Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zelf een kweek kast maken. maar van welke materialen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Zelf een kweek kast maken. maar van welke materialen?

    Korting op 420shop
    Goededag allemaal,

    Ik ben van plan om een eigen wiet hok te maken.. afmetingen: 2 hoog , 1,5 breed en 80 diep.
    maar nu loop ik tegen het volgende aan:

    wat voor soort hout kan ik gebruiken aangezien sommige lak of verf giftige dampe kunnen afgeven..?
    ik zat zelf te denken aan 18 mm mdfplaten alleen daar zit een heel klein laagje coating op (melamine). is dit erg?
    of moet ik het verfen met iets? en hoe zit het met de luchtvochtigheid en mdf?

    en als ik 2 grote deuren er in maak is dit dan licht dicht te krijgen?

    groetjess joker

    #2
    mdf is kut gebruik multiplex niet te dun kopen krijg je echt een stevig hok staat vaak ook voordelig 2e hands op marktplaats kijk dan ook gelijk voor een 2e hands kozijn met deur dan heb je dat gezeik met lichtdicht maken ook veel minder
    verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

    Comment


    • beowulf
      beowulf commented
      Editing a comment
      fuck leestekens

    • WillyWally
      WillyWally commented
      Editing a comment
      joremkrank Waarom is MDF kut ?

    #3
    Hi Joker, ik heb net mijn kast gemaakt en daarin wat van geleerd. Niks moet overigens.

    18mm MDF zonder melamine laagje gaat prima. Makkelijk te bewerken maar loeizwaar. Er gaat flink wat watergedragen (grond) lak tegenaan. Ik gebruik een propgator om niet de gehele kast onder hoge lv te zetten. Dit in verband met schimmel en vochtproblemen. Ook slecht voor je filter trouwens zo'n hoge lv. Twee deuren heb je met jouw breedte nodig maar maak een tussen lat/paal om op af te dichten en eventueel een slot. Gebruik piano scharnieren en maak een labyrint + tochtstrips om alles rondom licht dicht te krijgen.

    Groot


    Comment


      #4
      Zie me eerdere post
      verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

      Comment


        #5
        Mijn hok is gemaakt van OSB.

        Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
        Vapers Hydro avontuur (voltooid)

        Comment


          #6
          Ik nam gewoon een geraamte van panlatten met zwart wit folie rond. Als je de folie ruim genoeg neemt dan is ook alles licht dicht. Als je met osb platen of mdf moet werken dan kom je uiteindelijk even duur uit als een tent die op 10 minuten recht staat.

          Comment


            #7
            Ik heb mijn hok liever iets steviger.
            Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
            Vapers Hydro avontuur (voltooid)

            Comment


              #8
              Oorspronkelijk geplaatst door groot View Post
              Hi Joker, ik heb net mijn kast gemaakt en daarin wat van geleerd. Niks moet overigens.

              18mm MDF zonder melamine laagje gaat prima. Makkelijk te bewerken maar loeizwaar. Er gaat flink wat watergedragen (grond) lak tegenaan. Ik gebruik een propgator om niet de gehele kast onder hoge lv te zetten. Dit in verband met schimmel en vochtproblemen. Ook slecht voor je filter trouwens zo'n hoge lv. Twee deuren heb je met jouw breedte nodig maar maak een tussen lat/paal om op af te dichten en eventueel een slot. Gebruik piano scharnieren en maak een labyrint + tochtstrips om alles rondom licht dicht te krijgen.

              Groot

              Bedankt voor de info!

              Ik denk toch dat ik voor de 18mm mdf gaan waarop een klein laagje melamine zit als lak, heb ergens gelezen dat dit niet rare gassen kan afgeven.
              zowiezo plak ik de binnenkant af met iets van reflecterende folie. en kit ik allen kieren goed af met de juiste kit.

              en wat je zei over de deur is inderdaad wel handing.

              joker

              Comment


                #9
                Ben ook zo begonnen.....nu, vier jaar later toch maar een echte tent gekocht.
                Het blijft klooien en voor ruim 100 euro ben je klaar. Daar kun je vaak niet tegenop klussen.

                Comment


                  #10
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ronthebudman View Post
                  Ben ook zo begonnen.....nu, vier jaar later toch maar een echte tent gekocht.
                  Het blijft klooien en voor ruim 100 euro ben je klaar. Daar kun je vaak niet tegenop klussen.
                  de reden dat ik een kast wil bouwen is omdat ik katten heb.
                  ben bang dat anders de tent stuk gaat .

                  anders had ik zeker voor een tent gegaan.

