Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Leidt dalende luchtvochtigheid (rv) tot verminderde assimilatie?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Leidt dalende luchtvochtigheid (rv) tot verminderde assimilatie?

    Korting op 420shop
    Planten kunnen assimileren als de luchtvochtigheid van de omgeving lager is dan die van het blad. Bladeren zijn samengesteld uit vaste stoffen en vocht in de bladcellen. De bladcellen kunnen pas vocht afstaan aan de omgeving als de luchtvochtigheid van de omgeving lager is dan 100 %. Bladeren hebben bij elk percentage luchtvochtigheid een bepaalde verdampingsdruk (VPD). De verdampingsdruk wordt hoger naarmate de luchtvochtigheid van de omgeving afneemt. Maar het verschil mag ook weer niet te groot zijn: als de luchtvochtigheid extreem laag is zullen de bladeren zoveel vocht aan de omgeving afstaan dat de wortels de sapstroom niet kunnen bijbenen. De bladmondjes sluiten zich dan, omdat de plant anders uitdroogt. Het assimilatieproces stopt op dat moment geheel of gedeeltelijk. De plant kan zelfs terugvallen: in de tuinbouw noemt men dat dessimileren.
    Het assimilatieproces is dus afhankelijk van de verdampingsdruk, de VPD en wordt weergegeven in kPa (kilo-Pascal). In de tuinbouw wordt een kPa tussen de 85 en 95 % als ideaal gezien. De kPa is afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de luchtvochtigheid.
    Wat heeft dit vandoen met een -vaak aanbevolen- dalende luchtvochtigheid naarmate de kweekcyclus vordert? Ik zal dat in een cijfervoorbeeld uiteenzetten.
    Stel de omgevingstemperatuur is tijdens lichturen permanent 27 C en je houdt de luchtvochtigheid in de groei op 75 %, daalt tijdens het begin van de bloei naar 60 % en daalt vervolgens bij de afbloei naar 50 %.
    De invloed hiervan op de kPa ontleend aan de VPD-calculator laat zich als volgt weergeven:
    Luchtvochtigheid 75 % Temperatuur 27 C kPa 0.89
    Luchtvochtigheid 60 % Temperatuur 27 C kPa 1.42
    Luchtvochtigheid 50 % Temperatuur 27 C kPa 1.78
    Zowel bij de luchtvochtigheid van 60 en 50 % kan de plant dus niet meer optimaal assimileren, immers de ideale kPa ligt tussen de 0.85 en 0.95.
    Ergens zit je dus met een dilemma: handhaaf je de luchtvochtigheid op 75 % dan heb je kans op toprot, laat je de luchtvochtigheid dalen dan assimileert de plant niet optimaal en lijd je opbrengstverlies en juist op het moment dat je "dikke vette" toppen wil.
    Het antwoord is wellicht : zorgen voor een optimale ventilatie bij een permanente luchtvochtigheid van 75 %. Immers, bewegende lucht zorgt voor snellere verdamping van het water dat de bladeren bij de assimilatie afscheiden. Een goede verdamping heeft tevens als voordeel dat de bladtemperatuur lager is dan de omgevingstemperatuur. Wellicht verdienen een aantal kleine (computer)ventilators, die permanent een zacht briesje geven de voorkeur boven een zwenkventilator die een fikse luchtstroom heen en weer over de planten zwaait. Net zoals lampen die in hoogte verstelbaar zijn, naarmate het gewas groeit dient de luchtstroom ook in hoogte te worden aangepast en vooral gericht zijn op de toppen.

    Slotopmerking: ik ben in het rekenvoorbeeld uitgegaan van bepaalde waarden: een ieder heeft wel een mening wat de ideale waarden zijn, maar dat is van geheel andere orde. Op de VPD-calculator kun je naar hartenlust stoeien met waarden, die je zelf als ideaal ziet.
    Last edited by Xtreme; 17 February 2012, 09:47.

    #2
    Re: Leidt dalende luchtvochtigheid (rv) tot verminderde assimilatie?

    Goeie info Xtreme .

    grtz
    Led's grow !

    Comment


      #3
      Re: Leidt dalende luchtvochtigheid (rv) tot verminderde assimilatie?

      Zeer interessant! Ik kan dit trouwens beamen. Ben bezig met mijn eerste kweekje, en dat gaat niet zoo slecht, maar wel degelijk moeizaam. Ik heb geen luchtbevochtiger en ook geen actieve instroom van lucht. Resultaat: RV blijft nogal laag. Daarbovenop kwam die koude droge periode, waarbij de RV werkelijk niet meer omhoog te krijgen was. Nu had ik net mijn dames op 12/12 gezet. Resultaat: Eerste 2 weken (tijdens die koudeperiode) van 12/12, waarbij de planten serieus zouden moeten doorgroeien... Stilstand! En ook vergeling van onderste fanbladeren.

