Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De grootte van de kweekpot ............

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    De grootte van de kweekpot ............

    Korting op 420shop
    Ik heb net mijn eerste kweek achter de rug, was nog even wennen en leren hoe het wel en niet moet. Mijn plantjes stonden nu per 6 in een soort groentebak ( 60 x 30 bij 20 hoog. Vuilniszak erin voor het lekken van water tegen te gaan en dat de aarde niet door de gleuven verdwijnt. Aarde erin en de stekjes erin geplaatst. Nu is mijn vraag, is dit een goede manier of moeten de stekjes ( of zaadjes ) per plant in een pot. En zo ja , wat voor pot ( aantal liters ) moet ik dan gebruiken. Handig lijkt me om wel vierkante potten te gebruiken , vanwege de ruimte. Ik ben van plan om zelf te gaan ontkiemen ( K2 of PP zaadjes ). Anders worden het stekjes van diezelfde plantjes................

    Graag jullie advies............

    Mijn 'hok' is 200 x 50 x 180 en nu hangt er nog 1 lamp van 600 watt, maar wil er evt nog 1 bij hangen als ik meer plantjes ga doen. ( ben ik nog niet helemaal uit ).

    GrTz

    #2
    Re: De grootte van de kweekpot ............

    dat gaat niet goed komen,volg het advies van je thuishulp,en doe gewoon niks meer.

    Comment


      #3
      Re: De grootte van de kweekpot ............

      Oorspronkelijk geplaatst door sphinx66 View Post
      Ik ben van plan om zelf te gaan ontkiemen
      dat wil ik zien!
      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

      Comment


        #4
        Re: De grootte van de kweekpot ............

        veiling kisten zijn 60x40 in twee hoogtes.
        In de hoge kan je prima kweken.
        http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

        Comment


          #5
          Re: De grootte van de kweekpot ............

          Rare antwoorden geven jullie.... Ik vraag om advies en krijg dit soort antwoorden..... Als ik het allemaal al wist, zou ik toch geen advies vragen ?
          Last edited by sphinx66; 21 February 2012, 20:33.

          Comment


            #6
            Re: De grootte van de kweekpot ............

            Persoonlijk vind ik aparte potten fijner werken. Je kunt dan schuiven met de planten en zo de ruimte mooi vullen. Ook kun je de planten individueel verhogen om ze zo op gelijke hoogte te krijgen. Ook moet je absoluut geen plastic zak in de bak doen om de aarde en het water tegen te houden. Namelijk zal er onderin veel teveel water blijven wat gewoon slecht voor de wortels is. Het teveel aan water moet eruit kunnen. Vierkante potten zijn het effectiefst, want je kunt ze strak tegen elkaar zetten en zo het maximale aan aarde per plant halen. Want hoe groter de potten hoe makkelijker het is (grote buffer voor water en ph-waarde stabiel te houden).

            Gr. JFF
            Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

            Comment


              #7
              Re: De grootte van de kweekpot ............

              Oorspronkelijk geplaatst door sphinx66 View Post
              Rare antwoorden geven jullie.... Ik vraag om advies en krijg dit soort antwoorden..... Als ik het allemaal al wist, zou ik toch geen advies vragen ?
              Wat is er raar aan mijn antwoord?
              http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

              Comment


                #8
                Re: De grootte van de kweekpot ............

                Hoi .
                Ik ben Onno en kweek nog niet zo lang. Mijn eerste kweek was buiten maar dat vond ik wat link.
                Heb nu op zolder wat planten staan in en geisoleerde ruimte.
                Ik heb er 2 tl buizen van 2 x 18 watt boven hangen die ook in een aquarium gebruikt worden en een electrische kachel staan.
                Het blijft mooi op 25 gr. De planten groeien prima.( gebruikt naar mijn berekeningen nog het minste aan energie )
                Ik hoop dat het zo door gaat.
                Ik gebruik aparte potten omdat je inderdaad de individuele hoogte per plant kunt bepalen.
                Ik denk dat het ongeveer 3 l potten zijn. Ik begin meestal met die kleine turf potjes.
                Als ik ze in grotere potten ga zetten dan hoef ik de jonge plantjes er niet uit te halen wat beschadigingen voorkomt.
                Nou als ik meert evertellen heb dan horen jullie het wel weer.
                groetjes Onno

                Comment


                  #9
                  Re: De grootte van de kweekpot ............

                  je kan je planten ook knakken als de hoogtes verschillend zijn.
                  dan gaan je zytakken ook omhoog groeien doe ik ook wel eens
                  grtz

                  Comment


                    #10
                    Re: De grootte van de kweekpot ............

                    200x50x180 met een 600W lamp ? Dat is LxBxH ?
                    Dat werkt niet he..een 600W lamp belicht ongeveer 120x120, dus je hebt teveel licht in de breedte en te weinig in de lengte.
                    4x 250W is optimaal of desnoods 3x 400W.

