Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verhoog je opbrengst door gericht te sturen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    verhoog je opbrengst door gericht te sturen

    Korting op 420shop
    Je kan de plant dwingen hoe te groeien en te bloeien door teeltechnische acties.
    Dat kan met je temperatuur, watergift en voeding(EC)

    Voor verder te lezen is weten wat vegetatief en generatief essencieel.

    Vegetatief:

    Vegetatief betekent groei.
    groei stimuleer je met hoge temperaturen (stralingsverhouding moet wel goed zijn op je temp!).
    Geleidelijk aan veel water geven ( snel terugkomen met een beurt).
    Lage EC hanteren.

    Dus een hoge temperatuur met veel water en een lage EC = super vegetatief sturen en resulteert in een lang slap gewas.


    Generatief:

    Generativiteit betekent bloei. bloei stimuleer je met lagere etmaaltemperaturen dus grotere dag/nachtverschillen
    Minder watergeven en langer wegblijven
    Hogere EC hanteren

    Dus een lagere temperatuur met minder water en een hogere EC zorgt voor een krachtige korte plant


    Het sturen blijft bij elk ras verschillend bepaalde rassen reageren feller of zwakker op bepaalde acties.

    hierbij zijn 3 dingen belangrijk

    1. de temperatuur!
    2. de watergift
    3. voeding ( staat in verbinding met je watergift)


    Sommige rassen reageren fel op dag/nacht verschillen en sommige rassen op een hoge EC.
    Je moet dus zelf kijken hoe je plant op bepaalde acties reageert!
    De kopstand is daarbij een onmisbaar meetmiddel.(als in de kop van de plant de internode's tussen de 4 a 7mm liggen weet je dat je een sterke plant hebt)

    niet alleen de dikte maar ook de kleur van je kop + de internode aanleg en de stand van je blad zijn belangrijk!

    Kopstand, hoe te leren lezen?

    Vegetatief:


    Blonde kop (gelig in het hart van de kop moeilijk om uit te leggen)
    Grote bladeren.
    Langerekte slappe kop.


    Generatief:

    Donkere kop ( donkergroen op de plant een beetje blond in het hart van de kop)
    Kleinere bladeren.
    Korte stugge kop.

    Het vergt best wat ervaring en tijd om een gewas te leren lezen en sommige mensen zullen het nooit leren!
    Denk niet na dit artikel dat doe ik wel effe want je moet weten wat de plant doet bij bepaalde acties.
    En als je plant reageert moet je wel weten waarop dat is.

    Wijsheid is om gewoon eens een paar planten anders te sturen met je watergift en kijk goed wat er met de plant gebeurt ten opzichte van de rest dan leer je al heel veel.

    Temperatuursturingen kan je veel mee verzieken maar nog meer mee goed doen.
    Maar voor iedereen geld,weet waar je aan toe bent

    grtzzz
    Last edited by haze'o'lator; 2 March 2009, 15:46.

    #2
    Re: verhoog je opbrengst door gericht te sturen

    Je hebt mij & vast meerdere hierow een wijze les toegebracht, thanks

    Comment


      #3
      Re: verhoog je opbrengst door gericht te sturen

      Interessant... ga ik bij deze ronde wat extra aandacht aan besteden...

      Ik heb graag veel afwisseling in soorten, heb bijna nog nooit 2 keer dezelfde soort gezet, omdat ik nog aan het verkennen ben.

      Het zou beter zijn als ik eens 3 kweken na elkaar met dezelfde zaden van dezelfde ouders zou werken en dat dan documenteren voor mezelf en zo de plant leren kennen.

      Comment


        #4
        Re: verhoog je opbrengst door gericht te sturen

        Leuk stukje Haze'o'lator !

        de invloed van licht (en dan de kwaliteit ervan, oftewel het spectrum wat je aanbiedt), vind je dat een teelttechnische aspect ?

        Ik verwacht binnen afzienbare tijd wel LED-units die programmeerbaar zijn, het enige wat dat nu nog tegen houdt zijn de kosten voor high output LED's ...
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

        Comment

        Bezig...
        X