Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1 grote bak versus potten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    1 grote bak versus potten

    Korting op 420shop
    In dit onderwerp komen interessante stukje plantkunde aan de orde als het goed is . Het doel is mijn ervaringen met beide methoden te delen en er op te laten schieten.



    Nu we tegenwoordig steeds betere female seeds hebben is het zeker relevant om op de hoogte te zijn van de voor en nadelen van 1 grote bak.
    Op basis van de commentaren zal ik de info eventueel aanpassen/aanvullen.

    Nadelen :
    - Je hebt meer grond of meer medium nodig
    - je moet iets hebben waar je 1 grote bak van kan maken
    - je kunt de planten niet verplaatsen
    - Alle planten krijgen dezelfde voedings hoeveelheden(wat geen nadeel hoeft te zijn als je maar 1 soort zet)
    - meer zaden nodig.

    Voordelen wanneer je de zaden laat starten in de zelfde grote bak waar ze in afbloeien:

    - meer grond per plant beschikbaar
    - de wortels kunnen zich direct verder zijwaarts uitbreiden.
    - stabielere grondtemperatuur
    - tijdwinst door snellere ontwikkeling van de planten.
    - wanneer je met voldoende planten start , meer opbrengst.

    De laatste 2 punten zal ik vooral gaan onderbouwen, dat komt dus nog

    Ik heb ook vaak met potjes en overpotten gewerkt
    Click image for larger version

Name:	small.gallery_4254_232_19535.jpg.3589b32bc4847d683bc6b9bc97541715.jpg
Views:	196
Size:	53,6 KB
ID:	1740795 Click image for larger version

Name:	small.gallery_4254_232_4010.jpg.f5601a40230c603bebe376d13b2f0721.jpg
Views:	162
Size:	42,8 KB
ID:	1740796
    Attached Files
    Last edited by atmosphere1; 2 September 2022, 15:30.

    #2
    Dit lijk me wel wat voor een bak
     

    Comment


    • atmosphere1
      atmosphere1 commented
      Editing a comment
      Voor de buitenteelt gaat het natuurlijk zeker ook op .

    • Eurogro
      Eurogro commented
      Editing a comment
      atmosphere1
      Dit met die ibc lijkt mij geweldig voor binnen gezien de afmeting
      Volgens mij 80x120 cm

    #3
    Denk dat het ook uitmaakt hoe lang je de plant wil laten groeien. Als je het maximale eruit wil halen dan is één grote bak denk ik ook het meest efficiënte

    Comment


    • atmosphere1
      atmosphere1 commented
      Editing a comment
      Wanneer het gaat om de binnenteelt wil je het liefst helemaal geen voorgroei tijd als je planten toch groot genoeg worden .

    #4
    Click image for larger version

Name:	9FDCB706-F901-466F-930D-9166662B81AF.jpg
Views:	139
Size:	52,2 KB
ID:	1740755 Als je een ibc tank gebruikt heb je twee vliegen in een klap
    als je het onderste deel gebruik Kun je overtollig vocht aftappen
    Heb zelf een ibc door de midden gedaan dus 500 ltr over hier een compost/wormenbak van gemaakt
    Zwevende vloer in gemaakt met eerst wat stenen daar betongaas op en dan muggengaas dat de wormen er niet door kunnen waar ik aan de onderkant een buffer heb van ca 100 ltr
    Voor het compost vocht op te vangen
    Boven de vloer gevuld met bladcompost wat wormen er in uit eigen tuin vermeerderen als konijnen
    Verder afval uit de tuin paar handen mestkorrels en knipafval

    als je nu min of meer het zelfde doet grond op de zwevende vloer wormen er in planten er in
    en je kunt zo je voeding aftappen en weer terug bij de planten
    Zou dit werken

    Comment


      #5
      Op grond zou je helemaal geen overtollig vocht moeten hebben dan vanonder uit de bak loopt , want dan is je grond te ver verzadigd met water.

      Comment


      • Eurogro
        Eurogro commented
        Editing a comment
        Wel makelijk dat dat je kunt aftappen als er wat mis gaat
        Of als je de grond wil hergebruiken Kun je de grond spoelen als je dat wil

      • atmosphere1
        atmosphere1 commented
        Editing a comment
        Dat wel ja

      #6
      Click image for larger version

Name:	small.gallery_4254_232_13978.jpg.15282be90e3dca0d7a762389ac03ca66.jpg
Views:	133
Size:	82,8 KB
ID:	1740803 1 grote bak aarde kweekje , gestart in potjes direct op 12/12 Click image for larger version

Name:	small.gallery_4254_232_75682.jpg.34e9cb2539859de1626dd57c2a0be076.jpg
Views:	134
Size:	75,2 KB
ID:	1740804 2e foto hetzelfde maar dan gestart rechtstreeks in de bak met grond.

