Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LST low stress training maximale opbrengst

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Kweektip: LST low stress training maximale opbrengst

    Korting op 420shop
    Yo medegrowers!

    Had zo ooit eens iets gehoord van Organic en had me op dat moment wel zeer nieuwsgierig gemaakt. Kreeg van hem enkele linkjes door, maar vond dat nie zo goed. (blijkbaar probleempje met het uploaden van filmpjes via youtube, dan maar links he. Probeer het later wel nog eens...)
    http://www.youtube.com/watch?v=OBjZYWS2ItA
    http://www.youtube.com/watch?v=3MB0p...eature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=E2RaF...eature=related wat een gekke plant he deze

    Nu ja, leuke filmpjes, maar dit voldeed niet echt voor mij… Op JD vind ik er totaal niets over terug maar er wordt wel al eens over gepraat. Dus ben ik uiteraard wat verder gaan zoeken. Heb dit van het net geplukt, maar de resultaten mogen er blijkbaar wel zijn. Zelf heb ik het nog niet toegepast, maar mijn schatjes zitten bijna op 3 internodes en ga er dan aan beginnen.
    Daar gaan we, LST of Low Stress Training, de ultieme manier om je opbrengst te maximaliseren!!!

    Uitleg bij tekening:
    -bruin = pot
    -dikke groene lijnen = hoofdstam
    -kleine dunne lijnen met groene ballen aan = okselbladeren
    -gele lijnen = nieuwe groeischeuten/vertakkingen
    -rood = hier metalen haakjes om vast te hechten (of draad, Organic gebruikt elastiekjes omdat die nog wat meegeven, … whatever)
    text in de tekening: stap – potinhoud en daaronder het aanzicht

    Dit is uiteraard het extreemste geval van LST, maar ook het meest volledig uitgelegde… Je kunt, zoals in de filmpjes het nog anders uitvoeren ook. Volgens mij doen scroggers dit eigenlijk… De kerel die het uit heeft gelegd heeft hele mooie foto’s ervan (kan die jammer genoeg niet pikken) en laat 4 weken voorgroeien, onder 1000W

    Stap 1: Kiem je plantje of laat je stek groeien tot de 3e of 4e internode. Wacht niet te lang want na de 3e internode eigenlijk al begint de hoofdstam harder te worden en zul je hem moeilijker kunnen buigen… opletten dus…

    Stap 2: Gebruik een metalen haakje (hij gebruikt kleine stukjes van een kledinghanger en buigt die in een Uvorm) om je plantje te buigen en vast te maken aan de laatste internode. Steek deze vast in de aarde om de stam vast te houden.

    Stap 3: Geduld geduld geduld... Je zult opmerken dat de top zich terug naar het licht zal richten. Dit kan 3 tot 24u duren afhankelijk van de sterkte van je lamp.


    Stap 4: Laat de plant op groei staan tot je een nieuwe set okselbladeren hebt. Een nieuwe scheut/zijvertakking zou al bezig ah groeien moeten zijn omdat het licht lekker tot bij de hoofdstam kan komen, recht tot bij de oksels waar die nieuwe scheuten uit komen.

    Stap 5: Afhankelijk van de grootte van de pot waarmee je bent gestart zul je moeten verpotten. Als je met een grotere pot bent gestart, blijf dan stap 2 herhalen (hoofdstam neerbinden met metalen haken) tot je het einde van de pot bereikt. In deze illustratie gaat men over van een 6 naar 10l pot maar ik vind 11 wel een absoluut minimum voor mijn plantjes.
    Buig voor het einde van de pot de hoofdstam al lichtjes een kant op, zo kun je mooi de buitenkant van je pot volgen.

    Stap 6: Nu dat de nieuwe scheuten gevormd zijn heb je een genoeg lange internode om de stam horizontal rond de binnenkant van de pot te beginnen buigen. Gebruik opnieuw zoals in stap 2 metalen haken. De vertakkingen moeten er mooi naast lopen.

    Stap 7: Blijf stappen 4 en 6 herhalen. Laat de plant voldoende groeien en blijf haar voldoende vastbinden langs de binnenkant van de pot met metalen haken (of whatever). Nieuwe scheuten/vertakkingen zouden al goed moeten aan het vormen zijn en groeien naar het licht.

    Stap 8: Blijf stap 7 herhalen tot je helemaal rond de pot bent… Wanneer je terug op de plaats komt waar je de eerste bocht hebt gemaakt is het tijd geworden om de plant te toppen (knip gewoon de top van de hoofdstam, die je elke keer hebt vastgemaakt, af)
    toppen dieven en fimmen van een plant
    Bind het uiteinde opnieuw horizontaal vast met een haakje.
    Tijdens het constant herhalen van stap 7, zou je ook de nieuwe scheuten/vertakingen horizontaal kunnen vastbinden. Probeer dit zoveel mogelijk te doen als er uiteraard nog plek overblijft. Hij raad aan om het oppervlak van de pot zoveel mogelijk te bedekken.
    De buitenste nieuwe scheuten/vertakkingen die over de rand uitgroeien kun je eventueel zoals in het filmpje vastbinden aan de rand van de pot mbv een touwtje om deze op dezelfde hoogte te houden als de binnenste.
    Ikzelf heb al van enkele outdoor growers vernomen dat het perfect mogelijk is dat zon buitenste nieuwe scheut de grond raakt (event door schade), op een of andere manier wat begraven word en deze op zichzelf gaat wortelen. Dit heet in de plantenkunde afleggen. Zelf heb ik het nog nooit gezien bij een weedplantje, maar denk dat dat alleen maar positief is.

