Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Temperatuur

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Klimaat: Temperatuur

Korting op 420shop
    Dat de temperatuur een belangrijke factor is, vooral bij binnenkweekjes, spreekt voor zich. Vandaar even dit stukje:

Een belangrijk iets voor je planten is dus de temperatuur in je hok. Voor stekken bijvoorbeeld is het heel belangrijk van een optimale temperatuur te hanteren. Deze hangt liefst tussen de 22° en 25°C. Indien deze daar in het begin al heel wat boven zou hangen dan krijgen ze het moeilijk om zichzelf koel te houden. Dus gaan ze water verdampen, terwijl dit net zou moeten tegengegaan worden aangezien ze nog geen goed wortelstelsel hebben om water op te nemen!

Als je lampen uit zijn gaat je temperatuur meestal zwaar de laagte in. Probeer deze zo constant mogelijk te houden. Namelijk een verschil van meer dan 8°C absoluut vermijden!

Naarmate je de bloei laat plaatsvinden kan de temperatuur wat omhoog (26-28°C). Het is aan te raden van tijdens de dagcyclus echt niet onder de 21°C te gaan anders gaan de wortels niet optimaal functioneren, zo ook temperaturen vanaf 30°-35°C zijn zeker niet optimaal en ten alle tijde te vermijden!

In de zomer hebben menig kwekers wel eens problemen om de temperatuur in hun hok wat naar omlaag te krijgen. Dit door de temperatuur van de aangezogen lucht, bijvoorbeeld het kweken op zolder. De zolder ligt boven op het huis, warme lucht stijgt, door isolatie blijft de warmte binnen en bekom je een soort oven daarboven . Opletten dus.
    Er bestaan natuurlijk wel systemen waarmee je door afkoeling de temperatuur kan doen zakken maar dit is niet zo gebruikelijk. Daarbovenop komt nog eens dat het een electriciteitsvretende kwestie is dus laat ik dat maar even buiten beschouwing. Je afzuiging wat harder laten draaien en zo alsnog wat frissere lucht aanzuiging is de ideale oplossing (hou wel je Luchtvochtigheid in de gaten!).

Chiller is het in de winter dan natuurlijk! Ideaal is het dan om je temperatuur af te koelen met lucht van binnen of buiten. Let wel op dat je niet zomaar vrieslucht moet op je planten afsturen, het is niet goed voor ze. Beste is van binnenshuis lucht aan te zuigen of een kacheltje te plaatsen (wederom een energievretend beestje) om de lucht wat voor te verwarmen. Allemaal goed voor als de lampen aan zijn, perfect af te koelen enzo. Maar als de lampen uit zijn... Dan gaat menig kweekhokje wel eens de te koele richting uit. Een kacheltje (kan zelfs op butaangas, geeft nog eens wat extra co2 ) kan hier helpen, ook met electriciteit. Het energieverhaal is hier wel duidelijk denk ik .

Hogere temperatuurswisselingen veroorzaken stress en kunnen leiden tot hermafrodieten (dit in veel grotere mate bij Feminised zaad). Dus vermijd te grote schommelingen wat temperatuur betreft. Zeker direct nadat de lamp uitgaat wil je best dat de temperatuur niet te snel zakt. Je fancontroller dan wat zachter zetten is hier dus een optie.
    Aangeraden is ook om je temperatuur tijdens de nacht boven de 20°C te houden. De plant gaat helemaal niet slapen tijdens de nacht maar gaat zelfs meestal (groei) nog een pak groeien. Een lage temperatuur op dit moment remt de stofwisseling en ook de evolutie van de plant.
    Een hebbeding als het op temperatuur aankomt is een fancontroller. Deze is te verkrijgen met ingebouwde thermostaat. Hij gaat de sterkte van je aanzuiging regelen naarmate de temperatuur wijzigt. Dus een te hoge temperatuur zal hem de fan sneller laten draaien. Enorm handig dus!
    Hier even een foto:

Probeer de temperatuur van je kweekruimte te meten op verschillende plekken en de meter niet direct in het licht plaatsen. De meter kan (in het directe licht) zelf ook opwarmen en geeft dan niet de omgevingstemperatuur goed weer.
    En zoals Jona al zei niet te koud maar zeker niet te warm, Te warm betekent dat de huidmondjes van de bladeren zich sluiten en de planten niet meer kunnen ademen. (Je stikt ze dus)
    Samengevat: Stekken : 22-25°C. Bloei:25-28°C. Bij afkoeling moet de daling van de temperatuur zo geleidelijk mogelijk gaan.

Greetzzz

Jona
    Last edited by Jointjedraaien; 13th May 2010, 01:00.

Re: Temperatuur

Probeer de temperatuur van je kweekruimte te meten op verschillende plekken en de meter niet direct in het licht plaatsen. De meter kan (in het directe licht) zelf ook opwarmen en geeft dan niet de omgevingstemperatuur goed weer.

En zoals Jona al zei niet te koud maar zeker niet te warm, Te warm betekent dat de huidmondjes van de bladeren zich sluiten en de planten niet meer kunnen ademen. (Je stikt ze dus)

Peace

Comment

Wellicht is een thermostaat op je kachel ook handig. Ik heb er ene met een stuk draad van 2 m met een losse voeler. Die kun je dan overal plaatsen om je kachel op de gewenste temp te laten aanslaan/uitschakelen.

Zo voorkom je dat je kachel je hok opwarmt, en je fancontroller probeert uit alle macht te zorgen voor een koeler hok.
      Een dag zonder wiet kent Flip niet.

