Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ph, ec en grondmeting

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Ph, ec en grondmeting

    Korting op 420shop
    Beste allen,

    Ik heb een vraag waarvan ik denk dat meerdere kwekers tegenaanlopen. PH, waarde en EC waarde. We weten allemaal wat het is. Maar weten we ook goed hoe we deze waarden moeten meten en wat we moeten doen om de dames op de perfecte waarde te krijgen.

    Ik namelijk niet goed. Ik hoor van de ene dat je de voeding (water + voeding, in mijn geval hy-pro) moet meten en geven.
    De ander geeft aan dat je een grondmeting moet doen, en aan de hand daarvan je voeding moet afstemmen.
    Voor mij is het nog een onduidelijk terrein wat betreft deze EC, PH waarden en grondmeting.

    Wat is volgens jullie de beste manier van aanpakken?
    Meet je alleen het water +voeding die je geeft?
    Doe je daar een grondmeting aan vooraf?
    Hoe doe je een correcte grondmeting?

    Hopelijk kan hier iemand helder antwoord op geven, want ik tast in het duister wat betreft deze principes.
    Gevolg daarvan is ook dat ik steeds aan het einde van een oogst teleurstellende resultaten heb.

    Alvast bedankt,

    Progreen

    #2
    Re: Ph, ec en grondmeting

    Mja ik begrijp wat je bedoelt. zit hier zelf ook nog mee te strugglen.
    In mijn topic was ik in post (#229 how can i link to post??) ook al bezig met testen en meten.
    Metingen waren gelukt alleen de uitwerking... :/
    maar kan niet echt zeggen dat ik het nu begrijp


    Beste manier van aanpak


    De beste manier van aanpak is eerst de substraat monsters nemen.
    Deze meten.
    met het resultaat je voeding bepalen.
    voeding mengen in vat.
    EC meter er bij houden en mengen tot de gewenste EC waarde is bereikt.

    Hoe een correcte grond meting doen.

    5. pH en EC meten


    Waarom een monster van de aarde nemen ?

    We nemen een monster van ons medium omdat we zo kunnen meten welke pH waarde het substraat bij de wortels heeft. De waardes zijn zeer belangrijk voor de ontwikkeling van alle soorten planten. Afhankelijk van de pH waardes bij de wotels van planten groeien & bloeien ze niet, slecht, goed of juist zeer goed. Zodra we het monster genomen en gemeten hebben kunnen we bepalen of de pH waarde bijgestuurd dient te worden, alleen op deze manier kan men opmaken wat de plant echt nodig heeft of juist niet. Alle andere wijzen zoals de drain van het gegeven water meten hebben weinig nut, je meet tenslotte niet wat er bij de wortels gaande is, en alleen daar wordt water, zuurstof en voeding opgenomen. Wat je in feite dus doet is tegenmoet komen aan de specifieke behoefte van de wortels, je luistert dus naar je planten !


    Wat heb je nodig voordat je begint
    Hoeveel monsters dienen er genomen te worden?


    Het is afhankelijk van hoe je de planten water geeft of het zinvol is om 1 of juist meerdere monsters te nemen van je aarde. In de regel is het zo dat als je alle planten apart kunt bewateren dan loont het zich om van iedere plant een monster te nemen, je kunt dan per plant een optimaal voedingschema nastreven. Indien je alle planten dezelfde voedingsoplossing geeft dan is dit natuurlijk weinig zinvol. Men kan dan beter 2 monsters nemen, te weten van de kleinste en van de grootste planten uit de tuin, men kan zo een tussenwaarde bepalen zodat de kleinste planten niet overbemest, of de grootste planten niet onderbemest worden.


    Een monster van je aarde nemen


    Ga als volgt te werk voor het nemen van een monster van je aarde: Ga uit van een hoeveelheid van minimaal 20ml ( circa 1 theelepel ) aarde uit de pot. Dit monster dien je echter samen te stellen van aarde die op verschillende plaatsen uit de pot is genomen. Mix de monsters goed door elkaar, droog ze en haal daar dan je 20 ml monster uit. Zorg ervoor dat je ook monsters zo dicht mogelijk bij de onderste wortels van de plant weghaalt. Stop het aldus bereide monster in een maatbeker en voeg dezelfde hoeveelheid gedemineraliseerd water toe als dat er aarde in de maatbeker zit. Zet dit mengsel voor minimaal 24 uur weg en roer het regelmatig om, na deze tijd giet je het mengsel door een koffiefilter heen in een schone maatbeker. Je dient zolang te filteren totdat je een zuivere vloeistof overhoud. Van deze vloeistof meet je de pH & EC waardes, de uitkomst van je meting is de pH & EC waarde bij de wortels ten tijde van het nemen van het monster. Stem nu de EC & pH waarde van het voedingswater dat je gaat toedienen af op het verbruik dat de planten hebben gehad zodat je deze een optimaal dieet aanbiedt.
    Alleen moet je er dan nog rekening mee houden dat je bij de EC waardes nog het EC van je kraanwater op moet tellen (meestal rond de 0.50 EC) had ik ergens gelezen.
    En vraag me af of je die PH nog moet verrekenen. Demi water heeft wel 0,00 EC maar had wel 6.6 PH bij mij

