Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De kabeldikte van aansluit kabels

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

De kabeldikte van aansluit kabels

Korting op 420shop
    Aansluiting een gewone wandcontactdoos.

Welke kabeldikte moet ik gebruiken ¿¿ Omdat ik vaak lees dat mensen worstelen met dit probleem probeer ik hier een beetje meer duidelijkheid in te brengen.

Meestal is je (lichtgroep)afgezekerd met 16A, dat wil zeggen dat je er maximaal 3600W in kan stekkeren. (230x16=3600) Hierbij moet je nog wel rekening houden met hierbonder omschreven groepsbelasting en inschakelstromen!

Om te beginnen zal ik de vaak gebruikte termen eens op een rijtje zetten;

Spanning.
    Spanning is het voltage dat op de wancontactdoos ( stopcontact) aangesloten is. In Nederland is dat 230Volt tussen een fase en de nulleider, en 400Volt tussen de fasen onderling.

Stroom.
    Stroom is de maximale belasting die door een licht of krachtgroep geleverd kan worden en dat wordt uitgedrukt in Ampère. Met de 'opgenomen stroom' wordt de specifieke stroom bedoelt die een apparaat opneemt uit het lichtnet. Meestal heeft een standaard wandcontactdoos een voorbeveiliging (zekering) van 16 Ampère en kan dus een continue stroom leveren van maximaal 16A .

Vermogen.
    Vermogen is de hoeveelheid energie dat door een apparaat wordt opgenomen uit het net. Vermogen wordt uitgedrukt in Watt. Het opgenomen vermogen is bepaald door de spanning en de stroom.

Om te bepalen wat voor stroom er 'loopt' of te weten welk vermogen er wordt opgenomen is er een simpele rekensom.
    P = I x U
    P = het vermogen in Watt
    I = de stroom die een apparaat opneemt.
    U = de spanning waarop een apparaat is aangesloten.

Een lamp van 600W aangesloten op 230V neemt dan 2,5A op uit het net. (600/240= 2,5)
    Nog een voorbeeld.
    Stel je hangt 2 x 600 wat hps, en een kachel van 2000 wat. Dan zit je met je verbruik als je de vsa's mee telt en je afzuiging en ventilatie al flink boven de 4000 Wat ..Als je dan gaat rekenen: 4000W/230 = 17.39 Ampère! Aangezien de zwaarste lichtgroep met maximaal 16 Ampère afgezekerd mag worden, kom je te kort!

Persoonlijk zou ik nooit meer dan 600W hps set-up per groep hangen. Op die manier heb je op de groep waar de HPS aangesloten is nog wat overcapaciteit om startstromen en dergelijke te compenseren.

Groepsbelasting.

Met groepsbelasting bedoel ik de totale belasting die op een groep zit. Dat wil zeggen, is het alleen de wandcontactdoos waar jou growtentje/hokje opgaat, of heb je er nog een koffiezetapparaat of iets anders ingestekkerd zitten?
    Als dat zo is, beperkt dat natuurlijk de maximale vermogensafname van die wandcontactdoos!
    Als ik er van uit ga dat de desbetreffende groep waarop de wandcontactdoos is aangesloten is beveiligd met 16 Ampère, dan kan je daar 3600Watt inpluggen. Als daar nog eens een koffiezetter van 2000Watt afgaat, houd je dus maar 1600Watt over voor je grow paleis!

Inschakelstromen.

Houd met het aansluiten van je installatie rekening met inschakelpieken / opstartstromen van afzuig en lichtapparatuur.
    Je HPS heeft een grote opstartstroom nodig, Dan heeft de zekering maar vooral je schakelklok het even benauwd hoor! Vandaar dat je er goed aan doet om alles over een relais te laten verlopen.
    Zorg er daarom voor dat je altijd een redelijke overcapaciteit hebt in je aansluiting, ga bijvoorbeeld niet verder dan 3000Watt op een 16 Ampère groep. Op die manier ben je verzekerd van een stabiele en goede spanningsvoorziening. Bovendien heb of krijg je geen problemen als gevolg van inschakelpieken en opstartstromen.

Draaddikten.

De draaddikten die je gebruikt is een belangrijk punt. Als je een te hoge stroom door een te dunne kabel stuurt krijg je oververhitting met vaak brand of op zijn minst kortsluiting tot gevolg.
    Vandaar dat het belangrijk is de juiste kabel met de juiste draaddikte te kiezen.
    Voor een 16 Ampère aansluiting is 1,5mm2 genoeg, maar ga je daar 25 Ampère doorheen sturen, dan is de kabel weer te dun met alle gevolgen van dien!

Een lijstje voor draaddikten is daarom wel handig:

0 t/m 10 Ampère 1 mm2
    10 t/m 16 Ampère 1.5 mm2
    16 t/m 25 Ampère 2.5 mm2
    25 t/m 32 Ampère 4 mm2
    40 Ampère 6 mm2

Bij het gebruik van lange kabels (langer dan 2,5 meter) is het raadzaam om de draaddikte 1 trap hoger te kiezen om spanningsverliezen over de kabel te compenseren. (dus in plaats van 1.5 mm2 kies je dan een 2.5 mm2).
    Door de spanningsverliezen kan je apparatuur die je gebruikt schade oplopen als gevolg van onderspanning.

Let wel op! Elektriciteit is en blijft gevaarlijk als je niet weet wat je doet!
    Vertrouw je het niet of begrijp je niet hoe een en ander aangesloten moet worden, laat het dan door een installateur of gediplomeerd elektromonteur doen.
    Loop geen risico!

Ondergetekende is niet aansprakelijk voor ongevallen en schade die ontstaan als gevolg van onjuiste interpretatie van dit artikel.

Grtz Monty
    Last edited by monty; 10 January 2011, 18:30.

Re: De kabeldikte van aansluit kabels

Heel goede en duidelijke uitleg die toch wel verstaanbaar is voor de meesten onder ons.

Eén detail evenwel, 30 jaar geleden al heeft een electricien die voor mij de plannen getekend heeft en die mij instructies gaf voor het zelf plaatsen van mijn installatie mij altijd op het hart gedrukt om voor een circuit voor stopcontacten dat afgezekerd is op 16 amp altijd 2.5 mm te gebruiken. Ik had op een plaats maar 1.5mm gebruikt en heb van hem toen een serieuze uitbrander gekregen. Ik weet niet wie er gelijk heeft, maar sindsdien volg ik zijn raad toch maar op. 1.5mm mocht ik enkel gebruiken voor het circuit van de lichtpunten in huis dat afgezekerd was op 10 amp.

Comment

Re: De kabeldikte van aansluit kabels

Bij het gebruik van lange kabels (langer dan 2,5 meter) is het raadzaam om de draaddikte 1 trap hoger te kiezen om spanningsverliezen over de kabel te compenseren. (dus in plaats van 1.5 mm2 kies je dan een 2.5 mm2).
      Ben ook geen elektricien en mijn elektronica kennis is ook maar basaal hoor. Je bekabeling in je huis zal idd wel van 2,5 mm2 zijn. En voor alle veiligheid zal ik zeken het gebruik van 2,5 mm2 aansluitsnoeren niet afraden. Liefst dan ook meteen een hittebestendige siliconenkabel van 2,5 mm2 als aansluitsnoer.

Comment

Bezig...
      X