hét kook-topic !

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • sprinterke2
    Retired
    • Jul 2009
    • 353

    #1

    hét kook-topic !

    Korting op 420shop
    aangezien hier alles van koken door elkaar staat mss handig om alles in één topic te plaatsen

    er staan hier al wat receptjes , maar ik begin met een nieuwe start

    witloof in hesp met kaas-saus en puree patatjes

    de benodigtheden

    witloof aanstoven

    kaas-saus opwarmen (was te lui om ze zelf te maken )

    patatjes koken

    witloof laten uitlekken !!!

    patatjes , melk , ei en boter te samen doen en puree maken

    het witloof in een schel hesp draaien

    mooi dresseren in een oven-schotel

    en afwerken met royale portie kaas (naar keuze)

    dan 40 min in de oven aan 180 gr

    smakelijk
  • Salmonello
    Big Bongmaster
    • Nov 2009
    • 397

    #2
    Re: hét kook-topic !

    Hét Knorr-topic !!!
    Last edited by Salmonello; 25 January 2010, 22:03.

    Comment

    • pumie3
      Ultra Stoner
      MemberLucky Member
      • Oct 2009
      • 113

      #3
      Re: hét kook-topic !

      Ik doe het altijd andersom, puree onder en witlof boven. Tip: doe wat grove mosterd door de puree

      Comment

      • beowulf
        Exquisite Grower
        MemberLucky Member
        • Nov 2008
        • 6495

        #4
        Re: hét kook-topic !

        Gisteren mulligatawni gemaakt (uit seinfeld, the soup nazi )

        nodig voor minstens 4 personen

        anderhalve liter groentenbouillon (kheb zelf vleesbouillon gebruikt)
        1 pastinaak
        2 wortelen
        1 aardappel
        1 grote ui
        peper/zout
        2 eetlepels currypaste
        125 gram lamsvlees (filet is het makkelijkst,maar ook het duurst. Kheb zelf een lamskoteletje genomen)
        50 gram basmati rijst

        denk dat het dat was

        bereiding:

        ui fijnsnijden en fruiten in olijfolie, de groenten en het vlees in blokjes snijden en samen met de rijst en de currypaste toevoegen en nog 2 minuutjes stoven. Kruiden met peper/zout. Groentebouillon erbij, goed roeren en aan de kook brengen. Daarna op een zacht vuur nog 3 kwartier laten doorkoken.
        Ik had wat schrik voor die pastinaak, maar die is direct malsgekookt. Dus dat mag allemaal in vrij grote blokjes. Soep moet na het koken toch door de mixer. Klaar. (wordt geserveerd met verse coriander, of niet als ge die niet in huis hebt en vergeten mee te brengen van den delhaize )

        edit @ sprinterke: tamzak :p Eer gij uw pakje open hebt is die kaassaus al lang gereed
        Last edited by beowulf; 28 January 2010, 16:26.

        Comment

        • kweker
          Expert Grower
          MemberLucky Member
          • Mar 2009
          • 1389

          #5
          Re: hét kook-topic !

          noem je dat een recept??????????????? zakt MIJN BROEK van af.......... pakjes.....pakjes kaassaus??????????????????? te lui of niet denk ik dan....is kleine moeite......

          ja te lui: klopt inderdaad....ik let op details.....alluminium folie onder de gaspitten........................ lekker lui.....................
          BAH.......BAH.......BAH.........smakelijk alvast.........
          sigpicDoe wat je wilt....kletsen doen ze toch!!!

          Comment

          • Ganja Guru
            Advanced Stoner
            Member
            • Aug 2009
            • 61

            #6
            Re: hét kook-topic !

            jow maat,
            t valt nog mee dat je geen aardappelpuree uit zakje gebruikt..
            k zal je een tip geven voor je saus, je doet gewoon wat melk in een pannetje op t vuur,ondertussen maak je een blanke roux van boter, bloem en gesnipperde ui, die gebruik je om te binden.. als de saus klaar is doe je die bij je witlof, en daar strooi je dan geraspte kaas over. geloof me is tien keer beter dan dat culinaire hoofdstandje dat je daar hebt staan...
            mzzl
            Last edited by Ganja Guru; 28 January 2010, 20:38. Reden: niet compleet

            Comment

            • sprinterke2
              Retired
              • Jul 2009
              • 353

              #7
              Re: hét kook-topic !

              @ganja ; ik weet hoe je kaas-saus moet maken had er gewoon geen zin in , en uit pakje is 30 sec vlugger klaar

              @kweker ; die alu-folie is héél handig als er eens iets gemorst wordt vlug vervangbaar en minder kuis-werk (ja lui hé ) , en derbij , in de meeste resto's is het ook zo hoor

              Comment

              • sprinterke2
                Retired
                • Jul 2009
                • 353

                #8
                Re: hét kook-topic !

                Oorspronkelijk geplaatst door kweker
                noem je dat een recept???????????????
                als het u niet bevalt dan gelieve ook niet te rageren aub !

                dit is een gemakelijk en vlug recept voor mensen die geen zin hebben om een uur in de keuken bezig te zijn , niets meer niets minder.......

                Comment

                • beowulf
                  Exquisite Grower
                  MemberLucky Member
                  • Nov 2008
                  • 6495

                  #9
                  Re: hét kook-topic !

