Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LED Verlichting

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: LED Verlichting

    Wat ik er tot nu toe van gezien heb, laat mij concluderen dat je redenen buiten stroomverbruik moet hebben om met led aan de gang te gaan.
    En wanneer je het om stroomverbruik doet, kom je vrij bedrogen uit. Het is vrij simpel, het resultaat met led is nog niet beter per watt dan met hps.
    Iedereen die ik met led aan de gang heb zien gaan, begonnen met een enkele unit, maar bleven daarna maar bij hangen om het resultaat op te krikken.
    Led verlichting kost honderden euro's per unit, je hebt er eigenlijk nog ir stralers bij nodig en verbruikt dus al snel evenveel of meer dan bij HPS om eenzelfde resultaat te halen.
    De ontwikkeling van de plant gaat er minder snel mee en het levert geen "harde" wiet op.
    Een hps lamp is dus goedkoper, verbruikt uiteindelijk evenveel met een beter resultaat en je weet wat je ervan mag verwachten.
    Ik zou zelf nog eerder met een inductielamp aan de gang gaan dan met led.

    Het hele idee om op het groene spectrum te besparen is goed, maar de techniek is nog lang niet klaar en het spectrum is nog veels te smalbandig. Ik vind de zwavelplasmalamp veel interessanter.
    Last edited by mathijs; 7 January 2011, 06:03.

    Comment


      #17
      Re: LED Verlichting

      Helemaal mee eens Mathijs. Maar ook de zwavelplasmalamp moet nog aangevuld worden met UV-A en verrood. In Wageningen zijn daar proeven meegedaan. Wat hoopgevend was dat het vaste stof gehalte van de gewassen met 20 % opliep. Dus na het drogen zou van natte wiet 20 % meer drooggewicht over blijven dan thans. Dus dat ziet er niet verkeerd uit. Alleen de 300 watt sulphurplasmalamp kost om en nabij de 1000 euro. De lamp gaat eveneens zo'n 50.000 uur mee. Maar net als bij de ledunits, waar de ventilatoren tussentijds vervangen moeten worden moet bij de plasmalamp het magnetrongedeelte tussentijds worden vervangen.

      Comment


        #18
        Re: LED Verlichting

        Bij de zwavelplasmalamp heb je eigenlijk ook IR stralers nodig, wat ik in principe geen nadeel vind, aangezien je dan zelf ook vat hebt op een groot gedeelte van de verdamping.
        En UV heeft zo'n lamp genoeg, teveel voor de planten zelfs, dus wordt er een glasplaat voor gehangen om uv uit te filteren.
        Dat ze nog niet klaar zijn wat betreft de ontwikkelingen is ook een feit. Daarnaast vind ik de 1000 euro die nu voor dat 300W Gavita model gevraagd wordt, ook nog erg aan de hoge kant.
        Een magnetron koop je tegenwoordig ook voor 100 euro dus waarom zou een plasmalamp dan 10x zoveel moeten kosten? Wanneer de prijs gehalveerd zou worden, is dat het experimenteren wel waard denk ik zo.
        Voor deze prijs mag iemand anders de math doen en wacht ik zelf wel op een uitondwikkeld product.

        Comment


          #19
          Re: LED Verlichting

          Ik heb een stukje - een verslag in een of ander landbouwblad- gelezen, waarbij er ook nog UV-A werd bijgevoegd. Er zijn wel verschillende kleurtemperaturen bij de plasma-lampen. Wellicht vond de toevoeging van UV-A bij een bepaalde kleurtemperatuur plaats of de journalist heeft e.e.a. fout weergegeven.
          Dat IR-gebeuren is op zich ook interessant. Aangenomen wordt dat IR geen PAR-licht is, maar je zou de temperatuur mooi kunnen sturen. Leds hebben een Ohmse weerstand, dus je kan met een thermostaat die in IR-sauna's wordt gebruikt, de temperatuur regelen. Ik vraag me alleen af of je Nabij-IR, Midden-IR of Ver-IR moet gebruiken. Bij Nabij-IR geven sauna-lampen/keramische staven nog een donkerrode gloed af. De keramische staven van Midden-IR geven totaal geen zichtbaar licht, maar alleen warmtestraling.
          Last edited by Xtreme; 7 January 2011, 07:08.

          Comment


            #20
            Re: LED Verlichting

            Ik neem aan dat je geen rode gloed wilt, aangezien dat dan dieprood betreft omdat je het kunt zien. Ik zou midden IR kiezen,

            Comment


              #21
              Re: LED Verlichting

              ik heb zelf een 7 band 180 watt unit uit de VS later halen. totaal inclusief verzend en douane kosten 255 euro. vul de rest van het spectrum zover dat nodig is aan met een paar spaarlampjes.
              http://www.hydroponicshut.com/

              Comment


                #22
                Re: LED Verlichting

                Oorspronkelijk geplaatst door borklots View Post
                ik heb zelf een 7 band 180 watt unit uit de VS later halen. totaal inclusief verzend en douane kosten 255 euro. vul de rest van het spectrum zover dat nodig is aan met een paar spaarlampjes.
                http://www.hydroponicshut.com/
                ik lees het volgende op de site;

                Coverage Area:

                This Pro-Grow model will cover a grow area approx 4 x 4 or 16 SQ FT.

