Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

potten op temperatuur zetten en inwateren!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    potten op temperatuur zetten en inwateren!

    Korting op 420shop
    waarom kan je beter altijd eerst je potten een paar dagen van te voren inwateren en op temperatuur zetten voordat je je zaadjes of stekken erin steekt?

    deze 2 foto's die je nu gaat zien zijn van 2 zaadjes die op dezelfde dag zijn ontkiemt en gepot zijn! de 1 in een voorverwarmde en ingewaterde pot en de andere is gewoon direkt gepot in de grond die recht uit de zak kwam...

    hier een voorbeeld

    deze foto is van een pot die NIET is ingewaterd en op temperatuur gezet is! deze pot is gewoon gevult met grond en het zaadje direkt erin gestoken is...


    bij deze pot heb ik 4 dagen van te voren al beginnen in te wateren en op temperatuur gezet van 22gr.

    zie hier het verschil


    deze 2 zaadjes zijn op hetzelfde moment gepot dus ze zijn allebij even oud!

    als er iemand nog wil aanvullen van hoe het nu komt ofzo mag dat altijd want ik kan het niet goed verwoorden...

    grtzzz

    #2
    Maat van me heeft net hetzelfde voor, de lobblaadjes lijken verbrand en het plantje groeit niet erg snel.
    Overvoeding? Waarschijnlijk niet aangezien je beide zaailingen op hetzelfde ogenblik in de aarde hebt gestoken.

    Sowieso is het niet goed je zaadjes meteen in potgrond te stoppen. Het best zet je, de in bijvoorbeeld watjes of keukenrol ontkiemde zaadjes, in zaai- en stekaarde.
    Eenmaal ze groot genoeg zijn en voeding nodig hebben pot je ze over in aarde met voeding, potgrond dus.
    Ik doe het op deze manier: Zaadjes doen ontkiemen tussen keukenrol. Ga vaak kijken of er al geen worteltje zichtbaar is. Eenmaal een mooi kort worteltje zichtbaar stop ik het in een een pit pot.
    Ik vul een pot van ongeveer 2 liter met hydrokorrels en "plant het pit potje hierin. Dan bleeft het goed vochtig. Als er genoeg worteltjes door de pit pot komen zet ik ze in 2 liter potten met men grondmix.

    Greetz,
    zion

    Comment


      #3
      de zaadjes zijn allebij ontkiemt tussen watjes,dat doe ik altijd!

      en vanaf dat ze ontkiemt waren heb ik ze in de pot gestoken,en ik heb nog geen voeding gebruikt dus overvoed zal normaal niet kunnen...

      en het zaadje met die verbrande lobblaadjes is wel raar want ik heb net 5min geleden het zaadhulsje eraf getrokken en toen zag het er al zo uit...

      grtzz

      Comment


        #4
        Is het potgrond? Dan is er al voeding in hoor.
        Dat het zaadomhulsel niet los wil komen heb ik ook al vaak gehad. LV is te laag.
        Als het enkel de lobblaadjes zijn die er niet mooi uitzien is het helemaal niet erg. Deze gaan sowieso bruin worden en afvallen.

        Greetz,
        zion

        Comment


          #5
          ja zo is dat,en het zijn alleen de lobblaadjes maar! al maar goed...

          en de lv ligt steeds tussen de 40 en 45% dus dat zou normaal toch niet te weinig zijn dan he?

          grtzz

          Comment


            #6
            Ideaal is LV van 50 - 60 %
            Stekjes 60 - 80 %

            Heb ik op een andere forum gevonden

            In ieder geval,probeer de lv in je ruimte hoog te houden de eerste week,rond de 70% is ideaal,maar niet gemakkelijk haalbaar.Zijn de stekken aangeslagen,groeien ze dus met nieuwe bladvorming,dan mag de lv stilletjesaan gaan zakken,prima zou zijn dan:
            Week 1: lv :70%
            Week 2:lv : 60%
            Week 3:lv : 55%
            Week 4:lv : 50%
            Week 5:lv : 45%
            Week 6:lv : 45%
            Week 7:lv : 45%
            Week 8:lv : 40%
            Week 9:lv :40%
            Vanaf de topvorming begingt moet de lv dus gaan zakken,dit gaat eenvoudig door harder te gaan ventileren,gaat dit nog niet,dan is een ontvochtiger een optie.

            Bron: wiet forum - LV


            Greetz,
            zion

            Comment


              #7
              dan kan ik beter een bevochtiger gaan halen want aan 70% geraak ik nooit niet!

              zelf met schotels water verschilt het geen 5%...

              en is het niet zo dat zaailingen niet speciaal een vochtigheid moeten hebben van rond de 70% omdat ze sterker zijn dan stekken en toch al een penwortel hebben?

              Comment


                #8
                Zou heel goed kunnen, heb er geen flauw benul van eerlijk gezegd

                Comment


                  #9
                  dat hebben ze vroeger toch altijd tegen mij gezegt maar ik weet dus ook niet met zekerheid of het wel klopt!

                  iemand die dit wel weet??

                  grtzz

                  Comment


                    #10
                    het is idd dat een stekje een wat hogere lv nodig heeft in t begin omdat deze dan nog niet veel wortels heeft.en over t algemeen zijn zaadplantjes gewoon sterker als stekjes das een feit!

                    Comment


                      #11
                      40-50 als lv voor zaailingen kan geen kwaad

                      Comment

                      Bezig...
                      X