Pagina 4 van 6 EersteEerste 123456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 80 van 120

Topic: goede grond samenstelling

Standaard Re: goede grond samenstelling

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Qaneh View Post
    Ik ben vandaag effe naar een tuincentrum geweest om te kijken ofdat de in deze thread genoemde stoffen te koop zijn. Iedereen lijkt een andere mening te hebben over de ideale waarden. Dat mag uiteraard! Maar maakt het voor mij erg moeilijk. Ik heb nog nooit gekweekt. Ik ben op zoek naar een betrouwbare methode. Ik kweek voor mediwiet. Dus lieft zo organisch mogenlijk. Mijn voorkeur gaat uit naar een simpel in gebruik grond/voedings mengsel. Ook als dit niet de max. oogst geeft.
    ==========================
    Pokon potgrond met langwerkende meststof. Zie bijlage Langwerkend3.jpg
    Volgens de beschrijving moet normale potgrond na 6-8 weken bijgemest worden. Deze potgrond heeft een extra toevoeging waardoor er voldoende voeding is voor een jaar. 40 liter voor 6.99
    NPK samengestelde meststof 14+16+18
    NPK langwerkende samengestelde meststof 15+7+15
    Ph (water zone) 5-6.5
    EC 34 uS/cm
    --------------------------------
    De toevoeging is ook los verkrijgbaar voor vershillende planten.
    Zelf mengen voor een beter NPK?
    Conifeer NPK 19+6+21(+3)
    NPK 15+7+15(+2)
    Roos NPK 20+17+17
    Rodondenderon NPK 19+6+26
    -------------------------------
    Andere meststof:
    AZ Hagen 7+3+5
    AZ ??? 7+4+6
    Verder verkrijkbaar:
    Terras en balkon potgrond

Ik zou graag met de kant en klare mix werken. Maar het moet natuurlijk wel goed zijn.
    Tips?
    ik heb al eens gelezen dat de juiste n-p-k verhoudingen voor de groei bv: 3-1-3 moet zijn dit kan ook 60-20-60 zijn. als je de n of k door 3 deelt krijg je de p.
    kijk je nu naar de bloei, is het net andersom. dus bv npk 1-3-1 of 20-60-20. dan doe je dus keer 3.
    hoop dat je er wat aan hebt.

gr

Registratie op
    Aug 2010
    Leeftijd
    28

heb juist alles opgeschreven maar kan ik dat ook vinden in de aveve (boerenbond ) kalk en beendermeel en dergelijke ?

Ikzelf kweek vanwege ruimtegebrek op kleine potten.
    Als ik water geef moet ik relatief veel water geven op weinig aarde.
    Resultaat is dat de aarde snel vastklinkt en constant opnieuw omgewoeld moet worden.

Ik gebruik een standaard complete voeding van de growshop met alles erop en eraan.
    Nu wou ik de volgende ronde hier zo'n 30% cocopeat aan toevoegen om de bodem bij en na het watergeven luchtiger te houden.
    Denken jullie dat dit een goed idee is?

waarom geen perliet?

Omdat het schijnt dat perliet (in hogere hoeveelheden) de PH-waarde van de aarde drastisch veranderd.
    Tenminste, dat heb ik ooit eens gelezen hiero..

en van die klei korrels dan? (die heb ik zelf eens geprobeerd)

Bedoel je dan Seramis?
    Seramis_kleikorrels.jpg
    Heb hier namelijk al naar zitten kijken in de tuinland, verbaasde me echter over de pH-waarde..
    Op de verpakkingen stond iets van 6,5 - 7,5.
    Daar voeg ik dus liever niet 30% van toe aan mn aarde, daarnaast is het ongeveer 10 keer zo duur.

Mocht je hydrokorrels bedoelen, hiervan verwacht ik eigenlijk dat de aarde zich er gewoon omheen vastklinkt en ze hun nut verliezen.
    Als ik het goed heb begrepen houdt cocopeat de bodem ook luchtig.

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is dus een samenstelling van grond welke grote hoeveelheden water kan verwerken zonder vast te klinken of vroegtijdig uit te drogen, iemand een idee of zit ik al aardig in de goede richting?

