Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lichtspectrum? Wat zeg jij nou?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Verlichting: Lichtspectrum? Wat zeg jij nou?

Korting op 420shop
    Beste JD'ers,

Om een vervolgje aan mijn thread in verband met ‘Lumen’ te maken heb ik eens het woord of althans de term ‘Lichtspectrum’ onder de loep genomen in de mate van het mogelijke. Het mag nu wel duidelijk zijn dat een lampkeuze een heel belangrijke –zoniet DE belangrijkste – keuze is bij het kweken van . Met mijn vorige thread gaf ik een eenvoudig overzicht over de output van de lamp. Nu zal ik het hebben over WAT een lamp precies ‘uitstraalt’.

Iedereen heeft wel al gehoord dat je het ‘juiste’ spectrum moet kiezen als je bvb met TL of Spaarlampen gaat kweken. Ik leg even heel eenvoudig uit hoe dat precies zit:
    Ik werk aan de hand van een vergelijkend voorbeeld HPS vs MH (High Pressure Sodium versus Metalhalide lampen). Hiervoor kies ik omdat het contrast groot genoeg is qua spectrumverschillen en het zo duidelijk is, de Metalhalide kan je min of meer beschouwen als de grote broer van TL-lampen, puur op spectrum gebaseerd. Note: Vergelijkingen kunnen zowel tussen TL en HPS, TL en MH, en weetikveel wat nog meer… Het is dus een gewoon voorbeeldje om te illusteren dat er verschillen zijn

Metalhalide:

High Pressure Sodium:

Je moet weten dat de plant, tijdens haar groeistadium (dus wanneer de lampen 24/24 aan staan of als je met 18/6 werkt) het beste gebruikt maakt van lichtstraling in het blauw/groene gedeelte. Lees: de plant heeft ook een zekere ‘nood’ aan wat warmere lichtstraling, dus niet enkel blauwe straling is voldoende. (Een merk zoals philips heeft een heel uitgebreid gamma aan lampen met elk hun specifieke spectrum). Het best bruikbare wordt omschreven als een golflengte (de lengte van een golf, een sinusoide zoals wiskundigen dat noemen) tussen de 400-520nm (Nanometer). Informatief: Het menselijke oog kan waarnemen van 380nm tot 800nm, lager heb je te maken met gammastraling en hoger met radiogolven en dergelijke meer.

Je kan zien dat de MH-lamp net iets meer heeft (let op: dit is een RELATIEVE uitdrukking!!!) dan de HPS op vlak van ‘Blauw’ licht, dus beter geschikt is voor de groei. (Helaas is dit een spijtige eigenschap voor de HPS in omgekeerde zin).
    Sommige mensen gaan stekjes onder specifiek groeilicht van TL-lampen laten groeien omdat hier een heel specifieke keuze kan gemaakt worden wat het spectrum betreft. De bedoeling is echter dat de stekken op een korte tijd zoveel mogelijk gaan groeien.

Dan hebben we natuurlijk nog het heilige bloeistadium. De plant kan vanaf nu een ander spectrum aan licht beter gebruiken, het gekende ‘roodachtige spectrum’ of ‘rood licht’ genoemd. We bevinden ons nu in golflengtes van tussen de 610-720nm (approximately). Sommige kwekers gebruiken in de eerste weken van de bloei –met name de overgang tussen de laatste groeisymptomen en de eerste bloeiverschijnselen- ‘paars’ licht. Het zou de overgang iets makkelijker en korter maken voor de plant. Hierover echter zijn de meningen verdeeld.

Uiteindelijk wordt er het beste geëindigd met een gewone HPS-lamp om af te bloeien. Deze heeft het perfecte spectrum om de plant tot topontwikkeling te helpen, vandaar dat ook de meeste en beste resultaten gehaald worden met HPS lampen. (YEP, I LOVE HPS )

Tot slot wil ik er nog bij zeggen dat ik omwille van het feit dat er nog niet genoeg informatie is over LED (althans naar mijn inzien) ik LED’s niet tot dit bestek heb gemaakt. Wie bevestigde informatie daaromtrent wil mededelen nodig ik vriendelijk uit om dat te doen uiteraard .

Misschien nog even bijzeggen dat een plant de beste resultaten haalt met een soort mengeling van de spectra die ze nodig heeft. Vandaar dat gevorderde kwekers dikwijls van lampsoort gaan veranderen of zelfs verschillende lampen tegelijk gaan gebruiken. Ook bij de TL-kwekers meen ik dat een specifieke combinatie van 2 types TL’s beter werkt dan de normale bloeitypes.

