Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Diy Led strips project voor de lange termijn.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Diy Led strips project voor de lange termijn.

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal, zoals jullie misschien al gelezen hadden ben ik al een tijdje van plan om een eigen lamp met ledstrips in elkaar te knutselen. Het is de bedoeling om d.m.v dit topic dat doel te gaan realiseren en misschien kan het ooit nog een goede referentie zijn voor mensen die ook zoiets nog van plan zijn.

    Ik was van plan om een armatuur voor 1,20 bij 1.20 te maken. Aangezien ik nog geen tent gekocht heb dacht ik waarom niet beginnen met 60 x 60 dit is ideaal voor strips van 56 cm en zou dus ook nog eens goedkoper uitkomen. Bevalt het allemaal kunnen we het trucje weer doen en dan op grotere schaal, dan zou je bij aanschaf van een grotere tent/ruimte de 60x60 als groei/droog tent kunnen gebruiken.

    Nu heb ik deze driver: HLG 185 1050 B zoals jullie weten betekent de B dat het mogelijk is om een dimmer op aan te sluiten. Eigenlijk denk ik dat ik beter een A had kunnen bestellen en die had moeten aansluiten op een variac. kan iemand van jullie mij vertellen wat voor dimmer geschikt is om aan te sluiten op deze b versie?
    De Bloemen Van Bri

    #2
    Je moet de input van de driver (230V) niet dimmen he
    De ouput van de driver moet je dimmen.
    Dat kan met een eenvoudig potmetertje van een euro.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Italbri
      Italbri commented
      Editing a comment
      Ah vandaar.

    #3
    Yes, ben momenteel met hetzelfde bezig voor 60x120. Ik heb precies dezelfde driver 2 keer.
    Een potmeter aansluiten is niet zo moeilijk.
    Zorg dat je een potmeter hebt met 100k weerstand. Als ik het goed begrepen heb zijn die geschikt voor 1 meanwell driver.
    Je zou ook 2 drivers tegeljik kunnen dimmen met 1 potmeter van 50k weerstand.

    ik heb deze: https://www.digikey.nl/product-detai...709-ND/5957453 Ik gebruik dus 2 potmeters om beide drivers appart te kunnen dimmen.
    De 3000k/5000k strips krijgen elk hun eigen driver zodat ik ook wat met de kleurtjes kan klooien .
    Maar er zijn er nog veel meer. Je hebt ze ook met schermpje etc.. Is net hoe mooi je het zelf wilt.

    Hoe aan te sluiten:

    Welke strips ging je ook alweer gebruiken? En hoeveel enzo?

    Dit topic komt mij eigenlijk ook wel mooi uit.. zou je het vervelend vinden als ik hier af en toe ook een vraagje in drop als ik wat tegen kom waar ik niet uit kom?

    Vandaag net wat oude aluminium grondpalen op maat gezaagt om te gebruiken voor het frame.
    Last edited by Nederhigh; 2 August 2020, 19:26.
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


      #4
      Daar hebben we iets aan Nederhigh
      De Bloemen Van Bri

      Comment


        #5
        Een potmeter is een regelbare weerstand, die kosten een paar kwartjes, meer heb je niet nodig, het is onzin om daar iets duurs voor te kopen. (imo)


        Ohja, je kunt wel investeren in een plastic knop om erop te zetten.
        Volgens Wietefras is die extra weerstand van 1K die ik er tussen heb niet nodig dus bij deze is dat ook vermeldt.

        Vergeet niet dat ook die drivers best warm worden
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


        • Italbri
          Italbri commented
          Editing a comment
          Precies zo iets had ik ook in mijn hoofd. Maar dus een gaatje boren in een l profiel en daar het regelaartje van de potmeter doorsteken? Waar heb je die plastic knop vandaan?

        • Italbri
          Italbri commented
          Editing a comment
          https://www.elektramat.nl/eaton-m22-...en-functielem/ ik vond dat er wel heel gelikt uitzien eigenlijk maar die zal wel voor audio doeleinden zijn.