    Stap 9: Nadat alle ruimte in de pot is opgevuld is het tijd geworden om te gaan bloeien, licht op 12/12 dus. Op het plaatje zie je een zijaanzicht van hoe het er ongeveer uit zou moeten zien met alle vertakkingen die groeien naar het licht toe… Deze zullen allemaal individuele colla’s (big buds) worden terwijl een niet geLST’de plant slechts 1 colla heeft. Niet vergeten te dieven!!!

    Uiteraard zullen de onderste grote okselbladeren afsterven door gebrek aan leefbaar licht. Er wordt aangeraden ze net af te knippen onderaan omdat je daar een goede luchtdoorstroming nodig hebt tijdens de bloei. Zelf doe ik dit met mijn gewone getopte planten ook wel… Dus maak je geen zorgen, afknippen die rommel!

    Zet je timer op 12/12 en laten bloeien he!!! Vette oogsten toegewenst!!! En laat eens iets horen moest je de stap durven zetten hebben, pics zijn altijd mooi meegenomen. Ga er zelf de volgende weken wel werk van maken. Enjoy!

    Grtz $iR
    Attached Files
    Last edited by Jointjedraaien; 15 May 2011, 18:30. Reden: titel gewijzigd
    sigpic

    #2
    Re: LST (low stress training): maximale opbrengst!

    Dit is eigenlijk bijna hetzelfde of SCROG principe enkel dat we hier niet met een net werken. Ik buig men planten ook veel om ze op de gewenste hoogte te houden en zijtakken meer licht te geven maar echt de pot rond is iets te veel werk voor mij
    Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

    A. The cop!

    Comment


      #3
      Re: LST (low stress training): maximale opbrengst!

      Al met al mooi uitgelegd sir,
      Lijkt mij ideaal als je maar een beperkte hoogte in je kast hebt.
      Nu nog een vrijwilliger vinden voor mooie foto's.

      Tnx
      Daniella
      Geef een lach elke dag,je zal er vaak een voor terugkrijgen.

      Misty's ABC

      Comment


        #4

        Comment


          #5
          Re: LST (low stress training): maximale opbrengst!

          Hoy,

          Merci voor de interesse. Het leek me idd verschrikkelijk veel op een scrogg, maar het is eigenlijk gewoon een uitbreiding over het topic ivm toppen, fimmen en dieven. Het is niet echt bedoeld om in kleine ruimtes toe te passen, maar om je opgrengst te verhogen (zoals je doet door toppen of fimmen). Je moet toch rekenen dat het een tijdje zal duren voor je rond de pot bent en als je zoals die kerel 1000W voor 4 weken op een sativatje zet, dan denk ik dat je nog zult verschieten.
          Oppervlakte van een vierkante pot is 27,4% groter btw.
          Enfin, kan er nog weinig zelf over zeggen maar ben er mee bezig. Eerste haakje is geplaatst

          Grtz $iR
          sigpic

          Comment


            #6
            Re: LST (low stress training): maximale opbrengst!

            High $ir,
            Ik zag je nieuwe toppic vanochtend al maar moest snel naar de baas, dus nu er ff voor gaan ziten en doorspitten. Zoals gewend van je weer een knap staaltje van informatie verzamelen en bundelen voor je medekwekers. Uit de kunst dude, zeer goed. Ben benieuwd naar je eerste foto's van je LST project. Ik ga dit zeker volgen.

            Ga zo door en vele zullen van je leren, top man.

            Grtz

            Comment


              #7
              Re: LST (low stress training): maximale opbrengst!

              Ook ik ben sinds enkele maanden aan het LST-en.
              (Vond paar maanden terug het voorbeeldplaatje wat $ir_Smoke_Allot heeft gepost)
              Dit werkt wel moet ik zeggen.
              Maar het wordt ook wel een beetje dichtbegroeid.

              Vandaag dus weer alles los gehaald, en opnieuw geprobeerd te verdelen.

              Het laag houden van de plant doe ik door middel van ijzerdraadjes.

              Een dezer dagen zal ik met een waarschijnlijk betere "theorie" komen. (mijn inziens)
              Moet alleen nog even een schets daar voor maken,(Photshop) zodat het geheel wat duidelijker is.

              ~ Oscar,

              Comment


                #8
                Re: LST (low stress training): maximale opbrengst!

