Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De bouw van een eigen LED growlight(belachelijk veel te groot maar houd je van de straat )

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    wat je bedoeld met die hele efficiente leds leds komen ze bij die fabriek waar ik contact mee heb overigens ook al een eind hoor wietefras. Ze hebben ook Cree witte leds maar ook de zogenaamde *super bright* witte leds. Deze worden aangestuurd voor 1W met Ongeveer 6V en 180mA en haalt daarmee 175lm/w. Zijn alleen een stukje duurder dan de normale en hebben dus ook een andere driver nodig dan degene die ik gebruik, om die reden heb ik die nog even weggelaten. Ze zijn er tot nu toe ook alleen in wit
    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...-van-de-straat

    Comment


      #17
      Het hangt er inderdaad maar vanaf hoe zwaar je ze belast. Er zijn ook COB kwekers die op 200lm/W draaien. Ik zie daar persoonlijk het nut niet zo van, want dat kost alleen maar meer geld. Meer dan het oplevert qua stroombesparing in ieder geval.

      Die "blauwe COBs" zitten bij een redelijke belasting op 3,2umol/J. Dat is echt extreem. Dan zit je richting de 80% en dus twee keer zo efficient als een HPS. Dat is met losse monoleds alleen te doen als je er een paar duizend op zet. Maar goed, zoveel blauwe leds heb je toch niet nodig.

      Die Chinese roze leds uit de grafiek zitten zo te zien op 31,5% (362,65mW aan straling uit 1,15W).

      Op welk oppervlak wil je dat armatuur hangen eigenlijk? 50x100 klinkt nog redelijk groot voor een lamp, maar dat is toch een vrij klein oppervlak voor 600 tot 1000W?

      Ben ook wel benieuwd naar hoeveel umol/s/m2 je gaat?

      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

      Comment


        #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Wietefras View Post
        Het hangt er inderdaad maar vanaf hoe zwaar je ze belast. Er zijn ook COB kwekers die op 200lm/W draaien. Ik zie daar persoonlijk het nut niet zo van, want dat kost alleen maar meer geld. Meer dan het oplevert qua stroombesparing in ieder geval.
        Last edited by Ganjalf_The_Green; 6 May 2017, 11:45.
        https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...-van-de-straat

        Comment


          #19
          Als je op 120x100 gaat draaien waarom deel je het armatuur dan niet op in stukken zodat je dat beter kan verdelen over de ruimte? Als je die kleine ledjes gebruikt voor een betere lichtverdeling dan doe je dat voor een groot deel toch weer teniet door de v erlichting vooral in het midden te concentren. Ik heb een 80cmx80cm armatuur (drie rijen met COBs die onderling verbonden zijn).

          Dat met die kosten bedoelde ik precies zoals je het zegt. De initiele investering nodig voor het armatuur wordt een stuk groter als je voor een heel hoge efficientie gaat. We hebben helaas geen bruikbaar Nederlands woord voor efficacy dus ik hou het maar bij efficientie.

          Zelf zou ik nu gaan voor COBs die rond de 160lm/W tot max 170lm/W geven. Dat zou nu voor mij de meest economisch rendabele optie zijn. Mijn spullen zijn echter al wat oud en bij aanschaf kwam ik nog uit op 137lm/W. Geeft overigens ook wel aan dat het sowieso beter is om het niet te overdrijven. Je kunt beter na twee jaar de boel vervangen dan nu het dubbele of viervoudige uitgeven aan extra leds voor meer zuinigheid.

          lk moet ik zeggen dat, toen ik ze kocht, COBs nog helemaal niet economisch rendabel waren. Mijn motivatie was meer om dat gevecht tegen de warmtestraling van HPS eindelijk een keer kwijt te zijn. Ik kweek in een klein tentje op een warme zolder.

