Mededeling

Collapse
No announcement yet.

School verslag medicinale cannabis.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

School verslag medicinale cannabis.

Korting op 420shop
    Inleiding. Bladzijde 2
    De geschiedenis van wiet en mediwiet in Nederland. Bladzijde 3
    De geschiedenis van wiet algemeen. Bladzijde 4
    Cannabis consumeren. Bladzijde 5 en 6
    Welke patiënten gebruiken cannabis? Bladzijde 7 en 8
    Werkingen cannabinoďden en medische toepassing. Bladzijde 9
    De wetgeving voor cannabis in Nederland Bladzijde 10
    Onderzoek Bladzijde 11, 12 en 13
    Conclusie Bladzijde 14
    Mijn ervaring met cannabis Bladzijde 15
    Inleiding

Cannabis word al eeuwen lang gebruikt als medicijn, voordat er grote beschavingen waren werd het al door mensen gebruikt. Tegenwoordig mag niks meer zonder dat er een heleboel regeltjes aan vastgeknoopt worden. Mijn werkstuk geeft een duidelijk beeld over de gang van zaken wat betreft medicinale cannabis in deze tijd.
    Ik heb voor dit onderwerp gekozen omdat ik wiet erg interessant vind, omdat veel mensen een negatief denkbeeld over wiet hebben vond ik het hoog tijd om een van de positieve kanten te belichten, wiet als medicijn.
    Mijn onderzoeksvraag is: Wat zijn de voordelen van medicinale cannabis? Ik heb naast de voordelen ook een aantal nadelen beschreven, deze hebben vooral met de wetgeving te maken en niet met het medicijn zelf.
    Om mijn vraag te beantwoorden heb ik vier deelvragen bedacht.
    - Wat is wiet?
    - Wat voor patiënten gebruiken mediwiet?
    - Wat is het effect van mediwiet?
    - Wat zijn de voordelen in vergelijking met andere medicijnen?

Deze vragen worden in mijn werkstuk allemaal beantwoord.

De geschiedenis van wiet en mediwiet in Nederland

In de tijd van de hippies werd er al veel wiet gerookt in Nederland, in die tijd rookten de meeste mensen hasj uit het buitenland, maar er waren ook al mensen met hun eigen plantjes.
    Eind jaren 60 kwam de in California ontwikkelde soort Northern Lights naar Nederland, deze soort werd hier veredeld en werd later nederwiet genoemd.
    De wietplanten in Nederland waren in het begin nog niet zo sterk als tegenwoordig, een groep studenten van de Landbouwuniversiteit Wageningen hadden onderzoek gedaan naar het THC gehalte in de planten en hoe je deze kunt verhogen. Het resultaat was soorten met een veel hogere THC waarde dan natuurlijk is. Deze soorten zijn in de jaren 90 op de markt gekomen en hebben er voor gezorgd dat de Nederlandse wietplant sinds dien een sterker effect op het lichaam heeft.
    In 1937 is wiet illegaal verklaard, voor die tijd werden veel medicijnen op basis van wiet gemaakt. Sinds het verbod zijn medicijnen meer synthetische chemicaliën gaan bevatten, deze synthetische stoffen hebben vaak bijwerkingen die cannabis niet heeft.
    In 1970 is Nederland begonnen met het gedoogbeleid, in die tijd gold dit niet alleen voor softdrugs maar ook voor harddrugs. Dit zorgde er voor dat de handel in drugs een beetje uit de hand liep. Daarom werd er in 1976 een wijziging gemaakt in de Opiumwet, harddrugs en softdrugs werden daarin onderscheden.
    De eerste openbare coffeeshops openden ook in 1970, deze waren voor het gedoogbeleid ook al actief in het dealen van wiet maar kregen door het gedoogbeleid meer vrijheid. Vanaf 1992 werden de coffeeshops meer in de gaten gehouden door de staat, door de invoering van de AHOJ-regelgeving kon de overheid de coffeeshops beter in de gaten houden en laten sluiten als het niet volgens de regels ging.
    Sinds 1 september 2003 is het gebruik van cannabis als medicijn weer toegestaan. Wiet is nu op doktersrecept verkrijgbaar bij een aantal apotheken, opsturen van het medicijn in een gefrankeerde envelop is ook mogelijk voor de mensen die daar behoefte aan hebben.
    De geschiedenis van wiet algemeen.

