Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Schakelkast verwarming en temperatuur in kweekkast

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Schakelkast verwarming en temperatuur in kweekkast

    Korting op 420shop
    Beste forum leden,

    Ik heb een vraag over het verwarmen van je kweekruimte via schakelkast verwarming.
    Nu kwam ik het volgende stukje tegen :




    Re: Kweekruimte winter klaar maken

    als ik je een technische tip mag geven:

    onderste is een blok element die (net als een processor) door de vorm de warmte om zich heen uitstraalt; (deze is dus zonder hulp en pure straling)

    http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1...archDetail=005

    http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1...archDetail=005

    2e optie is beter, deze kan op een ventilator gemonteerd worden en zo in of op een buis gezet worden.
    hierdoor slaat het element aan en word de warmte met je invoer meegebracht en verdeeld in je kastje :

    http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1...archDetail=005

    ik maak zelf gebruik van een warmte element uit een pin automaat.

    http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1...archDetail=005

    deelementen kunnen niet warmer worden dan 70 `C. voldoende voor onze temperaturen.
    doordat deze niet warmer worden is het brandgevaar direct vermeden, deze zijn relait of zekering gezekerd
    en tevens zijn ze intern beveiligd op overspanning en thermische afwijking (ze schakelt dan uit)
    bovenstaande met ventilator is beste keuze. de wat duurdere
    is van metaal wat beter is in de loop van de tijd. deze heeft echter een goeie kap nodig (in geval vingers erin )

    voor alle mensen die nog niets hebben gevonden. die straal kachels zijn rete gevaarlijk. wij kopen ze nu voor onze kassen
    etc. maar die dingen zijn al bijna de markt uit gevlogen in de jaren 90 ivm branden door tentjes, caravans, en bij oudere
    gebouwen zoals boerderijen en huizen in begroeide gebieden (denk aan droog plantmateriaal in je voegen die gaan smeulen).
    ik ben er geen fan van. helemaal niet gezien er al 20 jaar andere en betere oplossingen zijn.

    met relait (thermo relait invert.) zijn deze tevens vol automatisch. je hoeft er dus nooit meer naar om te kijken.
    levens garantie is rond de 6 jaar, maar in praktijk heb ik ze in kasten op straat (betaal automaten, ticket automaten, snoep automaten)
    makkelijk 12 tot 15 jaar zien worden. door de verzekering intern is ze tevens bestand tegen uitval of wegval van spanning (230V).

    ik wens u allen weer succes.




    Kan iemand me uitleggen hoe ik er dan voor zorg dat mijn kweekruimte op de gewenste temperatuur blijft ?
    Moet ik dan ook een schakelkast thermostaat erbij kopen ? Of een normale thermostaat voor in huis ?
    Wat gebruiken jullie ? En voor hoeveel watt zouden jullie gaan ? Ik heb mijn oog laten vallen op de volgende :

    https://www.conrad.nl/nl/schakelkast...mm-185827.html

    De reden dat ik een schakelkast verwarmings element wil gebruiken is de veiligheid, de kleine afmetingen, als ik een olieradiator in mijn kastje moet gaan zetten verlies ik simpelweg te veel ruimte.
    Mijn kastje is 1.20 lang x 0.60 breed x 2.00 hoog als lampen gebruik ik 8x Cree cxb 3590's in 3500K die produceren niet voldoende warmte om de temperatuur op gewenst niveau te krijgen.
    De kast is dubbelwandig gemaakt van 15mm mdf met daartussen 5cm rockwool en dan nog een plaat 12 mm mdf dus kwa isolatie zit het wel goed.
    Hij staat alleen in een onverwarmde garage vandaar mijn vraag.
    Alvast super bedankt voor de moeite !

    Grt

    Raw Deal

    #2
    Denk je dat die schakelkast verwarming je kast op temperatuur kan brengen en houden ? Die dingen zijn gemaakt om een schakelkast vrij van condens te houden, niet als verwarming van grotere ruimtes. Lijkt mij dat de capaciteit ervan niet voldoende gaat zijn...

    Kan mij natuurlijk vergissen maar dit was de eerste gedachte die bij mij opkwam.
    Een dag zonder wiet kent Flip niet.

    Comment


      #3
      Wat vind jij een gewenste warmte ?
      Ik gebruik 4x cxb2530 in een 60x60 tentje, en als ik die voluit zet wordt het 30+ graden.

      Alles tussen de 18 en 30 is goed, hoef je niets aan te doen.
      En staan ze eens een paar nachtjes tussen 10-15 is dat ook geen ramp, zolang het niet tijdens de eerste week is.
      Laat in de bloei is dat misschien zelfs wel eens aan te raden.

      In een onverwarmde garage is moeilijk te kweken 's winters.
      De warme lucht zuig je er meteen weer uit, want de afzuiger moet 24/7 blijven draaien.
      Je zult dan de hele garage moeten verwarmen, of gewoon niet kweken tussen oktober en maart ofzo.
      Last edited by QnQ; 29 January 2017, 21:38.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        Bedankt voor de info...ik had het idee van de schakelkast verwarming gekregen via een topic hier op het forum.
        Klonk naar mijn idee goed, ik zat eraan te denken om het element voor de inlaat te leggen/hangen...
        Ik ga het gewoon proberen het element wat ik had besteld was niet op voorraad, dus ik moet nog een weekje wachten voordat ik hem binnen heb.
        Ben voor een 100 W uitvoering gegaan we gaan het zien ik hou jullie op de hoogte !

        Comment


          #5
          Ok ben benieuwd. Zelf heb ik eeen 150 watt keramische lamp opgehangen in een hok 120 x 120 x 180 cm.

          Een dag zonder wiet kent Flip niet.

          Comment


            #6
            En werkt dat wel ? Staat je hok ook in een onverwarmde garage ?

            Comment


              #7
              Nee in de kelder. Jaren geleden heb ik de garage opgegeven omdat ik het daar niet warm gestookt kreeg, alleen dmv kachels die veel verbruikten, dat was niet rendabel.

              Wellicht dat je een hok kunt bouwen in de garage en daar je kast in plaatsen ?Zo hoef je niet de hele ruimte te verwarmen, alleen dat hok. Heb ook met dit idee gespeeld echter tijdgebrek en ook gebrek aan water- en luchttoevoer hebben mij doen besluiten mijn heil in de kelder te zoeken. In de zomer makkelijker te koelen, in de winter makkelijker te verwarmen en alles binnenshuis, dus geen gesleep met water enz. en dus ook minder risico om ontdekt te worden door bijv. de buren.



              Een dag zonder wiet kent Flip niet.

              Comment


                #8
                Gister stond opeens de pakketbezorger op de stoep met mijn verwarmings element.
                Maar helaas zoals al door sommige forumleden besproken werkt het voor geen meter
                Dus waarschijnlijk moet ik gewoon nog even wachten tot de dagen iets warmer worden...

                Comment

                Bezig...
                X