          Die COBs zitten echt honderden leds in. Daarom zijn ze zo zuinig. Bij de Citizen modellen kun je makkelijk uitrekenen hoeveel dat er zijn. De CLU048-1212 is een vrij kleine en die heeft bijvoorbeeld al 12 rijen van 12 leds. 144 stuks dus. De wat grotere 1825 heeft al 450 ledjes aan boord. Ieder ledje wordt individueel dus heel laag belast en is dus erg zuinig. Als je die op 100W draait is dat maar 0,22W per ledje. Zuinige werking dus, zonder dat bergen soldeerwerk hoeft te verzetten. Je verliest dan weer wat door de golflengte conversie met de fosforlaag, maar dan nog ben je veel zuiniger uit dan doorsnee mono leds.

          Die roze fosfor laagjes zijn er voor de "horti" branche inderdaad ook. Dat scheelt weer wat minder efficient groen licth. Vergeten wie het was, maar Cree of Citizen heeft zelfs een COB met een HPS spectrum coating. Daar komen er steeds meer van uit. Dus op termijn zul je ook wel gewoon COBs kunnen kopen met voor een bepaalde plant soort het juiste spectrum.

          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

          Comment


            #20
            https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...-van-de-straat

            Comment


              #21
              Je moet inderdaad niet naar lumen kijken, maar ik vergelijk COBs van dezelfde kleur en dat gaat prima op lumen. Ik kan het ook omrekenen naar umol, maar dan is het niet meer terug te vinden in de datasheets en dan krijg ik daar weer klachten over.

              Hitteafvoer met COBs is geen enkel probleem. Gewoon een CPU koeler erop. Dan heb je ook niet zo'n grote plaat in je tent hangen die de luchtstroom blokkeert. Kun je ook makkelijker de COBs verdelen over de hele ruimte in plaats van alles in het midden hangen. Het licht wordt dan wel verspreid over een m2, maar het totale licht blijft toch een stuk feller in het midden als je daar alles hangt. Dan moet je om daarvoor te compenseren de lamp hoger hangen en dan heb je weer meer wandverliezen.

              Ik zit zelf ook te denken over wat extra rode leds bij de COBs, maar dan wel in stroken zodat het goed verdeeld zit over de ruimte en de luchtscirculatie niet zo geblokkeerd wordt.

              Paarse en "roze" COBs zijn er ook van kwaliteitsfabrikanten. In verschillende spectrale verdelingen dus zelfs. Cree, Citizen, Bridgelux en Osram hebben inmiddels allemaal een "horti" assortiment.

              Kijk ook eens naar de McCree RQE curve. Groen licht wordt wel iets minder efficient opgenomen dan rood licht, maar de plant doet er wel wat mee:
              McCree_RQE.png

              De ontwikkeling in leds gaat juist niet zo hard meer. De ontwikkeling die nu gaande is is vooral in COBs. Het is daarmee veel makkelijker om de efficientie met flinke stappen te verhogen. Zelfs zonder dat ze echt de efficientie van de onderliggende leds hoeven te verbeteren. Betere warmteafvoer, meer leds proppen in dezelfde ruimte, betere fosfor coatings. Daar is in de praktijk makkelijker wat mee te winnen dan met het vinden van net een beter basismateriaal om een led net een pietsje efficienter te krijgen.

              Wellicht dat ze ooit ook COBs gaan maken met een andere basiskleur dan blauw. Die blauwe COB blaast namelijk de gewone blauwe leds compleet weg.

              Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken, maar ik twijfel heel sterk of je dat efficienter gaat krijgen dan met COBs. Nog afgezien van de berg werk die er gaat zitten in het monteren van 800 ledjes in plaats van zeg 16 COBs.

              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

              Comment


                #22
                Dat klopt dit duurt veel langer maar dat is het doel ook het werk is geen werk wanneer het hobby is
                Het is ook niet het doel om efficienter te zijn dan de COBs, of in ieder geval niet in de zin van stroomverbruik. Zoals ik al zei bevallen de COBs die er nu zijn qua kleurindeling mij niet zo.
                Of de COBs met hetzelfde verbruik meer PAR waarde halen, dat zou ik eigenlijk weleens willen weten.
                We zullen pas bij de test gaan zien wat het doet, hoeveel weken er nodig zijn voor volledige cyclus van de plant.

