Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat is vpd

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Wat is vpd

    Ik heb ergens in de wetenschap-sectie een draadje gepost met diepgaande info rond fotosynthese en respiratie, voor de volledigheid hier even de link zodat we daar allen uit kunnen putten voor het vervolg van deze discussie :

    http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...ijk-behang-%29

    hier kan je o.a. nalezen wat het betekend om een C4 plant te zijn, waarom co2 uberhaupt een rol speelt en dat planten onze radio's waarschijnlijk maar prutswerk vinden i.v.t. hun foton-omzetting-systeem
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

    Comment


      #17
      Re: Wat is vpd

      ik werkyte altyd met een hooge lv in het begin door me kuipen op een verhoging te zetten en de bak waarin ze staan te vullen met koud water.een growshop houder vond dat niet fris<stilstaandwater en rade me luchtbevochtigers aanmet de bevochtigers gaan ze als een speer.zie me verslag

      Comment


        #18
        Re: Wat is vpd

        Geniaal!

        Bedankt TS!!

        Comment


          #19
          Attached Files
          Last edited by HJM; 5 June 2011, 13:12.
          http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

          Comment


            #20
            Re: Wat is vpd

            Oorspronkelijk geplaatst door HJM View Post
            Leuk topic.

            Veel kunnen hier echter niet veel mee omdat climaatcomputters met tig sensoren niet in kleine hokjes passen.
            Wat niet weg neemt dat als je deze materie een beetje begrijpt, je een hoop kan doen in je hokje.


            .
            Er bestaan wel degelijk computers om dit regelen in een klein formaat,

            21042011613.jpg

            De dimlux controller van airsupplies kan het licht dimmen op basis van de vpd. Hij meet de ruimte-temperatuur, bladtemperatuur en RH% en rekent daarmee de vpd uit. Aan de hand daarvan wordt de lichtsterkte en de co2 gift geregeld.

            De controller is zo groot als 2 pakjes sigaretten en de camera niet veel groter dan een webcam.

            Gr R

            Comment


              #21
              Re: Wat is vpd

              Ik heb een poging gedaan met wat invoer van gegevens op de "calculator". Met een RV van 60 tot 70 % lijkt de omgevings- en bladtemperatuur min of meer te sporen met de gangbare methoden. Echter, als je aan het eind van je ronde terug wil naar een RV van 50 of 40 % dan krijg je wel heel vreemde temperaturen. Het zal wel kloppen, de wetenschappelijke onderbouwing is degelijk, maar afbloeien bij temperaturen van omstreeks 20 graden lijkt in eerste aanleg vreemd.

              Comment


                #22
                http://www.autogrow.com/vpd_calc.php

                Grtn
                Last edited by cplifj; 7 September 2011, 11:09.

                Comment


                  #23
                  Re: Wat is vpd

                  HiHi, je sigtexst, lol

                  Comment


                    #24
                    Re: Wat is vpd

                    @cplifj: Deze waarden zijn richtwaarden om planten in groei te hebben en houden, om af te bloeien wordt er niet naar gekeken omdat er andere dingen
                    zoals schimmel en rot meespelen.

                    Zou het dan wellicht een optie kunnen zijn om ergens in week 4 of 5 tamelijk rigoureus blad te verwijderen? Immers, als de wortels alle blad niet meer van voldoende water kunnen voorzien sluiten de bladmondjes zich. Als je bijvoorbeeld 1/3 deel van het blad verwijdert hoeven de wortels minder blad van water te voorzien. Mogelijk ontstaat er dan het volgende verschil: bij 100 % blad is er nagenoeg geen fotosynthese en bij 66 % blad vindt er wel fotosynthese plaats.

                    Comment


                      #25
                      Re: Wat is vpd

                      Misschien handig om rekening mee te houden dat zulke hoge waardes niet goed zijn voor je koolstoffilter, die kun je dan beter afkoppelen.
                      Een Wilco 300m3 filter kan bijvoorbeeld tot een max. LV van 75% gebruikt worden, een Original Canfilter : 70% LV
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                      Comment


                        #26
                        Re: Wat is vpd

                        Wow wat een onvoorstelbaar interessant onderwerp, dat ik dit niet eerder heb gelezen. Ik had al wel geconcludeerd dat mijn bladmondjes zich sloten en daardoor minder fotosynthese plaatsvond. Maar het hele gevolg voor wateropname en transport van bouw en voedingstoffen is me nu veel meer duidelijk. Ik moet drastisch mijn licht gaan dimmen of lucht gaan bevochtigen. Dat laatste is voor de opbrengst het beste lijkt me. Komende weken komt er bij mij een nieuwe kweekkast en ik overweeg nu heel serieus om een dimlux en opticlimate controller erin te hangen. Maarja met de hand afregelen is een stukje goedkoper.

                        Als ik kijk naar bovenstaand lijstje met temperaturen en hun rl in %. Hoe belangrijk is het weten en verwerken van de planttemperatuur met die getallen?

                        Als ik mijn fan anders plaats of lager zet gaat mijn verdampings druk omlaag, maar mijn temperatuur gaat dan omhoog dan stijgt die weer. Dus moet mijn vochtigheid omhoog. Maar dan gaat mijn filter kaduuk en en krijg ik toprot. Dus moet ik toch mijn licht dimmen. Haha en dan denk ik terug aan het eerste wat de growshop mij leerde: Licht is gewicht! Dus ik denk dikke lamp, dikkere afzuiger in te kleine tent komt wel goed. Dankzij jullie gaat mijn nieuwe hok een stuk slimmer ingericht worden.

                        Ben benieuwd of en op welke wijze de verhouding van je wattage tot het volume(inhoud) van je hok een indicatie kan geven voor een ideaal vermogen hps lamp in een maathok.
                        Nu wordt het te ingewikkeld ik ga ff eentje rollen en verder nadenken over de optimaalste setup voor mijn beperkte ruimte.

                        Comment

                        Bezig...
                        X