Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mini bouwverslag DIY LED strip lamp.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Mini bouwverslag DIY LED strip lamp.

    Korting op 420shop
    Hoi mensen.

    Vandaag begonnen met het bouwen van mijn DIY samsung LED strip lamp.
    Verwacht er niet teveel van . Als het werkt ben ik al helemaal blij.
    Looks en strak afgewerkt aluminium is hier dus niet ze zien..
    Ik ben niet zo'n klusser. Maar een heel simpel aluminium frame in elkaar schroeven lukt mij gelukkig nog wel.. net .
    Het ziet er dus wellicht niet zo mooi uit als andere bouwverslagen hier op 't Forum. Maar het is wel stevig, functioneel, en veilig.

    Nouja, de lamp bestaat uit 8 strips van de samsung H-influx serie. 4x 3000k / 4x 5000k. Dat zijn in totaal 1024 Top bin A- lm301b Diodes.
    Deze krijgen stroom van 2 maal de Meanwell HLG-185-c1050B.
    Elke kleur krijgt een eigen driver, zodat ik de 3000/5000k los van elkaar kan dimmen, of aan/uit zetten.
    Dat was een goeie tip van mafferd die mij een tijd terug wat heeft geholpen.

    Het frame:

    Het frame bestaat natuurlijk uit aluminium. (duhh )
    Ik gebruik zelf borende/tappende schroeven en 90 graden hoekverbindingen om het hele gebeuren aan elkaar te krijgen.
    Ik boor alle gaatjes voor op 2,5mm, en schroef er vervolgens 3,5mm zelftappers door. Dat is verrassend stevig en sterk. Het hele fram is solid, en rammelt of beweegt totaal niet.
    De afmetingen van het frame is 97x59cm.
    De balken waar de strips op komen zijn 56cm, net als de LED strips zelf.
    De afstand tussen de balken is 9,4 cm. De balken zijn allemaal 4cm breed.




    1.jpg
    4.jpg​​​


    Omdat mijn tentje maar 120x60 cm is, en de strips zelf al 56cm, is er aan beide kanten maar 2 cm speling voordat de strips de tent raken.
    Een beetje onderduk, en de strips zouden direct de tent raken. Dat is natuurlijk niet wenselijk

    Hoe warm ze precies worden weet ik niet, het zal waarschijnlijk enorm meevallen. Maar voor het zekere voor het onzekere, en te voorkomen dat er een gat in mijn tent smelt, of nog erger...
    Heb ik van het Frame ook maar direct een spacebooster gemaakt van 59cm.

    Dat doe ik enorm houtje touwtje style.
    Door 14 plaatverbindingen aan 14 hoekverbindingen vast te tapen, en die vervolgens op de draagbalken te schroeven.
    Mischien niet heel mooi, maar het werkt wel.

    2.jpg
    3.jpg

    De draagbalken zullen niet zo warm worden. Ze maken door de hoekverbindingen bijna geen contact met de LED balken, ze hangen er net een milimeter boven.
    Daarom leek het mij erg geschikt om daar wat van deze dingetjes aan te schroeven. Zo kan ik er zeker van zijn dat het warme gedeelte van mijn lamp de tent niet raakt.
    En ik heb ook nog eens een extra spacebooster .
    Ik denk dat er niet veel mensen zijn die kunnen zeggen dat hun lamp ook een spacebooster is. Lichtverdeling zal het dus niet aan liggen.



    Dat was 'm voor nu. Ben hier al bijna de hele zaterdagmiddag mee bezig geweest, en ik heb donders trek in een lekkere joint .
    Solderen en de LED strips zelf doen we morgen.
    Mijn laatste keer solderen is dik 5 jaar geledenm, dus het lijkt me wijs om dat morgen met een nuchter hoofd te doen.

    Morgenavond dus zeer waarschijnlijk meer!

    Ik heb ook een goedkope lux meter besteld. Migro heeft die namelijk gecalibreert op een goeie. KLIK.
    Zo kan ik als het hele gebeuren af is dus ook een PAR map maken, en berekenen hoe efficient het hele gebeuren nou echt gaat zijn.
    De PAR map en Umols/J komen hier dus ook te staan.

    Vragen of opmerkingen altijd welkom!

    Voor nu, Peace!




    Last edited by Nederhigh; 3 October 2020, 19:31.
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    #2

    Ziet er goed uit!

    Comment


      #3
      Leuk staaltje huisvlijt hoeveel watt gaat het worden?
      verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

      Comment


      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        De drivers en LEDS kunnen tot 400W totaal . Beetje overkill wel.
        Zal waarschijnlijk rond de 200W gaan zitten doormiddel van dimmen.
        Het idee is om erg veel led's te gebruiken. Hoe minder stroom je door de diodes knalt, hoe efficienter ze worden.
        Dit zijn evenveel diodes als 2 migro array 240W bij elkaar . , Ik verwacht dus ook dat de lamp wel eens aardig efficient zou kunnen zijn.