                  Comment


                    #11
                    Als ze er aan gaat krabben dan krijg je idd heel wsl gaatjes. Mijn kat kan niet aan men tent, al een geluk.

                    Comment


                      #12
                      ... kun je niet van dunne platen een u vorm fabrieken die de onderste meter beschermt? Kun je ervoor schuiven. Scheelt wel kosten denk ik

                      Comment


                        #13
                        Mijn eerste kast was een frame van 22x30 ruw vuren latjes. (Gamma: 15x 210: 16 euro)
                        Aan de buitenkant 4mm MDF plaatjes (3 euro/stuk)
                        Binnen het raamwerk opvullen met polystyreen plaatjes. (2 of 3cm)
                        Binnen weer afdekken met 4mm mdf of als je daarop wil besparen met zw-witfolie. Dat laatste gaat wel ten koste van de constructie-stevigheid.
                        Ik heb een dubbele bodem gemaakt voor de luchttoevoer.
                        Deurtje zelfde manier, latjes, mdf plaatjes, en een flinke pianoscharnier.
                        Lichtlekjes gerepareerd door een strook overlappende zw-wit-folie aan de binnenkant rondom het kozijn te bevestigen.

                        Tussendoor alle mdf afnemen met doekje thinner, daarna grondverf erop, daarna acrylverf (prijzig).
                        Alle zijden, alle zijkantjes.

                        Dan is je kast in principe klaar.
                        Witte acrylverf geeft een prima 'verstrooide' reflectie en de buitenkant kun je later in elke gewenste kleur verven.

                        Relaisbordje gemaakt en bovenop de kast gelegd.
                        Binnen in de kast een paar (vochtdichte outdoor-)stopcontacten gemaakt.

                        Zo heb ik zonder problemen 2 jaar in een kast van 180x60x210 gekweekt met 2x 400W
                        Daarna moest ik 'm afbreken wegens verhuizen, anders had die nog langer meegegaan.

                        Dik mdf is altijd beter, maar niet nodig. Het is een stuk zwaarder/duurder.
                        De stevigheid krijg je door de combinatie frame/mdf platen, dan hoeft het allemaal niet zo dik.
                        Het enige wat gewicht moet dragen is het plafond, als je de filter en afzuiger eraan hangt.
                        Daarvoor heb ik 2 dikkere balken op de kast gelegd, en van binnenuit wat flinke lange schroeven door het plafond in die blaken geschroefd. 40Kg filter was geen probleem.
                        Isolatie is leuk, maar hoef je niet te overdrijven, het is hooguit om het geluid te reduceren.
                        Met je in- en uitblaas blijft de warmte maar een paar minuten hangen als het licht uit gaat dus daarvoor hoef je niet te isoleren.

                        Een tent is natuurlijk veel makkelijker en veel goedkoper.
                        Het maken van m'n eerste hok kostte rond de 500 gulden. Meer dan een half maandsalaris destijds. En toen moest het nog ingericht worden.
                        Het is ook iets heel anders natuurlijk. Een hok maak je voor een langere periode. Van een tent weet je dat er op den duur vanalles aan kapot gaat wat je niet/moeilijk kunt repareren.
                        Een hok maak je op maat, helemaal zoals je het zelf wil, en als je eens omvalt heb je een bloedneus, in plaats van dat je tussen je planten ligt op een ingestorte tent.
                        Eigenlijk kan je het niet vergelijken. Zoals je een Kia picanto niet met een Porsche cayenne gaat zitten vergelijken.

                        Als je voor een goeie krabpaal zorgt, dan blijft die kat van je andere meubels af.
                        Een plantenspuit is een erg goed middel om ze te corrigeren.
                        Gevolg is wel dat de kat dan wegvlucht zo gauw je je plantenspuit staat op te pompen

                        * topic verplaatst naar "de kweekruimte".
                        Misschien een idee om hier ook wat andere topics door te lezen.
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                        Comment


                          #14

                          goede dag

                          ja een tent is veel makkelijker en goedkoper ik weet het
                          maar een kast kan je helemaal naar je eigen maken en weetje wat je hebt inderdaad. het groeit en bloeit zoals je zelf wilt
                          En ik heb een goede krabpaal staan hoor, maar het zijn 2 kleine terrors dus daar valt weinig tegen te doen helaas.
                          Last edited by QnQ; 18 November 2017, 17:19.

                          Comment


                            #15
                            hoor je de afzuiger niet vollop blazen met een tent?

                            Comment

                            Bezig...
                            X