Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat is vpd

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Wat is vpd

    Korting op 420shop
    Vapour Pressure Deficit, or VPD, is the difference (deficit) between the amount of moisture in the air and how much moisture the air can hold when it is saturated. Once air becomes saturated water will condense out to form clouds, dew or films of water over leaves. It is this last instance that makes VPD important for greenhouse regulation. If a film of water forms on a plant leaf it becomes far more susceptible to rot. On the other hand, as the VPD increases the plant needs to draw more water from its roots (and if it is a cutting, dry out and die). For this reason the ideal range for VPD in a greenhouse is from 0.45 kPa to 1.25 kPa, ideally sitting at around 0.85 kPa. As a general rule, most plants grow well at VPDs of between 0.8 to 0.95 kPa [1]
    In ecology, it is the difference between the actual water vapour pressure and the saturation water vapour pressure at a particular temperature. Unlike relative humidity, vapour pressure deficit has a simple nearly straight-line relationship to the rate of evapotranspiration and other measures of evaporation.

    Bron wiki

    Voor vragen.....shoot!

    Gr R

    #2
    Re: Wat is vpd

    Nadat ik je topic had goedgekeurd heb ik dit per abuis gesloten, foutje .

    ken beuren nu dus weer open.

    Grtz Monty

    Comment


      #3
      Re: Wat is vpd

      Google vertaling, dus steenkolen Nederlands...


      Dampdruk tekort, of VPD, is het verschil (tekort) tussen de hoeveelheid vocht in de lucht en hoeveel vocht de lucht kan vasthouden als het verzadigd is. Zodra er geen lucht verzadigd water zal condenseren tot wolken, dauw of films van water over bladeren vormen. Het is deze laatste instantie, dat maakt belangrijke VPD voor broeikasgassen regelgeving. Als er een film van water vormt op een plant blad wordt veel meer vatbaar voor rotting. Aan de andere kant, als de VPD de plant verhoogt moet meer water uit de wortels te trekken (en als het een snijden, uitdrogen en sterven). Om deze reden is de ideale oplossing voor VPD in een kas is van 0,45 kPa tot 1,25 kPa, bij voorkeur zittend aan ongeveer 0,85 kPa. Als algemene regel, de meeste planten groeien goed bij VPDs van tussen 0,8 tot 0,95 kPa [1]

      Comment


        #4
        Re: Wat is vpd

        Thanks mods,

        Dacht al dat ik geen onbegrijpelijke topics mocht openen

        Comment


          #5
          Re: Wat is vpd

          Was een klein foutje naar het schijnt, waar gehakt wordt......
          Maar als je in je eigen woorden kunt uitleggen wat je hiermee wilt vertellen of ophelderen, zal het nog duidelijker worden voor de lezers....

          Comment


            #6
            Re: Wat is vpd

            als ik vale toch niet had

            Comment


              #7
              Re: Wat is vpd

              Ik zal een poging wagen,

              De meeste onder ons regelen het klimaat doormiddel van een temperatuurregeling (afzuiging harder/zachter) en soms ook met luchtvochtigheidsregeling (hygrostaat met event. een luchtbevochtiger) We houden dan een bepaalde max. temperatuur aan in de dagperiode en een minimale in de nachtperiode. Bv 28 dag en 24 nacht.

              De luchtvochtigheid houden we in het begin hoog en deze zakt naarmate het gewas afbloeit. In de volksmond roept iedereen dat je luchtvochtigheid niet hoger mag dan 70% anders krijg je toprot en gaat je filter kaduuk.

              Met vpd krijgt dat hele verhaal een schop onder de kont en gaan we out of the box denken. Een hele andere manier van klimaat lezen en regelen. Het komt een beetje voort uit de co2 kweek maar daarover later meer.
              In het 1e bericht staat al een beetje wat vpd is. In plat hollands kunnen we het verdampingsdruk of dampdruk noemen.
              In een bladmondje heerst er een luchtvochtigheid (RH%) van 100%. In de lucht erbuiten (onze kweekruimte) heerst er een lagere RH%. Bijvoorbeeld 50%. Door het verschil kan het vocht in het bladmondje verdampen naar de lucht erbuiten. Als in de kweekruimte ook een RH% van 100% zou heersen, dan zou de plant niet verdampen. Als de RH% 10% zou zijn, dan kan de plant heel veel verdampen. Ik hoop dat het jullie een beetje logisch in de oren klinkt.

              Doordat de plant verdampt wordt het hele proces wat de plant in leven houdt in gang gehouden. Het tekort wat onstaat in het bladmondje wordt weer bijgevuld door de sapstromen in de wortels/stammen/takjes enz. In het kort kun je stellen dat hoe meer een plant verdampt, des te meer een plant drinkt, des te meer voedingstoffen kunnen er eventueel meegenomen worden, des te beter doet hij het.

