Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bladtemperatuur en VPD

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Bladtemperatuur en VPD

    Korting op 420shop
    Hoi.. ik lees steeds vaker over VPD en zogenaamde infrarood bladtemperatuurmeters. Nu heb ik wel een gewone infrarood thermometer maar of deze hetzelfde doet als een bladtemperatuurmeter??
    Ik begrijp dat het belangrijk is om je VPD in orde te hebben maar ook dat "in orde" afhankelijk is van het stadium waarin de plant verkeerd.
    Zijn er hier mensen die wel eens gewerkt hebben of nog steeds werken met een bladtemperatuurmeter en hier dan ook op bijsturen? Onderstaand schema kwam ik tegen op een van de sites die dit onderwerp behandelen. (Best opmerkelijk hoe vaak je op een wietforum terecht komt als je naar specifieke kweekmethoden zoekt).

    Zou je dit geautomatiseerd kunnen laten verlopen? Bijvoorbeeld meerdere afzuigers die afhankelijk van de behoefte aan en uit gaan. Bijvoorbeeld een onder het bladerdek om alleen de bladtemperatuur te doen dalen en 1 boven de lampen om de ruimte te koelen? Dan zou je onderstaand schema kunnen invoeren om steeds op de aanbevolen waarde te blijven. Wat ik inmiddels dus wel geleerd heb is dat mijn VPD in de huidige ronde dus te laag is. Ik weet niet hoeveel te laag want kan het niet meten. Vanavond zet ik de ontvochtiger 5% lager dan nu, hierdoor stijgt mijn VPD iets. Als ik de goede kant op ga zou dat de druppelvormig op mijn blad moeten voorkomen, als ik te ver ga zou mijn blad moeten omkrullen doordat hij niet meer kan verdampen. Het idee is dus om iedere nacht 5% lager te gaan totdat ik geen druppels op het blad meer aantref en dan weer 5% omhoog voor een veilige marge. Dat betekend wel dat ik een keuze moet maken welke luchtvochtigheid ik aanhoud. Die onder het bladerdek of die erboven en daar zit een fors verschil in.
    61CFA4D6-7DA0-48EA-B245-57DF349BB7B8.jpeg
    Last edited by Voor het eerst; 6 December 2020, 16:39.
    Lopend Verslag

    #2
    Want je hebt nog niet genoeg dingen waar je op moet letten!?

    Comment


    • Kunichika
      Kunichika commented
      Editing a comment
      Je verdiend toch genoeg met je zonnepanelen, dan kan de rest er ook nog wel bij. En straks van de verkoop van die 18planten bij vriend op zijn bijgebouw.

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Kunichika Als jij je nou eens iets minder met mij bezig hield maar in plaats daarvan een fatsoenlijk kweekverslag begint te schrijven hoeven we ons niet aan elkaar te ergeren maar kunnen we misschien wat van elkaar leren.. Want laten we eerlijk wezen... wat voegt een dergelijke opmerking toe aan dit topic?

    • Kunichika
      Kunichika commented
      Editing a comment
      Ik begin pas met kweken als ik alles op orde heb, ik wil niet zoals 50% hier van die achterlijke vragen moeten stellen als er iets raars is met de planten.

    #3
    Oooookkkeeeeee, misschien handig bij kanoblad die bladtemperatuur.

    Maar de verse lucht onder het blad blazen helpt ook.

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Nou wat ik er een beetje van begrijp is dat soms problemen met het klimaat verward worden met voedingsproblemen. Vergeling welke duid op tekorten terwijl in werkelijkheid de VDP te hoog is waardoor de plant de voeding gewoon niet opneemt. Ik heb hier zelf ook al een paar keer mee zitten klooien en zodoende dat ik dus op zoek ben naar de oplossing. Nu denk ik niet dat zo thermometer de problemen oplost (je zult de waarden die hier af komen neem ik aan ook nog moeten leren lezen) maar ik verwacht dat het wel een positieve bijdrage levert.

    #4
    Volgens mij lees je gewoon standaard kennis hier. Relatieve luchtvochtigheid boven 70% is ruk (ook omdat je koolstoffilter niet meer werkt) en temperatuur beneden de 15C en boven 30C zij ook niet ideaal. De rest? Hoef je toch niet anders voor te meten dan met een aliexpress apparaat?

    Comment


      #5
      Maar hier hadden we al topics over toch, zelfs met ditzelfde schema...ik heb gisteren hier ergens linkjes naar die topics gezet.
      Dusse....nog maar eentje erbij dan, voor de duidelijkheid.

      Wat ik inmiddels dus wel geleerd heb is dat mijn VPD in de huidige ronde dus te laag is. Ik weet niet hoeveel te laag want kan het niet meten.
      Hij is te laag, maar je weet niet hoeveel want je kan het niet meten.
      Hoe weet je dan datie te laag is ?

      En het is niet te meten, maar het is toch een kwestie van berekenen? (zie die andere topics)
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Dat deze te laag is concludeer ik door het feit dat er veel condensvorming op het blad blijft zitten ondanks de lage luchtvochtigheid, de factor die ik niet kan meten is de bladtemperatuur. Zonder deze variabele kan ik dan bovenstaande toch niet berekenen? PS.. mis ik iets of ben je het linkje vergeten?

      #6
      Ik kweek graag met een lage luchtvochtigheid, hoe lager hoe mooier. Het zijn geen paddenstoelen wat we telen.
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Te lage lv bestaat niet, gezonde wietplanten gedijen er beter dan in een moerasklimaat.

      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Puur theoretisch... Ik kan de luchtvochtigheid terugbrengen naar 30%. Zou dit de planten ten goede komen? Wordt wel iets vaker reservoir legen ben ik bang

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Het enige wat ik daarop kan zeggen is: probeer het als het je de moeite waard is. Ik zelf zou het vat er niet om legen.

      #7
      Drie topics over VPD, heb ik 2 dagen geleden hier gepost.
      En vocht...bedoel je dat er vocht tussen de bladeren zit ?
      Want dat is normaal als de bladeren op elkaar liggen.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Goede tip... had ik nog niet bij stil gestaan maar ik geef het water via de blumats, die zouden dat probleem vanzelf moeten opvangen toch?

      • Rietslang
        Rietslang commented
        Editing a comment

      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Als je blumats gebruikt heb je er geen omkijken naar inderdaad.
    Bezig...
    X