Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

CO2 toevoegen bij de teelt met leds: een mogelijkheid?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    CO2 toevoegen bij de teelt met leds: een mogelijkheid?

    Korting op 420shop
    Inleiding

    In de kassenteelt wordt op vrij grote schaal CO2 toegevoegd, hetgeen leidt tot een extra opbrengst die kan oplopen tot 30 %. De CO2 uitstoot van warmtekrachtkoppelingsinstallatie wordt daartoe afgevangen en door het kassencomplex gevoerd, vaak met geperforeerde luchtslangen. De meeste hobbykwekers, ik neem zelfs aan niemand, hebben geen wkk thuis. Wat op de markt is in cannabisland is de koolzuurfles en de CO2 generator.

    Onderscheid tussen de koolzuurfles en de CO2 generator

    De koolzuurfles heeft de beperking van zijn inhoud. Je laat de koolzuur permanent stromen en de koolzuurstroom wordt permanent afgezogen. Je dure koolzuur is dan snel op. De CO2 generator kent ook zijn nadelen: er komt veel warmte af en zie die gezamenlijk met de lampenwarmte maar kwijt te spelen. Afgezien van het feit dat een CO2 generator behoorlijk wat gas verbruikt komt er ook veel waterdamp vrij bij het verbrandingsproces, hetgeen de luchtvochtigheidsbeheersing niet te stade komt. Kortom, er kleven veel nadelen aan. Waarom dan toch dit topic? Omdat, nu de ledverlichting het volwassen stadium benadert of heeft bereikt en wellicht de HPS-lamp gaat overstijgen - immers het lichtrendement bij leds neemt jaarlijks zo'n 20 % toe - komt er wellicht een moment om CO2 toevoeging te gaan overwegen.

    CO2

    Omwille van een goed begrip, alsmede de leesbaarheid benader ik dit onderwerp niet van uit de "ideale gaswet" en niet vanuit het wetenschappelijke gewicht, dat in eenheden Newton wordt weergegeven, maar van uit de "massa in grammen".
    (Massa in grammen is het gewicht dat wij hier op aarde hanteren. Echter, een mens van 70 kg op aarde zweeft in de ruimte terwijl zijn massa in grammen gelijk blijft)
    - in de lucht zit afgerond naar boven 400 ppm CO2.
    - het gewicht (massa in grammen) van 1 m3 CO2 bedraagt afgerond 2.000 gram bij ongeveer 1000 millibar, dus de luchtdruk op aarde bij een temperatuur van zo'n 25 graden celcius.
    - dus in 1 m3 lucht zit 2 gram CO2, wat overeenkomt met ongeveer 400 ppm.
    - de meningen zijn verdeeld hoeveel ppm CO2 ideaal is. In cannabisworld wordt uitgegaan van 1500 ppm (soms weersproken). In de kassenteelt wordt een maximum van 800 ppm aangehouden. Laten we ons fixeren op 1000 ppm.

    Is er een praktische toepassing mogelijk?

    Ik ga nu hard op denken.
    Stel, je hebt een kweekruimte van 2 m3, verlicht met een ledunit. Dus een warmteprobleem zal er niet snel ontstaan.
    Stel, het is mogelijk de warmte zodanig te beheersen dat je maar 1 keer per uur de lucht moet verversen i.p.v. 20 keer per uur met HPS-lampen.
    Zou het in deze situatie mogelijk zijn op efficiente wijze CO2 cylinders aan te wenden?