      Nochtans had ik al een aantal keren gelezen dat RV nu ook niet ZO een issue is. Iemand die ook poneerde dat ie iemand kent die altijd met lage RV kweekt, en dat dat perfect gaat. Nou, ik stel me daar toch ernstige vragen bij, afgaande op wat ik nu heb meegemaakt. Natuurlijk waren de metereologische omstandigheden echt wel extreem, ik vermoed dat in de lente/zomer/herfst het zo'n vaart niet zou lopen bij mijn opstelling zonder luchtbevochtiger en actieve instroom.

      Misschien nog om af te sluiten, zodat jullie toch niet te veel medelijden met mij hebben... : Na 2 weken betrekkelijke stilstand hebben ze alsnog een late groeispurt gekregen, en daar zijn ze nu eigenlijk nog altijd een beetje mee bezig, zelfs al zijn de meeste planten toch al betrekkelijk hard aan het bloeien. Ik heb zo het gevoel dat ze een dagje weinig groeien, en dan de volgende dag een groeispurtje, dan weer een dagje weinig, ... Mijn planten, door mijn gebrek aan RV en die extreme koude, zullen echter nooit kanjers worden. 50 centimeter, misschien 60 centimeter max. Zal al tevreden moeten zijn met 15 of 20 gram van de beste ladies.

      Dus, recapitulerende: RV: een onderschatte factor naar mijn inzien!

      Comment


        #4
        Re: Leidt dalende luchtvochtigheid (rv) tot verminderde assimilatie?

        Naar mijn oordeel gaat het er om zo lang mogelijk op de ideale waarden te zitten. Dat gebeurt buiten dus nagenoeg nooit, omdat de rv van tijd tot tijd wijzigt. In geconditioneerde omstandigheden (tent/kweekruimte) heb je meer mogelijkheden tot "sturen".

        Comment


          #5
          Re: Leidt dalende luchtvochtigheid (rv) tot verminderde assimilatie?

          mooie info xtreme, maar zit je dan niet met het bijkomende probleem dat je koolstoffilter slechter tot nauwlijks werk boven 70% lv en (on-)aangenaamde geurtjes kunnen ontstaan waar je ze niet wil hebben?
          grt hennep
          sigpic
          Werkzaam in de medische groenvoorziening sedert '93

          Comment


            #6
            Re: Leidt dalende luchtvochtigheid (rv) tot verminderde assimilatie?

            In de tuinbouw wordt een kPa tussen de 85 en 95 % als ideaal gezien.

            Comment


              #7
              Re: Leidt dalende luchtvochtigheid (rv) tot verminderde assimilatie?

              Ik had het dus over gewassen die goed gedijen in een gematigd klimaat, zoals slasoorten, witlof e.d. In het topic "De invloed van een onjuist Vapour Pressure Deficit (VPD) op het blad" heb ik de mogeljkheid dat cannabis wellicht een hogere verdampingsdruk aankan aan de orde gesteld. Het is wellicht verwarrend dat ik onderwerpen die in elkaars verlengde liggen in afzonderlijke topics als discussiepunten aandraag, echter -zonder iemand te kort te willen doen- het is ook mijn bedoeling dat de lezers de materie begrijpen. Dat dit nodig is blijkt wel als je het topic voornoemd doorleest: er worden luchtkolommen en luchtdruk uit de hoek gehaald terwijl deze niets vandoen hebben met de VPD.

              Comment


                #8
                Re: Leidt dalende luchtvochtigheid (rv) tot verminderde assimilatie?

                Shit heb ik waarschijnlijk helemaal voor niets een luchtbevochtiger besteld .

                Ik was ook in de veronderstelling dat de plant die wij kweken het beste gedijd bij een hoge RV +/- 65 % .
                Ik heb laatst tijdens de vorstperiode ook last gehad van een lage RV 30% bij een temp. van ongeveer 30 graden en dit deed m'n planten echt geen goed.
                Vandaar dat ik voor de nieuwe kweek een luchtbevochtiger heb besteld .

                Mijn kweken zijn dan wel onder LED maar dit moet volgens mij verder niets uitmaken .
                Led's grow !

                Comment


                  #9
                  Re: Leidt dalende luchtvochtigheid (rv) tot verminderde assimilatie?

                  misschien een domme opmerking maar als je in een waterbak je potten zet gaat dan niet ook automatisch de luchtvochtigheid omhoog, doordat dit water verdampt in de kweekruimte?

                  Grt.

                  Comment


                    #10
                    Re: Leidt dalende luchtvochtigheid (rv) tot verminderde assimilatie?

                    ja natuurlijk vriend,als je geen luchtbevochtiger hebt,kan je kleine of grotere glazen potjes zetten met overal water erin,IK DEED DAT VROEGER OOK,
                    en kijk maar eens hoeveel water er op 24-uur uit verdampt is,doe maar,maar gebruik geen waterdamp van gekookt water want das niet goed,ok gr Danny

                    Comment


                      #11
                      Re: Leidt dalende luchtvochtigheid (rv) tot verminderde assimilatie?

                      Wat is er niet goed aan waterdamp van gekookt water? Als je water kookt en vervolgens weer afkoelt verandert er toch niets aan de moleculaire structuur: water is en blijft zowel voor het koken als na het koken toch nog steeds H2O?

                      Comment

                      Bezig...
                      X