Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

simpel zelf stekken maken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Stekken: simpel zelf stekken maken

    Korting op 420shop
    Op een balkonnetje kweken betekend snoeien, en waarom al dat moois weggooien ? Hieronder wat schetsjes hoe ik m'n guerillakweek bevolk. Helaas is mijn tekentalent wat minder...

    Zaadplantjes worden zo snel mogelijk getopt, dus zodra er ruimte is tussen de 1e twee echte nodes. Met je vingers is prima, gevorderden gebruiken een echt schoon scherp schaartje en knippen dan al hun 1ste stek :

    01.jpg

    Vanaf nu verdubbel je elke 1-2 weken het aantal stekken :
    02.jpg


    Warmte is belangrijk, en dan vooral de wortel. Tussen de 20-25 graad is ideaal. Je kan niet eeuwig blijven verdubbelen helaas. Hoe langer je doorgaat met stekken, hoe "struik"achtiger je moeder wordt. Je kan je voorstellen dat daar ook geen dikke toppen meer aankomen. Ikzelf stop na 4-6 rondes. Groeit het daarna als nog boven de balkonreling > zo'n grote tak is helemaal de moeite waard :
    03.jpg

    Bron : uit m'n hoofd, niet al te ver uit de buurt van oa nekharen
    Last edited by moreweed; 1 April 2012, 20:21. Reden: niet-functionele links verwijderd
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

    #2
    Re: simpel zelf stekken maken

    mooi postje zal zeker mensen verderbrengen. thnks

    Comment


      #3
      Re: simpel zelf stekken maken

      heb wel een vraagje Zie daar dat je zegt dip in wortelstimulator?bedoel je dan stekgel/poeder of gewoon het spul dat je meegeeft met zaailingen?of alletwee kan ook
      Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit.

      Comment


        #4
        Re: simpel zelf stekken maken

        Dippen : in stekpoeder of gel , als er maar van die mooie "auxines" inzitten

        ik geef niks mee met zaailingen (buiten water), onbetrouwbaar die kleintjes joh
        Last edited by Jointjedraaien; 17 July 2010, 03:22. Reden: link vergeten
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

        Comment


          #5
          Re: simpel zelf stekken maken

          Geeft toch een nieuwe dimensie aan het stekken. Leuk postje Moreweed!

          Comment


            #6
            Re: simpel zelf stekken maken

            mooi zo, ben blij dat ik iets nuttigs kan bijdragen
            Last edited by moreweed; 18 January 2010, 16:16. Reden: soread the ..eum.. word .. :)
            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

            Comment


              #7
              Re: simpel zelf stekken maken

              domme vraag mischien
              maar moeten ze jong zijn om te stekken?
              ik d8 als me plantjes 6 weken oud zijn dan maak ik er stekken van om die 2 weken om direct stekken te hebben om te gebruiken als ik geoogst heb
              ????

              Comment


                #8
                Re: simpel zelf stekken maken

                mooi en duidelijk.

                Comment


                  #9
                  Re: simpel zelf stekken maken

                  Oorspronkelijk geplaatst door ira View Post
                  domme vraag mischien
                  maar moeten ze jong zijn om te stekken?
                  ik d8 als me plantjes 6 weken oud zijn dan maak ik er stekken van om die 2 weken om direct stekken te hebben om te gebruiken als ik geoogst heb
                  ????
                  Goeie vraag hoor Ira

                  Hoe jonger de plant of tak waar je van stekt, hoe sneller die zal bewortelen. Wat trouwens niet wil zeggen dat een "oude" stek niet beworteld, het duurt gewoon wat langer. Hoe houteriger de stengel, hoe moeilijker zeg maar.
                  Oude takken hebben ook vaak nogal omvang (ze zijn dik). en dikke stekken bewortelen weer moeilijker dan dunne.