                Kan al nie wachten oscar!!! Wees gerust vrij om hier iets toe te voegen he, het is ook maar een ballonnetje die ik oplaat. Dit is idd een heel extreem geval maar ben toch van plan het op deze manier uit te voeren.
                Grtz $iR
                sigpic

                Comment


                  #9
                  Re: LST (low stress training): maximale opbrengst!

                  Yo Ganjalovers,

                  deze hadden jullie nog te goed van mij.
                  Het plantje is super lemon haze van greenhouse. Een hele goeie en vooral snelle kiemer die het super deed op het moment dat de andere zaden wat moeilijk wilden ontkiemen (naar mijn mening door de warmte). Ze staat nu al ongeveer 12 dagen onder 24u koud wit licht (84 & 865 kleurencodes tl). 2 x 30W.
                  Het haakje had ik de dag ervoor al geplaatst toen de 3e internode nog maar weinig was ontwikkeld en ik moeilijkheden had om de groeischeut ermee vast te hechten. Hier zien jullie dus het resulaat na een uur of 18. De groeischeut was al terug mooi naar boven gericht.
                  De blauwe cirkel toont aan waar de stam oorspronkelijk de kop op stak. Rood is uiteraard het haakje...
                  Heb hier wel al een okselblaadje moeten verwijderen om jullie een deftige foto te kunnen tonen. Ga dit in het vervolg proberen te beperken alhoewel ik uit ervaring heb dat dat niet zo heel erg is (beter een blad afknippen dan een plant vol schimmel he).
                  Enfin, enjoy it. Denk dat vanavond de plant al klaar zal zijn om een 2e haakje te plaatsen die al de bocht wat inzet.

                  Grtz $iR
                  Attached Files
                  Last edited by SirSmokeAllot; 25 July 2009, 02:43.
                  sigpic

                  Comment


                    #10
                    Re: LST (low stress training): maximale opbrengst!

                    High $ir,

                    Mooi begin. ben benieuwd of je helemaal rond komt. Jou got me hoked on this one dude. zal dit zeker volgen

                    Comment


                      #11
                      Re: LST (low stress training): maximale opbrengst!

                      He dit si leuk sir....... dit ga ik zeker volgen.....weer eens wat anders
                      NLX outdoor kweek 2011
                      Wierie Wierie`s Outdoor Festijn 2010
                      De eerste maal; 4x NLX outdoor 2009

                      Comment


                        #12
                        Re: LST (low stress training): maximale opbrengst!

                        We hangen aan je lippen het lijkt alleen of de wortel uit de grond wordt getrokken. Dit kan je eventueel tegengaan door de stam in de tegenovergestelde richting vast te zetten ook met ijzerdraad. Correct me if im wrong.. Lator
                        node voor node van klein naar groot
                        LST LEMON SKUNK VERSLAG

                        Comment


                          #13
                          Re: LST (low stress training): maximale opbrengst!

                          da zal geen probleem zijn volgens mij bassie, toch bedankt voor je bezorgdheid.
                          Bij het verplanten van de kiemen van de propagator naar 6,5 l potjes met batmix zet ik ze altijd in de grond tot aan de zaadblaadjes. Daarna krijgen ze onmiddellijk tl van heel kortbij, elke dag een beetje verlagen (heb hier nog ontelbare bootleg dj setjes van vroeger, thank god voor gekopieerde cdz ). Daarnaast toch redelijk wa ventilatie door oscilerende ventilator. Levert naar mijn bescheiden mening meer gedrongen en stevigere plantjes. Meestal heb ik toch al een goede 5 (soms 6) internodes vooraleer mijn plantjes de 10cm passeren.
                          Deze had de neiging nog wat uit te willen schieten en heb daarom de aarde rond het stammetje wat opgehoopt.
                          Toch heb je naar mijn mening een goede opmerking gemaakt want idd, na de derde internode zal het moeilijk worden vrees ik. Zoals ik al zei ging het bij mij al wat moeilijk en als het stammetje nog harder wordt, dan kan het idd gevaarlijk worden dat ze zichzelf uit te grond trekt. Diep genoeg planten zou ik dus zeggen!!! Niettegenstaande past de plant zich blijkbaar zeer snel aan aan het platleggen: bladeren draaien naar het licht toe en groeiknop haast zich om opnieuw naar boven te groeien.
                          Deze morgen was het nog te vroeg maar ik denk dat ik vanavond reeds het plantje kan vastmaken aan de rand van de pot dmv het boren van een klein gaatje.

                          Grtz $iR
                          sigpic

                          Comment


                            #14
                            Re: LST (low stress training): maximale opbrengst!

                            Comment


                              #15
                              Re: LST (low stress training): maximale opbrengst!

                              Ola ola ola
                              Ge gaat het hier helemaal van nuls af aan tonen? Awel chapeau.
                              Ik ben benieuwd en blijf het zeker volgen nu .

                              Ineens in een hartje of toch eerst in spiraal vorm?

                              Comment

                              Bezig...
                              X