    Beschouwing

    Om gedoseerd CO2 te kunnen toevoegen heb je nodig: een reduceerventiel met magneet klep , een CO2 controller en uiteraard een (volle) CO2 cylinder. Om in een kweekruimte van 2 m3 de CO2 op te hogen van 400 ppm tot 1000 ppm moet er dus 6 gram CO2 worden toegevoegd.
    Als de afzuiging 1 keer per uur 5 minuten draait moet je dus 12 keer ('s-nachts wordt uiteraard geen CO2 toegevoegd) per dag 6 gram CO2 toevoegen. Dit is volgens Bartjens 72 gram per dag. (lekkage via poreuze wanden van de kweekruimte laat ik even buiten beschouwing). Dit houdt in dat je met een koolzuurcylinder met een inhoud van 10 kg 138 dagen kunt overbruggen. In theorie is 1 koolzuurcylinder van 10 kg dus ruim voldoende voor een kweekronde, mogelijk zelfs voor 2 rondes omdat het CO2 niveau geleidelijk moet worden opgevoerd.

    Slotopmerking

    Aangezien ik me het metrieke stelsel heel lang geleden eigen moest maken verzoek ik jullie mijn rekenexercitie te controleren op onjuistheden. Immers, een komma verkeerd en ik zit er een tienvoud naast.

    Xtreme
    Last edited by Xtreme; 22 July 2010, 09:02. Reden: spelfout verbeterd en leesteken toegevoegd.

    #2
    Re: CO2 toevoegen bij de teelt met leds: een mogelijkheid?

    Weer een toppertje Xtreme, iets voor op het verlanglijstje

    Comment


      #3
      Re: CO2 toevoegen bij de teelt met leds: een mogelijkheid?

      natuurlijk kun je co2 doseren uit een fles. Zeker als je met led kweekt en bijna niet hoeft af te zuigen.
      Zelfs al zuig je wel veel af, dan bestraan er systemen die de ventilator tijdelijk afsluiten, co2 loslaten en na een tijdje als de c0s2 concentratie gezakt is weer even ventilaren etc. etc

      Comment


        #4
        Re: CO2 toevoegen bij de teelt met leds: een mogelijkheid?

        co2 toevoegen heeft pas zin als je steeds rond de gram per watt zitgaat nog effe niet lukken met led,s.dus eerst paar mooie kweken draaien in je led hokkie,en dan pas wat gaan veranderen.co2 generator word steeds goedkoper en de watergekoelde airco heeft zich nu ook wel bewezen.er zijn nu bedrijven die een watergekoelde airco voor je op maat maken.dus de warmte en vochtigheid van je co2 generator zijn nu prima beheerstbaar geworden door een watergekoelde airco te plaatsen.ook zal je uitblaas temperatuur nu een stuk lager worden.nieuwe son t erin en knallen.maar dat er in de toekomst kleine led hokjes met co2 komen dat weet ik bijna ook zeker, maar dan moeten ze echt nog veel veranderen aan het spectrum.ook heeft een led nog maar weinig dieptestraling als je hem vergelijkt met een son t die hoog in een tuinderskas hangt.niet voor niks hebben ze nu testen gedaan met lichtslangen die heel erg dicht op je gewas hangen.maar natuurlyk vind ik led,s ook een mooie uitvinding en hoop dat de cineezen niet stil zitten met het uitvinden van verlichting voor bunkersla,dan gaat het hard hoor met de led,s

        Comment


          #5
          Re: CO2 toevoegen bij de teelt met leds: een mogelijkheid?

          @tumble trimmert

          Daar heb je helemaal gelijk in.

          3wk.jpg

          sla andyvie.jpg
          Last edited by Prestin; 31 August 2010, 19:07. Reden: china-sla

          Comment


            #6
            Re: CO2 toevoegen bij de teelt met leds: een mogelijkheid?

            wie zet dat nu in ze tentmoet niet heel veel gekker worden hier

            Comment


              #7
              Re: CO2 toevoegen bij de teelt met leds: een mogelijkheid?

              Wat gekker...je moet toch testen...

              Zie deze link dan weten we waar we het over hebben..

              My bloom room is a sealed environment, with CO2 levels at a constant 1500ppm via a fuzzy-logic controller

              http://www.hipforums.com/newforums/s...d.php?t=384287

              Comment

              Bezig...
              X