Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1 grote aarde-bak of potten ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    1 grote aarde-bak of potten ?

    Korting op 420shop
    Voor mijn huidige kweek maak ik gebruik van 38 liter airpots. Kan er nog niets zinnigs over zeggen, zaadjes zijn 14 dagen geleden geplant. Volgens mij is iedereen het er over eens dat grotere potten beter zijn. Maar waarom vult dan niemand zijn tent of kast gewoon met een 35-40 cm aarde (al da niet met drainage bodem). Ja het is wat lastiger verwijderen na de kweek maar om heel eerlijk te zijn vind ik de 38 liter potten ook niet fijn om te verplaatsen. Als ik even uitga van mijn eigen kast heb ik er nu 160 liter aarde in zitten. Zou ik de kast vullen met aarde tot 35 cm (zelfde hoogte als de potten die ik nu heb) zou ik er maar zo 380 liter in kwijt kunnen (ruim het dubbele dus). Natuurlijk kost dat wat meer water, wellicht ook voeding maar je hebt wel heel veel ruimte voor de wortels. Of zouden de planten onderling roofbouw plegen? Graag zou ik van jullie horen waarom wel of niet. Groetjes
    Lopend Verslag

    #2
    Potten kan je nog rond zetten om de ruimte beter op te vullen. Niet alle planten groeien even hard. Ik zet ook altijd eentje extra voor als er ergens eentje kuren krijgt. In je aardebak valt er dan een gat. En ik zie eigenlijk weinig voordelen aan potten groter dan 18 liter. Het wordt ongemakkelijk te hanteren en er passen er minder van in de tent. Minder potten is minder planten is meer voorgroei is meer verbruik en duurdere eindafrekening. Plus ik proef is graag van iets anders dus 4 soorten ipv 12, dan is de keuze snel gemaakt.
    En ja, da's ook een logistieke nachtmerrie zo'n aardebak. Ik heb ze nu drie weken onder een 75 watt staan en dan gaan ze direct op 12/12. Deed het vroeger anders. En die grote planten zijn ook echt kut om te knippen.

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Hoewel ik ook denk dat die 2 weken extra voorgroei op het geheel niet echt boeiend is. Maar dat zal wel persoonlijk zijn omdat ik juist de voorgroei periode leuk vind

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      4 of 9 of 30, op een gegeven moment wordt je gezien als broodkweker en kom je voor de rechter.

    • beowulf
      beowulf commented
      Editing a comment
      Tsja. Ik heb men tent is gekanteld en er een 50 tal in 4 liters gezet. Ik zou niet weten hoe ze mij moeten pakken, da's het laatste van mijn zorgen. Heb al 20 jaar planten staan. Wat uit maakt is het wattage er boven en dat was toen 450.

    #3
    Aardebakken worden ook wel gedaan, maar het is een stuk kritischer.
    Ze staan allemaal met de wortels door elkaar, dus 1 met beestjes of ziek betekent alles met beestjes of ziek.
    Als zoiets gebeurt moet je alle aarde vervangen.
    De LV wordt veel hoger. Vraag maar aan kwekers die in een kas kweken hoe de vochtigheid is boven een pak grond.

    18-20L is groot zat voor binnenkweek.
    Als je mineraal voert is 11L al genoeg.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Dat van de luchtvochtigheid was ik inmiddels achter. Helaas ook niet van te voren over nagedacht dus tenzij ik dit onder controle krijg zal ik een volgende keer wellicht toch wat kleinere potten gebruiken

    #4
    zo,n bak is gewoon een bak werk
    verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

    Comment


      #5
      Topic mag van mij dicht. Is dus gewoon niet handig maak ik er uit op.
      Lopend Verslag

      Comment

      Bezig...
      X