Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Par waarde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Par waarde

    Korting op 420shop
    Beste medekwekers weet iemand wat de beste of hoogste par waarde is, voor je wietplant in de vegetieve en bloeifase is, daar ben ik zeer benieuwd naar?

    #2
    nederhigh en mafferd en QnQ weten dat waarschijnlijk wel.
    Last edited by QnQ; 27 August 2020, 09:55. Reden: tags verwijderd

    Comment


    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      Als ik overal op ga reageren waar ik iets van weet moet ik nog meer gaan posten.
      Ik weet niet overal alles van maar wel van veel dingen een beetje En ik post al veel te veel.
      Met een beetje onderzoeken kun je dit wel vinden, zoals blijkt uit de reacties.

      't Is simpel rekenwerk, maar vergeet niet om de praktijk te toetsen aan de hand van kweekverslagen.
      Veel van die cijfertjes komen van de fabrikanten, en die kennen we onderhand wel een beetje, toch ?

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Sorry pap.

    #3
    Ik begrijp de vraag volgens mij niet helemaal.
    Maar als je wilt weten wat een goeie licht intensiteit is, door hun leven heen..

    Dan heb je het dus eigenlijk over PPFD.


    Voor jonge zaailingen en stekken zal dat waarschijnlijk tussen de 200-400 PPFD zijn.
    Voor planten in veg 400-600 PPFD.
    Voor bloeiende planten 500-900 PPFD.

    Meer dan 900 PPFD is alleen nuttig met extra
    Co2 toevoeging.

    Wat de optimale waarde is tijdens veg lees ik wel eens wisselende verhalen over.
    Er word ook wel eens gezegd dat je tijdens veg ook gewoon rond de 800 PPFD kunt gaan zitten.

    Wat daar nou precies het fijna van is weet ik niet.
    Ik gok dat je qua efficientie en stroomverbruik beter rond de 4-600 kunt gaan zitten voor grofweg hetzelfde resultaat?

    Wellicht weet iemand anders daar meer over.



    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


      #4
      Screenshot_20200826-035033.png Screenshot_20200826-034953.png Screenshot_20200826-034900.png Screenshot_20200826-125946.png ​​​​​Bedankt voor de info, ik ga een tent van 60x60 halen nu zijn er 4boards waar ik oog naar heb. De viparspectra p600(837ppfd)heeft een hogere ppfd dan de p1000(796ppfd)maar die is heeft weer meer leds dus voor een breder oppervlak

      De mars ts600(996ppfd) zou dan perfect zijn als die net boven de 900ppfd zit en de mars ts 1000(1348) is dis overkill als je de lamp op de kinimale hoogte hangt 30cm.

      Wat/welke is wijsheid
      Last edited by Kunichika; 26 August 2020, 13:17.

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Boven de 900 heb je co2 nodig.

      #5
      Nou.. Wat wijsheid is... Ik denk dat het verstandig is om eerst te begrijpen waar die PPFD getallen vandaan komen.
      PPFD is de hoeveelheid gemeten licht op 1 punt.
      Als je een vipar p600 in een 30x30 tentje hangt, dan komt de center ppffd meting veel hoger uit dan wanneer je dezelfde lamp in een 60x60 hangt.
      Dat komt omdat het licht meer weerkaatst in de kleinere ruimte waardoor er uiteindelijk meer licht op een bepaalde plek valt. Vooral in het midden.

      De reden dat de Vipar p1000 een lagere center reading heeft dan de p600 is dus omdat die in een grotere tent getest word.
      Als je de p1000 ook in een 60x60 zou testen komt de center ppfd gerarandeeerd hoger uit dan de p600.


      Het idee is om niet alleen naar de center meting te kijken. Maar ook te kijken naar wat de metingen er omheen doen.
      Lichtverdeling noemt men dat.

      900 center is leuk, maart als je dan in dee hoek maar 200 hebt.. Dan valt het weer tegen.

      Met de mars hydro ts1000 kom je van al deze lampen het beste uit op een 60x60.


      FtKpJLN.pngZXdsh9Z.png

      Dit zijn PAR maps getest door shane van het youtube kanaal/ lampen fabrikant Migro. Beide zijn getest op 60x60.

      https://www.youtube.com/watch?v=Jcp5t3FmIMc
      https://www.youtube.com/watch?v=Jcp5t3FmIMc





      Last edited by Nederhigh; 26 August 2020, 14:02.
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Verschil zit m trouwens wel in de hoogte van de lamp.. Hoe dichter bij je lamp op het gewas kan, zonder de lichtverdeling te verpesten. Hoe beter.

      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment

      #6
      Kijk weer een snelle reactie, het word mij allemaal steeds duidelijker. Beter 50euro meer spenderen dan krikg je straks mooiere compacte toppen van shopkwaliteit zonder vervuiling. Al zegt deze tester ook dat je rond de 850 al bleeching kan krijgen.

      Het filmpje word intresant vanaf 8min30
      https://youtu.be/c8HhNpqiRLw

      Comment


      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Jup. Alles boven de 800 zit je grenzen op te zoeken. dat is denk ik afhankelijk van de soort, temperatuur, LV etc...