De vroegste bewijzen van het gebruik van cannabis komen uit China, in het jaar 6000 voor christus. Later in het jaar 2700 vc is men ook hennep gaan gebruiken voor het maken van touw en kleren. De meningen over deze jaartallen zijn verschillend, je kunt nooit precies weten wanneer men voor de eerste keer cannabis heeft gebruikt. Maar net als vele andere planten word het al miljoenen jaren gebruikt.
    De chinezen gebruikten het medicijn al vroeg voor een heleboel kwaaltjes.
    Zoals de behandeling van wonden, tegen infecties. De hars werd gebruikt ter stimulatie van het zenuwstelsel en de zaden tegen infecties en huidirritatie. Men gebruikte de geperste bladeren tegen de beet van een schorpioen. Ook werd de as gebruikt voor een verhogende werking van vuurwerk. Ook de Romeinen en de Grieken gebruikten het als medicijn.
    Op het geďmmuniseerde lichaam van Ramses II werd ook wiet gevonden, dat wijst er op dat ook de Egyptenaren al vroeg bezig waren met cannabis.
    De onafhankelijkheidsverklaring (Declaration of Independence) van Amerika was geschreven op hennep papier, ironisch want toen de kunstmatige vezels op de markt kwamen was Amerika er als de kippen bij om de concurrerende plant uit de weg te ruimen.
    Veel mensen denken dat Amerika cannabis illegaal heeft gemaakt vanwege de economie, voor de introductie van kunstmatiger vezels werden er een heleboel dingen van hennep gemaakt. Ook de farmaceutica industrie heeft er baat naar dat cannabis illegaal word, omdat het veel genezende en pijnstillende stoffen bevat.

Cannabis consumeren

Dit gedeelte gaat over het consumeren van cannabis. Er zijn een heleboel manier om cannabis te consumeren,
    -roken.
    wiet roken is de meest voorkomende manier om het te consumeren, de wiet word in een vloeitje(meestal van rijstpapier zodat de joint niet zomaar op is) gedaan en vaak gemengd met tabak, tabak is echter schadelijk voor je longen en erg verslavend, daarom kiezen sommige mensen om “pure” joints te draaien.
    Bij het draaien van een joint heb je ook een “tipje” nodig, dat is een opgerold stukje papier wat er voor zorgt dat het vloeitje niet kapot gaat en de rookwaren niet in je mond terecht komen. Tipjes kun je kopen bij tabakswinkels zoals de Primera bijvoorbeeld, ook hebben ze daar vaak verschillende soorten vloei.
    Blauwe vloei, wat kort is en van rijstpapier gemaakt word vaak gebruikt om stikkies te draaien, dat zijn kleine jointjes. Soms hebben smokers niet genoeg geld voor lange vloei en gebruiken dan blauwe vloei, meestal plakken ze dan 2 vloeitjes in een L vorm aan elkaar, dit heet een “elletje”.
    Lange vloei is vaak gemaakt van rijst, maar er bestaan ook vloeitjes van cannabis bijvoorbeeld.
    Een blunt is een joint gemaakt met tabaksbladeren in plaats van papier, een originele blunt is gemaakt van de buitenkant van een sigaar, maar in Nederland zijn ook voorverpakte blunts te koop, vaak met een speciaal smaakje er aan.
    Om wiet mooi fijn te maken gebruiken mensen vaak een “grinder” dat is een rond bakje met kleine puntjes in de deksel en op de bodem, als je de wiet hier in doet en de deksel heen en weer draait word de wiet vanzelf fijn, zo is het plezieriger om een joint te draaien en is de wiet beter verdeeld.
    Wiet word ook wel in pijpjes gerookt, dit varieert van oude opa pijpen tot vredespijpen. Alles wat op een pijp lijkt kan gebruikt worden.
    Er is ook een manier om wiet via een waterpijp te roken, je hebt bongs, dat zijn een soort vazen met water er in, daar steekt een buisje in dat onder het water zit, je moet de wiet boven in het buisje doen, aansteken en dan hijsen aan de opening aan de bovenkant van de bong.
    Je kunt ook gewoon wiet roken met een Turkse waterpijp, dat werkt ongeveer het zelfde, de rook word ook gezuiverd door het water en je hijst aan de slang.
    De wiet word in de bovenkant van de waterpijp gedaan, door een kooltje op zilverpapier dat je boven de wiet vast maakt gaat de wiet smeulen en word de rook aangezogen via de slang.

