Mededeling

Collapse
No announcement yet.

achtergrond informatie Steks

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Stekken: achtergrond informatie Steks

Korting op 420shop
    Na alle mooie verslagen van bobo gelezen te hebben wou ik hier gebruik maken van een kleine achtergrond informatie voor steks.

Ik vond het nuttig even te vermelden dat het de bedoeling is steks te knippen van een plant die in groei staat. Het is wel mogelijk een stek te knippen van een plant die in bloei staat maar men krijgt hier 2 enorme nadelen. Het eerste nadeel lijkt mij nog het ergste omdat je ze kan negeren en je plant enorm uit zijn natuurlijke cyclus shokt. Hij moet even de klok van zijn dna herschrijven en dat strest de hel uit je plant of stek. je plant krijgt hier een enorme shok van en moet als het waren heropstarten. De moment dat je uw stek onder een echte lamp plaats gaat men na een 2 tal weekjes zien dat de bladeren een iets zachtere kleur krijgen en de strucktuur van het blad ook veranderd. Als je een stek van een plant neemt dat in groei staat heb je dit niet. Wat ons bij het tweede nadeel brengt en voor de meeste van belang is. Het herschrijven van dat dna kost de plant een kleine 2 weken. Dat wil zeggen dat je stek minstens een verlies van één week doet.

Een tweede kleiner punt dat ik wou toevoegen was dat eventueel mogelijk steks ook in een ijskast een 8 tal weken kan bewaren. Voor de kleine hobby mensen is dit een enorm groot voordeel. Je stek zal uiteindelijk nog meer afzien dan ooit te voren en een 50% verlies van je steks kan verwacht worden. Uiteindelijk als je 30 steks knipt halen er 15 het zeker, wat meer dan behoorlijk is om 1 kastje te vullen. Zodanig dat je met 1 keer zaad te kopen je oneindige circel krijgt.

De steks moeten goed natgesproeid in een ziplock bag komen. Het medium van de steks moet goed doorweekt zijn met water. Dus in plaats van je steks in je hokje onder lampen te zetten zet je ze in de ziplock bag, besproei je ze goed en zet ze in frigo met de zak dicht. Je moet wel dagelijks even de zak opentrekken voor verse lucht. Zo kunnen ze tot 8 weken bewaard worden.

In de praktijk zal men dus vertrekken van 10 regular seeds. Deze zaden laat men opkomen en groeien tot de pre - flower periode. Men labelt nu elke plant die is uitgekomen met een getal of nummer. Van elke plant neemt men een stek of 12. (De plant zal inderdaad flink kaal geplukt zijn. Zorg gewoon dat op de hoofplant de bovenste top en één of twee internodes naar beneden alles goed is.) Deze steks van de planten krijgen allen hetzelfde nummer als de plant waar ze oorspronkelijk vandaan komen. Plant per plant knippen lijkt me hier de beste werkwijze om verwarring en mixing met andere planten te voor komen. We laten ze mooi wortel op de werkwijze die bobo supergoed beschreven heeft. Terwijl de steks wortelen, worden de hoofdplanten in bloei gezet. Na 2 weken kan men nu zien welke planten mannetjes zijn en welke vrouwtjes. Nu weten we ook welke steks vrouwelijke steks zijn.* De vrouwelijke steks zetten we nu (indien goed gewortelt natuurlijk) onder de groeilamp. Deze zullen spoedig (3 tot 4 tal weken) dezelfde grote hebben als ooit hun mama was. Voor men deze mooi geworden vrouwen in bloei zet neemt men het dubbele van steks dat men nodig heeft dus een 2 tal steks van elke plant en zet deze zoals voorgeschreven in de frigo. Na 8 weken zal je oogst klaar zijn. De steks in de frigo moeten nog wortelen dat zal een 3 tal weken duren dus een 3 tal weken aftrekken van de tijd dat je vanplan bent te oogsten komen we op een tussen uitkomst van 5 tal tot 8 tal weken. Als deze steks gewortelt zijn kunnen we terug in de tekst naar het (*) en zijn we onze oneindige cyclus begonnen.

Greetz the Saint
    Last edited by SirSmokeAllot; 1 June 2010, 21:45.

Re: achtergrond informatie Steks

Goede toevoeging aan het stekkenverhaal. Prima post.

Grtz Monty

Comment

dank je wel voor je info .....

Comment

stekken van planten in de bloei maken lukte bij mij helemaal niet. Ik had 4 stekken genomen van kleine toppen in de bloei, stekpoeder erop, in de aarde en in de propagator gestopt. LV was 90%, temp. was 26C en lamp stond op 18/6. Na 2 weken helemaal weg gerot...

Comment

Footer Left Ad

Collapse
        Bezig...
        X