Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ontwerp luchtafzuigsysteem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Ontwerp luchtafzuigsysteem

    Korting op 420shop
    Ik heb nu een buis afzuiger in mijn kweekhok hangen die via een slang is verbonden aan een wand doorvoer. Vanaf de doorvoer gaat de slang rechtstreeks naar buiten.
    Mijn lucht komt dus ongefilterd naar buiten via een klapraam op de 1e verdieping. Ik woon buitenaf maar er loopt een fietspad langs mijn huis,ongeveer een 30 meter vanaf mijn luchtuitlaat.


    IMG_20200304_211540.jpg

    Dit levert mij nu geen problemen op, maar ik voorzie er in de toekomst 2:

    1. In de zomer heeft deze afzuiger (130 CFM) te weinig capaciteit om de boel te koelen
    2. Als de wind verkeerd staat en de luchtdruk hoog is kan het zijn dat er een wietlucht rond mijn huis hangt

    Dus dat moet anders. Ik weet al dat een slakkenhuisfilter met toerentalregeling het beste is, dus kwam ik al vrij snel bij een softbox uit.
    Ik wil alleen meerdere slangen kunnen aansluiten op mijn afzuiging (drooghok, voorgroeihok en kweekhok) waardoor ik zelf iets zal moeten gaan bouwen
    Het heeft naar mijn mening geen zin om af te zuigen via een koolstoffilter in mijn kweekhok omdat deze lucht in de softbox vermengd wordt met de stank van het droog of bloeihok.
    Ik wil dus door het koolstoffilter gaan uitblazen (kan zolang je de inlaten maar voorziet van filters las ik)

    Ik wil alleen die lucht niet in mijn kweekkamer hebben maar alsnog uit het raampje. Zo blijf ik co2 rijke lucht uit mijn huis halen en wordt de vochtige lucht mooi afgevoerd, alleen dit keer zonder stank.

    Deze gedachtegang bracht mij tot het volgende ontwerp.

    Ik weet al dat mijn drooghok een uitgang diameter heeft van 80 mm, dus 1 van die gaten wordt 80 mm.
    Mijn kweekhok zal ik iets moeten ombouwen, dus ik ga daar straks naar 125 (Dat wordt dan het grote gat)
    In de toekomst ga ik een bloeihok bouwen, ik denk dat ik daar wederom 80 mm aanhoudt.

    De 4 plaatjes hieronder zijn dus zeg maar de tussenschotten van de DIY softbox.

    Schot 1 is de inlaatkant met 2 gaten van 80 en 1 van 125 (allemaal af te doppen wanneer ik 1 van de 3 niet gebruik)
    Schot 2 is de plaat waarop ik de ventilator monteer (Geen idee van afmetingen)
    Schot 3 is de aansluitmaat van het koolstoffilter (160 mm)
    Schot 4 is de uitlaat van de box, de diameter van dit gat moet gelijk staan aan die van schot 3. Dit gat kan zich ook aan de bovenkant of zijkant bevinden, afhankelijk van de kortste weg naar het klapraam.
    Het geheel verwerk ik dan tot een langwerpige softbox zoals op het onderste plaatje.


    Idee afzuiging.png
    Deze had ik op het oog als afzuiger:
    https://www.growfellas.com/nl/klimaa...65-a-30-w.html

    En deze als filter:
    https://www.growfellas.com/nl/filter...ens_125_o_500m

    Beide 500m3, meer dan genoeg voor 4 m3 (2m2 voor de kast en beide andere kastjes van ongeveer 1m3) lijkt me..


    Graag jullie mening. Is dit het proberen waard of zijn er problemen en moeilijkheden die ik over het hoofd zie?
    Don't be shy, I'm not easily offended.


    Last edited by Gijsch; 13 March 2020, 16:00.
    Eerste binnenkweek 2020
    Buitenkweek 2020

    #2
    Ik denk dat 500m3 al krap is, zeker, omdat je ook met grote lengtes slang werkt.
    Je zult ook een uitblaasfan in de andere hokken moeten maken anders wordt daar de lucht niet afgezogen.
    Lucht kiest altijd de makkelijkste weg, dat is niet een kwestie van verdelen, je moet alles op elkaar afstemmen.

    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Van de afzuigbox naar de kweekkast is het 2 meter , van de afzuigbox naar de droogkast wordt max. 2 meter...alleen de voorgroeikast kan wel 4 meter slang nodig hebben idd..
      Met die kennis, is 500m3 dan nog te weinig?