    Met het voeding klaarmaken meet je de gehele substantie (voeding + water)





    Vloeistoffen:

    # EC PH
    Demi water 0.00 mS 6.6
    Kraan water 0.50 mS 6.6


    Ok dat lijkt makkelijk. maar nu is het nog maar de vraag of de volgende metingen wel kloppen.

    Substraat samples:

    # EC PH
    A 0.70 mS 6.6
    B 0.30 mS 6.5
    C 0.30 mS 6.3
    D 0.30 mS 6.2
    E 0.30 mS 6.3


    Maar hoe je de hele bende precies moet toepassen....
    Last edited by DenSchimmige; 14 February 2014, 07:08.
    If life keeps putting you down, You better stay high

    Comment


      #3
      Re: Ph, ec en grondmeting

      Dat kwam uit dit topic dus.
      Wat wil je nog meer weten, dat lijkt me duidelijk genoeg toch ?

      Je geeft pas voeding als het nodig is.
      En wanneer precies, dat is dus afhankelijk van je plantje, de potgrootte en van het medium dat je gebruikt.
      Niet afhankelijk van het merk voeding en/of voedingsschema. De meeste schema's zijn gebaseerd op kweek uit stekken.

      Aarde meten doe ik niet, ik begin met goeie grond van de growshop en gebruik Biobizz zonder af te zuren.
      Er moet al iets echt mis gaan waar ik de reden niet van weet voor ik dat ga doen.
      Als je je aan de basics houdt gaat er normaliter niets mis.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        Re: Ph, ec en grondmeting

        Nah kwam Hier vandaan
        Dacht dat in quote zetten al genoeg zou zijn om te laten zien dat het niet van mij is

        Maar zal daar ook eens de comments door gaan lezen of ik er wijsheid uit kan halen.
        If life keeps putting you down, You better stay high

        Comment


          #5
          Re: Ph, ec en grondmeting

          Oorspronkelijk geplaatst door DenSchimmige View Post
          Nah kwam Hier vandaan
          Dacht dat in quote zetten al genoeg zou zijn om te laten zien dat het niet van mij is

          Maar zal daar ook eens de comments door gaan lezen of ik er wijsheid uit kan halen.
          Volgens mij, en ik ga er vanavond maar even aan reken met mijn scheikunde kennis van een kleine tijd terug, dat het niet helemaal klopt.

          Ik kan mij nog goed herrineren om de Ph te meten dat je heel moeilijk moest doen met logaritmes om de H+ en OH- concentratie te berekenen, dan het aantal mol/ml en dan ga je verdunnen en moet je dus nog wat kloten met verhoudingen.

          Ook meende ik mij te herrineren dat volgens mij per ph graad 10x zoveel H+ atomen bevatten. Dus ph5 is 100x zuurder dan ph7 (neutraal). Daarom heb je maar 5gram zoutzuur (ph 0,1) nodig om de bv de hele ph van 40 liter water van 7 naar 4 te brengen. Maarja zo'n sterke zoutzuur heb je meestal niet in handen voor huis/tuin/keukengebruik.

          Zoiets moet natuurlijk ook met de EC. Je voegt bv 10gram 1200ppm (EC 2.0) toe aan 10gram water 0ppm (osmose) dan heb je 20gram 1200ppm.
          Maarja omdat je het filtert, en er van uit gaat dat al het zout oplost blijft dat eigenlijk hetzelfde. Ik wou dus alleen maar moeilijk doen blijkbaar
          Last edited by Draaier; 14 February 2014, 19:19.

          Comment


            #6
            Re: Ph, ec en grondmeting

            Je hoeft toch niet moeilijk te doen om het te berekenen als je het gewoon kan meten?

            Een Fertometer is, voor het EC verhaal, wel handiger trouwens. Gewoon in prikken en meten. Voor pH metingen heb je ook sensoren die je zo in de grond kan steken. Helaas zijn die wel vrij prijzig.