              Nu zou je denken dat iedereen met een RH% van 10% gaat kweken want dan hebben we veel opbrengst! Fout! Er is nl een beperking. Als een plant nl meer verdampt dan de wortels kunnen aanvoeren, gaat het mis. Als de plant teveel gaat verdampen gaan nl de bladmondjes dicht. Dit doet de plant om zichzelf te beschermen. Als de bladmondjes dicht gaan, wordt de verdamping geremd. Er wordt minder water aangevoerd en minder voedingsstoffen. De assimilatie wordt minder en stopt zelfs helemaal.
              De plant heeft wel bepaalde reserves aan vocht, maar die raken uitgeput. Bij mensen met een lage RH% zie je dit meestal terug in de laatste 2 lichturen in de dag. De plant staat stil maar je lampen branden gewoon door, gevolg: verbrande blad(punten) en gele blaadjes. Je kan dan net zo goed je lampen uitmaken want er gebeurt toch niks meer.

              Doordat een plant water verdampt, koelt deze af. Maak je vinger maar nat en wapper hem heen en weer. Je vinger wordt koud. Een plant of een blaadje is dus bij een goede verdamping altijd kouder dan de lucht eromheen. Hier kunnen we dus aan zien of meten of een plant nog verdampt of niet. De temperatuur die de plant heeft noemen we de planttemperatuur of PT.

              Nu hebben zeer geleerde mensen een manier bedacht om te bepalen wanneer dat bladmondje nu het meest open staat. Je kan het nl niet zien en moeilijk meten. Daarom hebben ze er een formule voor bedacht. De formule berekend de verdampingsdruk doormiddel van ruimtetemperatuur, relatieve luchtvochtigheid en planttemperatuur. Dit is de formule;


              kPa
              where
              A = − 1.88x104 B = − 13.1 C = − 1.5x10 − 2 D = 8x10 − 7 E = − 1.69x10 − 11 F = 6.456

              Nu denke jullie, WTF moet ik hier nu mee? Dacht ik ook toen ik ermee begon. Daarom hier een link die het iets makkelijker maakt.
              https://cals.arizona.edu/vpdcalc/


              De uitkomst van de formule is de vpd. Als de uitkomst rond de 1 KPa zit, dan staan de bladmondjes het meest open. (regulier gewas).

              Door de bladmondjes ademt de plant ook co2 in en zuurstof uit. Als deze dus sluiten, .....nou ja. je snapt m wel.

              Ff de reacties afwachten want als ik het verhaal nog langer maakt, leest niemand t meer.

              GrR
              Last edited by QnQ; 11 March 2019, 07:08. Reden: font en link aangepast

              Comment


                #8

                Comment


                  #9
                  Re: Wat is vpd

                  Theoretisch heb je wel gelijk Xtreme, maar met de kanttekening dat het merendeel van de materialen die een plant nodig heeft niet via passief transport (diffusie en osmose) maar via aktief transport(mbv speciale kanalen en transporteiwitten) door die celmembraan heen gaan. Aktief behelst in deze dan ook het open zetten van een membraankanaal, voor de goede orde. Dus een grotere sapstroom is niet automatisch ook een grotere hoeveelheid voedingsstoffen, de plant regelt dit op weer andere methoden. Wat natuurlijk wel speelt is dat bij een grotere sapstroom het makkelijker voor een plant is de juiste voedingsmiddelen in de juiste hoeveelheden op de juiste plek te krijgen (mits het aanbod in orde is natuurlijk).

                  Interessant topic, zeker nu je je achterliggende gedachten erover geplaatst hebt racker !
                  Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                  Comment


                    #10
                    Re: Wat is vpd

                    Een grotere sapstroom wil zeker niet zeggen dat er evenredig veel voedingszouten daardoor meegenomen worden. De plant neemt immers wat hij nodig heeft (een paar nutrienten daargelaten) De rest blijft achter waardoor er zouten achterblijven en de ec in je medium stijgt. Dit heeft weer invloed op de osmosewerking, zout trekt immers water aan waardoor de worteldruk afneemt en de sapstroom minder wordt. Een lagere worteldruk heeft indirect weer invloed op het punt dat de vpd stijgt.

                    De hydrokweker kan hier wel iets aan aanpassen door de drain vlak na een watergift te controlleren, wacht je daar lang mee dan stijgt de ec in je medium naar waardes waar je totaal niks mee kan. Door vlak na het watergeven je drain te meten kan je de volgende watergift iets aanpassen waardoor je zouten op een toelaatbaar nivo blijven en de worteldruk ook. De aardeboys profiteren van de bufferende werking van hun medium.
                    Leuk dat er toch een discussie uit voortkomt.

                    Nog even over de planttemperatuur voor wie er toch iets mee wil doen.