      #7
      Je zou trouwens ook de vipar p1500 kunnen overwegen. Die is qua vermogen hetzelfe als de mars ts1000.
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


        #8
        Maar als ik maar 800 nodig heb,dan heb ik aan de ts600toch genoeg?
        Screenshot_20200826-034900.png

        Comment


        • Nederhigh
          Nederhigh commented
          Editing a comment
          Gaat zeker werken ja. Maar het kan beter.

        • Nederhigh
          Nederhigh commented
          Editing a comment
          Je ziet het zelf. Om in de hoeken net boven de 400 PPFD uit te komen, moet de lamp zo dichtbij dat die in het midden tegen de 1000 aan zit.
          Dus om in je hoeken een acceptabele hoeveelheid licht te krijgen voor bloei, zit je in het midden met bleach.
          Daarom kun je beter voor een grotere lamp gaan. Die verdelen het licht iets beter. Ook als je 'm terug draait naar 100W.
          Dat betekent ook dat je lamp een stukje efficienter word dan de 600's. Hoe minder vermogen door elke individuele diode. Hoe beter ze worden.
          Dus meer licht voor minder stroom. Dus meer wiet voor minder stroomrekening.
          Maar met die 600's ga je ook gewoon wiet kunnen kweken hoor. Alleen ietsie minder waarschijnlijk. Zal in de praktijk weinig verschil maken.
          Last edited by Nederhigh; 26 August 2020, 17:36.

        #9
        Check deze par map:
        9VYfsQa.jpg

        Dit is de Mars hydro sp3000 op 120x60. 19,5 inc/48,5 cm. Zoals je ziet zit er vrij weinig verschil tussen de center metingen en de hoeken.
        Dat betekent dat je plant over het hele oppervlakte een optimale hoeveelheid licht ontvangt.
        Dat is waar de grote winst zit qua efficientie met LED's. Lichtverdeling.
        Dit is hoe een goeie PAR mar eruit ziet. Het liefst haal je dit op 20cm afstand ipv 50.
        Als de lamp nou nog groter was geweest had die dichterbij gekund en nog efficeinter geweest...
        Maar om dat te halen moet je zelf bouwen .. Of hele dure lampen kopen .


        Ik maak het maybe allemaal wel heel moeilijk nu.. Maar kortom. Ja, de 600's werken prima. De 1000's zijn wat efficienter, en geven in theorie ietsie meer oogst.
        Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
        Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

        Comment


          #10
          Weer heel interessant, ja de 1000 heeft omdat hij breedder is een groter bereik als ik het goed begrijp. Maar als je maar de foto kijkt dan is hij op 30cm veel te hoog er word 1348 gegeven in het midden,maar als je dan weer een video bekijkt waar doe gast zijn par-meter bij legt geeft hij 847 aan. Dus ja ze overdrijven bij Mars een beetje, maar goed beter 50euro meer uitgeven en straks betere weed. Ja die al 3000 zou te gek zijn maja ook erg prijzig. Ik weet voldoende het word de ts1000

          Op 30cm in het midden Screenshot_20200826-181638.png

          Comment


            #11
            Nja dit is dus wat ik mij ook afvroeg.
            Volgens mij.. En kijk dit zeker zekf ff na..
            Maar ik denk dat de vipar p1500 het licht iets beter verdeeld dan de mars hydro ts1000.
            Screenshot_2020-08-27-11-30-02-273_com.google.android.youtube.jpg
            Par map 60x60.

            Volgens mij zijn ze ongeveer even duur? Dus maybe de mars toch niet de beste keus dan?
            Nouja vergelijk ze zelf ff met elkaar zou ik zeggen.

            ​​​​​Nouja het gaat uiteindelijk allemaal prima wiet kweken..
            Last edited by Nederhigh; 27 August 2020, 11:41.
            Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
            Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

            Comment


              #12
              Dat ziet er inderdaad goed uit hmm. Viparspectra zelf geeft deze aan heel anders Screenshot_20200827-160426.png
              Maar de vipar p1500 is nergens te koop zo te zien. Ja in the States. Maja als je vanuit daar besteld komen we douane kosten bij en al dat. Of heb je wel ergens gezien waar hij te koop staat? Trouwens een leuke site om eens te bezoeken. Daar staat alles goed uitgelegd over hoevwel wat en dat allemaal cocoforcanabis.com ik leer veel van jullie heren mijn dank.

              Comment


              • Nederhigh
                Nederhigh commented
                Editing a comment
                Vipar.. En bijna alle el cheapo LED fabrikanten testen hun lampen in een te groot oppervlak.
                Met een groter oppervlak komt er in tataal meer licht op het oppervlakte terecht, waardoor de lamp op paier efficienter lijkt..
                Vandaar dus dat het er anders uit ziet. Helaas is het bij veel lamp fabrikanten nodig om zelf een PAR map te zoeken van een onafhankelijke tester.
                Migro of dr Mj coco bijvoorbeeld. Wat fabrikanten op hun website zetten is vaak een vertekening van de werkelijkheid of gewoon een leugen.
                Als je vanavond een uurtje of 1,5 niks te doen hebt.. https://www.youtube.com/watch?v=ztBHfvNe1OY Hier word dat allemaal haarfijn uitgelegd.
            Bezig...
            X