Registratie op
    Mar 2010

Kroket, 30% cocos is geen probleem maar wat je ook kan gebruiken is veengrond en omdat inklinken tegen te gaan kun je beter van onderen water geven , gewoon een stuk vijverfolie halen en 1 grote bak maken waar je je potten in zet , waterdichte bodem in je kweekhok dus , en dan is het even uit vinden hoeveel water je geeft zodat het binnen een paar minuten wordt opgezogen

Ajo
    Ventje
    Living in Second live for real

Ticket is geboekt maar ik mag niet meer vliegen

Bedankt voor de tip, ga zeker eens kijken of dit uit te werken is voor mij..
    Beter een aparte bak voor elke plant of kunnen ze het moeiteloos delen?

ik had idd seramis, wist niet dat die ph zo afwijkend is, mn plantjes lijken er geen last van te hebben....

Registratie op
    Sep 2008

Misschien een goeie composthoop aanleggen en dit dan in het najaar (als het zo helemaal zwart is) in je bodem inwerken. bij de boerenbond kun je tevens compostmaker aanschaffen, een hele resem bacteriën die ervoor zorgen dat alles sneller gaat.

Bij cocos zit je met het probleem dat het een arm medium is. Als het goed regent loopt alles er gewoon door (drain) en nauwkeurig bijvoeden zal volgens mij noodzakelijk zijn. Ik vermoed dat door het uitwassen je mengsel niet meer voldoende zal zijn voor een volledige cyclus.

Grtz $iR
    Laatst gewijzigd door $ir_Smoke_Allot; 21st September 2010 om 14:55

@ mister_fix_it..
    Ik ook niet hoor, op hun site staat zelfs aangegeven dat de ph-waarde rond de 5 ligt
    Dat scheelt nog al wat met wat op de zak staat!

@ $ir..
    Composteren gaat voor mij niet echt op, ten eerste kweek ik het hele jaar door (micro).
    Ten tweede doe ik dit in potten van 4,7 liter, niet echt de moeite waard daar een composthoop voor aan te leggen.
    En als laatste is mn balkon echt te klein voor een composthoop/bak..

Dat coco's voedingsarm is, weet ik, maar gaat dit ook op bij cocopeat?
    Had de zak vluchtig bekeken maar meen dat er nog aardig wat N, P en K in zit..
    Achja, het blijft allemaal proberen dus ik doe het maar weer gewoon.

Mocht iemand met zekerheid kunnen zeggen dat het niet goed is of een betere oplossing voor mij weten.. let me know!

Registratie op
    Mar 2010

Ik heb ergens een hok van 120x120 , daarin ligt een stuk vijver folie met randen van 20 a30 cm hoog
    Hier in staan 4 grote 60 L kweekbakken voor appelbomen , als ik de grond vervang na een kweek dan haal ik een laag van de bovenkant af , cm of 10 a 15 , dit vul ik aan met een mengsel van cocos en veen en een paar handen vaste voedingsstoffen , de grond die ik niet weg haal maak ik los maar laat de wortels zitten en dat bestrooi ik met zeekalk en compost versneller
    Omdat het grote potten zijn kieper ik er meestal 20 liter in één keer in de grote bak en dit wordt binnen een paar minuten opgenomen

Volgens mij bestaat er geen perfecte kweekgrond , het is een kwestie van gevoel en vertrouwe en goed naar je planten kijken

Ajo
    Ventje
    Living in Second live for real

Ticket is geboekt maar ik mag niet meer vliegen

Registratie op
    Sep 2008

aha... niet vergeten dat we hier in de outdoor sectie van JD bezig zijn kroket.

Indien je met individuele elementen zoals beendermeel of bloedmeel bezig bent moet je altijd rekening houden dat de planten deze nog niet onmiddellijk kunnen opnemen. We spreken hier over organisch bemesten van je bodem voor toch bijna de gehele cyclus. Wat in de bodem wordt gemengd, meestal in het vroege voorjaar, moet eerst nog worden omgezet door het bodemleven in direct bruikbare voedingsstoffen. Dit heet de bodem opwaarderen.
    Ga je direct daarop growen dan heeft de plant in principe tekort in het begin en komt bvb het stikstof vrij wanneer dat al lang te laat is, en op dat moment ook ongewenst.

