Variac 500W achter een UPS?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • ganjagast
    Elite Grower
    420 MemberMemberLucky Member
    • May 2016
    • 2881

    #1

    Variac 500W achter een UPS?

    Korting op 420shop
    Ola mede growers. Zoals de titel aangeeft, is het mogelijk en veilig om een variac achter een ups (noodstroom) te gebruiken zonder problemen? En moet de UPS dan ook hoger zijn als 500w?

    Ik heb daarover nog niks kunnen vinden in andere topics. Blijf ondertussen ook even googelen..
    Ad usum proprium!
  • QnQ
    Godlike Grower
    Lucky Member
    • Sep 2010
    • 26093

    #2
    Nee, die 500W van de variac heeft niets te maken met het vermogen van de ups.
    De variac kan belast worden door een fan die max. 500W trekt.

    Het vermogen van de ups bepaalt hoe lang de aangesloten apparaten blijven werken.

    Tja, en of het kan ?
    Hier werkt het, ik heb wel > 10% spanningsval als de stroom uitvalt, maar dat ligt hier misschien aan de omvormer ofzo.
    De fan draait hier dus iets langzamer als de stroom uitvalt, maar dat houdtie dan wel een tijd vol
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment

    • ganjagast
      Elite Grower
      420 MemberMemberLucky Member
      • May 2016
      • 2881

      #3
      Duidelijk. Zolang ik dus de maximale vermogen van de ups maar niet overschrijdt is het geen probleem. Aangezien het verbruik hoger wordt en nu dus minder langer op de batterij kan teren is het tijd om mijn huidige konig ups te vervangen. Welk ups merk of type raad jij aan Q van max 1000VA, een die (goed) werkt met de variac? Niet elk type/soort ups zijn hiervoor geschikt als ik het goed heb ivm manier waarop de ups stroom afgeeft?
      Last edited by ganjagast; 26 September 2017, 12:26.
      Ad usum proprium!

      Comment

      • QnQ
        Godlike Grower
        Lucky Member
        • Sep 2010
        • 26093

        #4
        Wat heb je er dan allemaal op staan, alleen de afzuiger toch ?
        Eventueel misschien een TL lampje, zodat ze niet meteen in het donker staan.
        Of zet jij alles erop ?

        Een koopadvies heb ik niet, daarvoor weet ik er te weinig vanaf.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment

        • ganjagast
          Elite Grower
          420 MemberMemberLucky Member
          • May 2016
          • 2881

          #5
          Afzuiger en lamp. Kon weer eens niet wachten dus vanmiddag maar een nieuwe UPS 1000VA gekocht, zojuist getest met de variac en alles werkt naar behoren. Ook kan ik ram inline fan (afzuiger) afstellen zonder dat deze gaat brommen. Dan nog een vraagje, is het beter om de afzuiger op stand 2/hoog te zetten en dan de voltage verlagen met de variac of vanaf stand 1/laag? Of maakt dat niks uit?
          Last edited by ganjagast; 26 September 2017, 22:00.
          Ad usum proprium!

          Comment

          • QnQ
            Godlike Grower
            Lucky Member
            • Sep 2010
            • 26093

            #6
            Het haalt natuurlijk wel wat uit, als je een thermostaat gebruikt; Op de ene stand heb je een hoger maximum dan op de andere.
            Maar met een variac die op een vaste stand maakt het niets uit denk ik.
            Misschien eens uitproberen, en dan kijken bij welke stand de afzuiger zelf het minst warm wordt.

            ah, je lamp ook erop, haha, ja als dat kan is het wel handig.
            Nog steeds die Mars hydro ?

            Enneuh...ga je nog testen hoe lang het blijft draaien op de UPS ?
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment

            • ganjagast
              Elite Grower
              420 MemberMemberLucky Member
              • May 2016
              • 2881

              #7
              Ja het gaat om lage wattage('s) dus dat werkt gelukkig Ik heb gister de lamp en Afzuiger 17min lang op de Ups draaien voordat deze uit viel, met de 650va kwam ik net op 6min. De "oude" Mars hydro heb ik ook nog en die gebruik ik voor de groei, ik heb ondertussen ook een nieuwe led lamp binnen, toevallig ook een Mars hydro, de 400w variant hahaha . Kreeg onlangs ook een oude hps lamp aangeboden (250w) die ik misschien later ga gebruiken.
              Vind het wel goed zo met led. . De Afzuiger deed het goed met de variac en dat op stand 1,wordt niet warm/heet ofso en get geluid is minder "zwaar" dan op stand 2.
              Ad usum proprium!

              Comment

              • QnQ
                Godlike Grower
                Lucky Member
                • Sep 2010
                • 26093

                #8
                Ok. Voila, opgelost dan.
                Ja, als je in een grote stad woont zal een kwartier misschien genoeg zijn om een stroomuitval te overbruggen.
                Hier in het buitengebied kan dat rustig een paar uur duren voor het licht weer aan gaat, daarom heb ik alleen de afzuiger erop.
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                Comment

                • ganjagast
                  Elite Grower
                  420 MemberMemberLucky Member
                  • May 2016
                  • 2881

                  #9
                  Ja dat is dan voor mij dan ook de enige voordeel van het wonen in de grote stad, en dat de shops in de buurt zitten das mooi.
                  En das wellicht ook het enige negatieve kant van het wonen in het buitengebied, alles duurt wat langer, wat verder weg en soms ietwat te rustig. Ik zou zo ruilen!
                  Maar goed. Je hebt in ieder geval een afzuiger erop draaien, dat is ook het belangrijkste. Nog steeds met de zelfgemaakte noodstroomvoorziening? Geniaal gedaan trouwens Q! Ik ben helaas niet zo handig dus ik moet het doen met me simpele (PC)UPS
                  Ad usum proprium!

                  Comment

                  Bezig...