Na jaren te sukkelen met het maken van een degelijke stek, heb ik nu de ideale methode ontdekt voor mezelf.
Het is absoluut niks nieuws, enkel heb ik het in de praktijk uitgevoerd en ben er erg tvreden van.
Benodigdheden:
-plastic bak met deksel (liefst zwart/niet lichtdoorlatend)
-een paar luchtsteentjes
-luchtpompje (250L, minder kan ook, maar ik heb liever veel bellen)
-aquariumverwarmer (50W)
-een soort mousse, neoprene of iets dergelijks; ik heb deze gevonden bij het verpakkingsmateriaal van een bestelling
Boor het aantal gaten (naar gelang het aantal gewenste stekken) met een klokboor.
Snij de mousse met een stanleymes, zorg dat deze groter zijn dan de geboorde gaten, zodat ze goed blijven zitten in de gaten.
Snij in elke schijf een gleuf, zodat je de stek eruit kan halen na het wortelen.
Je kan de luchtstenen in de bak plakken, heb ik met 2 componentlijm gedaan, of je kan ze er gewoon in loshangen.
plaats je aquariumverwarmer, de ideale temperatuur is tussen de 25-27°C.
Sluit de bruisstenen aan op de luchtpomp.
Vul de bak met gewoon kraanwater, geen afzuring nodig!
Geen wortelstimulator, geen voeding, geen stekgel/poeder.
Als je wel voeding toevoegt, dan krijg je bruin slijm aan je wortels (hoge EC), zoals de foto hieronder, bij m'n eerste experiment.
Het niveau van het water dient tot ongeveer een centimeter onder de stammetjes te komen, dus geen direct contact met het water.
Volgende keer het wortelproces.
Grtjs Marsupilami
bubble2..jpgbubble3..jpgbubble4..jpgbubble5..jpgbubble6..jpgbubble7..jpg
bubble..jpg
Het is absoluut niks nieuws, enkel heb ik het in de praktijk uitgevoerd en ben er erg tvreden van.
Benodigdheden:
-plastic bak met deksel (liefst zwart/niet lichtdoorlatend)
-een paar luchtsteentjes
-luchtpompje (250L, minder kan ook, maar ik heb liever veel bellen)
-aquariumverwarmer (50W)
-een soort mousse, neoprene of iets dergelijks; ik heb deze gevonden bij het verpakkingsmateriaal van een bestelling
Boor het aantal gaten (naar gelang het aantal gewenste stekken) met een klokboor.
Snij de mousse met een stanleymes, zorg dat deze groter zijn dan de geboorde gaten, zodat ze goed blijven zitten in de gaten.
Snij in elke schijf een gleuf, zodat je de stek eruit kan halen na het wortelen.
Je kan de luchtstenen in de bak plakken, heb ik met 2 componentlijm gedaan, of je kan ze er gewoon in loshangen.
plaats je aquariumverwarmer, de ideale temperatuur is tussen de 25-27°C.
Sluit de bruisstenen aan op de luchtpomp.
Vul de bak met gewoon kraanwater, geen afzuring nodig!
Geen wortelstimulator, geen voeding, geen stekgel/poeder.
Als je wel voeding toevoegt, dan krijg je bruin slijm aan je wortels (hoge EC), zoals de foto hieronder, bij m'n eerste experiment.
Het niveau van het water dient tot ongeveer een centimeter onder de stammetjes te komen, dus geen direct contact met het water.
Volgende keer het wortelproces.
Grtjs Marsupilami
bubble2..jpgbubble3..jpgbubble4..jpgbubble5..jpgbubble6..jpgbubble7..jpg
bubble..jpg

Comment