                    De planttemperatuur of bladtemperatuur kun je op verschillende manieren meten. Door je hand in een ruimte heen en weer te bewegen voel je de ruimtetemperatuur. Als je hierna een blad (liefst bovenin het gewas) vastpakt, moet dit kouder aanvoelen dan de ruimte. Dit doe je bij een voorkeur tegen het einde van je dagcyclus want dan heeft de plant het t moeilijkst.
                    Je kan de bladtemperatuur ook meten met een infrarood thermometertje (paar tientjes bij conrad) Dat is een meter waarbij je met een rood lichtpuntje op de bovenste blaadjes schijnt en daar neem je dan een gemiddelde van.
                    Er bestaan ook planttemperatuurcameras die een deel van het gewas als referentie meten voor de rest van de ruimte. (bv 1m2) en deze waardes worden dan door een computer en andere sensoren omgetovert tot een vpd waarde.

                    Wat nu te doen als je vpd niet klopt??

                    Nou, simpel...
                    Is de vpd te hoog, dan kweek je te warm of/en te droog.> koelen of bevochtigen
                    Is de vpd te laag, dan kweek je te koud of te nat.>verwarmen of drogen

                    Wat kunnen we dan nog doen aan de bladtemperatuur? Als deze snel te hoog wordt en met afzuigen of bevochtigen red je het niet (wat meestal zo is) dan kun je de bladtemperatuur verlagen door de instraling van je lampen te verminderen. De instraling van je lampen komt door het infrarode licht (warmte) die je lamp naar beneden straalt.
                    Deze warmte (straling) kun je niet afzuigen en niet wegblazen zoals men ten onrechte wel eens denkt. Er zijn maar 3 manieren om dit verminderen;
                    1 Je lamp hoger hangen
                    2 Iets tussen je lamp en het gewas steken (glas of een spreader)
                    3 Je lamp dimmen

                    Hopelijk kunnen jullie er wat mee.

                    GrR

                    Comment


                      #11
                      Re: Wat is vpd



                      Een planttemperatuurcamera
                      Attached Files

                      Comment


                        #12
                        Re: Wat is vpd

                        Helaas ontbreekt het me even aan de tijd om hier dieper in mee te gaan Racker (hell, anders had ik een paar dagen geleden al gereageerd), je zet in elk geval een doordacht verhaal neer en de aansporing meer te letten op optimalisatie rond het bladmondje i.t.t. de ruimte als geheel vind ik erg interessant. De aanbevelingen mbt aanpassing bij bladtemp-problemen dienen denk ik wel met een bijsluiter te komen dat men bewust moet zijn van wat er nog meer kan veranderen als je bv filters of spreiders plaatst en de lamp verhangt midden in de bloei.

                        waar ik later nog eens op wil terugkomen met je is slim belichten mbv HPS in het licht van wat hierboven zoal vermeld is (want dat doe je niet in het donker... damn wat flauw weer
                        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                        Comment


                          #13
                          Re: Wat is vpd

                          Als ik het goed begrijp kun je aan de hand van de formule de druk berekenen. Als de druk gemeten zou (kunnen) worden kom je uit op 0.01 Bar.
                          Last edited by Xtreme; 11 May 2011, 19:27.

                          Comment


                            #14
                            Re: Wat is vpd

                            Oorspronkelijk geplaatst door moreweed View Post

                            waar ik later nog eens op wil terugkomen met je is slim belichten mbv HPS in het licht van wat hierboven zoal vermeld is (want dat doe je niet in het donker... damn wat flauw weer
                            Wat noem je slim belichten?

                            De straling beperken dmv lampen hoger hangen of spreaders is de makkelijke maar ook niet zo heel slimme manier. Waarom?
                            Een lamp hoger hangen of een spreader monteren is nogal difinitief. De bladtemperatuur zal zeker lager worden, maar deze wordt ook lager als dit helemaal niet nodig is. (de eerste uren van de licht periode)

                            Als je het slim wil aanpakken, zul je de straling moeten beperken alleen wanneer het nodig is. Anders kost het je gewoon licht.

                            Zeker bij het gebruik van co2 zul je moeten proberen om de verdampingsdruk op een gunstige waarde te houden.

                            @Xtreme, Dat klopt.

                            Gr R

                            Comment


                              #15
                              Re: Wat is vpd

                              Zelf denk ik dat je niet de straling (lichtdruk) moet beperken maar dat je de temperatuur, de relatieve vochtigheid alsmede de hoeveelheid CO2 als criterium moet aanhouden. Immers, cannabis is een C4-plant: dus lichtverzadiging (in ieder geval tot 130000 lumen) kan niet optreden. Om het kweekproces te optimaliseren denk ik veeleer aan het percentage CO2 langzaam te verhogen tot 1200 ppm en de temperatuur te laten oplopen tot 32 graden of wellicht iets hoger. Maar op die manier ben je wel "in de nok van het circus bezig". Als je de verdampingsdruk onder die omstandigheden in de buurt van de 0.01 Bar kunt houden dan produceer je de grootste hoeveelheid vaste stof. Voor de goede orde: Ik heb hierin geen praktijkervaring maar benader dit van uit een theoretisch uitgangspunt.
                              Last edited by Xtreme; 19 May 2011, 10:49.

                              Comment

                              Bezig...
                              X