        #6
        Zelf heb ik H-influx strips. https://www.digikey.nl/product-detai...452-ND/8536581 Deze om precies te zijn.
        Mocht je dit nog niet kennen, https://www.samsung.com/led/support/...ne-calculator/ .

        Die kan handig zijn om te kijken wat het meest efficient is, dan kun je zelf bepalen wat jij het geld waard vind.
        lux/vF instellen op typ.

        Zelf verdeel ik de 3000/5000k zo:

        ByddLOc.png
        Strips naast elkaar plakken moet kunnen lijkt me. Maar zou niet meer dan 2 rijen diodes naast elkaar doen. Dat gaat weer ten koste van de lichtverdeling.

        Wel leuk dat zelf bouwen. Als je het vergelijkt met wat plug/play verkocht word.

        Die Migro array bijvoorbeeld. 128 lm301b diodes per balk. Voor de 240W versie dus in totaal 512 diodes.

        Zelf bouw ik nu voor hetzelfde geld iets met 1024 Diodes En dat gaat dan op ongeveen hetzelde wattage draaien..
        Ik ben heel beniewd wat voor efficientie in Umol/j daar uit komt... Stiekem hoop ik op een leuk getal als 2,9 ofzo

        Ik bestel denk ik dit apparaat: https://www.amazon.com/Digital-Illum.../dp/B07Q56D14Z
        Migro heeft die gekalibreert op een goeie dure variant. https://www.youtube.com/watch?v=YiVVAePNtXo
        Zo zou je dus redelijk accuraat een PAR test moeten kunnen doen zonder 300 euro aan een meter uit te geven.

        Ik speel ook een beetje met het idee om de drivers ergens onderin de tent te plaatsen.
        Om de warmte ook goed te kunnen verdelen. In de buurt van de inlaat of tussen de potten fof zoiets..
        De potten moeten natuurlijk ook niet TE warm worden.

        Ik ga met mijn design puur voor functionaliteit, mooi word die zeker niet.
        Ik kan gratis aluminium grondpalen krijgen, dat scheelt weer een euro of 30.

        Ff goed opschuren en hoppa. Niet mooi, werkt wel. Voor mij nu prima.IMG_20200802_230216.jpg



        Last edited by Nederhigh; 2 August 2020, 23:05.
        Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
        Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

        Comment


        • QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          Alleen als ze precies dezelfde spanning en stroom nodig hebben.

        • Italbri
          Italbri commented
          Editing a comment
          Nederhigh precies dat 4 L profielen met hoekplaatjes aan elkaar vast maken, dan U profielen als heatsink 0.5cm korter als de l profielen. In principe zou je dan een frame kunnen maken met bijna dezelfde omtrek als je tent, enigste wat belangrijk is dan de lengte van de strips want je wil niet dat de randen van je box 1 of 2 ledjes bedekken.

        • Nederhigh
          Nederhigh commented
          Editing a comment
          Volgens mij moet dat precies kunnen met die strips van 56cm.

        #7
        Kan je verschillende soorten strips op 1 driver aansluiten dat heb ik nergens kunnen vinden maar zal wel moeten kunnen denk ik?
        Geen idee eigenlijk.. Zolang op de strips hetzelfde type diodes zitten moet het denk ik sowieso geen probleem zijn.
        Maar of je bijvoorbeeld die deep red rubol strips zo in serie er tussen kan gooien vroeg ik mij ook af inderdaad..
        Die hebben weer andere voltages nodig, dus hoe dat dan precies werkt gaat momenteel mijn kennis te boven.
        Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
        Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

        Comment


        • Nederhigh
          Nederhigh commented
          Editing a comment
          Ohja, als je strips besteld, kijk dan ook ff op arrow.com . Daar heb ik ze uiteindelijk ook gekocht.
          De 5000k strips waren daar maar 17,?? euro terwijl die bij digikey 24.?? euro per stuk kostte.
          Bestelling was binnen 4 dagen binnen.
      Bezig...
      X