Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De invloed van een onjuist Vapour Pressure Deficit (VPD) op het blad.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    De invloed van een onjuist Vapour Pressure Deficit (VPD) op het blad.

    Korting op 420shop

    INLEIDING

    VPD
    staat voor dampdruktekort en wordt weergegeven in kPa (kilo Pascal). De relatieve vochtigheid van het blad is altijd 100 %. Als de rv van de omgevingslucht lager is dan 100 % dan kan een blad dus verdampen en zichzelf koelen. Is de rv van de omgeving ook 100 % dan valt er voor het blad niets te verdampen en vormt zich condens/dauw op het blad. De rv van de omgeving moet dus altijd lager zijn dan 100 %, maar ook weer niet te laag. Stel dat die rv 10 % is dan verdampt het blad meer vocht dan de wortels kunnen aanvoeren: de huidmondjes op het blad sluiten zich en de plant krijgt als het ware koorts. Doordat er niet verdampt wordt, overstijgt de bladtemperatuur de omgevingstemperatuur en kan verbranding van het blad een gevolg zijn.
    Dus zowel een te hoge rv -condensvorming/schimmel- als een te lage rv - bladverbranding is ongewenst.
    In de professionele kasteelt wordt onder meer gestuurd op een VPD met en kPa tussen de 0.85 en 0.95 %. In de kas worden echter C3-planten gekweekt. Cannabis is evenwel een C4-plant. Het onderscheid tussen beide is dat bij een C4-plant geen lichtverzadiging kan optreden. Het zou mijns inziens interessant zijn 2 identieke proefopstellingen te maken waarbij bijvoorbeeld wordt gestuurd op een kPa van 0.95 en een kPa van bijvoorbeeld 1.25
    Om het begin van een eventuele discussie overzichtelijk te houden heb ik in de inleidingde omgevingstemperatuur- waarmee ook nog rekening moet worden gehouden even buiten beschouwing gelaten:die komt in de volgende rubriek aan de orde. De correlatie tussen omgevingstemperatuur, bladtemperatuur en de rv van de omgeving om tot een juiste kPa te komen is terug te vinden in een VPD-calculator.

    DE CORRELATIE TUSSEN DE OMGEVINGSTEMPERATUUR EN DE RV VAN DE OMGEVING EN DE KPA.

    Racker geeft in zijn topic Wat is VPD aan dat een kPa tussen de 0.85 en 0.95 (in de tuinbouw) als uitgangspunt dient. In een ander topic op een andere site maakt hij de terloopse opmerking dat bij cannabis de kPa wellicht wat hoger kan zijn. Naar mijn oordeel zou dit best kunnen, immers in de kas worden C3-planten geteeld en cannabis is een C4-plant. Cannabis heeft dus geen hinder van lichtverzadiging en vraagt wellicht om een wat hogere kPa. Toch leidt onverkorte toepassing van zijn standpunt tot een aantal vreemde uitkomsten. Dit komt aan het licht zodra je de rv in de berekeningen meeneemt. (uitgangspunt rv-groeiweken 75 %, rv-bloeiweken 60 % en rv-afbloeiweken 50 %) Ik zal dat verduidelijken met een aansturing tot kPa-waarden in de buurt van 0.95 en 1.25.
    -temperatuur 28 C, rv 75 %, uitkomst kPa: 0.94 (groeiweken)
    -temperatuur 20 C, rv 60 %, uitkomst kPa: 0.93 (bloeiweken)
    -temperatuur 16 C, rv 50 %, uitkomst kPa: 0.91 (afbloeiweken)
    Om de kPa in de buurt van de 0.95 te houden moet naarmate het kweekproces vordert de temperatuur dus 12 graden dalen. Dat lijkt me niet logisch, omdat in de (sub-)tropen de temperatuur ook geen 12 graden daalt naarmate het kweekproces vordert.
    Hierna volgt de uitkomst bij het sturen op een kPa van 1.25.
    -temperatuur 32 C, rv 75 %, uitkomst kPa: 1.19 (groeiweken)
    -temperatuur 25 C, rv 60 %, uitkomst kPa: 1.26 (bloeiweken)
    -temperatuur 21 C, rv 50 %, uitkomst kPa: 1.24 (afbloeiweken)
    Ook hier moet de temperatuur dus sterk naar beneden om een kPa van ongeveer 1.25 aan te houden.
    Als er dus uitgegaan wordt van de kPa en de gangbare kweekmethode om de rv naarmate het kweekproces vordert te verlagen wordt de temperatuur de variabele. Echter bij een rv van 50 % bedraagt de daarmee corresponderende temperatuur aan het eind van de rit 16 C (bij een kPa van 0.95). Bij een kPa van 1.25 hoort aan het eind van de rit een temperatuur van 21 C.

