Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vlierbloesemsiroop maken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    vlierbloesemsiroop maken

    Korting op 420shop

    VlierbloesemsiroopVlierbloesemsiroopNodig:
    Halve litermaat vol vlierbloesem.

    ruim 1 liter kokend water
    half vanillestokje of een zakje vanillesuiker
    500 gram suiker
    het sap van 1 citroen

    • Zorg dat de flessen waarin je de siroop gaat gieten heel schoon zijn: kook ze uit, of reinig ze met soda of sulfietwater. Sulfiet is te koop bij de drogist. Vergeet de doppen niet. Flessen met een brede hals kun je ook vlak voor je ze gaat vullen in de afwasmachine schoonmaken.
    • Doe de bloesem en evt. het halve vanillestokje in de pan. Begiet de bloesem met een liter heet water. Laat dit met een doek erover een nacht staan, of langer als dat je nodig lijkt. Gebruik elastiek of een touwtje om de doek goed vast te maken, let op voor bijvoorbeeld fruitvliegjes.
    • Pers de citroen uit.
    • Zeef het mengsel uit de pan, gooi de bloesem weg maar bewaar het vanillestokje.
    • Doe het water met de suiker, vanille(stokje) en citroensap in de pan. Kook dit tot de suiker volledig is opgelost, het moet ongeveer twee minuten doorkoken.
    • Laat de siroop afkoelen en vul de flessen. Je kunt er nog een aantal weken wat verse bloesem in laten trekken als je nog meer vliersmaak wilt. Gebruik dan wel een zeefje bij het uitschenken.
    • De siroop is aangelengd met koel water heerlijk op een warme zomerdag. In de yoghurt of over ijs en pannenkoeken smaakt hij ook prima, en je kunt er ook heerlijk ijs mee maken. Maak ook eens een cocktail met droge witte wijn en een scheutje siroop: een variant op de Kir (witte wijn met creme de Cassis).
    God was never on your side..

    #2
    Re: vlierbloesemsiroop maken

    Dat is ook een jeugdherinnering van mij, mijn moeder maakte dit altijd en het was ons medicijn als we verkouden waren in de winter...
    Ik lees net iets beter jou stukje, mijn moeder maakt siroop van de bessen, ik zal haar dat recept eens vragen...
    She gives me the Blues ...

    Comment


      #3
      Re: vlierbloesemsiroop maken

      Ja leuk en dan wel hier bij plaatsen aub
      God was never on your side..

      Comment


        #4
        Re: vlierbloesemsiroop maken

        Altijd lekker, tegen keelpijn en hoest. Maak die samen met het vrouwtje.

        Grts
        420Shop, Online Headshop, Seedshop, Cannabis Souvenirs & Lifestyle
        Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

        Comment


          #5
          Re: vlierbloesemsiroop maken

          M'n moeder maakt die ook altijd. Is echt heerlijk bij een glaasje droge witte wijn.

          Comment


            #6
            Re: vlierbloesemsiroop maken

            Mijn grootmoeder maakte altijd vlierbessenstroop van de bessen dus, eentje is geentje

            Comment


              #7
              Re: vlierbloesemsiroop maken

              Jup, mijn moeder maakt het ook van bessen.

              Vlierbessensiroop dus.

              Ik vind het maar vies smaken

              Is er een verschil in smaak tussen die met bessen en bloesem?

              Dan vraag ik misschien eens of ze het met de bloesem wil probere

              Peace

              Comment


                #8
                Re: vlierbloesemsiroop maken

                Ik wet niet wat het verschil is dar zal er zeker zijn ik vermoed dat de bessen veel sappigere en voller van smaak zijn dan de bloesem
                Ik ga deze week zelf siroop maken
                God was never on your side..

                Comment

                Bezig...
                X