Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waar zijn teken actief : Tekenradar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Waar zijn teken actief : Tekenradar.

    Op ameland vorige week binnen 2 dagen met 2 personen inclusief mij maar liefst 10 stuks te pakken! Controleer je zelf goed!
    http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...le-met-foto-s!

    Comment


      #17
      Re: Waar zijn teken actief : Tekenradar.

      guerillaboy check je lichaam iedere keer nadat je op de spot bent geweest! Laat ook iemand als het kan je hoofdhuid checken... daar willen ze soms ook wel eens zitten.

      Comment


        #18
        Re: Waar zijn teken actief : Tekenradar.

        gaan die middelen met deet een teken beet voorkomen, of is dat om de plek na een beet te behandelen??
        Why drink & drive, if you can smoke and fly!!

        Comment


          #19
          Re: Waar zijn teken actief : Tekenradar.

          Nee, ze vinden Deet alleen een beetje stinken.
          De kans dat ze je beetpakken is iets kleiner. (en het helpt ook tegen muggen)

          Altijd even langs bij je huisarts als je het volgende hebt:

          - Een rode of blauwrode vlek op de huid die langzaam groter wordt
          - Een rode of blauwrode vlek samen met griepachtige klachten zoals koorts, hoofdpijn of spierpijn
          - Als u dubbel gaat zien of een scheef aangezicht krijgt
          - Als u weinig kracht meer heeft, of tintelingen of pijn in uw arm of been krijgt
          - Als u gewrichtsklachten krijgt (als een of meer gewrichten dik en pijnlijk worden) meestal aan uw armen of benen
          Deze verschijnselen kunnen op de ziekte van Lyme wijzen.

          De rode vlek/kring kan ook maanden later pas verschijnen.
          De rode vlek is geen voorwaarde, je kunt ook besmet zijn zonder dat verschijnsel, maar niet elke besmetting hoeft tot een infectie te leiden.

          Noteer de datum.
          Als je gebeten bent en je hebt 'm binnen 24 uur verwijderd hoef je niet meteen bij de dok langs, maar het kan later belangrijk zijn.

          1.jpg
          Last edited by QnQ; 9 July 2013, 22:16.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #20
            Re: Waar zijn teken actief : Tekenradar.

            bedankt voor de uitleg, toch maar ff iets met deet halen dan, als ik daar beten mee voorkomen kan is dat super!
            Why drink & drive, if you can smoke and fly!!

            Comment


              #21
              Re: Waar zijn teken actief : Tekenradar.

              Ja teken, kolere wat een etter-bakken zijn dat.
              Vorig jaar hier in het Franse land een wildkampeer week achter de rug, elke dag hield onze kapitein, is echt een ouwe zeerot een inspectie ronde, tientallen werden er van ons lichaam verwijderd.

              Grmbl ik haat die beesten, al heb ik tientallen schadelijke insecten op mijn wiet, dan heb ik dat nog liever dan die stink beesten.
              In ieder geval wens ik de buiten/guerilla kwekers sterkte toe.

              Goed topic QnQ, bedankt
              Last edited by Escargot; 9 July 2013, 22:59.
              Wat je leert moet je ook weer doorgeven...
              Dan is het zaad, pas echt in goede aarde gevallen!

              Comment


                #22
                Re: Waar zijn teken actief : Tekenradar.

                Het is bijna zomer en jonge wietkwekertjes razen -niet gehinderd door enige kennis- weer door de bossen en struiken.
                Als je weinig weet van teken en de gevaren, ga dit topic even vanaf het begin lezen.

                teken-mei-juni-2014.JPG

                Door de zeer hoge temperaturen loopt het verwachte tekenactiviteitsniveau deze dagen sterk op, en moet je controleren op tekenbeten na een dag in het groen.

                Tekenopduim_RIVM.jpg
                Teken op nagel van een duim.
                Linksboven vrouwtje, daaronder het mannetje, rechtsboven de nimf en daaronder een larfje (bron: RIVM)


                Waar komen teken voor?

                Teken komen in heel Nederland voor. Ze leven in hoog gras en in het struikgewas van bossen, duinen, weilanden en heidegebieden.
                Vooral in struiken en grassen tot ongeveer anderhalve meter hoogte.
                Verder zitten ze op huisdieren, wild, vogels en kadavers. Van daaruit hechten ze zich aan passerende dieren en mensen.
                Teken worden actief als de temperatuur boven de 8-10 graden Celsius komt. Van maart tot en met oktober worden mensen het meest gebeten.




                Hoe voorkom ik een tekenbeet?

