Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waarom is hier geen sticky van?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Waarom is hier geen sticky van?

Korting op 420shop
    Precies, dat vraag ik me af.
    Simpelweg omdat lucht & luchtcirculatie 1 van de basisbouwstenen zijn van een kweek naast temperatuur, licht en water.
    Hieronder een stukje wetenschap:

De lucht is één van de belangrijkstefactoren bij een goede kweek, want lucht is namelijk voor een grootdeel verantwoordelijk voor de klimaatcondities in een kweekruimte.Daarom gaat het er bij een goede kweek niet alleen om dat de luchteen ruimte wordt ingeblazen en dat de lucht een ruimte wordtuitgezogen. Wat vooral van belang is, is dat de juiste lucht op dejuiste plaats terechtkomt!

De lucht heeft een temperatuur en eenvochtigheid. Deze zijn helaas niet overal in de kweekruimte gelijk.Op de plek waar de lucht binnenkomt zal het koeler zijn dan boven delampen. Rond de planten is de lucht daarentegen weer vochtiger omdatde planten water verdampen. Niet alleen voor een optimaal groei- enbloeiproces, maar ook om schadelijke insectenplagen en/of schimmelste voorkomen moet goed op de lucht worden gelet. Zo houdt Spint heelerg van warme droge plekken, terwijl schimmels het juist weer hebbengemunt op vochtigheid. Daarom is het van groot belang dat rond deplanten een goed klimaat gecreëerd wordt.

Wanneer de lucht de kweekruimte metbehulp van een inblaasventilator wordt ingeblazen (de zogenaamdeinlaat), zal deze in eerste instantie de kortste weg zoeken naarbuiten. Meestal is dit de plek waar de afzuigventilator zich bevindt.Dit is niet de bedoeling, want een beetje slimme kweker wil de verselucht bij de planten brengen en niet meteen weer naar buiten.Daarnaast is het van groot belang dat de lucht langs de plantenbeweegt omdat stilstaande lucht rond een plant, met een mooi woordeen 'microklimaat' genoemd, funest voor je oogst kan zijn. Eenmicroklimaat trekt namelijk ongedierte zoals spint of schimmel aan.

Ventilators

Om een microklimaat in de kweekruimtete voorkomen kan de kweker gebruik maken van ventilatoren. Allereerstkun je als kweker een inblaasventilator installeren op de plaats(en)waar de lucht de kweekruimte binnenkomt. Hiermee kan je al te groteinlaatgaten in je kweekruimte voorkomen.

De meest gebruikte ventilator voorinterne ventilatie in de kweekruimte is de alom bekendezwenkventilator. Deze ventilator staat op een paal of eentafelstandaard en zwenkt heen en weer (vandaar de naam). Een andertype ventilator met dezelfde functie die veel gebruikt wordt doorkwekers is de roterende ventilator. Deze zwenkt zelf niet maar maaktgebruik van schuine lamellen die in verschillende standen in deventilator ronddraaien. Hierdoor wordt hetzelfde effect gecreëerdals bij de zwenkventilator. Het grootste voordeel van zowel dezwenkventilator als de roterende ventilator is dat de luchtstroom inde kweekruimte niet continu dezelfde richting op wordt geblazen. Eenbijkomend voordeel van de roterende ventilator is dat deventilatorkop niet ronddraait, plat is en dus maar weinig ruimteinneemt. Daarnaast komt de gewone badkamerventilator of een kleinebuisventilator, terug te vinden in de categorie 'huishoudelijkeartikelen', vaak goed van pas in de kweekruimte voor het verspreidenvan de lucht.

Tot slot is er de afzuigventilator diede lucht uit de kweekruimte zuigt. Deze afzuigventilator moet sterkerzijn dan de ventilator die de lucht de kweekruimte inblaast, zodat inde kweekruimte altijd een lagere druk heerst dan daar buiten.