-vaporiseren.
    Als je een “vaporizer” gebruikt heb je geen last van de schadelijke stoffen die vrij komen als je wiet verbrand, bij alles wat je rookt komen er schadelijke stoffen vrij, dit ligt dus niet alleen aan de wiet. Vaporizors komen in alle soorten en maten, je hebt kleine bakjes zoals hiernaast, met slangetjes er aan. Maar je hebt ook vaporizors die de rook in een grote zak blazen, die zak moet je dan van het apparaat halen. Aan de zak zit een soort ventiel waar je aan moet hijsen, deze rook is erg dun en je hoeft er amper van te hoesten.

-eten.
    Wiet eten kan op een heleboel manieren, je kunt natuurlijk de topjes in je mond doen en doorslikken, maar dat is niet zo lekker.
    Vaak word de wiet (of hash) in een bepaald ingrediënt vermengd, zoals boter, melk of gewoon beslag. Vaak maken mensen wiet boter en bakken dan een “spacecake” het effect bij het eten van wiet duurt langer dan bij het roken, de wiet die je op eet werkt meestal pas na een uur, daarom moet je nooit te veel eten, maar eerst wachten op het effect.

Welke patiënten gebruiken cannabis?

Er zijn een hoop verschillende aandoeningen die behandeld kunnen worden met cannabis. Meestal wordt mediwiet alleen voorgeschreven bij ernstige ziektes zoals kanker en HIV.
    Als mensen kanker hebben moeten ze vaak een chemokuur ondergaan en zware medicatie nemen, hiervan worden patiënten zwak en misselijk. De werkende stoffen in cannabis kunnen er voor zorgen dat de misselijkheid weg gaat of minder wordt. Cannabis kan er ook voor zorgen dat deze mensen weer meer gaan eten, het is algemeen bekend dat cannabis een grote eetlust kan veroorzaken. Uit experimenteel onderzoek is gebleken dat de cannabinoďden in cannabis kankercellen afbreken, ook vertraagt het de groei en kan het voorkomen dat de kankercellen zich gaan verspreiden. Bij hiv-infectie en aids wordt bij patiënten vaak soortgelijke medicatie toegediend, ook de misselijkheid kan hierbij worden verminderd en de eetlust verbeterd.
    Cannabis is een spierverslappende drug en heeft invloed op het zenuwstelsel, het kan heel erg fijn zijn voor mensen met een aandoening zoals multiple sclerose (MS) waarbij het zenuwstelsel spasmen en pijn vertoont. Dit kan verdoofd worden door cannabis te gebruiken, ook bij deze ziekte zorgt de cannabis er voor dat de beschadigingen minder snel groeien en zich niet of minder verspreiden.
    Bij Gilles de la Tourette hebben mensen last van ongecontroleerde spierbewegingen en ongecontroleerde geluiden, dit worden ook wel “tics” genoemd. Deze tics kunnen zowel lichamelijk als geestelijk erg vervelend zijn. Door de bewegingen kunnen simpele taken erg moeizaam gaan en door ongecontroleerde geluiden worden ze vaak in verlegenheid gebracht. Wanneer iemand met Gilles de la Tourette cannabis gebruikt kan het effect verbazingwekkend zijn, de patiënt vertoont minder tics en voelt zich ontspannen en relaxt.
    Migraine is een aandoening die bloedvaten doet verwijden en vernauwen, dit veroorzaakt een akelige hoofdpijn en extra gevoeligheid voor licht en geluid. Wanneer iemand een migraine aanval voelt opkomen en cannabis op een snelle manier tot zich neemt kan het er voor zorgen dat de aanval minder erg is of zelfs niet gebeurt. Vrijwel alle spier en zenuwstelsel gerelateerde aandoeningen kunnen behandeld worden met cannabis.
    Bij geestelijke aandoeningen kan cannabis ook helpen, jammer genoeg kan het ook juist een versterkend effect op de psychische problemen hebben, daarom is het belangrijk om dit goed in de gaten te houden. Mensen in een depressie kunnen weer vrolijk en actief worden, maar net zo goed kunnen ze er meer depressief van worden, dit is bij iedereen anders. Meestal weet de dokter wel of de persoon geschikt of ongeschikt is. Als iemand last heeft van stemmen in zijn hoofd kunnen deze verminderd worden door cannabis te gebruiken.
    Omdat iemand met een psychische aandoening een grotere kans heeft op psychoses moet je hier bij ook alles goed in de gaten houden en meteen stoppen of minderen met medicatie wanneer je je er niet meer goed bij voelt.
    Posttraumatische stress als gevolg van een zeer akelige ervaring kan behandeld worden met cannabis. Het zorgt er voor dat de patiënt minder nachtmerries en flashbacks heeft, schrikreacties worden minder en depressieve klachten ook. In het algemeen kan cannabis er voor zorgen dat iemand met PTSS het verleden achter zich laat en verder kan gaan met de toekomst.
    Concentratieproblemen kunnen met de juiste soorten cannabis ook verholpen of verminderd worden, mensen met ADHD of ADD ervaren een rustig gevoel en merken zich beter te kunnen concentreren bij taken waar zij zich normaal al snel bij neer zouden leggen. Omdat deze mensen erg gevoelig zijn voor drugs en aanleg hebben om verslaafd te worden is het belangrijk dat de dosering goed in de gaten gehouden wordt. Wanneer de dosering te hoog is kan de cannabis een tegenovergesteld effect hebben en er voor zorgen dat de patiënt gedemotiveerd en minder handelbaar is.
    Naast een heleboel ernstige ziektes word cannabis ook voor kleine kwaaltjes gebruikt. Het bestandsdeel cannabigerol (CBG) is een non-narcotische pijnstiller net als aspirine, alleen is het 3 keer zo sterk. CBG is ook antimicrobieel en daardoor een goed alternatief voor antibiotica bij lichte ontstekingen. Voor vrouwen kan het verlichting bieden tijdens maandelijkse menstruatie en bij mannen kan het bepaalde erectieproblemen en voortijdige zaadlozingen verhelpen.

