Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

DIY LED COB ding - The Hard Way (maar wel leuk)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    DIY LED COB ding - The Hard Way (maar wel leuk)

    Korting op 420shop
    Aanpassingen tijdens voorbereiding:
    21-01 Voedingen aangepast
    24-01 Keuze voor Raspberry Pi gemaakt
    24-01 Info over koelers aangepast
    25-02 Bijgewerkt naar definitieve onderdelenlijst
    Last edited by Raph; 25 February 2017, 19:41.

    #2
    Je gaat wel die cree's hard gaan sturen op 1A. Je EPP zal ook best 48V leveren.

    Wil je de ldd's gebruiken omdat je al een voeding liggen hebt en ldd's? Of wil je echt alles appart gaan sturen?

    Zou het niet goedkoper zijn (en simpeler) om een hlg te kopen en die aan te sturen om te dimmen?

    Als je toch met de LDD's verder gaat kan ik je deze aanraden:
    http://www.benl.ebay.be/itm/26221427....N41.S2.R1.TR1

    Wel even opletten, hier zitten er al 10K pull down weerstanden op. Wat wil zeggen dat als je arduino of pwm controller crasht alle lichten uit gaan. Kun je natuurlijk oplossen door ze er van tussen te halen.

    succes

    Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
    Vapers Hydro avontuur (voltooid)

    Comment


      #3
      Die SSL kun je trouwens gewoon op 1 LDD-300 plaatsen toch?

      350mA lf geeft 1.85V
      http://www.mouser.be/ProductDetail/O...kUvUMJhwPzlU0i
      300mA 2-32V
      http://www.mouser.be/ProductDetail/M...USclZhfiXojQ==

      Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
      Vapers Hydro avontuur (voltooid)

      Comment


        #4
        leuk weer een knutselaar erbij,
        verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

        Comment


          #5
          Kon het niet laten (slow day @ work )

          Ik was eens aan het zien of het interessanter is om met LDD convertors te werken of ineens met gewone drivers.

          Je hebt natuurlijk de pro's en contra's van beide systemen, maar dit gaat me puur over de prijs.

          Ook laat ik de red's buiten beschouwing.

          vertrekpunt 2530's op 1 Ampere, die kun je ook op
          Aantal A fV W Totaal Watt Totaal fV Totaal A
          Cree 2530 4 0,7 31.8 22,26 89.04 127,2 2.8
          CLU48-1212 13 0,7 33,9 23,73 308,49 440,7 9,1
          397,53 567,9 11,9
          Prijzen komen van Mouser en zijn zonder btw en transport.

          Scenario 1

          Alles LDD met 1 voeding 36V 11.4A

          De EPP-400-36 kan 11.A leveren, wat op zich te weinig is. Plus zal je die goed moeten koelen.
          Beter misschien om er 2 te kopen. Zeker als je je arduino en nog wat andere dingen wilt sturen hiermee.
          Vergeet niet om een buck converter er tussen te plaatsen voor naar je fans/arduino.
          Of je moet nog een bijkomstige 12V voeding erbij nemen.
          Aantal Stukprijs Totaal
          ldd700 13 5,62 73,06
          ldd1000 4 5,95 23,8
          EPP-400-36 1 78,45 78,45
          175,31

          Scenario 2

          Alles met HLG drivers.
          HLG-185H-C700 2 58,32 116,64
          HLG-120H-C700 1 50,61 50,61
          167,25

          Je kunt natuurlijk niet alles afzonderlijk gaan aansturen in het laatste scenario. Maar je hebt wel 3 zones dat je afzonderlijk kan dimmen.

          Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
          Vapers Hydro avontuur (voltooid)

          Comment


            #6
            Zo vaperke, je hebt er een hoop werk van gemaakt! Je hebt gelijk dat zowel qua kosten, complexiteit als efficiency werken met HLG drivers een betere optie zou zijn.
            Maar ik wil wel graag elke LED onafhankelijk kunnen sturen, ook de far reds. Zo kan ik o.a. per zone/plant bij gaan sturen:
            Extra far red op de te lage plantjes, de hogere planten wat langer onder 5000K i.p.v. 3000K laten.
            Daarnaast heb ik nu al zin in de 'wat doet far red'-experimenten deze zomer. (Ik deel de tent dan op in vier zones met 1 stekje in elke zone)

            320W COB LED vermogen zou op zich voldoende zijn. Ik bedenk me tijdens het typen nu ineens dat dat niet eens een 36V voeding hoeft te zijn. (De LDD's doen geen step-up!)
            Zolang de planten nog wat kleiner zijn, zal de 'buitenste ring' van 8 LED's en de center-LED uitgeschakeld blijven.
            Er wordt gestart met de 4 5000K leds en geleidelijk zullen de 3000K's op dezelfde positie bijgeschakeld worden (elke dag iets meer).
            Als de planten een stukje groter zijn, zal er worden overgeschakeld naar de 13 stuks 3000K LED's @700mAh/23,7W = 308W.
            Om o.a. deze reden plof ik overal LDD's tussen: Als ik met slechts enkele LED's draai, stabiliseert dat de zooi en wordt het overtollig aangeboden vermogen 'tegengehouden'.