Aanmerkingen, opmerkingen of weetikveel meer zijn ALTIJD welkom, maar hou het vriendelijk . Voor meer algemene informatie omtrent golven verwijs ik naar Wikipedia. Een voorproefje van wat een mens precies kan waarnemen (met wat goed is voor onze plant in het midden gesitueerd):

Greetzzz

Jona
    Last edited by SirSmokeAllot; 1 June 2010, 21:16. Reden: Link toegevoegd "lumen" greetz JD

Re: Lichtspectrum? Wat zeg jij nou?

Mooi topic, duidelijk uitgelegd en goede opbouw
    Veel gestelde vragen over het forum

JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
    420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

Comment

Het lichtspectrum van leds is van geheel andere orde. Leds zenden monochromatisch licht uit: dus het volledige spectrum van een led bestaat uit de golflengte waarop het licht wordt uitgezonden. Als je bijv. 2 leds naast elkaar zet van 699 nm en 700 nm dan krijg je een lijnenspectrum van 2 golflengten. Wel is het zo dat de amplitudes elkaar overlappen. Je krijgt dan wel een sinusoïdale dekking maar die is minder dan bij andere lichtbronnen. Dit komt omdat andere lichtbronnen ook licht uitzenden op tussenliggende golflengten bijv. 699,1nm., 699,2 nm. enz. met elk met hun eigen amplitude. Overigens een uiterst interessant onderwerp dat je aankaart. Ik zal het met belangstelling volgen.

Xtreme
      Last edited by Xtreme; 13 November 2009, 12:10.

Comment

Het lichtspectrum is afhankelijk van het gebruikte materiaal in de lichtbron. Het volledige spectrum wordt optimaal weergegeven door zogenaamde zwartstralers. Hoe "zwarter" een materie hoe beter het licht wordt geabsorbeerd. Als je de zwartstraler gaat verhitten (er stroom doorheen voert) gaat deze kleuren uitzenden die hij normaal absorbeert. De zon is van oorsprong een zwarte gaswolk. Doordat de gasatomen een gigantische druk op elkaar uitoefenen smelten de kernen samen.(fuseren de kernen) Daarbij komt (licht)energie vrij. De zon is in principe te vergelijken met een enorme waterstofbom. (Zo'n ding wat ze op Nagasaki hebben gegooid, een kernfusiebom. Dat ding op Hiroshima was een kernsplitsingsbom). Ook de gewone ouderwetse gloeilamp is een zwartstraler. Vandaar dat deze lamp een CRI heeft van 100. (de wolfram gloeidraad is van oorsprong grijs maar wordt door roetafzetting zwart). Alle andere lichtbronnen zenden niet alle frequenties uit. Door trucjes met coatings e.d. wordt er naar wit licht toegewerkt, maar dat is niet zo natuurlijk als het licht van de zon of van de gewone gloeilamp.
        Van alle materie is een zwart gat het zwartst: volgens de algemene relativiteitstheorie van Einstein wordt het gehele elektromagnetisch spectrum, dus ook al het licht, volledig geabsorbeerd door het zwarte gat. Omdat de materie van het zwarte gat altijd trager reist dan de lichtsnelheid kan er geen materie en dus ook geen licht ontsnappen.

Xtreme
        Last edited by Xtreme; 13 November 2009, 12:39.

Comment

Nou durf ik bijna niet meer te reageren, maar gelukkig had ik dat een paar maanden geleden hier al gedaan. Het moge duidelijk zijn dat ik geen fan ben van het absorbtiespectrum van McCree.

Volgens onze WUR kan de belichtingsefficiëntie (= gram oogstbaar product per watt) door gericht gebruik te maken van verschillende lichtkleuren met minimaal 15% verbeterd worden. T.o.v. HPS. Heel interessant dus om met je spectrum te experimenteren, te meer die hogere opbrengst samengaat met betere kwaliteit.

Geel licht is echt heel slecht:

De twee lijnen zijn onder wel en niet saturerend licht.

Nu de hamvraag; als HPS zo'n waardeloze lamp is waarom geeft ie dan toch goede resultaten?

Comment

Veel lumen per Watt, gepaard met een redelijk aanvaardbaar spectrum voor de plant. Dat lijkt me aanvaardbaar

Comment

Extreme snijd hier een interessant punt aan. kleuren mengen met licht is wat anders dan met verf simpel uitgedrukt als ik het goed begrijp.

