Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Piekspanningvraag: GIB 70watt HPS op een GIB VSA 1A/70watt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Piekspanningvraag: GIB 70watt HPS op een GIB VSA 1A/70watt

    Korting op 420shop
    Ok jongens , ter allereerst ben ik bezig met het opzetten van men eerste kweektent vol mooie tomatenplantjes.

    Ik ga kweken op 2x GIB 70watt met een GIB analoge VSA met een output van 1A/70watt.
    Nu ben ik totaal onbekend op het gebied van piekstroom.

    Mijn vraag is dan ook:

    Ga je met 70watt op een 18/6 schema opvallen met de pieken of zijn de pieken van een 70watt zo nihiel in vergelijking met een 400/600/1000.
    Kan iemand me hier alsjeblieft helder antwoord op geven. Want anders denk ik dat overstap op LED

    #2
    Nee, daar ga je hoogstwaarschijnlijk niet mee opvallen. Als ik de TL balken in mijn schuur aangooi, dan komt oom agent ook niet kijken, netzomin gaan ze langs bij al die aquariumhouders die vergelijkbare vermogens boven hun vissen hebben hangen.
    Onderschat niet wat de piekspanning van zo'n klein vermogen lamp kan doen met een tijdschakelaar. Daar hoort m.i. ook gewoon een degelijk relais tussen. Goede leveranciers geven aan hoeveel vermogen aan TL verlichting je mag schakelen, dat is vaak maar een fractie van het vermogen dat zo'n tijdschakelaar aankan. Mogelijk valt 70W daar nog onder, maar nogmaals dat hoort de leverancier aan te geven. Ik zou overigens wel er voor kiezen om beide lampen, bij gebrek aan een relais, ieder een eigen tijdschakelaar te geven.

    Comment


      #3
      De piekstromen is niet waardoor je eruit springt, het zijn de periodes van een paar weken 18 uur en daarna 3 maanden 12/12 uur continue belasting.

      Mja, 70W man...
      Waar hebben we het over. Een piekstroom van 1 Ampere. Daar springen je stoppen niet eens van
      Als je er een LUMii timer bij haalt kun je daar beide lampen wel op laten starten.
      Gewone huis- tuin- en keuken timers zijn niet geschikt voor HPS, ook niet voor 70W hps. Die gaan een keer blijven hangen.

      Die lampjes moet je ook vrij dicht op de planten houden, waardoor het belichtte oppervlak vrij klein is.
      Je zult absoluut moeten scroggen en veel meer dan 2 planten passen er niet onder. Een plant per lamp.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


      • Retrosonica
        Retrosonica commented
        Editing a comment
        De bedoeling was ook om LST en Scroggen toe te passen bij deze kweek.

      • Retrosonica
        Retrosonica commented
        Editing a comment
        Maar ik begrijp uit jou bericht hieruit dat 70 watt op 1 A piek ...dus echt een lachtertje is op mijn stroomgrafiek ? Dan ga ik uiteraard gewoon door op HPS. Het is puur voor de hobby niet meer dan 1 of 2 planten is goed genoeg

      #4
      Er is geen piekstroom Q Een vsa wekt een piekspanning op om de lamp aan te steken, uitgedrukt in volt. En dat is dan een fractie van een seconde zoveel kilovolt dat er opgewekt wordt. Ken er zelf te weinig van, maar ik weet niet of je dat kan uitlezen of niet. Ge hebt ne verbruiker, in dit geval een hps lamp en dan hebt ge een bepaald verschil in spanning nodig zodat uw stroom van het ene punt naar het andere kan en die verbruiker die zou dat verschil dus moeten neutraliseren. Zoals dat bij led cobs 36 volt is en de driver dan een bepaald voltage aangeeft, bij elke cob die er in die kring zit gaat er dan 36 volt vanaf. Dus in principe blijft dat verschil binnen uw stroomkring. Daarom begrijp ik ook niet waarom zo'n standaard tijdschakelaar blijft hangen op die piekspanning want uwe vsa zit daar achter. Dat zou moeten begeven op de stroom die er door gaat, en dat is dan de ampere die het trekt. Maar ik probeer dat dus te begrijpen vanuit een totaal andere achtergrond van school etc.

      Comment


      • beowulf
        beowulf commented
        Editing a comment
        Dus er is piekspanning en piekstroom. Dan zijn er toch een hoop topics waar het verkeerd staat uitgelegd Tis precies altijd gokken naar die waardes, waarom zou een slimme meter ze dan kunnen lezen?

      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Met software kan alles.
        Enige wat men nodig heeft is een digitale meter in de huizen die men kan besturen.
        Daar wordt aan gewerkt, en bijna heel NLD doet mee, als een kudde makke schapen.