                  Maar let wel op : Stekken van planten tegen of in de bloei bewortelen prima, maar hebben vervolgens weken nodig om een beetje fatsoenlijk uit te groeien.
                  Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                  Comment


                    #10
                    Re: simpel zelf stekken maken

                    "Stekken van planten tegen of in de bloei bewortelen prima, maar hebben vervolgens weken nodig om een beetje fatsoenlijk uit te groeien."

                    Goed om te weten.
                    Ik had wat van m'n G13-haze (die bloeit) afgehaald omdat ie zo vreselijk lang is invergelijking tot mijn PPtjes.
                    Later dach ik van: hey!, daar kan ik natuurlijk ook stekjes van proberen te maken.
                    Dat is ondertussen al een week geleden.

                    Het lijkt nu alsof de stekjes stil staan, maar ze gaan ook niet achteruit.
                    Ach, tijd zou het leren!

                    Heeft stekken van een bloeiende plant nog meer nadelen dan alleen het langzame groeien?

                    Comment


                      #11
                      Re: simpel zelf stekken maken

                      Oorspronkelijk geplaatst door drwook View Post
                      Heeft stekken van een bloeiende plant nog meer nadelen dan alleen het langzame groeien?
                      Da's wel een dermate groot nadeel dat 't voor mijzelf nooit de moeite waard is geweest om verder te gaan kijken met zo'n stek drwook !
                      Om eerlijk te zijn : ik weet het gewoon niet.

                      Er gaat een hoop energie zitten in omschakelen van bloei naar groei, en tegelijkertijd dient zo'n plantje ook nog eens 'n nieuw wortelsysteem aan te maken. Ze kunnen het vast aan, daar niet van, maar uiteindelijk wil je gezonde ontspannen planten, dat zijn de meiden die je blij gaan maken met een fatsoenlijke opbrengst. In zo'n geval van overgroei tijdens de bloeifase zou buigen/knakken een beter idee zijn dan snoeien/stekken dunkt me, maar wacht even af wat anderen zeggen > er zijn er hier een paar die veel meer weten dan ik
                      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                      Comment


                        #12
                        Re: simpel zelf stekken maken

                        Ach, in dat geval laat ik ze gewoon maar lekker staan.
                        Heb toch ruimte genoeg, even kijken hoelang het duurt en wat het wordt!

                        Bedankt voor de info!

                        Comment


                          #13
                          Ganja is my medication , ganja is my cure ;
                          smoking marihuana for sure !!!

                          Comment


                            #14
                            Re: simpel zelf stekken maken

                            Thanx Pele, is een handige methode inderdaad. Er zit wel een maar-tje aan : je kan dat maar een beperkt aantal keren doen. Probeer het maar eens wat langer uit, zeg een generatie of 5-6, je zal zien dat je stekken steeds vreemdere moeders opleveren.
                            BTW : je ziet het ook aan de stekken > hoe asymmetrischer ze worden, hoe ouder de moeder is. Ook al maak je de cyclus moeder > stek > moeder ultrakort, toch zie je die veroudering optreden. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met verlies van genetisch materiaal bij celdelingen, dezelfde reden waarom wij verouderen.

                            Omdat ik alleen voor de lol en mn bushkweek stekjes maak is kwaliteit een van de belangrijkste punten, vandaar dat ik het zelf wel oke vind na 1 hooguit 2 cycli, afhankelijk van het aantal plekken wat ik kan bevoorraden.

                            Drwook : keep us informed, dat bij mij dingen op een bepaalde manier gaan wil nog niet zeggen dat dat bij jou ook zo gaat. Ben erg benieuwd, als je tussendoor vragen hebt pm of schiet een topic in, er zijn hier zat lui die zinnige dingen zeggen
                            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                            Comment


                              #15
                              Re: simpel zelf stekken maken

                              Mooi draadje weer wat bijgeleerd ! als ik het goed begrijp kan je 1 grote tak met X aantal internodes , X aantal stekken van maken ?

                              Mvg Izzzz

                              Comment

                              Bezig...
                              X