            Misschien zijn de CXB2530 's op 1A wat teveel van het goede. Ik heb me hier vergist tijdens het zoeken naar alternatieven voor 1212's op 5000K (De CLU048-1212C4-503M2K1)
            Het liefst zou ik nl. 4 stuks 1212's op 5000K gebruiken, maar kan ze -vooralsnog- nergens vinden. Als ik binnenkort een quote bij Kingbrite opvraag voor de COB's neem ik dit mee.
            Mocht ik daar niet aan kunnen komen, dan zullen 3070's een betere keuze zijn. 90W-100W aan 5000K licht (met de 2530's op 700mAh) lijkt me net te krap...
            Misschien is 90 tot 100W aan 5000K wel voldoende. De planten komen onder een 110W T-neon weg uit de voorgroeitent en zullen na enkele dagen al 3000K licht erbij krijgen.
            Probleem opgelost

            Misschien kan ik de far reds met een juiste weerstand wel direct op 12V zetten, dat scheelt een paar drivers. Zoek ik nog even uit, kom ik op terug...[

            /edit
            De EPP-400-36 kan 11.A leveren, wat op zich te weinig is. Plus zal je die goed moeten koelen.
            Goed gezien! Die doet geen 11A zonder koeling idd.
            Dan wordt het ws. een RSP-320-36 voor de COB's. En vond op Mouser een MeanWell RID-85A. Die kan dan de taak van de 5V en 12V lijnen op zich nemen.
            Last edited by Raph; 20 January 2017, 19:23. Reden: Voedingen gewijzigd

            Comment


              #7
              RSP-400-36 ken ik niet.

              of 3 van deze
              http://www.mouser.be/ProductDetail/M...qohpeO5FWA4%3d

              deze gebruik ik voor mijn LDD's aan te sturen.

              17 pwm sturen, zal nog leuk worden om dat allemaal te verbinden
              Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
              Vapers Hydro avontuur (voltooid)

              Comment


                #8
                Sorry, ik werkte m'n bericht net bij tijdens jouw post. Het is even een puzzeltocht met voedingen. (Vind dat overigens wel leuke puzzels)
                Die RPS-400-36 (niet RSP zoals ik schreef) is een OEM voeding die niet wordt geleverd aan EU klanten. Dat houdt dus op (en was vrij krap op 5V en 12V)
                Die RID-85A die ik in m'n update noem, wordt het overigens ook niet. Die heeft nl. een minimum belasting van 2A op de 5V lijn nodig om z'n werk te doen.
                12V voeding met buck converter naar 5V is een optie. Maar die 5V is nogal belangrijk en weet niet hoe betrouwbaar zo'n ding is (via een eBay of AliExpress)

                /edit volgende ochtend:
                Ben er uit qua voedingen: Een LRS-350-36 voor de COB's, voor het 5V spul een RS-25-5. Dit is aangepast in de topicstart
                Last edited by Raph; 21 January 2017, 10:18.

                Comment


                  #9
                  Ik werk met een paar buck convertors voor 5v. Zo ingewikkeld zijn die dingen niet, dus heb ik er wel vertrouwen in als je de soldeerpunten goed na controleert.

                  Die LRS is maar 9.7A, dat is in principe toch te weinig? Ik zou 3 LRS-150-36 doen 3 X 4.3A. Lijkt me een stuk veiliger en je blijft passief.

                  Leuke puzzels zijn dit, kan me ook meestal niet helpen sorry hiervoor hehe


                  Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                  Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                  Comment


                    #10
                    Die LRS-350 zou te krap zijn om alle COB's volop aan te sturen, maar dat ondervang ik in de software: Er zullen max. 13 COB's tegelijk aan gaan (13x25,2W=327,6W).
                    Het idee begon met 4 of 5 3590's op 240W, inmiddels is dat bijna 1,5x zoveel geworden en jij wil me zelfs aan 450W. Ik heb hier maar een DR90 tent.

                    Bedoeling is als volgt:
                    De 5V voeding krijgt continu spanning. Deze voedt de RPi en PWM controller. (Daarnaast ook de far red LED's en de CPU fans als dat nodig zou zijn). Zodra het dagprogramma start (het licht aan gaat) schakelt de RPi een bistabiel relais om die op zijn beurt het relais voor de COB voeding inschakelt. Heb al een mooi 5V relais gevonden die 100A inrush aan kan. De reden om een bistabiel relais ertussen te zetten is om te voorkomen dat de verlichting uitvalt als de RPi (om wat voor reden dan ook) opnieuw wordt gestart.

