Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Blumat bewateringssysteem ervaringen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Blumat bewateringssysteem ervaringen

    Korting op 420shop
    Wat zijn jullie ervaringen met het Blumat bewateringssysteem?

    In de handleiding lees ik:
    De grond moet overvloedig bewaterd worden voordat de kegels in de grond gestoken worden!

    Kan dit geen kwaad als je het jonge cannabis plantje, in de uiteindelijke kweekpot heb geplaatst?

    #2
    Het grootste nadeel voor mij is dat het ongeschikt is voor biologische voeding.
    Gorilla Zkittlez ( Barneys Farm )

    Comment


      #3
      @Gozah Dat had ik niet verwacht.
      Maakt het heel veel uit voor het eindproduct als je ipv biologische voeding kiest of Terra?

      Comment


        #4
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5
          Ik zal dat kweekverslag opzoeken, ben benieuwd.

          Comment


            #6
            Heb je een link naar die post Q? De zoekfunctie werkt voor geen meter... Zag in een kringloop een setje van 12 liggen voor 15 euro, nooit gebruikt. Geen idee of het de moeite is om aan te schaffen of niet. Tot nu toe alle blumat topics genegeerd

            Comment


              #7
              Ik kan het ook niet meer allemaal vinden.
              Er staat wel wat in m'n kweekverslagen, de rest zal wel verspreid staan in alle topics over Blumat
              Ik zal nog eens uittypen wat ik weet en daarna doe ik het nooit meer

              Het is handig als je ongeveer weet hoe zo'n ding werkt.

              Misverstand nummer 1: Dat water wat je in de Blumat doet gaat niet naar je plant. Dat blijft er altijd in zitten.
              Er gaat niks af, er komt niets bij. Het fungeert alleen als drukkamer.
              Oke.
              Met de draaiknop bovenop klem je het dunne slangetje op de Blumat zodat de watertoevoer afgesloten wordt.
              Droge grond zuigt, de waterstand in de kegel daalt, het plaatje waarop het slangetje geklemd zit zakt, water druppelt door de slang.
              Als de grond nat genoeg is, is er minder onderdruk in de kegel. Het waterslangetje wordt weer afgeklemd.

              Je begint met de Blumat kegels onder water te leggen. In een emmer of grote vaas ofzo.
              Die keramische kegel moet even goed door-en-door nat worden. Ik gooi ze meestal een dag van te voren in het water.
              (je moet dus wel even de bovenkant eraf halen anders komt er geen water in)

              Daarna ga je zorgen dat je aarde de perfecte vochtigheid heeft, zoals je 'm eigenlijk altijd wil hebben

              Voor de nieuwe kwekers: Gooi je zak grond in een kuip ofzo, en doe er 1-2 liter water bij en ga alles goed door elkaar mengen, kluitjes fijn knijpen etc. (eventueel kun je op dit moment natuurlijk ook mooi nog wat dingetjes toevoegen aan de grond, als je wil)
              Dan pak je een hand grond, en knijpt er hard in.
              Als er een paar druppels water tussen je vingers vandaan komen heb je de juiste vochtigheid.
              Zo niet: water toevoegen en opnieuw heel goed mengen.

              Dan vul je de potten, zet je plant/zaailing erin en de Blumat.
              Voor de n00bs: De Blumat zo'n 5-10 van de potrand. Het druppelslangetje komt op ongeveer zo'n zelfde afstand van de stam.
              Voor de gevorderden: Alles plaatsen naar eigen inzicht

              Optimaal zit de kegel van de Blumat op 3/4 diep in de pot, precies in de voornaamste wortelzone.

              Affijn, alles zit in de pot. Blumat aangesloten op een waterreservoir en helemaal dichtgedraaid.

              Je moet nu even de Blumat "inwateren", zodat die goed contact maakt met de aarde.
              Ik gooi er ongeveer 250ml water naast, zodat die lekker vast zit.
              Niks meer aan doen.

              De volgende dag ga je afstellen.

              Je aarde had de perfecte vochtigheid, dus nu ga je de Blumat afstellen zodat die niet druppelt.
              Even helemaal open, zodat er een straal uit komt, en dan draai je 'm zover dicht dat er geen water meer uit komt.
              En dan ben je klaar.

              De kunst is nu om de Blumat te vertrouwen.
              Je hebt 'm afgeregeld tijdens de optimale vochtigheid.
              Ga je naderhand eraan draaien, dan blijf je bezig en ben je je "ijkpunt" kwijt.

              Ga je het te droog laten worden zal er water uit de Blumats 'getrokken' worden waardoor de werking onnauwkeuriger wordt.
              Als je alles optimaal doet, zitten de Blumats aan het eind van de kweek nog bijna helemaal vol met water.
              (ik ben meestal wel een centimeter kwijt, maar 5cm is ook weleens voorgekomen

              Liefst gebruik je geen voeding of voeding die specifiek geschikt is voor druppelsystemen anders kan het bij de overgangen in de slangen gaan dichtslibben.
              (dat is met elk druppelsysteem zo)


              ------

              Ik gebruik ze alleen met water, als noodvoorziening eigenlijk.
              Voeding geef ik handmatig (biobizz) dus ik draai de Blumats vaak nog ietsjes verder dicht in het begin.

              Yeah, het is een heel verhaal, en lijkt bijna niet te doen, maar het is vrij simpel.
              Alleen probeer dat maar eens 'foolproof' op te schrijven
              Waarschijnlijk ben ik nog wel wat vergeten
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


                #8
                Ja, het leek mij ook zo'n gedoe te zijn. Maar dan kan je wel gerust een weekje op vakantie als het waterreservoir groot genoeg is. En best dan idd geen voeding erbij doen of ofwel lopen ze vast, ofwel begint je vat te stinken.
                Zal er nog is over nadenken, als het setje er nog ligt in ieder geval. Maar voor 15 euro wou ik het wel is proberen.

                Comment


                  #9
                  Klopt.
                  Je kan van huis gaan, zolang de planten niet tegen de lampen groeien of tot je watervoorraad op is
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    #10
                    QnQ Dat je de volgende dag pas moet afstellen is dat beter omdat dan de grond ff goed inklinkt of..?

                    En je zegt dicht draaien tot er geen water meer uitkomt, daarmee bedoel je zeker tot het druppeltje blijft hangen toch

                    Comment


                      #11
                      Als je de Blumat in de grond hebt gezet, dan moet je 'm inwateren, zodat die goed contact maakt met de aarde.
                      Als je dat gedaan hebt, dan is de vochtigheid rondom de Blumat op dat moment te hoog om meteen af te stellen.
                      Je hebt dan geen goed beeld van de hele pot, omdat het dan op die plek een stuk natter is.

                      Volgende dag draai je 'm open, en dan weer dicht tot die niet druppelt.
                      Want, je had de aarde al ingewaterd voor je die in de pot deed, dus die is op dat moment op de juiste waarde, dus moet die niet druppelen.
                      En of er dan net een druppel aan hangt of niet, och...zolang die er maar niet afvalt.

                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                      Comment


                      • Budhead
                        Budhead commented
                        Editing a comment
                        Ik snap hem! Thnx

                      #12
                      QnQ klein vraagje nog. Vullen jullie die tensio meter en blumat sensore met kraanwater, afgezuurd water of demi?

                      Als dat demi water moet zijn waar k al die dingen in in elkaar moet zetten dan mag het een beste kuip worden..

                      Comment


                      • QnQ
                        QnQ commented
                        Editing a comment
                        Kraanwater
                    Bezig...
                    X