      Comment


      • Eurogro
        Eurogro commented
        Editing a comment
        Welke afmeting heeft deze bak kwa hoogt breedte lengten
        Moet je elke nieuwe ronde de grond vervangen

      • KnetterMug
        KnetterMug commented
        Editing a comment
        Dat is nog wel een verschil, mijn bak is 20cm hoog bij 120/ 90 cm. Kan dat een x over wegen...

      #7
      Die ruimte had een vierkante meter als oppervlakte . Grond hoeft niet per see vervangen te worden. Ik doe het liever wel om zo weer op dezelfde manier te kunnen starten.

      Comment


      • Eurogro
        Eurogro commented
        Editing a comment
        En de diepte van de bak

      • atmosphere1
        atmosphere1 commented
        Editing a comment
        25 cm diep is al genoeg , want dan zit je al op 250 liter . Ik had toen nog geen 200 liter, eerder 150

      #8
      Je kunt van de kast zelf of ruimte waarin je kweekt een bak maken met bv vijverplastic Click image for larger version

Name:	small.gallery_4254_232_64896.jpg.ac8182797f7d6386a072705e457a8230.jpg
Views:	126
Size:	67,2 KB
ID:	1741065

      Comment


        #9
        Nu er goede female seeds zijn wordt het nog een stuk effectiever , dan is er geen reden om te gaan verpotten.
        Gewoon keurige rijtjes inzaaien , een stuk of 16 op een vierkante meter.

        De wortelstelsels kunnen zich direct uitbreiden ver door de bak heen, worden groter en sterker . Met overpotten gaat er ook niets mis als je het voorzichtig doet , maar je krijgt
        een heel ander resultaat , want het vertraagd wel.

        In 11 a 12 weken kun je monstertoppen keken met 1 grote bak , met 16 planten. Click image for larger version

Name:	small.gallery_4254_232_19417.jpg.d1a51d89705df63cb9bfc1cac0b326cb.jpg
Views:	130
Size:	47,3 KB
ID:	1741071
        De transportlogistiek van water en voeding verloopt veel efficienter in de plant wanneer ze direct van start zijn gegaan in de grote bak, waardoor er goede toppen over grotere lengte ontstaan en SCROG niet nodig is!

        Comment


          #10
          Hoeveel aarde ging er in die bak?
          Ik wil vanalles en ik moet helemaal niks.

          Comment


          • atmosphere1
            atmosphere1 commented
            Editing a comment
            tussen de 150 en 200 liter, niet eens zo veel , kun je met potten ook hebben .

          #11
          Click image for larger version

Name:	19355updateweek4006.jpg
Views:	119
Size:	60,0 KB
ID:	1741104 Topvormig over de gehele lengte. SCROG kan natuurlijk ook wel , kwestie van LST al in een heel vroeg stadium en met minder planten eventueel.
          Door de groeiperiode heel kort te houden of weg te laten krijg je minder bladeren ook. Dit waren verschillende soorten door elkaar heen Click image for larger version

Name:	small.gallery_4254_232_6663.jpg.7e19ed2a486f5e012e828069b0b5f3f5.jpg
Views:	125
Size:	40,9 KB
ID:	1741102 En dan de bak aarde waarin het begon , met prikkertjes om de plaats van de zaadjes te bepalen. Click image for larger version

Name:	small.gallery_4254_232_659046.jpg.c3222439d0499e5c05498d09b3cab6fc.jpg
Views:	120
Size:	72,6 KB
ID:	1741103

          Comment


            #12
            Meteen 12/12 wil ik ook heel graag in de toekomst: - sneller klaar, - minder energie verbruiken, - tijdens zonuren lamp aan zodat de zonnepanelen gedeelte vd kosten dragen, - niks raars aan wanneer de slimme meter registreert dat ik 300W extra verbruik van bv. 8:00-20:00. Had al rondgekeken en potten van 25l gevonden waarvan ik er 4 kwijt kan in m'n 80x80, en dan in alle 4 de potten 2, 3 of zelfs 4 zaadjes. Zijn nog ronde potten ook, dus kan nog stuk efficienter (meer aarde) zonder meteen naar 1 bak te gaan.

            Comment


            • Tijnie82
              Tijnie82 commented
              Editing a comment
              als je een beetje leuke opbrengst wil zou ik niet in de 35liter potten meerdere zaadjes gaan doen als je 1plant per pot hebt heb je meer aan dan meerdere ze gaan voeding stelen van elkaar de een word groter dan de ander en je gaat dan te weinig ruimte krijgen als alles in de bloei gaat het is een tip wat ik zeg je moet zelf weten wat je doet heb het ook wel eens gedaan en o man wat een spijt had ik word een ellende van niks dan heb liever 1plant waar 100gram aan komt dan 4planten met 25gram

            • Snuitje
              Snuitje commented
              Editing a comment
              Waarschijnlijk worden het 2 van deze https://www.hulkenbergshop.nl/1341/s...m-grijs?c=1137

              Dan is m'n 80x80 oppervlakte optimaal benut, en kan toch nog experimenteren met mest/voeding/aantal per bak. Dan Iets van 2x3 of 1x4 planten per bak en streven naar enkel hoofdtoppen en niet of nauwelijks zijtakken. Hoe dat moet weet ik nog niet precies.