                Lighting needs:

                (adjustments can be made as needed)

                Vegetative Stage: 14-16 hours

                Flowering Stage: 10-12 hours



                Eerder op de site staat dat deze lamp gelijk moet zijn aan een 400w hps
                Nu vraag ik me het volgende af....

                4x4 sq feet is 120cmx120cm, moet het oppervlak bij LED groter zijn bij HPS??
                omdat normaliter 100cmx100cm voor 400w prima is.....

                Ze hebben het over een vegatieve groei uren tussen de 12-14, is dit bij LED ook anders?
                omdat dit normaliter 18uur is.....

                Misschien weet jij de antwoorden hierop bork, of iemand anders uiteraard.....
                sigpic

                Comment


                  #23
                  Re: LED Verlichting

                  De hoeveelheid assimilatielicht kan maar op een manier vastgesteld worden: met een kwantummeter het aantal fotonen bepalen per m2. Als je bij beide lampen het aantal fotonen bepaalt en vergelijkt en je neemt de 400 watt HPS als uitgangspunt dan is eenvoudig vast te stellen of je met de led-unit een groter of kleiner oppervlak kunt aansturen. Wat de fabrikant zegt moet je met een korrel zout nemen. (Alleen een kwantummeter is verrekt duur)

                  Comment


                    #24
                    Re: LED Verlichting

                    ik heb niet echt gekeken naar het effectieve stralling vlak wat aangegeven staat op de website. kweek zelf in een kleine kast ongeveer 1/3 van wat ze aangeven. Dit zijn ook vaak verkoop praatjes en daar moet je doorheen prikken.Waar ik wel naar heb gevraagd en naar heb gegeken is welke soort LED zijn gebruiken in hun units. Dit omdat leds iedere maand beter worden en een hogere output weten te creeren. Zo hebben de Nederlandse spectra boxen wel een goed spectrum te pakken (11-band en hoger) maar gebruiken naar mijn weten nog steeds dezelde soort LED's als toen hun unit de op de markt kwam. Ik heb zelf een heleboel gelezen op websites over LED ontwikkeling en kwam hier uit:

                    http://www.ledgrow.eu/

                    Een Amsterdammer die serieus verstand heeft van LED's en deze zelf test met iedere 2 maanden een kweekje.
                    Uit zijn onderzoekje kwam dat de LED op dit moment met de hoogste output de LED's van CREE zijn. De XP-E om precies te zijn. En heeft ook bewezen dat de plantjes hier het zelfde over denken. Ik heb gezocht naar verkopers van LED units die deze chipsets gebruiken. Heel veel fabrikanten vertellen wel welke kleuren ze gebruiken maar niet wat voor soort LED ze gebruiken en wat daar de output van is. Verschillen tussen een enkele LED kan varieren van 0,05€ het stuk( nog goedkoper als je ze groot inslaat) tot zo een 7 euro als je ze los koopt bij een techniek groothandel( conrad). Het is dus aan de fabrikant om te gaan voor de duurdere nieuwste high output LED's of om wat goedkopere mindere output LED's te gaan gebruiken. Je oog zal het verschil niet kunnen zien, je plantje merkt het verschil wel.

                    Misschien is de lamp die ik heb gekocht ook wel een stuk chineese kerstverlichting, maar was al redelijk enthousiast dat de gene die ik sprak over de lamp met een aantal bekende LED types kwam waar ik een hoop over had gelezen.
                    Ook ik vergelelijk mijn lamp niet een 400 wat HPS. heb nu totaal inclusief LED, 250 watt draaien en gok op een 100 gram voor de eerste keer. LED wordt beter met de maand. 1,2 gram per watt wordt tegenwoordig makkelijk gehaald met LED.
                    En in de toekomst zal ook de bekende HPS kweker moeten toegeven dat er beter is dan HPS en wanneer je goed je onderzoek doet naar het aanschaffen van een LED unit, weet je dat die toekomst er harder aankomt dan de meesten zullen toegeven.

                    Comment


                      #25
                      Re: LED Verlichting

                      Ik heb al eerder aangegeven dat het rendement van de leds in zo'n 4 jaar verdubbeld zal zijn. Elk jaar wordt het rendement ongeveer 20 % hoger. Alleen nog de ideale golflengten zien te vinden. Uit een grafiek in een ander topic blijkt dat het (niet bruikbare) groene licht als een soort katalysator werkt bij andere golflengten. Dus een soort Emerson Enhancemant-effect, maar dan niet bij rood en verrood.

                      Comment


                        #26
                        Re: LED Verlichting

                        ben het helemaal met je eens xtreme, maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de meest bekende LED units al 2 jaar oud zijn, toen het wel aardig deden( minder dan hps) en dat mensen daar nog steeds mee vergelijken. terwijl er al units bestaan met 40-60% meer rendement

                        Comment


                          #27
                          Re: LED Verlichting

                          Ik ben benieuwd. Ik kweek ook met led en spaarlampen. Ik ben benieuwd wat het resultaat zal zijn. Ook aangezien het mijn eerste kweek is.

                          GrZ

                          Comment

                          Bezig...
                          X