                Ik denk ook dat je vergeet dat je COBs met wit de gehele groei en bloei alles aan moet staan en dus je verbruik daar erg hoog ligt vergeleken met de 100W of max 200W watt die ik verbruik om heel de oppervlakte een mooie voorgroei te geven.
                Er zijn meerdere factoren die meespelen, niet enkel efficientie en PAR waarde maar ook hoeveel je verbruikt hebt aan het einde van je plantcyclus.
                Ik kan mijn spectrum ook tijdens de kweek nog aanpassen en regelen door verschillende drivers aan en uit te schakelen, Het is niet zo dat ik de gehele kweek de volledige 600watt nodig heb.
                Zon setup als jij hebt is ook echt netjes en ik snap de opzet maar als je 1 of 2 lampen uitschakelt zit je met hetzelfde "probleem" als wat je denkt dat ik zou krijgen, een ongelijke verlichting.
                Beide en vrijwel alle opstellingen hebben voor en tegens, het is net hoe je werkt dat geld ook voor de onderbroken luchtstroom, het is heel eenvoudig op te lossen.
                Je setup kan altijd goed werken ook al heb je iets compleet anders dan iemand anders, zolang alle aspecten van je kweek maar juist op elkaar afgestemd zijn en je niet ''trucjes'' van een hps opstelling bij een led opstelling gaat toepassen en andersom, of althans dat is mijn mening.


                Vandaag begonnen met de sterren pre-tinnen, dat is altijd een goed idee om te doen voor je aan de assemblage begint.
                Om wat tijd te besparen heb ik gebruik gemaakt van een gourmet bakplaat op 165 graden plus een soldeerbout 300-350 graden om ze vlot te kunnen pre-tinnen.

                IMG_20170507_114117.jpg

                https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...-van-de-straat

                Comment


                  #23
                  Ik schuif ook aan, altijd leuk een DIY project, alleen zie ik niet echt het nut in behalve dat je wel een mooie lichtverdeling krijgt. Je ben wel lekker bezig zo.

                  Wat ik zelf beter lijkt dat je 3 watt leds kan gebruiken ipv 1 watt. Die 3 watters worden ook veel gebruik bij diy leds verlichting voor aquariums. Ik zelf heb leds strips met 5630 leds die zijn 0,5 watt opgehangen boven mij aquarium met controller. Wel mooi maar viel echt tegen kwa licht opbrengst planten die het niet beter dan gewone tl verlichting. Daarom gebruiken ze ook 3 watt, die werken wel voor je planten.


                  succes met je project

                  Kweekverslag Hydro in the Mix!!!
                  https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...155#post484155

                  Comment


                    #24
                    Welkom Morgen Zonder Zorgen

                    Als je iets terug leest kun je zien waarom ik voor 1w ipv 3w gekozen heb
                    De huidige lampen die ik gebruik zijn wel met 3w gebouwd inderdaad, maar gezien het feit dat 2x 1w leds meer lichtopbrengst hebben dan 1 3w led en efficienter werken dus meer lumen per watt gebruik ik die nu eens een keer om hopelijk een verschil op te kunnen merken.
                    Die strips voor aquarium maak ik inderdaad ook maar daar wordt vaak de vergissing gemaakt dat mensen met 10w dezelfde resultaten willen halen als met 36w TL om het even overdreven te zeggen.
                    Die strips zitten omhulst met een siliconen tube om ze waterdicht te maken, daar gaat ook een deel van het licht verloren om daar doorheen te komen.
                    Zelf heb ik 4 aquaria op het moment op ledstrips draaien en daar geen problemen mee
                    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...-van-de-straat

                    Comment


                      #25
                      Dat klopt wel, maar ik had echt wel genoeg watt geen 10 watt of zoiets. Het zelfde is als ik een led strip van 5 m lang 70watt in mijn kweekhok doe, dan werkt ook niet ondanks ik 70 watt omdat de ledjes maar 0,5 watt zijn ( te zwak). Maar ik bedoel dat 1 watt led gewoon te zwak is, dat gevoel heb ik. Wat je verder mee doet moet je zelf weten natuurlijk. Ik blijf je volgen!!!
                      Kweekverslag Hydro in the Mix!!!
                      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...155#post484155