Werkingen afzonderlijke Cannabinolen en medische toepassing
    Cannabinol Werking algemeen & Werking Medisch
    Tetrahydrocannabinol (THC)

Tetrahydrocannabivarine (THCV) - High effect (psychotroop): gevoel van intoxicatie. Versterkt alle zintuigen: gehoor, kleuren, gevoel, zicht (anti glaucoma!). Euforie. Scherpt de geest. Werkt in op de hersenen (cerebraal). Verdovend, sedatief (kalmerend) & pijnstillend.
    - THC/THCV verhouding is sterk bepalend voor het eetlust opwekkend effect van Cannabis. Werkt Bronchio-verwijderend (anti-astma)

- Versterkt en versnelt effect van THC. Maakt de soort krachtig en werkend.
    - Wordt gevonden in sterk potente soorten in bergachtige streken. Pakistan en dichterbij; Spanje. Kweek boven 1000 meter stimuleert THCV vorming.
    Cannabidiol (CBD) - CBD zg. Antagonist van THC. Het vermindert het psychoactief effect, de “high”, maar verlengt dit effect wel. Vertraagt de afbraak van THC in het lichaam. Body-effect: loom, slap. Net als CBN pijnstillend
    - Spierverslappend (voornamelijk de gladde spieren betreffend) sedatief.
    Cannabinol (CBN) - Mild psychoactief, sedatief, pijnstillend. CBN is een non-narcotisch type pijnstiller net als aspirine, maar dan 3x sterker!
    - Vermindert hoofdpijn.
    Cannabigromeen (CBC) - Potentieert THC en heeft net als de meeste Cannabinolen een rustgevende pijnstillende werking.
    Cannabinodiol (CBND) - Slaapverwekkend vermogen.
    - Een van de cryptics. Kleine spot. Geel/oranje van kleur (positie: RRF: o.27)
    Cannabigerol (CBG) - Sedatief. Antimicrobieel, slaperigheid. Hash-effect (Alleen hash en de “Hashplant” bevatten CBG)
    - Verlaagt oogdruk (verlaagt IOP bij glaucoma patiënten)
    Cryptics

Nog niet geďdentificeerd
    Mysterieus en onbekend.
    Locatie: Tussen CBN en de zuren . - Verantwoordelijk voor de psychedelische high/trippy-high werking. Dazed & confused effecten zijn niet uitgesloten. (afhankelijk van de combinatie en concentratie) “Amnesia”, “Northern light”, “Haze” en “Kierewiet”zokm vertegenwoordigers van deze Cryptics.
    In relatief lage concentraties aanwezig.