Comment

wat is de beste tip als je luchtvochtigheid meter LO aan geeft en op hoeveel hoort het te staan in het begin ????

Comment

Lo is meestal low , dus je moet de lucht bevochtigen

Comment

bij mij gaan de lampen om 20:00 uur aan en 8:00 uur weer uit als ze aan zijn is het op zolder 32 graden en als ze uit zijn soms wel 18 graden dat is dus helemaal niet goed als ik het goed begrepen heb

Comment

dat heb je goed begrepen hoe minder schommelingen hoe beter, en niet onder de 18
              daarnaast is snel af koelen en opwarmen erger dan langzaam grotere temp schommelingen dus isoleren als kan

Comment

Op het eerste zicht dat ik dat je beter 's nachts draait maar dat doe je. Dus normaal zou je mooi onder de 30° moeten kunnen blijven. Aangezien dat niet het geval is vermoed ik dat je afzuiging gewoon niet sterk genoeg is (want je hebt gemerkt dat het heel koele lucht is de laatste tijd overdag dus zou je dat mooi moeten afgekoeld krijgen). Stel je vraag misschien op het juist subforum daar kan je terecht met vragen over afzuig (zo ook bij je growshop eigenlijk ).

Greetzzz

Comment

En wat zijn nu de beste manieren om de temperatuur hoog te houden als de lampen uit zijn?
                  Hier vind ik namelijk niet echt veel info over.
                  Vooral in een klein hok kan je namelijk geen kachel zetten want de hitte verbrand de bladeren van de planten.
                  En een warmtemat is iets waar bijna niet valt aan te geraken (welke winkel verkoopt warmtemat?) of zeer duur.
                  Grtz

Comment

Een warmtekabel is een optie. Hierbij leg je deze op de bodem van je tent/kweekruimte en doe je er (wit) zand over. Deze gaat dan je hok verwarmen. De kabel verbruikt zo'n 70w max.

Daarnaast is het ook een optie om je cyclussen andersom te zetten. Hiermee bedoel ik dat je de dagcyclus moet laten draaien tijdens onze nacht wanneer de verwarming uit is van je huis en dus je lampen voor warmte zorgen. Omgekeerd is dan dat je overdag de warmte van je centrale verwarming (eigenlijk je gewone kamertemperatuur zeg maar) gebruikt om je planten op temperatuur te houden.

Een kachel IN je kweektent zetten is inderdaad niet altijd een goed idee. Wat echter wel een mogelijkheid is, is dat je gewoon de kamer waar je hok in staat gaat verwarmen zoals je hele huis (kan wel wat verbruiken, dat zeg ik erbij).

Mag ik vragen wat je minimale temperatuur is? Misschien is het nog zo erg niet

Greetzzz

Comment

Met een donkerstraler (broedlamp) van zo'n 15 euro kun je de temperatuur sturen. Omdat zo'n lamp een Ohmse weerstand heeft kan er ook een dimmer voor worden geplaatst. Terzijde: een donkerstraler zendt beslist geen zichtbaar licht uit.

Comment

Bedankt voor je antwoord
                        'Daglicht' krijgen ze inderdaad 's nachts en omgekeerd, is inderdaad al een verbetering. En optie warmtekabel was ik vergeten, zeker interessant.
                        En ja, temperatuur kan er zeker dalen tot (ver) onder 10° ! De kamer 12 uur per dag verwarmen tot 18° is te kostelijk (elektrische verwarming)
                        Ik ga eens wat opzoeken over warmtekabels

en eens zoeken waar ik een broedlamp vind
                        Grtz

Comment

Niet zichtbaar voor mens en dier, maar hoe zit het met planten ?
                          Ik heb even gezocht, maar kan er weinig over vinden, anders dan dat men voor planten meestal warmtekabels, of warmtematten gebruikt.
                          Warmtelampen worden vooral in dierenverblijven gebruikt.

nb. Een warmtekabeltje van 3.5 meter die maar 15 Watt verbruikt heb je voor hetzelfde geld.
                          Als je echt 100W wil verbruiken heb je voor 25 euro 12 meter verwarmingskabel
                          Howto: meerdere foto's uploaden en tussen je bericht plaatsen

~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~BuitenQweeksels ~

Comment

Midden en Ver IR is geen PAR licht, maar warmtestraling.

Comment

Ja, maar daar overtuig je me niet mee
                              Infrarood is wel "zichtbaar" voor een plant.

Quote van deze site:

Nu blijkt er nog een belangrijk effect plaats te vinden met infrarood licht in het sponsparenchym. Infrarood wordt door het bladgroen zonder problemen doorgelaten, terwijl groen licht wordt weerkaatst. Het infrarode licht dringt dus diep in het blad door en de rest van het licht niet.
                              Hier komt het terecht in de holle ruimtes gevuld met lucht in het sponsparenchym. Hier vindt diffuse weerkaatsing (=alle kanten op) plaats. Door de grote holle ruimtes kan het infrarode licht als het ware heen en weer blijven kaatsen totdat het weer naar buiten komt. Er komt dus veel infrarood licht weer naar buiten.

Maar ik heb alleen ervaring met warmtekabels.
                              Zo'n lamp heb ik nooit geprobeerd o.a. om bovenliggende reden.
                              Howto: meerdere foto's uploaden en tussen je bericht plaatsen

~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~BuitenQweeksels ~

Comment

Footer Left Ad

Collapse
                              Bezig...
                              X