Plaatsing

Een juiste plaatsing van de ventilatorsin de kweekruimte is van groot belang. Richt de ventilators bijvoorkeur op de ruimte tussen de planten en de lampen (ZIE FOTO).Ideaal is de situatie dat alle planten lichtjes bewegen. Zorg er bijvoorkeur voor dat de ventilator de luchtstroom van de in- enuitgaande lucht kruist. Zodoende doorbreek je de luchtstroom van deplaats waar de lucht binnen komt en de luchtstroom naar deafzuigventilator. De verse lucht zal dan eerder worden verspreid enniet meteen naar buiten worden gezogen. Richt ventilators nooitdirect op je planten: de dames gaan dan bijzonder snel verdampen enverbranden uiteindelijk. Dit kun je zien aan de bladeren, deze wordendan erg droog. Richt de ventilator ook niet direct op je lampen: delampen gaan dan schommelen en dat kost je opbrengst.

Als het niet lukt om de luchtstromen inde kweekruimte te laten kruisen dan kun je ook nog het volgende doen:je kunt de verse lucht naar de zwenkventilator toe blazen met eenandere ventilator. Hiervoor kun je het beste een gewonebadkamerventilator of een kleine buisventilator gebruiken. Dezeplaats je dan dicht in de buurt van de verse luchtstroom. Let hierbijwel op dat je deze ventilator niet al te dicht bij de inlaat plaatst,want dan bestaat de kans dat 's winters ijskoude lucht over je toppenwordt geblazen en krijg je ijskristallen in plaats vanhasj-kristallen.

Vervolgens bevestig je aan deblaaszijde van deze badkamerventilator of kleine buisventilator eenflexibele slang waarvan je het uiteinde onder de zwenkventilatorbevestigt op een dusdanige manier dat de lucht in de zwenkventilatorgeblazen wordt (ZIE TEKENING 1). De zwenkventilator verspreidt delucht dan weer verder over de planten. Enig experimenteren met deplaats van de badkamerventilator of buisventilator leidt meestal weltot het vinden van de meest geschikte plek voor deze operatie. Vaakis deze plek het looppad ter hoogte van de tafels of kweekbakken. Eenbijkomend voordeel van deze aanpak is dat wanneer je eenluchtbevochtiger hebt, het rendement hiervan flink verhoogd wordt.Ook hier geldt echter weer dat je de badkamerventilator ofbuisventilator niet direct bij de luchtbevochtiger moet plaatsen, deventilatoren worden dan zeiknat en zullen het na verloop van tijdbegeven. Daarnaast is er kans op kortsluiting in je kweekruimte endaarvoor wil ik niet verantwoordelijk zijn! Plaats debadkamerventilator of de kleine buisventilator daarom op een plaatswaar de vochtige lucht al reeds is gemengd met de verse lucht en waarde lucht in de winter al enigszins is opgewarmd.

Het is het ook nog mogelijk om eenventilator van onder naar boven oftewel verticaal te laten blazen.Hiermee wordt voorkomen dat boven in je kweekruimte te veel warmelucht en onder in de kweekruimte te veel koude lucht ontstaat. Ditkan heel handig zijn wanneer je afzuiger dicht bij de grond isgeplaatst, warme lucht stijgt immers altijd naar boven.

Tot slot nog het technische gegeven datde inblaasventilator op dezelfde dimmer en/of regelaar kan wordenaangesloten als de afzuigventilator. Zorg ervoor dat deafzuigventilator in alle standen harder zuigt dan deinblaasventilator blaast. Hierdoor creëer je namelijk zgn.overcapaciteit. Dit houdt in dat je ventilatiesysteem meer capaciteitheeft dan noodzakelijk is. Wanneer het buiten de kweekruimte erg koudis, kan de inblaasventilatie worden gedimd terwijl bij warm weer deafzuigventilatie kan worden opgevoerd. Succes gegarandeerd.

Samenvatting:

Interne ventilatie dient voor:

· Verspreiden van binnenkomende lucht.

· Voorkomen van microklimaten.

Plaatsing:

· Zorg ervoor dat de ventilator deluchtstroom van de in- en

uitgaande lucht tussen de lamp en deplant kruist.

· Gebruik indien nodig een extrabadkamerventilator of

buisventilator om de lucht op de juisteplaats te krijgen.