Cannabis Indica: Cannabis Sativa
    -Zwaar fysiek (“body effects” - Meer geprononceerde “hoofd” effecten -Slaperig, traag, sloom, “down feeling”, “Stoned” - “energetisch, “up-feeling”- “high” - Hogere gehaltes aan CBN & CBD - Hogere gehaltes aan THC t.o.v. CBN & CBD
    (bron: Alphanova Kulu Trading)
    De wetgeving voor cannabis in Nederland

Nederland staat bekend als het land van de wiet, veel buitenlanders komen hier naar toe omdat er hier legaal wiet verkocht word. Voor de buitenwereld lijkt het alsof je hier maar kan doen en laten wat je wilt wat betreft cannabis. Maar de wetgeving geeft toch iets heel anders aan. In principe is het verboden om wiet planten te hebben, maar een hoeveelheid van 5 planten of minder word meestal niet vervolgd. Wanneer je wel meer dan 5 planten hebt kun je maximaal een celstraf van 6 jaar krijgen en/of een boete van € 67.000 euro.
    Als je wietplanten verbouwd in een huurhuis heeft je huisbaas het recht om je uit je huis te zetten. Wanneer je veroordeeld bent voor het verbouwen van wiet, verlenen sommige landen je geen visum, je kunt dan bijvoorbeeld niet naar Amerika op vakantie. Zelfs als je met een vliegtuig over Amerika moet vliegen op weg naar een ander land is dit dan niet mogelijk.
    Het bezit van hasj of wiet is toegestaan tot 5 gram. Wanneer je gepakt word met meer dan 5 gram riskeer je een boete van maximaal € 3.350. euro boete en/of een celstraf van 1 maand. Wat mediwiet patiënten betreft geld dit ook voor hen. Als mediwiet gebruiker heb je bijna nooit meer dan 5 gram per dag nodig, als dit wel het geval is zal de rechter waarschijnlijk meer begrip hebben, maar vrijspraak is bijna helemaal uitgesloten. Voor het bezitten van meer dan 5 planten is een mediwiet patiënt ook vrijwel zeker van vervolging, wanneer je 5 planten bezit is een goede oogst genoeg voor een heel jaar. Ook in dit geval zal de rechter misschien een minder hoge straf geven als de reden voor het bezitten van meer dan 5 planten begrijpelijk is, bijvoorbeeld wanneer de patiënt een hoge dosering nodig heeft of wanneer er meerdere patiënten in 1 huis wonen. Wanneer duidelijk aangetoond word dat de wiet bedoeld is voor de verkoop en niet voor eigen gebruik is het gebruik van wiet voor medicinale redenen geen geldig excuus meer.

Er is een mediwiet pas voor mediwiet gebruikers verkrijgbaar, deze verzekerd niet dat je niet vervolgd word, maar zorgt er voor dat er meer duidelijkheid is tussen patiënt en autoriteiten.

Onderzoek
    De meningen over mediwiet zijn verdeeld hier in Nederland, een groot gedeelte mensen vind het nog steeds onzin dat het als medicijn gebruikt word. Veel huisartsen zijn het hier mee eens en doen er vaak moeilijk over als iemand over mediwiet begint. Ik heb van de mediwiet patiënten waar ik mee heb gepraat bijna allemaal het zelfde verhaal gehoord; de artsen vonden het onzin en namen hen niet serieus. Sommige zijn naar een andere huisarts gegaan voor een second opinion omdat de arts weigerde het voor te schrijven. Terwijl de klachten van deze mensen toch echt niet niks waren.
    Mijn huisarts was ook niet bepaald enthousiast toen ik vroeg of hij mij mediwiet zou willen voorschrijven. Een van zijn argumenten was dat ik te jong was, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Omdat mijn hersenen nog in ontwikkeling zijn kan de cannabis invloed hebben op deze ontwikkelingen. De voorbeelden die hij gaf kwamen echter onprofessioneel over. Hij vertelde dat mensen die wiet gebruiken daardoor een minder grote kans op een succesvol leven hadden en dat hij de jongens die hij s ‘avonds in het dorp wiet ziet roken daar een goed voorbeeld van vond. Ook vertelde hij dat hij het maar een ego cultuurtje vond omdat hij zich in zijn jongere jaren genegeerd voelde omdat hij niet mee wilde blowen. Omdat ik voor mezelf en voor mijn werkstuk toch heel graag dat recept wou hebben ben ik net zo lang met hem in discussie gegaan over de voor en nadelen totdat hij zei: “nou, moet je dan een recept hebben ofzo?” hij heeft toen dit voor mij geschreven-->
    Voor mij ging het dus op zich nog best makkelijk, maar bij vele ander was en is dat niet het geval.

