Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grammen per Watt per lamp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Grammen per Watt per lamp

    Korting op 420shop
    We zien hier veel topics voorbijkomen waar op het eind gezegd wordt... dat is 1.1 gram per watt of 2 gram per watt. Ik neem aan dat in de meeste gevallen bedoeld wordt.... Gram per Watt vermogen van de lamp. Feitelijk is dit dus een onzin getal want het zegt helemaal niets over de duur van de belichting. Ik durf met vrij grote zekerheid te stellen dat een plant die eerst 3 weken onder 18 uur licht en dan 10 weken op 12 uur licht meer opbrengt dan dezelfde plant, onder dezelfde condities, onder 13 weken 12 uur licht. Net zoals dat een plant met 4 weken voorgroei meer op zal brengen dan een plant met 1 week voorgroei.
    De reden dat dit me bezig houdt is dat ik nu totaal 1200 Watt aan panelen boven mijn planten heb hangen (op dit moment op 34% vermogen) en ik dus als ik op deze manier reken zometeen ondanks de LED verlichting op ongeveer 0.8 gram per Watt verwacht uit te komen. Dan zou ik aan het einde van de ronde kunnen stellen dat de lampen kut zijn of mijn kweekmethode (dat kan overigens alsnog).

    Ik heb dus mijn KWh meter gereset voor deze ronde en ga zometeen het totaal opgenomen vermogen van de lamp delen door het aantal dagen van 12 uur (constante factor omdat ik op 12/12 start) en dus op die manier het gemiddelde opgenomen vermogen per uur berekenen. Ik denk dat dat ergens om en nabij de 600W zal zijn maar dat is een hele wilde gok omdat ik nog niet weet OF ik de lampen überhaupt op 100% kan laten draaien.

    Dan bereken ik aan de hand daarvan de opbrengst per watt en kan ik dus zien of de lampen de gesuggereerde 2,5 gram per watt kunnen halen. Op deze manier berekend kom ik met mijn SP3000 en TSL2000 sowieso op ruim 2 gram per watt wat natuurlijk prima is. Ben namelijk erg benieuwd of ik er goed aan doe om die lampen te verkopen in het voordeel van de recent aangeschafte Chinese quantumboards. Als ik daar meer dan 2 gram/watt haal is dat een duidelijke ja, want veel goedkoper in aanschaf. (HEEL VEEL).

    Zouden we op deze manier de lampen met elkaar vergelijken zou er wel eens een heel ander beeld over bepaalde lampen kunnen ontstaan. Enkele opties:

    Stel... we nemen een super efficiënte lamp die weinig tot geen warmte produceert. We hangen 600W in een 120x120 tent die op een koude zolder staat. Dan kan het voorkomen dat de gewenste temperatuur niet gehaald wordt. Mede om deze reden kopen we een verwarmingselement van 500W. We oogsten 600 gram. Dan zijn we geneigd om te roepen dat de lamp 1 op 1 gedraaid heeft, maar hoe zit dat met die kachel dan? In hoeverre heeft die aan het resultaat bijgedragen?

    Of we hangen 1000W LED in diezelfde ruimte maar daardoor loopt de temperatuur veel te hoog op. We moeten noodgedwongen een airco installeren a 1000W. Zelfde vraag.

    Wat ik met dit draadje wil aangeven.... Kijk niet alleen naar het opgegeven vermogen van de lamp maar indien mogelijk ook naar de hoeveelheid licht per Watt. Bij de betere leveranciers staat er vaak ook de Luminous Efficiency aangegeven.... Bijvoorbeeld 3 lumen per watt (zeer efficient) of 1 lumen per watt (minder efficient). Ik zou hier dieper op in kunnen gaan door ook te kijken naar de PPFD (PAR), dat is de enige manier om de geschiktheid van de lamp te bepalen maar dat is bijna een studie op zich.

    Wat sommigen ook niet weten... er zijn meerdere manieren om een led-lampen te dimmen... die KAN van invloed zijn op je resultaat. Een PWM dimmer (Puls Width Modulation) heeft GEEN invloed op de lichtkleur.. Een CC dimmer (Constant Current) wel doordat deze daadwerkelijk minder vermogen naar de lamp stuurt. Afhankelijk van de situatie kan dat een voordeel of nadeel zijn maar dan zal je over goede meetapparatuur moeten beschikken om die verschillen waar te nemen.
    Last edited by Voor het eerst; 24 December 2021, 14:29.
    Lopend Verslag

    #2
    Ja helemaal eens, de standaard zou moeten zijn gram/Kwh. En dan eigenlijk niet alleen van je lamp, maar ook verwarming, ontvochtiger, afzuiging etc..
    Alles dat jij gebruikt voor je kweek, en dat stroom verbruikt.
    Dus ook je chiller, dwc pomp whatever!
    Vanaf het moment dat de tent in werking gaat moet je eigenlijk gewoon kw/h gaan meten, en dan als je hebt gedroogd je sommetje met je totale verbruik maken.
    2gr/w kan iedereen met een beetje lamp halen, als je maar genoeg voorgroeit.
    Maja, zijn de mensen die dan met gas/cv verwarmen vals spelers? hoe bereken je dat?

