Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Sulphur Plasma Light

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Sulphur Plasma Light

    Korting op 420shop
    Momenteel wordt er door verschillende ministeries geld vrij gemaakt om onafhankelijk ( Door TNO en de WUR ) te laten onderzoeken of deze Lamp : http://www.youtube.com/watch?v=PT2buh8toPo&feature=sub de vervanger kan zijn van de HPS Gloeilamp (deze zal door de europeese gemeenschap op termijn verboden gaan worden in de glastuinbouw omdat een te groot gedeelte van de energie omgezet wordt in warmte).

    #2
    Re: Sulphur Plasma Light

    Hed er wel de verkeerde planten onder gezet, ghhehe

    Comment


      #3
      Re: Sulphur Plasma Light

      Hy Monty,

      Als het met een komkommerplant werkt gaat het zeker lukken met Pecunia's LOL

      Comment


        #4
        Re: Sulphur Plasma Light

        hehe lolz, dat het een goeie lamp is ja maar voor ons weedplantjes zijn ze nog volop aan het testen voor de moment kan je die zeker nog niet als hoofdverlichting toepassen voor onze plantjes, het spectrum ligt dicht bij de zon maar toch ontbreekt er nog iets dat er voor zorgt dat de planten te vroeg afbloeien zonder echte dikke toppen aan te maken. Misschien dat we er binnen een jaarke meer gaan van horen als ze al iets verder staan in hun verdere ontwikkelingen.
        Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

        A. The cop!

        Comment


          #5
          Re: Sulphur Plasma Light

          Een tijdje geleden kreeg ik van fief hierover enkele linkjes en heb het dan eens goed bestudeerd.
          Volgens mij is het een ideale groeilamp maar heeft ze voor de bloei toch heel wat tekort. Ze immiteert het zonlicht perfect maar ook de zon heeft niet een constant spectrum. Ik zag iemand die gecontroleerd bij wou lichten dmv rode en dieprode leds in de bloei, met het door fief vermelde gevolg.

          spectrum van zon lamp op deze site: http://www.plasma-i.com/

          Grtz $iR
          sigpic

          Comment


            #6
            Re: Sulphur Plasma Light

            Voor de bloei is het belangrijk dat er voldoende near Infrared bijgevoegd wordt en dat gaat goed met zo'n ouderwetse infrarood warmtelamp off een infrarood diepstraler De bedoeling is dat de natuurlijke situatie nagebootst wordt. Dat houd in dat als het voor de Meiden middag is pas extra rood licht nodig is want anders verstoor je het wateropname (s'morgens ) en uitdampen door de bladmondjes ( middag en avond) en ontstaat er een verhoogde worteldruk. Dit veroorzaakt een verminderde productie.Het is wel aangetoont dat bij het niet toevoegen van extra warmte straling de productie iets lager kan zijn maar de planten zijn wel veel beter bestand tegen schimmel omdat er geen condens ontstaat als het licht uit gaat.
            De wetenschappers van Wageningen Universiteit geven aan dat Sulphur Plasma licht de enige lamp is die kunst Daglicht produceert ( inclusief de zonneenergie ).
            Op de website van het Glastuinbouw Blad Onder Glas kun je pagina's 60 en 61 van het September nummer digitaal lezen en printen. Daar staat heel duidelijk in wat ze er bij de WUR van vinden!
            Last edited by adrian; 5 February 2010, 20:31.

            Comment


              #7
              Re: Sulphur Plasma Light

              Voor degene die de uitwerking van een Hy Pressure Sodium Bulb op een plant graag beter wil begrijpen:

              Het spectrum in een HPS bulp wordt opgewekt door een gekontroleerde kortsluiting in een stift die bestaat uit geperste zoutatomen.

              De stift verbrand hierdoor heel langzaam en hierbij komt er veel near infrarood ( zichtbaar) en Infrarood vrij en een behoorlijk sterk geel lichtveld.
              het best kun je dit effect vergelijken met een open haard vuurtje.

              75 % van de energie wordt omgezet in stralingswarmte en dus maar 25 % in effectief licht voor de plant. Het is door dit proces dan ook officieel een Gloeilamp en zal op termijn ook verboden gaan worden door de E.U.

              Zodra het licht aangaat gaat de plant (door de opwarming van het blad )
              water opnemen en daarmee gaat hij door tot het licht uit gaat.

              De plant heeft op dat moment veel vocht en voeding opgeslagen in het blad en de bladmondjes gaan op dat moment dicht.

              Om een te hoge worteldruk te voorkomen hebben veel plantsoorten zogenaamde expansievaten. Bij een tomatenplant zijn dat de tomaten en een snijbloem zijn dat de knopen en het bloemblad.

              Nadeel is dat voornamelijk watermoleculen op deze manier opgeslagen kunnen worden en daardoor een smakeloze vrucht kan ontstaan of een bloemknop die er nat erg mooi uitziet maar door het gebrek aan droge celstof en suikers droog bijna niets weegt .