                U kunt op een aantal manieren de kans op een beet van een teek verminderen:
                Vermijd zo mogelijk dichte begroeiing en struikgewas, want hier bevinden zich de teken meestal voordat ze vallen en of zich hechten aan mens of dier.
                Draag tijdens het werk gesloten en huidbedekkende kleding van een lichte kleur.
                Smeer de onbedekte huid in met anti-insectenmiddel met 30-50% DEET.
                Spuit sokken, schoenen en broek eventueel in met een DEET kledingspray.Verwijderen van een teek

                Voor het verwijderen van een teek is het niet altijd nodig om naar een huisarts te gaan. Dit kunt u in de meeste gevallen zelf doen of door iemand anders laten doen.
                Het belangrijkste is dat u de teek zo snel mogelijk verwijdert!
                Gebruik geen alcohol, jodium, olie of andere middelen voordat u de teek verwijdert.
                Pak de teek zo dicht mogelijk bij de huid beet, bij voorkeur met een puntige pincet of speciaal tekenverwijderinstrument.
                Trek de teek er langzaam uit. Als er een stukje van de monddelen van de teek in de huid achterblijft, is dat ongevaarlijk. Dat komt er vanzelf weer uit, net als bij een splinter.
                Ontsmet het beetwondje met 70% alcohol of jodium.
                Noteer de datum waarop u bent gebeten in uw agenda.
                Houd daarna tot 3 maanden na de tekenbeet de huid rondom de beet in de gaten.

                Tip: bekijk ook de handige voorlichtingsfilm 'Tekenbeten en Lyme' van RIVM


                ---
                Gebruikte bronnen :
                http://www.weekvandeteek.nl
                http://www.tekenradar.nl
                http://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Tekenbeten_en_lyme
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                Comment


                  #23
                  Re: Waar zijn teken actief : Tekenradar.

                  Lokschapen ingezet in Ootmarsum, Dronten, Lochem en in bosgebieden bij Gieten, Zeewolde en Emmen.

                  GIETEN - Lokschapen moeten het aantal teken in het Zwanemeerbos bij Gieten verminderen.
                  De gemeente Aa en Hunze stelt het gebied beschikbaar voor de Wageningen Universiteit en het RIVM. Beide partijen zijn initiatiefnemers voor een proef met schapen.
                  Het is de bedoeling dat de schapen met een herder door het bos gaan trekken. De schapen krijgen een middel opgespoten, waardoor ze teken aantrekken.
                  Op deze manier moet het aantal teken in het bos bij Gieten worden verminderd.
                  Wandelaars en recreanten zouden er dan minder last van hebben.



                  Ik had me toch een heel verkeerde voorstelling van een "herder" zie ik music4.gif
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    #24

                    Comment


                      #25
                      Re: Waar zijn teken actief : Tekenradar.

                      Ik heb ook iemand in m'n kennissenkring waar het pas opgemerkt werd toen ze hartritmestoornissen kreeg.
                      Wistudatje :


                      Ik heb het idee dat veel buitenkwekers er iets te onverschillig over zijn.
                      Een beet zie je niet altijd en de ziekte kan jaren sluimeren.
                      Hopelijk kom je er snel vanaf Angie.
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                      Comment


                        #26
                        Re: Waar zijn teken actief : Tekenradar.

                        Vorige week op een namelijk de docu reeks koppen xl gezien die volledig over Lyme ging ik was geschokt!

                        Respect voor de mensen die aan deze ziekte lijden en veel sterkte!
                        Probeer gelukkig te zijn met wat je hebt, ook al is dat niet veel!

                        Comment


                          #27

                          Comment


                            #28
                            Re: Waar zijn teken actief : Tekenradar.

                            Als de rooie kring na een teken beet niet altijd zichtbaar is, is het dan op een andere manier te zien? Want anders zijn de controle's van vrouw lief na mijn 'boswandelingen' niet meer dan leuk. Geen probleem die checks maar ik ben vaak in de bossen en heb de teek eigenlijk nooit zo seriues genomen. Mede omdat ik niemand persoonlijk ken die daar ooit last van heeft gehad.
                            Grow bitch! Grow!

                            Comment


                              #29
                              Re: Waar zijn teken actief : Tekenradar.

                              Vooral goed in de gaten houden mocht je plots grieperig worden of andere (vage) symptomen vertonen, helaas uit de ziekte zich niet bij iedereen op dezelfde manier...
                              Ik ken een aantal mensen die preventief de teek hebben opgestuurd naar een labo, kost gelukkig niet zoveel, maar de link schiet me even niet te binnen! Als ik ooit zo een van die smeerlapjes op m'n lijf vind, pak ik het ook zo aan denk ik... de standaard Elisa bloedtesten voor Lyme hebben maar een betrouwbaarheidspercentage van +- 60%.
                              Niet iedereen wordt er ziek van, ik veronderstel dat veel mensen de bacterie zelf overwinnen, maar zoniet dan ben je er best snel bij... De ziekte evolueert snel.

                              Comment


                                #30
                                Re: Waar zijn teken actief : Tekenradar.

                                Ok dat wist ik allemaal niet, bedankt! Toch wel fijn om te weten. Voor de iPhone zag ik vanmiddag een teken app, heb hem nog niet gedownload maar misschien ook handig voor andere. Of die op andere toestellen/apparaten ook werkt weet ik niet.
                                Grow bitch! Grow!

                                Comment

                                Bezig...
                                X