                  Ui in kaassaus? Nog nooit geprobeerd. Ik gebruik maizena voor kaassaus, heb je die bloemsmaak zo niet. Klontje boter laten smelten, van het vuur halen, eetlepel maizena erbij, 2 dl melk ong. Aan de kook brengen, laten indikken en de geraspte kaas erin laten smelten.
                  Tip voor de puree: een eitje in breken en doorheen mengen. Maakt de puree smeuiger en geeft er ook een schoner kleurke aan

                  Dan nog 1 van mijn favorieten: chili con carne

                  Benodigdheden:

                  3 paprikas naar keuze
                  250 gr gerookt spek
                  500 gram gehakt
                  2/3 merguez
                  een grote ui
                  1 of 2 pepers, naar smaak
                  laurier
                  teentje knoflook
                  2 blikken rode bonen
                  1 blik borlotti bonen
                  klein blikje zoete mais
                  3 blikken gepelde tomaten of 6-8 grote rijpe vleestomaten

                  We beginnen met de ui te fruiten in boter, daar gaan dan de gesneden paprikas bij, de fijngesnipperde knoflook en de pepers. Na 5 minuutjes mag het vlees er bij. Merguez snijd je in klein stukjes, het spek in fijne reepjes en het gehakt duw je fijn. (je kan het vlees ook apart in een pan bakken)
                  Als het gehakt niet meer rood ziet mogen de gepelde tomaten erbij (verse tomaten effe in kokend water laten weken, zo pellen ze gemakkelijk). Dan voeg je een beetje water toe en je brengt alles aan de kook.
                  2-3 uur laten sudderen op een laag vuurtje. Daarna gaan de bonen erbij en de mais en laat je het nog een kwartiertje op het vuur staan. Klaar.

                  Comment

                  • beowulf
                    Exquisite Grower
                    MemberLucky Member
                    • Nov 2008
                    • 6495

                    #10
                    Re: hét kook-topic !

                    Oorspronkelijk geplaatst door sprinterke2
                    in de meeste resto's is het ook zo hoor
                    Das echt het eerste wat ik daar van hoor. Een spons werkt toch veel sneller dan te liggen puzzelen met alluminium folie?

                    Comment

                    • moreweed
                      Exquisite Grower
                      MemberLucky Member
                      • Dec 2009
                      • 5939

                      #11
                      Re: hét kook-topic !

                      simpel veggi-pastaatje :

                      nodig : rode ui, knoflook, tomaten, zwarte olijven, beetje broccoli ofzo(iets groens), tagliatelle of andere droge pasta, beetje olijfolie, italiaanse kruiden, verse basilicum, bedje rucola, parmezaanze kaas

                      uitje fruiten, knoflook gesneden erbij, tomaten olijven en kruiden erbij (als je zin hebt is ontvelde tomaat wel lekkerder, je hebt toch kokend water voor pasta dus...). beetje vocht erbij, als dat kookt broccoli erop en vuur laagzetten, deksel op de pan. Pasta beetgaar koken, afgieten, beetje olijfolie en wat zwarte peper erop, handvol rucola erdoor roeren en op een warm bord leggen.. Sausje erover, aftoppen met wat parmezaanze kaas en verse basilicum > mjummie.

                      kan je makkelijk verder aankleden met vlees of vis, is in 'n kwartiertje klaar en door de combi tomaat-broccoli waanzinnig gezond.
                      Last edited by moreweed; 29 January 2010, 01:26.
                      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                      Comment

                      • sprinterke2
                        Retired
                        • Jul 2009
                        • 353

                        #12
                        Re: hét kook-topic !

                        morgen (straks) maak ik stoverij met verse frietjes

                        Comment

                        • kweker
                          Expert Grower
                          MemberLucky Member
                          • Mar 2009
                          • 1389

                          #13
                          Re: hét kook-topic !

                          stoverij uit BLIK of niet????????lol
                          in de meeste restaurants is het ook zo zeg je?? weet niet of je ooit al eens in en restaurant geweest bent in een keuken maar kom eens langs bij ons zou ik zeggen........... zul je geen alu folie vinden onder de platen.....
                          in schoarma en kebak zaken zeg ik ja.............. eigen mening he............
                          Ben benieuwd naar je stoverij................... doe er een boterham met mosterd bij he.................

                          ïk weet hoe ik kaassaus moet maken"had er geen zin en is 30 seconden sneller klaar...........sow das een HOOP tijd...............

                          @beowolf: inderdaad een emmer en een spons werkt aangenamer he...........
                          sigpicDoe wat je wilt....kletsen doen ze toch!!!

                          Comment

                          • moreweed
                            Exquisite Grower
                            MemberLucky Member
                            • Dec 2009
                            • 5939

                            #14
                            Re: hét kook-topic !

                            zeg kweker, in plaats van afgeven op wat iemand anders lekker vind kan je ook de zaak positief benaderen en aangeven wat jij lekker vind. Knal er eens een receptje in zou ik zeggen, dan kunnen wij daar eens lekker op schieten... wat dacht je ervan ?

                            edit : ik lees net ergens dat je kok of zelfs chefkok bent, dan kan je waarschijnlijk als geen ander ons arme onwetende leken verlichten met smakelijke receptuur en opbouwende kritieken. Wat je hierboven doet vind ik persoonlijk stijlloos, maar goed, ik ben maar een simpel mens.
                            Last edited by moreweed; 29 January 2010, 09:53.
                            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                            Comment

                            • bobo
                              Cronic Grower
                              • Oct 2007
                              • 3103

                              #15
                              Re: hét kook-topic !

                              Kweker, ik vind hier toch ook bij dat je beter positief kan bijdragen dan op deze manier .De mensen die het goed proberen te doen zullen jouw tips graagte in ontvangst nemen .

                              Grtz

                              Comment

                              Bezig...