              Sulphur plasma licht ontstaan door het opwarmen van Zwavel met een magnetron en er is geen verbrandingproces waardoor de lamp een extreem lange levensduur heeft.
              Last edited by adrian; 5 February 2010, 21:20.

              Comment


                #8
                Re: Sulphur Plasma Light

                Doe mij maar zo'n ding, ze geven achterlijk veen lumen af.
                Wat IR lampen van de rommelmarkt............En/of die ouderwetse Quartz IR buisjes. Ook wat UV gezichts bruiningslampjes erbij. (heb ik nu ook al)
                Om het geheel af te maken, want UV is ook nodig, vind ik.

                Ach, komt tijd, komt raad.

                Grtz, HJM
                http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                Comment


                  #9
                  Re: Sulphur Plasma Light

                  Ik zag laatst op marktplaats een plasma lamp te koop voor €700, het was dit type http://www.hortilight.eu/plasma.html
                  Ik zie dat het spectrum 99% op het zonlicht lijkt en het geeft maar weinig hitte af.
                  Met 1 lamp kun je geloof ik 5 m2 belichten.

                  Zijn hier al mensen met ervaring met zo een lamp? Ziet er heel aantrekkelijk uit, op de prijs na dan!

                  Hier nog wat meer info: http://www.kweekotheek.nl/plasma-lamp.html

                  Groetjes Mazzo

                  Comment


                    #10
                    Re: Sulphur Plasma Light

                    Oorspronkelijk geplaatst door HJM View Post
                    Doe mij maar zo'n ding, ze geven achterlijk veen lumen af.
                    Wat IR lampen van de rommelmarkt............En/of die ouderwetse Quartz IR buisjes. Ook wat UV gezichts bruiningslampjes erbij. (heb ik nu ook al)
                    Om het geheel af te maken, want UV is ook nodig, vind ik.

                    Ach, komt tijd, komt raad.

                    Grtz, HJM
                    UV zit al in het spectrum van de lamp zelf dus niet nodig , ik vermoed dat het grootste prob was bij de test die ik gezien heb dat ze het met veel te weinig wattage hebben willen testen, ik ben er zeker van herhaal deze test met een 750Watter dat je meer haalt dan met een 1000W HPS lamp zonder extra IR verlichting etc... (IR is toch enkel voor warmtestraling na te bootsen)
                    Ik hoop ooit ergens een test te zien met die 750Watter + had ik ook ergens gelezen dat je het spectrum kan beinvloeden door de samenstelling van de zwavel ofzo te veranderen maar dees is iets voor de fabricant

                    Greetz,
                    SF
                    Last edited by Smoking Fifi; 13 May 2010, 13:04.
                    Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

                    A. The cop!

                    Comment


                      #11
                      Re: Sulphur Plasma Light

                      Ik denk dat hier binnenkort een testje komt van deze sulphur plasma .

                      Greetzz GG

                      Comment


                        #12
                        Re: Sulphur Plasma Light

                        Laten we het hopen, ben wel erg benieuwd hiernaar!!

                        Comment


                          #13
                          Re: Sulphur Plasma Light

                          Beste Allemaal,

                          Als er Forumleden intresse hebben in een test met de Sulphur Plasma Lamp is het belangrijk te weten dat er verschillende lampen zijn ( in spectrum ) .
                          Een test draaien met een 7500 of 6000 kelvin ( blauw licht ) Plasma lamp is alleen zinvol in combinatie met een in verhouding passende infrarood straler erbij zodat de biomassa van de planten voldoende ( en zeker niet te veel ) opwarmt . Zonder het extra infrarood staan de planten er heel mooi bij maar blijft de productie achter bij deze specifieke teelt.
                          Er bestaat ook een 4500 kelvin ( warm wit ) uitvoering met meer infrarood straling waarbij het minder noodzakelijk is om licht toe te voegen .

                          Mijn persoonlijke ervaring is dat het noodzakelijk is om te zorgen dat de lamp niet te dicht op de planten hangt aangezien dit de groei erg remt. Om die zelfde reden spuit een glastuinbouwer in de zomer de kas met kalk en zal in de toekomst speciaal difuus glas standaard worden. 700 watt Sulphur Plasma licht in een tent van 6 vierkante meter is gewoonweg te veel licht als je niet de mogelijkheid hebt om de lamp minstens 2 meter boven de toppen te hangen.

                          In het begin van mijn proeven heb ik mij overgens nog laten misleiden door aanbieders van Plasma Lampen die veel schadelijk UV straling gaven en kwam ik er achter dat je niet met
                          dezelfde voeding kan werken die in combinatie met Sodium buizen ( HPS ) gebruikt wordt. Algenvoeding op een lagere dosering werkt veel beter!

                          Comment

                          Bezig...
                          X