Ik had al een afspraak bij apotheek Hanzeplein in Groningen gemaakt met iemand die adviezen geeft aan mensen die mediwiet willen gebruiken, ik had aan de telefoon nog niet verteld dat ik het zelf ook zou willen proberen. Ik ben naar de apotheek gegaan en heb daar mijn recept ingeleverd, het meisje achter de balie keek naar mij en toen weer naar de computer. Ze vroeg me of ik wel zeker wist dat ik het wou en of ik wel wist wat het precies was. Dat wist ik wel, maar toch gaf ze me een informatieboekje van het ministerie van volksgezondheid. Deze heb ik gelezen terwijl ik wachtte op de meneer waarmee ik een afspraak had.
    Toen ik in het kantoortje zat met die meneer vertelde hij me wat over de geschiedenis van mediwiet. Het was begonnen met een klein groepje mensen die het belachelijk vonden dat mediwiet zo duur was, daarom begonnen ze een kleine apotheek waar alleen maar mediwiet te krijgen was. Ze kochten de voorraden groot in zodat de prijs zo laag mogelijk bleef. Omdat de apotheek geen winst maakte gingen ze al snel failliet, toen heeft apotheek Hanzeplein het over genomen. Omdat deze apotheek al genoeg winst maakte om te blijven bestaan kon deze de cannabis zonder winst gaan verkopen. Toen ik vroeg waar het eigenlijk vandaan kwam vertelde hij dat het van een plantage kwam in het westen, daar word maandelijks cannabis in beslag genomen door de overheid, waarna de apotheken het weer van de overheid kopen. ik liet hem het recept zien en vroeg of hij er op zou willen zetten wat voor soort ik nodig had voor mijn slaapproblemen, de huisarts wist dat niet. Bedrocan, werd op het papiertje geschreven en toen het meisje even met de meneer had gepraat nam ze het zonder vragen aan. Ik ging toen naar huis met 5 gram wiet en 50 euro minder.
    50 euro voor 5 gram , dat is behoorlijk duur. Daarom kiezen veel mediwiet patiënten er voor om zelf te telen of bij de coffeeshop te halen. Wanneer je bij de coffeeshop wiet haalt weet je nooit precies wat er allemaal in zit, er kunnen schadelijke stoffen in zitten door de voeding of door het gif dat de teler heeft gebruikt. In de laboratoria waar mediwiet word geproduceerd wordt gebruikt gemaakt van de meest schone, efficiënte en precieze manier van telen, hierdoor weet je precies wat het percentage cannabinoďden is en is de dosering van je medicijn super nauwkeurig. Wanneer je zelf teelt heb je de kans om gepakt te worden, ook heb je hiervoor genoeg ruimte en tijd nodig. Een gedeelte van de mediwiet patiënten is helaas door lichamelijke klachten ook niet in staat om dit te doen.
    Ik heb met een mevrouw gesproken die last van reuma heeft. Ze gebruikte eerst een heleboel synthetische medicijnen om de pijn tegen te gaan, maar deze hadden akelige bijwerkingen en maakten haar nog zieker dan ze al was. Toen ze hoorde dat mediwiet misschien een oplossing was voor haar probleem is ze het meteen gaan proberen, het gebruik van haar synthetische medicijnen heeft ze daardoor kunnen halveren. Omdat ze van een lage uitkering moet leven kan ze niet genoeg mediwiet kopen, het liefste zou ze stoppen met die andere medicijnen en alleen nog maar mediwiet gebruiken. Omdat de mediwiet niet vergoed word en de andere medicijnen wel (die trouwens belachelijk veel duurder dan de wiet zijn) heeft ze geen andere keus.
    De zelfde dag dat ik de wiet heb opgehaald heb ik er thee van gezet. Ik heb zelf melatonine en een aantal homeopathische middelen geprobeerd om goed te kunnen slapen, maar deze verloren na een bepaalde tijd allemaal hun werking. Een uurtje na het drinken van de thee voelde ik me al lekker knus, warm en zelfs een beetje slaperig. Een uur daarna lag ik al lekker te pitten terwijl het weekend was en nog maar 11 uur. Tot nu toe bevalt de werking mij goed, maar ik moet er wel voor zorgen dat ik de thee vroeg genoeg drink omdat ik er anders de volgende dag nog wat van merk. De prijs bevalt mij echter niet, ook al hoef ik het zelf niet te betalen vind ik het alsnog belachelijk dat mijn ouders 50 euro per maand moeten betalen zodat ik goed kan slapen.
    Ik sprak ook met iemand die mediwiet gebruikt vanwege zijn stotter probleem, hij verbouwd de wiet zelf in een mini kweekkastje in zijn huurwoning. Zonder zijn medicijn voelt hij zich niet op zijn gemak en vind hij het moeilijk om met mensen te communiceren, door de ontspannende werking van de mediwiet gaat het praten bij hem een stuk makkelijker en kan hij ook zijn werk beter doen. Het lijkt alsof hij het allemaal goed voor elkaar heeft, maar toch liggen er gevaren op de loer. Wanneer hij gepakt word en zijn baas er achter komt kan hij zijn baan kwijt zijn. Waarschijnlijk word hij dan ook zijn huis uitgezet door de huisbaas en zit hij dus zonder baan, woning en op den duur zonder medicijn.
    Synthetische medicijnen zijn dus vaak duurder dan wiet, maar worden wel vergoed. Hebben sterkere bijwerkingen dan wiet, maar worden meer voorgeschreven. Zijn slechter voor de gezondheid dan wiet, maar worden wel sociaal geaccepteerd.
    Er zijn een paar verzekeringen die mediwiet deels vergoeden, dit zijn aansluitende verzekeringen en kosten dus ook weer extra geld. Ook kan het zijn dat ze alleen maar vergoeden wanneer de klacht volgens hen “erg genoeg” is.