                      Comment


                        #26
                        Ik snap je punt inderdaad, ik zal eens kijken of ik je mening kan veranderen met 600w verdeeld over 1w ledjes
                        als je 70 watt hebt in totaal op 5 Meter en ze draaien op een halve watt heb je dus 140 ledjes op 5 meter, 28 leds per meter.
                        Nu weet ik niet hoe je dat verspreid hebt natuurlijk maar als je dat hangt in een ruimte van 1m2 kan ik me wel voorstellen dat je het idee hebt dat het te weinig is ja
                        De efficientie zal vrij hoog zijn maar je verliest absolute uitstraling, ook bij die strips zal er waarschijnlijk nog iets van een omhulsel omheen zitten waar je dan nog licht verliest.

                        Al met al snap ik je conclusie dat het een beetje weinig is heel goed

                        Nu is het alleen zo dat wanneer ik 600W daadwerkelijk verbruik verdeel over 3w leds, of ik verdeel diezelfde 600W over 1W leds, de 1W leds veel meer licht en meer lumen per watt zullen geven dus ook efficienter draaien.

                        Met andere woorden als je diezelfde 70W had verspreid over 3w leds, had het resultaat nog beroerder geweest niet alleen is je licht nog minder goed verspreid maar je zult nu van diezelfde 70W, minder lumen krijgen.

                        Leuk dat je volgt!
                        https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...-van-de-straat

                        Comment


                          #27
                          Ik geef je zeker gelijk met de omhulsels van led strips, daar heb je zeker weer verlies over. Maar dat had ik niet, ik heb gewoon leds erop zitten die je kan aanraken.

                          Maar mijn punt is dat de leds te zwak zijn met uitzenden, zeg maar diepte straal ze hebben gewoon te weinig vermogen. Het lijkt wel fel maar deze leds werken alleen bij heel erg dicht bij.
                          Kweekverslag Hydro in the Mix!!!
                          https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...155#post484155

                          Comment


                          • Ganjalf_The_Green
                            Ganjalf_The_Green commented
                            Editing a comment
                            weet je de uitstralingshoeken dan toevallig?

                          #28
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ganjalf_The_Green View Post
                          Dat klopt dit duurt veel langer maar dat is het doel ook het werk is geen werk wanneer het hobby is
                          Ik denk ook dat je vergeet dat je COBs met wit de gehele groei en bloei alles aan moet staan en dus je verbruik daar erg hoog ligt vergeleken met de 100W of max 200W watt die ik verbruik om heel de oppervlakte een mooie voorgroei te geven.
                          Ik kan uiteraard ook gewoon COBs uitzetten (en bijvoorbeeld maar de helft van de ruimte gebruiken. Of de drivers dimmen.

                          Het is niet zo dat ik de gehele kweek de volledige 600watt nodig heb.
                          Ik vraag me sowieso of wanneer je 600W nodig zou hebben op 1,2m2. Ga je voor een extreem hoge lichtdruk?

                          Led strips heb je ook zonder siliconen omhulsel. Met name de harde strips zijn wel handig voor onze hobby. Had ik geloof ik al gezegd, maar ik kwam laatst wat van die strips tegen op ebay voor 9 euro inclusief driver (23W 154lm/W). Prima vervanging voor t-neon (ook ongeveer dezelfde lengte).

                          @Mzz, Dieptestraling is zo'n typische wietkwekers mythe. Of in ieder geval als het gaat over de "speciale straling" die dieper gaat dan andere straling. Zo werkt het natuurlijk niet. Licht is licht en hoe ver je van de lamp af nog voldoende licht hebt is is gewoon een functie van de lichtintensiteit. Of dat licht dan komt ui 1W, 3W ledjes of 100W COBs of 1000W HPS. Uiteindelijk maakt het niet uit als de totale hoveelheid licht hetzelfde is.