· Plaats een badkamerventilator ofbuisventilator niet direct bij de luchtbevochtiger.

Richt ventilators nooit direct op jeplanten: de dames gaan dan bijzonder snel verdampen en verbrandenuiteindelijk.

Bron: van internet Highlife
    Ik ben een Weed-O-Holic, noem me Weedovic.
    Je denk wattun mafkees maar 't boeit me niets

Re: Waarom is hier geen sticky van?

Richt de ventilator ook niet direct op je lampen: delampen gaan dan schommelen en dat kost je opbrengst.
    Dit klopt niet.

Lampen hebben een optimale bedrijfs temperatuur waarbij de lamp het beste werkt, als je op de lamp gaat blazen koelt deze af en zal uiteindelijk een mindere output geven.
    Misschien dat ze zelfs sneller slijten alleen dat weed ik niet zeker.

Verder een goed stuk!
    In a democracy you are allowed to say whatever you think but if it's smart thats the second.

Comment

Ik mis de plaatjes, en een uiteg over de VPD (vapor pressure deficit).

Grtz.

Comment

Vaak is deze plek het looppad ter hoogte van de tafels of kweekbakken.
        Hou het hobby he. Looppaden en kweektafels is beetje overdone voor onze doelgroep!

Comment

@ monty: Klopt (maar kweekjes van 2/3x 400/600 watt imo ook), al is dit wel een oud stuk neem ik aan. Het komt uit 'Highlife'.
          Plaatjes e.d miste ik al, ik heb het rechtstreeks van wietforum gejat. Wat VPD is weet ik ook niet.

Het viel me enkel op dat er zo weinig aandacht word geschenkt aan zuurstof terwijl daar toch een heel verhaal achter zit.(basis)
          Daarom wou ik deze kennis delen, dat zowel vaardige als minder vaardige kwekers er wat uit kunnen halen.
          Want stickywaardig is dit natuurlijk wel.

Peace

Comment

Als 't niet gejat was..
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

^^ dan was 't slecht bedacht

Comment

Vapour Pressure Deficit

From Wikipedia, the free encyclopedia

Jump to: navigation, search
                Vapour Pressure Deficit, or VPD, is the difference (deficit) between the amount of moisture in the air and how much moisture the air can hold when it is saturated. Once air becomes saturated water will condense out to form clouds, dew or films of water over leaves. It is this last instance that makes VPD important for greenhouse regulation. If a film of water forms on a plant leaf it becomes far more susceptible to rot. On the other hand, as the VPD increases the plant needs to draw more water from its roots (and if it is a cutting, dry out and die). For this reason the ideal range for VPD in a greenhouse is from 0.45 kPa to 1.25 kPa, ideally sitting at around 0.85 kPa. As a general rule, most plants grow well at VPDs of between 0.8 to 0.95 kPa [1]
                In ecology, it is the difference between the actual water vapour pressure and the saturation water vapour pressure at a particular temperature. Unlike relative humidity, vapour pressure deficit has a simple nearly straight-line relationship to the rate of evapotranspiration and other measures of evaporation.
                Contents

[hide]
                1 Computing VPD for plants in a greenhouse
                2 See also
                3 References
                4 External links
                [edit] Computing VPD for plants in a greenhouse

To compute the VPD[2] we need the ambient (greenhouse) air temperature, the relative humidity and if possible, the canopy air temperature. We must then compute the saturation pressure. Saturation pressure can be looked up in a psychrometric chart or derived from the Arrhenius equation, a way to compute it directly from temperature is
                kPa
                where

T – Temperature of the air in K, T(K) = T(°C) + 273.15
                We compute this pressure for both the ambient and canopy temperatures.
                We then can compute the actual partial pressure of the water vapour in the air by multiplying by the relative humidity [%]:
                relative humidity/100
                and finally VPD using or canopy sat when the canopy temperature is known.

Grtz.
                Last edited by Jointjedraaien; 29 July 2012, 04:26. Reden: gebroken links

Comment

Daar is een topic over.
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

kon hem niet vinden via de zoekfunktie, tnx.

Grtz.

Comment

Bezig...
                    X