            • Tijnie82
              Tijnie82 commented
              Editing a comment
              gelijk op 12-12 vanaf de start dan kweek je alleen hooft toppen ga je voorgroeien dan krijg je veel meer zij takken

            #13
            Had ook het volgende gevonden in een e-book van Jorge Cervantes dat ik had aangeschaft:

            Click image for larger version

Name:	Screenshot_20220903-215607_Kindle.jpg
Views:	122
Size:	46,9 KB
ID:	1741155

            Als dat klopt (niet achterhaald is) dan is 7,5-11l genoeg voor 3 maanden voor een enkele plant. Als ik dan potten van 30l vind kan ik 3-4 planten per pot zetten. Ik denk dat het zou kunnen kloppen, want zie wel eens foto's langskomen van enorme planten in bouwemmers van 12l. Zijn wel altijd buitenplanten.

            Één grote bak is natuurlijk het meest efficiënte, maar moet/wil de potten toch in orde maken in badkuip, anders wordt het echt een smeerboel.
            Attached Files

            Comment


            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Grote tent nemen met dieptestralers/sportveldverlichting

            • atmosphere1
              atmosphere1 commented
              Editing a comment
              Met wat voor lampen er in ?

            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Ledlicht.

            #14
            Met hydro deed ik hetzelfde , ook in 1 grote bak ,

            Comment


            • Snuitje
              Snuitje commented
              Editing a comment
              Ik zie inderdaad toch veel voordelen. Heb ik ook geen gesleep meer tussen badkamer en overloopkast waar de tent staat. Moet alleen even kijken hoe ik het kan doen dan, m'n tentje heeft wel een binnenzeil met opstaande randen, maar slechts van 15cm hoog. Even op zoek naar een rechthoekige waterdichte bak van 80x80x30cm zoiets. M'n twee grootste kamerplanten staan trouwens ook in grote potten zonder drainagegaten maar met een tensiometer, werkt perfect. Heb in m'n kweekje ook al gezien dat tensiometers wel degelijk werken in kokos, al beweren velen online van niet.

            • atmosphere1
              atmosphere1 commented
              Editing a comment
              Ik heb zo'n tensiometer in Cocosgrond met 10 % kleikorrels buiten Dat gaat prima in ieder geval , ik probeer de meter rond de 120 te houden.
              Cocos of cocosgrond (in mindere mate ) kan extreem veel water opnemen , veel te veel, dus dat is even opletten. Voor de wortels is het geweldig spul .
              Last edited by atmosphere1; 5 September 2022, 16:47.

            #15
            Hoe meer vertragende factoren die je weg kunt nemen des te beter. Nog zo'n factor is te weinig licht in het begin ! ik begrijp de keuze om de lamp hoger te hangen of buiten, het in de schaduw zetten. Ga je direct full power dan moet je zeer alert zijn dat je ontluikende zaden niet droog komen te staan, dat betekend steeds met de plantenspuit de bovenste laag grond vochtig houden. Grond met een lage EC is daarbij ook belangrijk. Onder die voorwaarden kunnen ze veel licht direct verdragen , en dat is een groot voordeel!

            Click image for larger version

Name:	small.gallery_4254_232_69332.jpg.e1d779b74db8cc7fed88106a5f350d86.jpg
Views:	109
Size:	79,9 KB
ID:	1741541 Met veel licht lijkt het alsof het de planten als het Click image for larger version

Name:	small.gallery_4254_232_277004.jpg.85f8ff19889ae89571ea494e2b1fa116.jpg
Views:	101
Size:	78,1 KB
ID:	1741543 ware platdrukt , de internodes stapelen zich op en na verloop van tijd gaat het lijken alsof je sla verbouwt, ze worden veel breder dan hoog (in het begin) Click image for larger version

Name:	small.gallery_4254_232_202887.jpg.9c7c6acc920450c496d1dc26dcd8741c.jpg
Views:	103
Size:	68,0 KB
ID:	1741542

            Voor het efficient benutten van je lampen wil je zo snel mogelijk dat alle licht op bladeren terecht komt en niet op de grond tussen de plantjes. Hoe meer planten des te sneller je oppervlakte gevuld raakt met groen.

            Comment


            • atmosphere1
              atmosphere1 commented
              Editing a comment
              klopt. het vreemde is dat die plant steeds 3 bladeren aanmaakte

            • KnetterMug
              KnetterMug commented
              Editing a comment
              Zat al te kijken, knipt hij nou de boven kant er af. Maar het hoort zowe. Bedankt voor de info

              Gaan dit ook proberen na deze ronden. Maar dan met gewoon 6 of 8 stuks.

            • atmosphere1
              atmosphere1 commented
              Editing a comment
              Dat kan ook , ze vullen de ruimte toch wel als ze goed op snelheid zijn.
          Bezig...
          X