. Dus het lijkt erop dat het verwarmen naar 105 wel invloed heeft. Maar het is natuurlijk maar een momentopname van 2 pogingen. Je zal het vaker gedaan willen hebben voor je zeker van effect ben, gezien de verschillende verhalen of meningen over het nut van carboxyleren.

                Ik heb het +/- 9x verdunt met goede olijfolie, goed roeren tijdens de au bain marie.. Maar het had meer verdunt mogen worden. Je ziet vanzelf wanneer het goed gemengt is.
                Het hangt natuurlijk maar net af van kwaliteit grondstof en strain en wat je uiteindelijk ermee wil bereiken.

                Comment


                • groot
                  groot commented
                  Editing a comment
                  Top, heb wat spullen verzameld en als de kiddo's het huis even verlaten hebben zal ik eens gaan spelen.

                #10
                Heb nog een calculator gevonden om niet zelf de verhoudingen te berekenen;

                https://calculator.novaresearch.nl/

                Scheelt weer spelen met verdunningsfactoren, mits je natuurlijk een goed idee hebt van thc percentage.

                Comment

                Bezig...
                X