                    Aan het einde van de dag schakelt de COB voeding dan weer af. Zo kunnen de LDD's toe zonder pull-down weerstand (althans, de meeste dan he ). Mocht er iets crashen, dan heb ik geen uitval van verlichting tijdens de dagperiode. Ik heb er aan zitten denken om voor 'bewaking' tijdens de nachtperiode een microcontroller met RTC en lichtsensor (LDR) op batterijen te gebruiken.
                    Deze controleert dan of het licht aan of uit zou moeten zijn en kan bij problemen aan de RPi kant het bistabiel relais zelf ook in- en uitschakelen.

                    De Osram LED's hang ik met een 10ohm 2W weerstand en een transistor (per LED) direct aan de PWM controller, dat scheelt een paar drivers.

                    17 pwm sturen, zal nog leuk worden om dat allemaal te verbinden
                    Het wordt misschien nog wat erger Allereerst zullen ook de far red LED's via PWM worden aangestuurd: Dat zijn in totaal 21 kanalen. En als ik niet weg kom met passieve koeling, dan gaan er nog 13x3 draadjes voor de fans en 13x3 draadjes voor de DS18B20's bijkomen (totaal: zo'n 120 aders)

                    Nou is er gelukkig tijd genoeg: Het is nl. Chinees nieuwjaar! Ik heb vrijdag de PWM controller en DS1820's via eBay besteld en kreeg op beide items de volgende melding:
                    Geschatte leveringsdatum ma, 06 mrt - vr, 14 apr
                    Ik zou de PWM controller eventueel dichterbij kunnen kopen en de DS1820's zijn niet direct noodzakelijk, maar ook Kingbrite heeft nog geen reactie gegeven op m'n quote request.
                    Dat gaat dus ook zeker maart worden voordat de COB LED's binnen zijn. Ach ja, the hard way he...
                    Last edited by Raph; 24 January 2017, 12:41.

                    Comment


                      #11
                      Ik kan je die ldd pcb boards aanraden. Mijn licht gebruikt er maar 5 en het maakt het wel een stuk makkelijker en netjes.
                      http://www.benl.ebay.be/itm/26221427...%3AMEBIDX%3AIT
                      Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                      Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                      Comment


                        #12


                        Ik ben -voor mijn plan- niet zo kapot van die PCB's eigenlijk: Ik zou er alsnog 4 nodig hebben en ze nemen 2x zoveel ruimte in als de drivers alleen.
                        Maar ik struikel vooral over de prijs: 40 euro voor 4 kale PCB-tjes. Voor hetzelfde geld heb ik 10 stuks zelfontworpen PCB's op de deurmat.
                        Ik hoef je nu zeker niet meer te bevestigen uit welk land ik kom, he .

                        Heb wel goed nieuws trouwens: De PWM controller is vandaag binnen gekomen! (Wat nou, chinees nieuwjaar met levering in maart of april?)

                        Da's mooi, kan ik komend weekend eens proberen of er te praten is met dat ding


                        Ook zijn de eerste beetjes software in elkaar geflanst. Die heeft drie 'hoofdprogramma's': Handmatig, Dag of Cyclus



                        Handmatig geeft de optie een start- en eindtijd in te stellen. Ook zijn alle LED's onafhankelijk in te stellen (Aan/Uit en vermogen)


                        Het dagprogramma

                        En als laatste het volledige cyclus programma. Dit is de meest uitgebreide.
                        - Volledige periode (kweek) voor te programmeren
                        - Alle opties van het dagprogramma (ook per zone)
                        - Overgang van koelwit (5000K) naar warmwit (3000K) over meerdere dagen te programmeren
                        - Optie om bijschakelen van buitenste leds (de buitenring) 'uit te stellen' zodat tijdens de eerste week niet hoeft te worden getest of de tentbodem ook groeit

                        Cyclusprogramma, volledige ruimte


                        Cyclusprogramma, per zone


                        Ook heb ik al een simulatie van het zonsopkomst/zonsondergang gebeuren, maar even kijken hoe ik dat veilig zichtbaar kan gaan maken. Volgt binnenkort...
                        Attached Files
                        You do not have permission to view this gallery.
                        This gallery has 1 photos.
                        Last edited by Raph; 7 February 2017, 23:54.

                        Comment


                          #13
                          Omdat volgens mij de helft van de afbeeldingen het niet doet, hier nogmaals op een andere manier...
                          En een flimpje met een simulatie van de zonsopkomst hier: https://vimeo.com/203007172
                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            Waar programmeer je in?
                            Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                            Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                            Comment


                              #15
                              Vooralsnog is alles in PHP geschreven, ik ben daar het meest bekend mee. Dat verklaart ook de keuze voor de Raspberry Pi.
                              Eens per dag worden alle 'PWM wijzigingen' in een MySQL database gezet. Die wordt weer uitgelezen door een C programmaatje die de PWM controller vervolgens aanstuurt.
                              Mocht er ergens wat crashen, dan blijft ie gewoon 'staan' op de stand waar ie was aangekomen.

                              Had 't al via PM gemeld, maar ben toch wel erg blij met je LDD PCB boards tip. Zonder die dingen zou het een rommeltje worden met zoveel drivers.

                              Comment

                              Bezig...
                              X