Conclusie
    De bedoeling van dit onderdeel is de hoofd en deelvragen beantwoorden.
    Wat is wiet? – wiet is een plant met speciale eigenschappen.
    Wat voor patiënten gebruiken mediwiet? – mensen met een ziekte die met wiet behandeld kan worden.
    Wat is het effect van mediwiet? – het kan ziektes genezen of verminderen.
    Wat zijn de voordelen in vergelijking met andere medicijnen? – het veroorzaakt geen akelige bijwerkingen en is 100% natuurlijk.
    Wat zijn de voordelen van medicinale cannabis? – het geneest ziektes, vertraagt ziektes, verdooft de pijn en andere ongemakken. Wanneer de wetgeving meewerkt kan het ook nog eens goedkoop zijn, goedkoper voor de consument maar ook voor de producent.

Mijn ervaring met cannabis.

Ik ben begonnen met wiet roken toen ik 16 werd, ik ging toen al om met mensen die wel eens een jointje rookten.
    Op dat moment heb ik er niet veel van vernomen, terwijl ik wel aardig wat had gehad.
    Ik hoor van veel andere wietrokers dat zei in het begin ook niets merkten, dat komt omdat je lichaam het gevoel van stoned zijn op dat moment nog niet kent.
    Na een paar keer wiet roken herkent je lichaam dat gevoel pas echt en ga je er wat van voelen.
    Dat was bij mij ook het geval.
    We hadden een lekkere hasj joint gedraaid en die met zijn vieren opgerookt, ik voelde me zweverig en mijn gedachtegang was anders. het mooiste vond ik het gevoel dat ik niet meer overal op hoefde te letten. door mijn ADHD let ik altijd op alles wat er om me heen gebeurd, maar als ik wiet heb gerookt dat boeit me dat allemaal niet meer, dan let ik alleen maar op de dingen die mij interesseren. Als je mij vraagt of wiet een goed vervangend medicijn is voor ritalin zal ik absoluut positief antwoorden.
    Je moet natuurlijk wel de juiste soort wiet vinden voor het gewenste effect.
    Wiet waar je van gaat “spacen” is niet handig omdat je dan heel snel kan afdwalen.
    Als het aan mij ligt rook ik ook gewoon wiet op school, omdat ik weet dat ik mij dan beter kan concentreren.
    Jammer genoeg is de school het daar natuurlijk niet mee eens, want wiet is drugs. Maar ritalin is ook drugs, en koffie, chocolade, energiedrankjes, tabak. Dat zijn allemaal drugs. Deze middelen zijn allemaal legaal hier op school, sommigen worden zelfs door de school verkocht!
    Onze school verkoopt drugs, dat is toch niet normaal meer?
    Dat klinkt natuurlijk stom, maar dat komt omdat deze drugs allemaal sociaal geaccepteerd zijn.
    Als we het toestaan dat leerlingen wiet roken op onze school gaan er een heleboel mensen wiet roken, en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.
    Maar wat nou als iemand daardoor beter gaat presteren?