Comment

Wat ik me ook bedenkt, aangezien HPS-lampen een uitgebreid spectrum hebben maar misschien hier en daar wat 'dieptestraling' of effectiviteit ontbreken of het geen idee zou zijn van zowel LEDs te combineren met HPS. Leds voor de specifieke golflengte dat de plant wenst te geven en dan de HPS voor een allround spectrum om de gaten op te vullen dat een heel specifiek spectrum als LEDs -voor zover de kennis nu wat reikt- toch wel heeft. Lijkt me ook iets om uit te zoeken.

Een nieuwtje dat ik tegenkwam maar dat ik tot mijn grote frustratie niet meer kan terugvinden was een combinatie lampe van een MH en HPS in 1 lamp. Dus eigenlijk 2 'draadjes' in 1 'bulb'. Om een heel uitgebreid en 'diepgaand' spectrum te hebben. Lijkt me iets in de trend wat aan informatie ontbreekt, van alles een beetje is de beste combinatie (wat de belangrijkste spectrumratio's betreft dan wel).

Bijkomde info en opmerkingen altijd welkom bij een dergelijk technisch onderwerp .

Greetzzz

Jona

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door monty View Post
                  Extreme snijd hier een interessant punt aan. kleuren mengen met licht is wat anders dan met verf simpel uitgedrukt als ik het goed begrijp.

Klopt Monti, stel je hebt 3 potten verf in de kleuren geel, rood en blauw.
                  Deze verven reflecteren respectievelijk geel, rood en blauw. De andere kleuren absorberen ze: dus geel absorbeert rood en blauw, rood absorbeert geel en blauw en blauw absorbeert geel en rood. Als je deze potten verf mengt krijg je een min of meer zwarte substantie, die de kleuren geel, rood en blauw absorbeert. Indien deze zwarte substantie verwarmd wordt, worden de kleuren, die deze substantie absorbeert, in de vorm van licht (geel, rood en blauw) uitgezonden. Het uitgestraalde licht is dan wit. Immers, een zwartstraler geeft wit licht. Licht zelf echter valt gewoonweg niet te mengen. Een bepaalde golflengte is en blijft de zelfde golflengte. Het enige wat je kunt doen is golflengten toevoegen.
                  Dat klinkt misschien raar omdat we daar niet bij stilstaan. Maar ja, we beseffen immers ook niet dat alle voorwerpen die we zien op zijn kop op ons retina komen. Alles wat we zien staat op zijn kop en we onderkennen het niet omdat we dat vanaf onze geboorte gewend zijn.

Xtreme
                  Last edited by Xtreme; 19 November 2009, 15:57.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jona View Post
                    Wat ik me ook bedenkt, aangezien HPS-lampen een uitgebreid spectrum hebben maar misschien hier en daar wat 'dieptestraling' of effectiviteit ontbreken of het geen idee zou zijn van zowel LEDs te combineren met HPS.
                    Ja, een heel goed idee zelfs om verschillende lichtsoorten te mixen om een beter spectrum te krijgen. Want een photon is photon is een photon.
                    Het maakt in die zin dus niet uit welk type lamp je gebruikt.

Zo zou je eens spaarlampen met fluoro's kunnen proberen of inducties met UVB en gloeilampen als signaallicht. De absorbtiecurve is nooit hetzelfde (!), maar op zich afhankelijk van de hoeveelheid licht en het spectrum.
                    Die kun je zelf eenvoudig meten middels de methode die door de WUR als al sinds de jaren 40 wordt gebruikt. Feitelijk meet je dan wat de plant -en niet alleen het blad- niet absorbeert en das simpel en zeer nauwkeurig.

Dergelijke -gecontroleerde- experimenten worden van Samara tot Barcelona en Arizona tot Zuid Afrika (Sinterklaas stemming ) uitgevoerd door blowende wetenschappers, die al hun bevindingen delen en daarop voortborduren. Zal maar niet aan namedropping doen, maar dit zijn geen koekebakkers. Hier een mooie serie die ik heb doorgenomen om een beetje met ze te kunnen meepraten en die mooi in dit topic past.

1 Introductie
                    2. Facts of light
                    3. http://www.reefkeeping.com/issues/2006-04/sj/index.php
                    4. http://www.reefkeeping.com/issues/20...sj/index.php#0
                    5. http://www.reefkeeping.com/issues/2007-03/sj/index.php
                    Last edited by Bubbleblower; 19 November 2009, 14:46.

Comment

Nuttige informatie.

Heel begrijpelijk zo met die grafieken.

Dank!
                      sigpic

Gertie's bescheiden bloemen tuintje

Comment

Bezig...
                      X