    CONCLUSIE

    Vorenstaande wijst uit dat zodra de rv omlaag gaat dat de temperatuur eveneens moet dalen om de gewenste kPa aan te houden. Echter, afbloeien bij 16 C of 21 C lijkt me niet logisch. Immers in de vrije natuur gebeurt dit eveneens niet. Zou het niet zo zijn dat het aanhouden van een vaste rv in de bandbreedte van 70 % tot 75 % bij een temperatuur van ongeveer 27 C gedurende het gehele kweekproces beter is dan een dalende rv naarmate het kweekproces vordert?

    SLOTOPMERKINGEN
    1
    Ik onderken dat de gangbare mening is, dat naarmate het kweekproces vordert de rv omlaag moet ter voorkoming van toprot. Echter, toprot/schimmelvorming treedt in belangrijke mate op bij een vochtig gewas.(condens, dauw op de plant). Met een goede zwenkventilator en afzuiger valt dit probleem wel op te lossen. Voorwaarde daartoe is wel het gebruik van een luchtbevochtiger om de rv op ongeveer 70 % te houden.
    2
    In de professionele teelt wordt niet alleen gestuurd op omgevingstemperatuur maar ook op gewastemperatuur met een planttemperatuur camera. Dit laatste heb ik nog niet in dit relaas betrokken.
    Last edited by Xtreme; 16 February 2012, 13:08. Reden: verwijzing verwijderd

    #2
    Re: De invloed van een onjuist Vapour Pressure Deficit (VPD) op het blad.

    Is weer interessante shit xtreme.

    Smookse

    Comment


      #3
      Re: De invloed van een onjuist Vapour Pressure Deficit (VPD) op het blad.

      Vorenstaande wijst uit dat zodra de rv omlaag gaat dat de temperatuur eveneens moet dalen om de gewenste kPa aan te houden. Echter, afbloeien bij 16 C of 21 C lijkt me niet logisch. Immers in de vrije natuur gebeurt dit eveneens niet. Zou het niet zo zijn dat het aanhouden van een vaste rv in de bandbreedte van 70 % tot 75 % bij een temperatuur van ongeveer 27 C gedurende het gehele kweekproces beter is dan een dalende rv naarmate het kweekproces vordert?

      Druk en temperatuur zijn indicatoren hoeveel water de lucht op zou kunnen nemen, je kunt de rv laten dalen zonder de temp aan te passen, wel zal de massa vd lucht en dus ook de druk iest veranderen.

      Ben mijn laatste rondje niet onder de rv 65% 27C geweest, planten waren ww (niet gevoelig voor schimmel), geen rot te bekennen.

      Comment


        #4
        Re: De invloed van een onjuist Vapour Pressure Deficit (VPD) op het blad.

        Dan heb je dus gedurende de gehele kweek op een kPa van 1.24 gezeten. Ik heb overigens mijn twijfels of een dalende rv noodzakelijk is. In de natuurlijke habitat kan de rv ook niet gestuurd worden. Immers, '-morgens vroeg in de zomer is de rv vaak verdomd hoog. Zodra de temperatuur stijgt neemt de rv af (warme lucht kan meer water bevatten dan koude lucht). In de vrije natuur zullen er dus uren zijn waarin de rv zich perfect verhoudt tot de omgevingstemperatuur, maar ook veel uren waarin de juiste waarden ver te zoeken zijn.
        Je loopt dus tegen een dilemma aan: of je houdt de rv constant tussen de 65 en 70 %, waarbij toprot kan optreden (bij onvoldoende ventilatie) of je brengt de rv omlaag, waarbij je een kPa van (ver) boven de 1 voor lief neemt.
        Terzijde, ik ken overigens geen enkele professional die de rv laat dalen: ze werken meestal gedurende de hele cyclus met een rv in een bandbreedte tussen de 65 en 70 %
        Last edited by Xtreme; 16 February 2012, 15:25.