Volgens mij probeer je het toch wat te forceren met die kleine potjes. Ik weet niet welke strain je precies growt maar vind dit absoluut veel te weinig voor een volwassen plant gewonnen uit zaad. Automatisch zullen je plantjes ook veel hoger worden en uitschieten omdat ze te dicht opeen staan en elkaar gaan beconcureren met opbrengstverlies tot gevolg. Het merendeel van de energie moet gestopt worden in groeien, want anders groeit de buur er over.
    Eventueel kun je gaan werken met 30% cocopeat om je waterprob op te lossen maar hou er rekening mee dat je de al veel te kleine buffer nog met een derde zult doen verlagen. Het voedingsmengsel zal sterker moeten zijn, aanpassingen tav calcium & magnesium en ook de pH nauwkeuriger opgevolgd. Meters heb je zeker nodig in zon kleine potjes.

Er al eens over nagedacht om eventueel minder plantjes neer te poten, in grotere potten en eventueel te gaan scroggen?

Grtz $iR
    Laatst gewijzigd door $ir_Smoke_Allot; 22nd September 2010 om 01:01

Beiden bedankt voor het antwoord.
    Ik heb inderdaad wat onduidelijkheid geschopt door hier mijn vraag te posten.
    Excuses daarvoor ik had niet goed gekeken, en dat terwijl ik jaren modje ben geweest op een forum ..
    Snap dus ook dat deze post off-topic is maar wou graag nog even reageren op $ir.

**nevermind, ik ga volledig over op cocos**
    Maar goed, @ $ir:
    Zal eerst nog even uitleggen waarom de planten in zulke kleine potten staan. Mijn kweekoppervlakte is 0,15m² (30cm * 50cm, keukenkast). De effectieve kweekhoogte (hoogte minus de lampen, plant-lamp afstand & potten) is ca. 40 à 45cm, zoals je misschien begrijpt wil ik hier liever niet op inleveren.
    Om de bodem te vullen gebruik ik 2 brede, lage potten (van die balkonbakken), zelfs deze heb ik moeten aanpassen voor mn kastje waardoor ik 4,7 liter inhoud heb overgehouden (nagemeten met de maatbeker).
    Als ik over zou gaan op iets grotere potten zonder hoogte in te leveren is voor mij de enige optie mijn 2 potten samen te voegen tot 1 pot.

In "de strain" heb ik mij nooit verdiept. De gebruikte zaden tot dusver zijn die van Barney's farm; LSD en Seedsman; White widow.
    Van de LSD stond er 1 in 1 pot en van de WW's 2 in 1 pot, ik heb op deze manier nog maar 1 kweek gedraaid.
    Deze vernoemde kweek was ik ook aan het scroggen, kweekverslag: http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...je-kweekruimte
    De kweek in het geheel is mij redelijk tegen gevallen dus ik neem je kritiek ook zeker serieus, van de 2 WW's heb ik slechts 6 gram gehaald. De LSD ligt/hangt nou te drogen en gok er zo'n 15~20 gram vanaf te halen, je theorie van de buurplanten overgroeien is dus zeker op waarheid gebaseerd.
    Al duurde het voorgroeien bij mij juist extreem lang en begonnen de planten tijdens de bloei pas enorm te strekken.
    Of slechts 1 plant in mijn kweekruimte neerzetten de opbrengst in mijn situatie zal verhogen trek ik mijn twijfels aan, vandaar ook dat ik je mijn situatie even uitleg en je wil vragen wat jou het beste lijkt; 1, of toch meerdere planten?
    Ik ben er zeker voor in het één en ander uit te proberen om mijn opbrengst te verhogen. Zo plaats ik voor de volgende ronde bijvoorbeeld al 2 extra TL-lampen, daarna zit mn plankje toch echt vol.

Het nadeel van de kleine potten heb ik inderdaad al duidelijk ondervonden, als voorbeeld gaf je magnesium, calcium, een sterk voedingsmengsel en nauwkeurige pH controle. Nu vindt ik dit wel grappig daar ik de afgelopen kweek inderdaad met een magnesium en calcium te kort kampte, uiteraard heb ik dit aangevuld. En ook mijn EC-waarde heb ik behoorlijk hoog moeten hebben om overige verschijnselen van voedingstekorten tegen te gaan.
    Maar helaas heb ik vanwege alle "aarde buffert-verhalen" mijn pH-meter al snel in de kast gelegd en niet meer gebruikt, deze zal ik de volgende kweek dan ook zeker weer gebruiken, in dit geval wil ik dan ook eerst (en halverwege de kweek) de pH-waarde van mn aarde meten zodat ik gelijk helemaal goed zit.