      • Retrosonica
        Retrosonica commented
        Editing a comment
        Dit is ook wat ik veelal lees. Er is weinig duidelijkheid over die slimme meters ! Dit is mijn VSA overigens https://www.garden-culture.nl/gib-provt-70w-vsa.html

        Hopelijk weet jij me wat meer te vertellen..heb wel express gekozen voor een VSA met thermische beveiliging etc ivm met veiligheid buren. Een relais heb ik op het moment geen optie voor (mits over 5 week) ...dus ik heb lampen per schakelklok...
        Last edited by Retrosonica; 30 September 2018, 11:26.

      #5
      eigenlijk missen we op dit forum gewoon iemand die echt heel veel kaas gegeten heeft van elektra; een soort LR2 of QnQ maar dan op elektragebied, die zelf bij zo'n energieleverancier werkt en die van de hoed en de rand en alles daaronder weet. Ik ben bijzonder benieuwd wat zo'n 'slimme meter' allemaal wel en niet kan. Verbruik in de tijd lijkt me logisch. Piekstromen detecteren of harmonische vervormingen lijkt me een moeilijker verhaal als je zo'n meter niet te duur wil maken.

      Piekstroom dus (ik zei het dus ook verkeerd, ben ook verkouden dus een beetje wollig in m'n hoofd)!!!. Ik praat hier dan over de stroom die loopt tussen de VSA en het stopcontact. Wat er tussen de VSA en de lamp gebeurt is een ander verhaal en voor deze discussie niet interessant. Een VSA zonder degelijk relais (evt. in de vorm van een degelijke tijdschakelklok als een LUMII) is gewoon dom bezig zijn... een TL-balk kan het vastlassen van zo'n ienimini budget relais in een gamma-klokje zelfs al veroorzaken...

      Als je een flinke lamp hebt, dan kan de piekstroom gemakkelijk hoger zijn dan 16A, echter is dit van zo'n korte duur dat de huis-, tuin- en keukenstop hier doorgaans niet op doorslaat. Evenzo geldt dit bij LED verlichting; een potentieel gigantische stroompiek maar gelukkig van zeer korte duur en volledig afhankelijk van het precieze inschakelmoment in het harmonische verloop van de netspanning, m.a.w. deze piek is nooit hetzelfde en zelden maximaal). Wil je echt safe zitten, dan zul je hier dus eigenlijk ook een degelijk relais tussen moeten prakken. Dit is wat producenten van LED lampen dan ook aanbevelen aan installatiebedrijven die flinke vermogens aan verlichting aanbrengen, zodat de schakelapparatuur niet beschadigd wordt door potentiele stroompieken.

      Je hebt een magnetische ballast. Ik haat die dingen, maar da's iets persoonlijks . Tegenwoordig verkoopt men ook electronische ballasten, maar ook die kunnen piekstromen geven in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Sommige leveranciers geven de optie om een uitbreiding te kopen die o.a. deze piekstroom minimaliseert, maar omdat dat geld kost zien veel mensen daar vanaf (als ze het al weten...).

      tot zover mijn beperkte kennis, doe er je voordeel mee

      p.s. vergroot de veiligheid door er een autoblusser bij te hangen. Niet omdat je zo onveilig bezig bent, maar omdat elk elektrisch apparaat in principe een gevaar kan vormen. Je bent aan de goden (lees justitie, verzekeraars en advocaten) overgeleverd als je brand veroorzaakt door een illegale activiteit; da's een pad waar je je niet op wilt wagen als je het mij vraagt.

      Comment


        #6
        Ik heb het hele plaatje brandveiligheid vlak voor jou bericht gerealiseerd. ...ik draaide de tent nog niet maar men onderbuik wou liever ook niet dat ik dat ging doen.

        Met een beetje geduld afgelopen dagen heb ik een mooie lamp op de kop getikt. Het is toch LED geworden. Ik vind met VSA's werken allemaal niet zo leuk meer ivm met de warmte van die krengen , piekstroom en nog veel meer wat er bij komt kijken zoals relais / aansluiten van de hele bende en erna netjes uit meten.

        Tijd voor een kweekverslag als deze dames verder ontwikkeld zijn. Wel mooi om te zien na zoveel jaar dat sommigen hier nog steeds rondzwerven op dit forum.

        You do not have permission to view this gallery.
        This gallery has 2 photos.
        Last edited by Retrosonica; 1 October 2018, 11:17.

        Comment


        • Meglow
          Meglow commented
          Editing a comment
          Mooi zo!

        #7
        Ik denk ook dat ze kijken naar het verbruik. Niet alleen de uren die je de lamp gebruikt. Het is nogal een verschil om bv 70watt of 7000watt te gebruiken.

        Als iemand in jouw straat stroom pikt zullen ze jou waarschijnlijk ook even bezoeken mits ze je kunnen ontdekken. Of als he pecht hebt pakken ze jou en de dief gaat ervandoor.

        you never know huh. Maar ja er zijn zoveel mensen die al jaren met kleine wattages kweken en ook met grote.

        Je moet vooral 'GELUK' hebben.

        Comment


          #8
          Dat en vooral het aan de grote klok hangen is een nogo.

          Comment

          Bezig...
          X