Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweken onder halogeen en meer verlichting vragen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Kweken onder halogeen en meer verlichting vragen

    Korting op 420shop
    Een beetje een vreemde vraag maar ik zat eens te denken. De keuze is over het algemeen LED of HPS (eventueel neon). Maar waarom geen halogeen? Een 1000W halogeenlamp zal toch haast dezelfde lichtopbrengst hebben als een hps? Of is dit licht gewoon niet bruikbaar?
    Vraag 2: voor een hok van 120x80cm. 1000W HPS of 600W HPS? En dan gewoon een standaard VSA of een EVSA? Waarom?

    Mijn bedoeling is om mijn tl-lampen te vervangen. Ik heb aan led zitten denken maar vind dit toch nog wat kostbaar. budget is ongeveer 300. Daarnaast zie ik afgezien van de warmte niet direct het voordeel van led nu ik begrepen heb dat als ik 600W hps wil evenaren ik evengoed 600W LED nodig heb (ik begrijp nog steeds niet helemaal waarom, dacht dat lumen relevanter waren dan watts). Een 600W HPS neemt net zoveel stroom op als 600W led dus energievoordeel levert het niet op. Ik was ook nog even aan het kijken naar CMH maar daar hebben jullie mij voldoende van overtuigd dat dat niet slim is (economisch gezien).

    Mochten jullie toch steekhoudende argumenten hebben voor LED, dan hoor ik die natuurlijk graag
    Lopend Verslag

    #2
    1000W halogeen wordt raketvulkaanatoombomheet eh
    Bovendien is het het verkeerde kleurspectrum. Niet doen dus.

    120x80: 600W HPS als je die 120 lengte helemaal wil gebruiken.
    VSA: techniek uit de 70's.
    EVSA: hedendaagse techniek, veiligheid.
    Klein nadeeltje van evsa is dat je de juiste lamp erbij moet zoeken. Eentje die expliciet geschikt is voor Evsa.
    Dat moet erop staan. Een Philips Son-T bijvoorbeeld is niet geschikt voor Evsa.

    Cobs kan ook.
    Heeft inderdaad niet veel voordelen, behalve dat je met iets minder wattage af kan en je kunt die custom maken afgestemd op je kweekruimte.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Wat betreft de EVSA, die conclusie trok ik al een beetje. Viel mij op dat veel goedkopere setjes hier nog mee geleverd worden. 1000W is dus niet slim. Ben sowieso van plan een setje te kopen omdat ik geen zin heb om te klooien met niet bij elkaar passend spul. Plus dat ik de wing reflectorkappen gaaf vind. Maar ben blij dat je het vermelde want zou er zo een vervangingslamp bij besteld hebben zonder daar op te letten

    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      Ja, prachtige kappen..
      Maar ik hou er niet van dat die kappen gespannen staan dmv een paar dunne staaldraadjes.
      Als zoń draadje breekt als je er net naast hangt met je face kan je ff naar de ehbo, en onderweg verzinnen wat je gaat vertellen.
      Vraag me af of dat weleens gebeurd is bij iemand, dat zo'n draadje knapt...
      Heb het nog nooit gelezen, maar toch vind ik het idee niet fijn

    #3
    Nou de keuze is gemaakt. Het gaat een 600W HPS worden voor de volgende kweek. Met een wingkap (dat gokje neem ik wel met de ijzerdraadjes) Nog advies voor merk of model en waarom? Welke kleur? Heb ik genoeg aan een lamp voor groei en bloei of moet ik twee verschillende kleuren kopen. (Mijn TL bestaat uit groei en bloei).
    Lopend Verslag

    Comment

    Bezig...
    X