    Ik snap alleen niet helemaal waarom je opgenomen vermogen per uur wilt berekenen? Uiteindelijk maakt dat niet uit toch?
    Het gaat om het totaal opgenomen vermogen, en dat dan delen door je grammetjes oogst. Die uren/tijd maakt dan niet veel uit toch? Of begrijp ik m verkeerd?


    Dat met dimmen kan ik bevestigen! Mijn DIY lampje (met cc dimmert) was op 50W zo'n 35% minder efficient dan op 100W.
    Rond de 185W bleek die het meest efficient te werken. Teveel terugdimmen kan dus ook pijnlijke dingen doen met de efficientie van je lamp.
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Eigenlijk bedoel ik precies wat jij zegt. Waarom per uur? Omdat het vermogen van de lamp in mijn situatie nogal fluctueert (zonsopkomst/zonsondergang) en gedurende de bloei toeneemt. Dus ik wil graag weten op hoeveel watt ze gemiddeld draaien. En inderdaad, ik heb een KWh meter op mijn lampen maar ook nog een "totale kweekruimte" incl. pompen, computers etc. Gelukkig dim ik dan wel met PWM dus de lampen presteren op alle dimniveaus gelijk (qua efficiency). Dit bevestigd mijn PAR meter ook (hoewel die onder de 10% dermate flikkert dat je er niet meer zonder hoofdpijn naar kijkt)

    #3
    Vergeet het dat je 2 gram per watt kan halen als je maar genoeg voorgroeit. Je moet de oppervlakte die je lamp beschijnt op de meest optimale manier invullen met planten en een langere voorgroei werkt dan in het nadeel. Ik groei een 4 tal weken voor en zit rond 1,6 gram per watt. Als ik 12 11 liters zet onder men 450 watt leds dan nemen de planten doorgaans een gelijkaardige opp in. Van de ene heb je 120 gram van de andere 30. 12 keer 30 of 12 keer 120... Dus het is allemaal arbitrair met zaadplanten.

    Dus zolang je niet met stekken kweekt zegt dat ook niet veel. En daar kruipt dan ook tijd en energie in. Vandaar houd ik het op zoveel gram per watt enkel gekeken naar de led en zelfs dat boeit mij niet meer. Heb de laatste keer niet eens de moeite gedaan om het op te tellen.

    Comment


      #4
      Ik kan een tl lamp boven een voetbalveld vol met wiet hangen en zal alle records per gram de watt breken... Het zegt echter niks, daarom kijk ik liever naar gram per m2.

      Het is gemakkelijker om 600 gram van 120 x 120 cm te halen dan van 100 cm x 100 cm ongeacht de lamp. Dus door minder wattage per m2 te hanteren, gaat je gemiddelde gram per watt ratio omhoog.
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        En dat ik is iets wat ik iedere keer bevestigd zie. Mijn kweekoppervlak is 1,2 M2. Ik draai consequent tussen de 800 en 900 gram. Dit is me gelukt met zowel 400W als met 600W. Ook 800W heeft er al gehangen en dat leverde zelfs minder op. Ik weet zeker dat ik het hier ergens al eens vermeld heb maar mijn gedachte is dat 600 gram per M2 ongeveer de max is.

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Dat doe je goed, ik draai met een 465watt lamp op 120 m2 tussen de 400 en de 650 gram. Veel is ook soort afhankelijk.

      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Soort heeft zeker invloed. Kijk maar naar mijn runtz opbrengst laatste ronde

      #5
      Ghehe...die gr/W discussie hadden we in de jaren 80 ook al.
      Denk dat die al bestaat zolang er gekweekt wordt.
      Conclusie: Er zijn betere rekenmethodes, maar gr/W is net simpel genoeg voor velen.
      Ga je er meer bij betrekken wordt het al snel te ingewikkeld.

      Als je een beetje creatief knipt kun je met HPS ook 2gr/W halen dus eigenlijk is het meer als indicatie voor jezelf.
      Tis niet bedoeld om op te scheppen omdat er zoveel variabelen zijn die invloed hebben. Nog meer dan dat je hier al noemt.
      Wel leuk voor jezelf om uit te rekenen. Probeer maar eens zoveel mogelijk variabelen te vinden en die erin te betrekken

      Rekenmethodes veranderen om er toch iets positiefs van te maken verwacht ik ook eigenlijk meer van de politiek, niet van de wietkweker.
      Last edited by Nederhigh; 1 January 2022, 13:27. Reden: Bericht terug zetten.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment

      Bezig...
      X