Als deel van mijn werkstuk heb ik elke keer voordat ik aan de slag ging een joint gerookt.
    Dit om aan te tonen dat je onder invloed van wiet prima kunt functioneren als je de juiste dosis hebt gebruikt.
    Ik merk dat mijn enthousiasme altijd een stuk erger word, ik heb dan echt zin om iets te doen.
    Veel mensen zeggen dat wiet juist demotiverend werkt, dat is vooral omdat het stereotype van een wietroker een luie langharige werkloze nietsnut is.
    Als je heel veel wiet rookt klopt het wel dat je minder zin hebt in dingen, alleen opstaan van de bank kan dan al een hele moeite zijn.
    Maar 1 jointje kan geen kwaad, wat de meeste mensen ook zeggen.
    Wel moet je er natuurlijk bij nadenken dat niet iedereen het zelfde reageert op wiet, sommige mensen zijn er niet geschikt voor en moeten het ook niet gebruiken.
    Verder maakt wiet natuurlijk alles een stuk leuker.
    Vervelende saaie mensen veranderen in iets grappigs, terwijl ze normaal alleen maar irritant zijn. Misschien een oplossing voor irritante leerlingen en saaie lessen?
    Sociale en verbale handelingen gaan ook vloeiender, een gesprek word interessanter en dieper en problemen worden makkelijker opgelost.
    Als ik me gestrest voel neemt een jointje ook dat gevoel weg, ik voel me dan ontspannen en rustig.
    "Zal ik dan nog maar een joint draaien?"

Re: School verslag medicinale cannabis.

Zeer deftig stuk laat je weten wat ze op school van vonden bedankt dat wij deze ervaring met jou mochten delen.
    Ik zelf ga het in delen lezen dus zal even duren voor ik door heen ben heb ADD en zoveel tekst lukt me niet zo ineens

groetjes
    God was never on your side..

Comment

Leuk verhaal radical, voor welke studie heb je dit stuk geschreven ?

mocht je medisch-specifieke vragen hebben mag je ze doorsturen...
      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

dankjewel
        Ik schreef het voor de middelbare school, als deel van mijn eindexamen.
        ik ben een paar keer blijven zitten, als ik slaag ga ik naar de school van de kunsten in Groningen.

Comment

ah oke, dus geen leeftijdsissues begrijp ik (dit is een strikt 18+ forum zoals je weet)

en allang ingeleverd dus ik zal niet zeveren over details

vooral je eigen ervaringen mbt artsen en mediwietgebruikers vind ik interessant, Bella zal vast nog wel een duit in het zakje doen daarover. Veel succes met je eindexamen !
          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Als een pro-cannabis "gebruiker" geschreven, dus goede reclame
            Ik ben wel benieuwd naar het cijfer voor je werkstuk.
            School van de Kunsten in Groningen..Noorderpoort?

Stultus es, qui facta infecta facere verbis postulus.

sigpic

FAQ links over kweken

Never give in — never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense.
            W.L.S. Churchill

Comment

Mooi verslag, duidelijk te lezen en goede info.
              Ook leuk dat je je eigen ervaring met cannabis verteld dat zullen ze zeker op jouw school op prijs stellen denk ik. !

Comment

Jepp noorderpoort. Ik ga AV productie doen, filmpjes maken enzo.
                Ik wil ervaring op doen voor mijn ( voor zover ik het weet) eerste stoner film van Nederland.
                Als jullie trouwens wel een Nederlandse stoner film kennen dan hoor ik het graag, want die zou ik graag willen zien

sorry, beetje off-topic, maar ik moest het eventjes kwijt

Comment

Ik doe op dit moment AV productie in bergen op zoom, erg leuke opleiding.

Waar ben je van plan AV productie te gaan doen?

Comment

Footer Left Ad

Collapse
                  Bezig...
                  X