Wegens ruimtegebrek en familie kan ik mijn kweek helaas niet uitbreiden, anders had ik dit zeker wel gedaan.
    Nu je dus zo een beetje mijn hele situatie weet, zou je me nog een keer advies willen geven?
    Zoals je zal begrijpen probeer ik zoveel mogelijk punten te verbeteren alvorens de volgende kweek van start gaat .
    **nevermind, ik ga volledig over op cocos**
    Laatst gewijzigd door kroket; 24th September 2010 om 20:48 Reden: Vraag is niet meer van toepassing

16. Standaard Re: goede grond samenstelling

bobo...perfect man!!! mij gaat het zeker helpen...

Registratie op
    Mar 2010

Mijns inziens voegt Perlite en Vermiculite niets toe.
    Het vormt geen deel van het klei / humus complex, en geeft ook niett meer lucht dan goede witveen.
    Ook kan het niet meer water vast houden dan witveen.

Vermijd beter zwartveen en andere goedkope veen types. (als je er zwarte handen van krijgt, is het goedkope rommel)
    Witveen, moeten ook grove fracties in zitten. !!!
    gespoelde (ontzilte) cocos (evt gecomposteerde cocos zoals van Vam en Canna),
    en klei zijn de beste basis stoffen voor goede grond.

Als je organisch wil is Biobasis van Bionova perfect, ook al omdat er ook schimmels en bacterien in zitten. Ook is de verhouding van mineralen prima.
    1 -1,3 kg/100 ltr. Minder als de grond al bemest is natuurlijk.

Dus: Witveen 50%, cocos 40%, klei 10% is een bewezen combinatie.
    Als je werkt met 'maagdelijke'grondstoffen moet er 2kg /m3 magnesiapoederkalk of lavameel door.

Succes, HJM
    Laatst gewijzigd door HJM; 28th November 2010 om 14:00

waar kan je de hoornspaanders halen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HJM View Post
    Mijns inziens voegt Perlite en Vermiculite niets toe.
    Het vormt geen deel van het klei / humus complex, en geeft ook niett meer lucht dan goede witveen.
    Ook kan het niet meer water vast houden dan witveen.

Vermijd beter zwartveen en andere goedkope veen types. (als je er zwarte handen van krijgt, is het goedkope rommel)
    Witveen, moeten ook grove fracties in zitten. !!!
    gespoelde (ontzilte) cocos (evt gecomposteerde cocos zoals van Vam en Canna),
    en klei zijn de beste basis stoffen voor goede grond.

Als je organisch wil is Biobasis van Bionova perfect, ook al omdat er ook schimmels en bacterien in zitten. Ook is de verhouding van mineralen prima.
    1 -1,3 kg/100 ltr. Minder als de grond al bemest is natuurlijk.

Dus: Witveen 50%, cocos 40%, klei 10% is een bewezen combinatie.
    Als je werkt met 'maagdelijke'grondstoffen moet er 2kg /m3 magnesiapoederkalk of lavameel door.

Succes, HJM
    Ik voeg nooit perliet toe, geeft rommel en valt beetje op. Daarentegen voeg ik wel kokos aan mn grondjes toe nu en dan.

Mooi verhaal HJM!

grtz]B.

Registratie op
    Oct 2008
    Leeftijd
    25

alo kroket. doe er maar cocopeat bij, zelfs als het volledig uitdroogt neemt het snel terug water op. heeft de goede ph waarde. maar je zal er wel rekening mee moeten houden dat het geen voedingstoffen bevat....
    Guerilla farming, de gids naar succes <<<link
    Alle beginnersvragen op een rij <<<link
    Daar waar god mij gezaaid heeft wil ik groeien, bloeien en vruchten dragen.

Pagina 4 van 6 EersteEerste 123456 LaatsteLaatste

Regels voor berichten