                          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                          Comment


                          • Ganjalf_The_Green
                            Ganjalf_The_Green commented
                            Editing a comment
                            Ik ben het tot zekere hoogte met je eens over het dimmen of de helft van de oppervlakte gebruiken.
                            Dat kan inderdaad wel maar je dimt ook je Spectrum die je dan op dat moment juist wel wilt hebben dus bij groei bijvoorbeeld je blauwe licht.
                            Je hebt ze of vol aan en dan ook een hoop rood en andere kleur waar de plant (nog) niks mee doet in dat stadium, of je dimt ze maar dan draai je ook je blauwe licht weer mee terug, je ratios blauw/groen/rood blijven altijd hetzelfde.

                            De lamp heb ik op dat wattage gemaakt zodat ik altijd nog keuze heb om de ruimte wat groter te maken en dezelfde lamp kan gebruiken de volledige 600w denk ik ook niet dat dat op deze oppervlakte veel in zijn geheel aan zal staan, gaat mij erom dat het wel mogelijk is eventueel
                            Last edited by Ganjalf_The_Green; 8 May 2017, 09:27.

                          #29
                          Tuurlijk wel, ik ben niet zo goed met het uit leggen. Je weet zelf ook wel, als je dicht bij de lamp meet is het veel sterker(lux) dan een als je verder gaat. Volgens mij heeft dat dieptestraling, misschien heet dat anders. Daar zijn zoveel afbeeldingen op het intranet van te vinden. Dit verzin ik niet dit is zo. Je kan ook gewoon zien met je bloten ogen als je hand heel dicht onder verlicht houd en dan steeds verder vanaf ga dan wordt het licht cirkel op je hand minder fel.

                          Ik heb het zelf ondervonden dat 0,5 watt werk gewoon niet en voor 1 watt verwacht ik dat ook en bij 3 watt zal het wel lukken( in een aquarium met planten)

                          Het is maar een tip om iemand te helpen.
                          Kweekverslag Hydro in the Mix!!!
                          https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...155#post484155

                          Comment


                            #30
                            Oorspronkelijk geplaatst door Morgen Zonder Zorgen View Post
                            Tuurlijk wel, ik ben niet zo goed met het uit leggen. Je weet zelf ook wel, als je dicht bij de lamp meet is het veel sterker(lux) dan een als je verder gaat. Volgens mij heeft dat dieptestraling, misschien heet dat anders. Daar zijn zoveel afbeeldingen op het intranet van te vinden. Dit verzin ik niet dit is zo. Je kan ook gewoon zien met je bloten ogen als je hand heel dicht onder verlicht houd en dan steeds verder vanaf ga dan wordt het licht cirkel op je hand minder fel.
                            Dit heeft niks met wattage te maken bedoeld wietefras denk ik.
                            Dit is namelijk ook weer verschillend met de hoeken die je gebruikt.
                            Als ik mijn hand op 30cm hou onder 60 graden hoeken zal het licht veel intenser zijn dan onder 120 graden hoeken op die afstand.
                            Of het licht wat geproduceerd wordt nu uit 1w of 3w leds komt maakt weinig uit.

                            Als ik met 1x 3w led zeg maar 70 lumen heb op die afstand op laten we zeggen 90 graden, zal ik dat met 2x 1w ledjes (op hetzelfde verbruik als de 1x 3w EN onder dezelfde uitstralingshoek) die lumens ook kunnen halen, als het goed is meer vanwege de hogere efficientie van 1w led ten opzichte van 3w led

                            Leg ik het zo een beetje begrijpelijk uit?

                            Zo kan er ook al veel verschil zitten tussen 2x 3W ledjes. Als de 1 60 graden uitstraalt en de ander 120, is het vrij logsich dat die van 60 graden op 30cm afstand een veel intensere lichtbundel zal hebben dan degene met een hoek van 120 graden, ondanks dat het beide 3W leds zijn.



                            https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...-van-de-straat

                            Comment

                            Bezig...
                            X