                    Je krijg wellicht rare antwoorden omdat je vrij basic info vraagt en al praat over 2x 600W.
                    Probeer eerst te leren lopen, voordat je gaat rennen.
                    Nu zit je wel op een forum over wiet, dus je loopt het risico af en toe wat vage geesten tegen te komen.

                    Potten neem je zo groot mogelijk.
                    Te groot kan niet. Te klein wel.
                    Elke plant een eigen pot.
                    Last edited by QnQ; 22 February 2012, 08:06.
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                      #11
                      Re: De grootte van de kweekpot ............

                      De ruimte is 200x50x180, maar mijn planten ( 10x ) staan op de helft van die ruimte. Als het ware opgedeeld in 2 'vakken' . De 600 wattlamp hangt boven de 2 bakken ( met ieder 5 planten daarin ). De hoogte is zodat ik de lamp kan verstellen qua hoogte, zodat de lamp niet te dicht op de planten gaat hangen. En ik praat al over 2 x 600 watt, omdat ik van plan ben om het dubbele aantal planten neer te gaan zetten in de toekomst. Dus de totale ruimte opdelen in 2 'vakken' waar onder elke 600 watt lmap een aantal planten zullen gaan staan.

                      Ok , dus elke plant een eigen pot, prima..... daar heb ik wat aan..... 11 liter potten zou dat werken? Ik denk het wel..... Ik heb al veel gelezen op het forum en er zal overal al wel een antwoord op gegeven zijn, maar soms worden we een beetje lui en willen we zo snel mogelijk een antwoord hebben op een vraag.....

                      GrTz

                      ---------- Post added at 13:04 ---------- Previous post was at 13:02 ----------

                      Oorspronkelijk geplaatst door HJM View Post
                      Wat is er raar aan mijn antwoord?
                      Jouw antwoord bedoelde ik niet.. xcuses.....

                      Ik bedoelde de antwoorden daarboven.....

                      Comment


                        #12
                        Re: De grootte van de kweekpot ............

                        5 planten per 600 watt lamp,dan minimaal 20 literpot nemen,vinden ze lekker,en ze worden er echt groter door,want hoe meer wortel hoe meer plant.heb zelf pas 27 liter potten gekocht bij het tuincentrum,en ben er erg blij mee.voor makkelijk kweken altijd minimaal 100 liter grond per lamp.

                        Comment


                          #13
                          Re: De grootte van de kweekpot ............

                          zelf ontkiemen is niet echt moeilijk hoor ... je kan ze ofwel in turfpotjes laten ontkiemen of gewoon in volle grond direct. (heb eens gekeken welke het beste en het snelste is) en het wijst er op dat als je ze in de volle grond zet en direct de lamp erop dat ze sneller groter worden dan normaal..
                          ik raad je ook aan apparte potten te nemen zoals mensen hierboven al vermeld hebben.. zodat iedere plant lekker zen eige zin kan doen in zen eige pot.. hoe zou je zelf zijn moest je een plant zijn.. XD
                          ik gebruik zelf 12liter potten (vierkant) met een bijpassende schaal onder de pot... zodat ik de plant langs onder water kan geven en blijkbaar hebben ze dat graag.. de wortels komen dan gewoon langs onder door de gaten door en heb je ook veel minder kans op wortelrot en wortel schimmels omdat er veel verluchting is langs onder dan.. tegenover dat je een bak met een zak gebruikt zoals hierboven vermeld.. zou het wel eens kunnen verstikken en heb je grote kans op schimmels en rotten
                          ik gebruik zelf 400watter op 3 planten in een tent van 200 x 170 x 70
                          hopelijk kan je hiermee verder
                          grtzz
                          One Smoke a Day , Keeps the Doctor Away

                          Comment


                            #14
                            Re: De grootte van de kweekpot ............

                            Ik snap ook niet dat sommige niet gewoon serieus kunnen reageren....

                            Gezien de reacties heb je volgens mij nu wel een goed advies Ik gebruik ook losse potten dit biedt veel voordelen. De juiste aarde erin en je kan beginnen. Als je zelf gaat ontkiemen zou ik je ook adviseren om goed naar je medium te kijken.

                            Succes!
                            Topic: The MainLining Adventures II: Bloemschikken!

                            Het is niet zo zeer de bestemming maar de reis die het zo verdomde leuk maakt!

                            Comment


                              #15
                              Re: De grootte van de kweekpot ............

                              Hey even een vb. ik werk met 400W en 11l potten maar groei ook niet zolang voor (2 tot 4 weken). In een tentje van 1mx1mx2m (lbh) krijg ik makkelijk 9 stuks. De afmetingen staan meestal bij de potten dus moet je even kijken hoeveel jij er in je 200x50 krijgt.
                              Indien je lang wil gaan voorgroeien neem je best een iets grotere pot, zo hebben de wortels lekker plaats.
                              Indien mogelijk van die 200x50 een 150x100 of 125x125 maken, maar wat je nu hebt zal ook wel lukken ik spreek uit ervaring.

                              Alvast succes met alles
                              Grtz

                              Comment

                              Bezig...
                              X