      Dat van dat afstemmen heb ik idd over na zitten denken.
      Als ik nu alle luchtinlaten laat lopen via zulke dingen om ze stelbaar te maken?

      multifit_rooster.jpg
      Mijn kweekkast heeft een dubbele bodem, daar kan ik wel 3 van deze dingen in kwijt i.p.v. de standaard ventilatieroosters die ik nu als inlaat gebruik.
      Het drooghok zou ik aan moeten passen naar een dubbele bodem, daar kan er dan ook 1 onder.
      Het voorgroeihok bestaat nog niet, dus die kan ik nog maken en ontwerpen zoals ik wil.
      Eerste binnenkweek 2020
      Buitenkweek 2020

      Comment


        #4
        Je vergeet een trillingsvrije ophanging te noemen; softbox maken doe je oa. zo:
        https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...-softbox-maken

        Als ik 4m3 bereken (mijn excelleke) kom ik zonder veel moeit op 450m3 uit. Dat zit aan de max van jouw fan.
        Flexibele slang met ribbels heeft ook veel weerstand=verlies. Lengte en bochten is nog slechter. Verder is een slak gemaakt op te zuigen (jajaja) en niet om te duwen. Dus beter lucht door de filter zuigen dan erdoorheen proberen te drukken.

        Maatje grotere slak, variac of andere reductie er tussen, om zo niet op maximale capaciteit te draaien. Verder de hokken alle drie het zelfde volume geven en dezelfde filters slang lengte etc etc. om gelijkwaardige restricties te bouwen. Gebruik een centrale solide afzuigbuis en maak daar vertakkingen op en wellicht kleppen. zoals: https://www.ventilatieland.nl/artike...spirobuis.html

        Maar goed geen garanties, en toch per hok een filter want zuigen en niet drukken. Mooi experiment benieuwd of het werkt.

        Comment


          #5
          Ingewikkelde materie! Maar wel mooi om over te prakkiseren
          Goede tips en genoeg stof om over na te denken. Bedankt daar voor!
          Ik ga er nog eens even voor zitten, resultaten worden uiteraard gedeeld!

          Eerste binnenkweek 2020
          Buitenkweek 2020

          Comment


            #6
            Ok, nieuw plan. 500 m3 Koolstoffilter in de kweekruimte. Inlaatpoorten van de kweekkast voorzien van stelbare inlaatroosters.
            Koolstoffilter aansluiten op DIY Softbox met 500m3 slakkenhuisfan(regelbaar)

            Droogkast aan de onderkant voorzien van stelbaar inlaatrooster. Deze via fels rechtstreeks aansluiten op bovenkant van kweekruimte.
            Alle zo afstellen dat beiden op onderdruk staan. Eventueel aanvullen met een regelbare computerfan.

            De nog te bouwen babykamer net als nu alleen voorzien van ventilatie, tot 4 weken meuren de plantjes nog niet zo hard.
            Last edited by Gijsch; 14 March 2020, 22:32.
            Eerste binnenkweek 2020
            Buitenkweek 2020

            Comment


              #7
              Zo, filter en flenzen zijn besteld. Bij toeval had een van mijn kameraden nog zo'n ouderwetse Stork afzuiginstallatie liggen die vroeger werden toegepast in huizen met centrale luchtafzuiging,
              Daarin hing een mooi slakkenhuisafzuigertje voor 400m3. Prima om even een testopstelling mee te maken. Ook niets te laat trouwens, de boel begint al aardig te geuren!
              Meteen dus maar een Smscom afzuigregelaar met thermostaat geshopt om te boel te regelen.
              Eerste binnenkweek 2020
              Buitenkweek 2020

              Comment


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Gijsch View Post
                Zo, filter en flenzen zijn besteld. Bij toeval had een van mijn kameraden nog zo'n ouderwetse Stork afzuiginstallatie liggen die vroeger werden toegepast in huizen met centrale luchtafzuiging,
                Daarin hing een mooi slakkenhuisafzuigertje voor 400m3
                Daarin LEEK een mooi slakkenhuisafzuigertje te hangen. Helaas was het slakkenhuis van piepschuim en hing er alleen de rotor in. Mooi (goedkoop) ontwerp van Stork, jammer voor mij.

                IMG_20200316_195541.jpg IMG_20200316_195549.jpg

                Dus toch maar een nieuwe besteld. Hopelijk hebben ze daar geen Corona want ik zit momenteel thuis en heb zin om wat te knutselen!
                Last edited by Gijsch; 19 March 2020, 14:33.
                Eerste binnenkweek 2020
                Buitenkweek 2020

                Comment


                  #9
                  Ik ga me stoeltje er effe bij Zetten ik moet ook nog Zelf wat gaan maken

                  Comment


                  • Gijsch
                    Gijsch commented
                    Editing a comment
                    Klap maar weer in Het is gewoon een saaie softbox geworden, standaard ontwerp
                Bezig...
                X