Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ventilatie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Klimaat: ventilatie

    Korting op 420shop
    Ventilatie.


    Nut:
    1 De planten hebben konstant verse lucht nodig.
    2 De afvoer van warme lucht om te voorkomen dat het te heet wordt in de kweekruimte.


    Plaatsing afzuiging/inblaas:
    Doordat de warme lucht stijgt plaatst men de afzuiging boven in de kast.
    De inblaas vind dan plaats onderaan de kast, best in een dubbele bodem met labyrint.


    Inhoud:

    afzuiging

    1.1welke soorten zijn er
    1.2 hoeveel kuub moet de afzuiger zijn
    1.3 verhouding tussen afzuiging en koolstoffilter
    1.4 luchtslangen
    1.5 geluid
    1.6 verbruik

    inblaas
    2.1 mogelijkheden
    2.2 berekening buisventilator

    1. Afzuiging.

    1.1 Welke soorten zijn er :
    slakkenhuis
    - wordt toegepast in een softbox

    buisventilator

    1.2 Hoeveel kuub moet de afzuiger zijn:
    Standaard regel is volgens mij net zoveel kuubs als watt, en 10 tot 20% overcapaciteit voor de zomermaanden is ook altijd handig. Heb je cooltubes, spaarlampen of tl's dan kan je lager gaan.

    1.3 Verhouding tussen afzuiging en koolstoffilter:
    1: je koolstoffilter moet gelijke tot 20% meer capaciteit als je afblazer hebben. Bijv: een 1000m2 afblazer moet een 1000m2 tot 1200m2 koolstoffilter hebben.
    Optie 2: je koolstoffilter is net iets groter dan 50% van de capaciteit van je ventilator. Bijv: 1000m2 ventilator krijgt ongeveer een 600kuub filter.

    Het filtert goed, alleen zal optie 2 sneller verzadigd zijn dan optie 1. Filters kunnen erg zwaar worden. Dat kan een reden zijn om geen filter van 1200kuub te willen ophangen, maar te kiezen voor een 600kuub filter. Uiteraard is het ook mogelijk om via een Y-stuk twee filters op een afzuiger aan te sluiten. Wel moet je rekening houden dat je bij optie 2 last kunt hebben van een drukval.

    1.4 Luchtslangen:
    flexibele alluminium slang
    flexibele folieslang
    flexibele geisoleerde folieslang

    TIP: vermijd zoveel mogelijk scherpe bochten in je opstelling.

    1.5 Geluid:
    optie 1: een demper, deze plaatsen we op het einde van de afzuigslang zodat deze het geluid van de luchtverplaatsing tot een minimum beperkt.
    Optie 2: het dimmen van de afzuiger zodat die op een lager toerental draait en minder geluid produceert.
    Het is mogelijk om de afzuiger te dimmen tot 30% zonder problemen.

    1.6 Verbruik:

    250 m3 30w
    500 m3 50w
    1000 m3 73w
    1500 m3 147w
    2000 m3 200w
    2500 m3 250w
    3250 m3 375w
    4250 m3 550w
    6250 m3 1100w
    7000 m3 1250w


    2.Inblaas.

    2.1 Mogelijkheden:
    optie 1: er wordt gekozen voor een passieve inblaas.
    - er worden gaten gemaakt onderaan de kast waardoor de verse lucht binnen kan, hier gebruikt men best een labyrint zodat de kast
    lichtdicht blijft.

    optie 2: een buisventilator

    2.2 Berekening buisventilator:
    Normaal wordt er 50% van de afzuiger gerekent bv. 1000 kuub afzuiger is een inblaas van 500 kuub nodig. Daardoor trekt de kast zich vacuum en ontsnappen er geen geurtjes langs andere kieren of spleten. Simpele manier van testen: doe je deur open en hou er een licht laken voor en als die naar binnen trekt is alles in orde.
    Last edited by Jointjedraaien; 13 May 2010, 00:35.

    #2
    Re: ventilatie

    Bedankt midnight fantasy Zeer nuttige info die je met ons deeld...

    Comment


      #3
      Re: ventilatie

      Wel eens aan gedacht dat koude lucht zakt dus als je boven inblaas je warme lucht mengt met je koude en dat dat beter is dan je inblaas onderin.

      Ik zelf doe meestal van boven als er ruimte is , en dat werkt perfect zeker als het koud is buiten dan mengt hij mooi en blijft je bodemtemp beter .


      Greetz GG

      Comment


        #4
        Re: ventilatie

        vraagje over mijn ventilatie, ik heb een hokje van 140 bij 160 en 210 hoog ong, heb een 600 watt erin hange, klein blaas fan, luchtbevochtiger en een afzuiging ( aantal cub weet ik zo niet).
        nou is mijn vraag : is het echt nodig om een inblaas te hebben? onstaat er dan geen onderdruk met gevolg dat er luchtjes ontsnappen?
        er zitten hier en daar wat gaten onderin voor de lucht toevoer...

        edit*

        Heb een lucht aanvoer gemaakt met een ventilatortje, door een gat in de wand van het hok te make, het is perfect afgedicht en ik hoop dat het voldoende is.
        Last edited by ghetto; 19 May 2010, 21:29.

        Comment


          #5
          Re: ventilatie

          passieve inblaas is niet nodig, maar kan geen kwaad.
          als je een opening maakt onderin je kast dat groot genoeg is is het zelfs al voldoende.

          Comment


            #6
            Re: ventilatie

            Even aanvullen . Als je inlaat passief wil dan moeten de gaten 3x zo groot als de uitblaas .

            Even jip en janneke , Bijvoorbeeld je blaas af door een 125 mm dan word je inlaat passief 3x 125 zijn Min.

            Nog 1 aanvulling een ruck afzuiger is alleen te dimmen met een trafo 5 standen anders gaat hij heel erg brommen .

            Dus beter een in en en uit softbox als je geen herrie wil.

            Greetzz GG

            Comment


              #7
              Re: ventilatie

              Handig bedankt!

              Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

              Handig bedankt!

              Comment


                #8
                Re: ventilatie

                Goede uitleg. Ga toch eens proberen wat amneeshigh schreef van inlaat boven te zetten zodat warme en koude lucht mengt. Aangezien ik temperatuurproblemen heb is dit misschien de oplossing. Thx.

                Comment

                Bezig...
                X