        Comment


          #5
          Re: De invloed van een onjuist Vapour Pressure Deficit (VPD) op het blad.

          interessant topic Xtreme, netjes uitgewerkt ook !
          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

          Comment


            #6
            Re: De invloed van een onjuist Vapour Pressure Deficit (VPD) op het blad.

            Ik kweek binnen, produceer zelf warmte en stoom. De druk is wel variabel, deze is afhankelijk van het weer. Toch ben in staat om 2 vd 3 variabele constant te houden.....

            Grtz.

            Comment


              #7
              Re: De invloed van een onjuist Vapour Pressure Deficit (VPD) op het blad.

              Als je met druk luchtdruk bedoelt dan kan dat weinig verschil opleveren. De gemiddelde luchtdruk in Nederland bedraagt 1013 hecto-Pascal. (hPa). De afwijking hierop blijft nagenoeg altijd beperkt tot 2 of 3 % naar boven of beneden.
              Last edited by Xtreme; 16 February 2012, 12:54.

              Comment


                #8
                Re: De invloed van een onjuist Vapour Pressure Deficit (VPD) op het blad.

                Vorenstaande wijst uit dat zodra de rv omlaag gaat dat de temperatuur eveneens moet dalen om de gewenste kPa aan te houden.
                De Druk is voor het grootste deel afhankelijk van de kolom lucht welk zich boven het meetpunt bevind, daarom zie ik niet in waarom de temp moet dalen om de druk gelijk te houden, waneer de luchtvochtigheid daald.

                p.s.: berichten naderhand aanvullen

                Comment


                  #9
                  Re: De invloed van een onjuist Vapour Pressure Deficit (VPD) op het blad.

                  Voor de goede orde: dit topic gaat over verdampingsdruk in relatie tot de rv. en niet over luchtdruk. Luchtdruk is een onderwerp van geheel andere orde dan verdampingsdampdruk (VPD-kPa). Verdampingsdruk is de druk die het blad uitoefent als de rv in het blad hoger is dan de rv in de omgevingslucht en is een onderdeel van het assimilatieproces. En wat een luchtkolom boven een meetpunt betreft: dit is volstrekt irrelevant in dit kader. Ik krijg de indruk dat de portee van dit topic je ontgaat. Lees het topic van Racker eens door en probeer de VPD-calculator eens uit. Dan kunnen we wellicht op de zelfde golflengte hierover van gedachten wisselen. Zo moeilijk is het echt niet. Zelfs ik snap het.
                  Last edited by Xtreme; 16 February 2012, 17:20.

                  Comment


                    #10
                    Re: De invloed van een onjuist Vapour Pressure Deficit (VPD) op het blad.

                    Ik was idd in de veronderstelling dat je met kpa druk bedoelde.....

                    Grtz.

                    Comment


                      #11
                      Re: De invloed van een onjuist Vapour Pressure Deficit (VPD) op het blad.

                      Ik dacht ook al, nu zitten we echt langs elkaar heen te lullen. Dan kon je mijn opmerking dat je de hele cyclus -bij een rv van 65 % en een temperatuur van naar ik aanneem 27 C- met een kPa van 1.24 hebt gewerkt waarschijnlijk ook niet plaatsen. We zullen het maar op een Babylonische spraakverwarring houden.
                      Last edited by Xtreme; 16 February 2012, 18:32.

                      Comment


                        #12
                        Re: De invloed van een onjuist Vapour Pressure Deficit (VPD) op het blad.

                        hmm, de rv wordt omlaaggebracht om dingen als toprot te voorkomen, als je dan de temperatuur mee omlaag brengt omwille van de vpd haal je geen winst
                        aangezien de koude lucht weer minder water vasthoud en dus kom je weer met condensvorming te zitten.

                        als je steriel kan kweken lijkt het me wel een goed plan om de vpd optimaal te houden, anders toch maar niet doen en droger gaan bij einde bloei ivm schimmels.

                        grtn

                        Comment


                          #13
                          Re: De invloed van een onjuist Vapour Pressure Deficit (VPD) op het blad.

                          Intresant!

                          Bedankt, iedereivfo die je mee pikt is handig!

                          Top!
                          One "small" step for a man....one giant tree for mankind

                          Comment

                          Bezig...
                          X