            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

            Comment


              #7
              Re: Ph, ec en grondmeting

              Oorspronkelijk geplaatst door Wietefras View Post
              Je hoeft toch niet moeilijk te doen om het te berekenen als je het gewoon kan meten?

              Een Fertometer is, voor het EC verhaal, wel handiger trouwens. Gewoon in prikken en meten. Voor pH metingen heb je ook sensoren die je zo in de grond kan steken. Helaas zijn die wel vrij prijzig.

              Ja ik kwam er later achter dat ik weer moeilijk zat te doen ja.

              Comment


                #8
                Re: Ph, ec en grondmeting

                Snap het niet zo, altijd die moeilijkheden opzoeken die er niet zijn, en allerlei dingen willen uitzoeken die al 100x uitgezocht zijn.
                Als je het doet volgens dat topic, dan werkt het, en dan moet je niet elk sample apart meten enzo, dat staat er toch ook niet ?
                Gewoon alles bij elkaar en dat meten dan heb je een globale waarde.
                Globaal, omdat de EC en pH waardes ook in de pot niet overal exact hetzelfde zijn.

                En of dat nou 6.2 os of 6.3 dat maakt niet uit voor de vervolgstappen, daar hoef je niets aan te doen.
                Als de pH opeens 8 is, of 5 dan heb je wel ergens iets verkeerd gedaan en dat moet je wel herstellen.

                En al die dingen in de aarde steken is leuk voor een keer, maar da's ook maar een globaal inzicht wat je daarmee krijgt.
                Een fertometer heb ik hier ook, die ligt in de kast te verstoffen, omdat ik er absoluut niet mee kan werken.
                Dat ding geeft andere waardes aan dan de plant mij laat zien, en als ik zo'n ding 7x in de aarde steek, zit ik ook 7x de wortels te beschadigen.
                Wellicht dat beginners die totaal geen inzicht hebben of nog nooit een zaadje gezien hebben er iets aan hebben, maar als je al eens wat gekweekt hebt dan heb je die feeling al een beetje, dan heb je geen fertometer nodig, en als je het zelf niet verkloot met water geven/voeding geven dan krijg je ook niet zomaar opeens rare waardes in je medium.
                Eigenlijk meet je in je medium of je zelf een goeie kweker bent.
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                Comment


                  #9
                  Re: Ph, ec en grondmeting

                  Strikt genomen heb je uiteraard geen Fertometer of pH meter nodig. Zeker niet als je een paar kweekjes met success afgerond hebt en je bij de volgende kweek weer hetzelfde doet.

                  Als je begint met speciaal gekochte grond en min of meer een schema af kunt draaien EN er gaat niets mis, dan hoef je niet te meten ook nee. Of misschien inderdaad hooguit om bevestiging te krijgen dat het goed zit.

                  Dat is allemaal leuk en aardig als je dus al exact weet wat er in de pot zit en wat er bij gaat, maar als je dat niet weet dan is het toch wel handiger om het even te meten. Bij hergebruik van grond, zelf je grond mengen met standaard meststoffen of planten in de buitengrond weet je al een stuk minder zeker hoeveel voeding erin zit/zat.

                  Het is vaak aan de planten ook niet helemaal duidelijk of ze nou teveel voer (keertje uitgeschoten met voeding maken oid) of te weinig hebben gekregen. Dan is even meten ook wel makkelijk.

                  Wortelschade heb ik zelf eigenlijk pas iets van gemerkt met smartpots. Dan kun je zo'n ding er inderdaad met goed fatsoen niet meer in steken. In een plastic pot zitten de wortels vooral aan de zijkanten en dan heb je dat probleem toch nauwelijks.

                  Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                  Comment


                    #10
                    Re: Ph, ec en grondmeting

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wietefras View Post
                    Dat is allemaal leuk en aardig als je dus al exact weet wat er in de pot zit en wat er bij gaat, maar als je dat niet weet dan is het toch wel handiger om het even te meten. Bij hergebruik van grond, zelf je grond mengen met standaard meststoffen of planten in de buitengrond weet je al een stuk minder zeker hoeveel voeding erin zit/zat.

                    Hoe werkt dat hergebruiken van grond dan?
                    Je klopt gewoon alle grond van de wortels af in een grote bak ofzo en je mengt die grond weer met vruchtbare meststoffen?

                    Welke meststoffen zijn perfect om de grond weer te veranderen in een vruchtbare hemel?
                    Ik weet dat vleermuizen-poep goed is, maar in welke hoeveelheden dien je, wat toe dan?

                    Comment


                      #11
                      Re: Ph, ec en grondmeting

                      Ja, zoiets. Je zou even moeten zoeken naar wat beschrijvingen.

                      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                      Comment

                      Bezig...
                      X