      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Hoe lager wattage ik ze kan draaien, met optimale hoeveelheid licht. hoe beter.
        Voor die afstemming gaat die lux meter wel van pas komen.

      #4

      De famkes van Waldpiek https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...s-van-waldpiek

      Comment


      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Zekers!. Daar binnekort meer over. Voor nu heb ik net de fout gemaakt om in de lamp te kijken. Zie al 10 minuten vlekken....
        Als ik morgen na werk zin heb, komt dan de update..

      #5
      Nou,, Daar zijn we weer!

      De lamp is af!! voorlopig..
      Pff, dat viel nog wel ff flink tegen zeg... Ik zal heel eerlijk zeggen, ik heb tijdens het bouwen meerdere keren spijt gehad dat ik niet gewoon een plug/play heb gekocht..
      Maar nu die af is ben ik toch wel blij .
      Al hoewel ik waarschijnlijk de lamp ombouw na mijn eerste ronde.. Daarover straks meer.

      Het begon zondag.
      1 van de balken had ik blijkbaar net 3 milimeter tekort afgezaagd.. Waardoor ik weer een nieuwe balk moest maken.
      Ik gebruik oude aluminium grondpalen, omdat ik die gratis kon ophalen bij het werk van een maat van me.
      Dat scheelt toch snel 30/50 euro.. Maar het is ook wat meer werk. Alle palen moesten namelijk helemaal opgeschuurd, schoongemaakt van binnen, gepolijst etc..
      Dat had ik een maandje terug al gedaan.. Maar 1 balk was dus niet goed.. Dus het hele cicrus weer uit de kast getrokken.
      Nouja, ik dacht die zondagmiddag de lamp wel ff af te kunnen maken. Het frame was zo goed als af.. Dus ik hoefde alleen nog maar de gaten te boren, strips erop te schroeven en de bedrading aan te sluiten!
      Dat varkentje ga ik wel ff wassen dacht ik.. nja, niet dus.
      Eerst moesten er nog gaten voorgeboord worden voor de strips.
      94 gaatjes totaal voor alle 8 strips. Dat viel opzich mee. Maar nadat ik de tapschroeven erin had gedraaid werd mij al direct een obstaken duidelijk..
      De tapschroeven duwen een deel van het aluminium omhoog. Daardoor is het oppervlakte van de blak niet egaal, en is het contact dus de hitte overdracht verre van optimaal.
      94 gaatjes boren, 94 schroeven erin/eruit draaien... KUT niet genoeg schroeven.. Naar de bouwmarkt... 94 gaatjes afschuren, en de middag was alweer voorbij. Dat viel al direct wat tegen dus..

      IMG_20201004_154449.jpg7.jpg


      Begin van de avond ben ik bezig geweest met de 5000k strips op de balken plakken.
      Omdat ik regelmatig voor kennissen/vrienden of mezelf een computer bouw, was ik al bekend met koelpasta. Dat leek mij dus voor strips ook een logische keus.
      Nou, dat is voor strips volledig anders dan voor een cpu kan ik jullie vertellen..

      Het is ongeveer onmogelijk om het hele oppervlak vol te krijgen met pasta, laat staan gelijk te verdelen. Ik had er in ieder geval niet genoeg voor.
      ik had in totaal 60gram van deze pasta. En nog een heel klein beetje dure pasta voor computers. Dat had niet minder moeten zijn.. Echt net genoeg. Daarnaast vond ik de pasta vrij klonterig.
      Dat maakte het verdelen nog moeilijker. Uitsmeren mag eigenlijk niet met koelpasta, het idee is juist dat het zichzelf uitsmeert door de druk van de plaat, en zo alle gaatjes en kiertjes goed afsluit voor optimale thermische geledibaarheid.
      Voor zo'n groot oppervlak werkt dat dus niet helemaal lekker. Als ik het over zou moeten doen zou ik de volgende keer voor thermisch geleidende tape gaan.
      Dat werkt denk ik zo veel makkelijker.

      IMG_20201004_162516.jpgDat betje grijs is de koelpasta voor computers die ik nog had liggen. Maar lang verhaal kort, geklieder. Na veel gekloot aardig gelukt.




      Toen begon het solderen... Mijn goeie soldeerbout lekt blijkbaar stroom...
      Toen ik de bout op de +van mijn eerste strip zette begon die ineens licht te geven.. ?? Dat kan blijkbaar als je soldeerbout versleten is.
      Ik wou het risico niet lopen om mijn strips daarmee te slopen, dus ik ben overgestapt naar mijn 2e, veel lompere soldeerbout.

      Nou was het plan dus eerst om alle draden op de printplaatjes van de strips te solderen, maar het werd mij al snel duidelijk dat dit niet ging lukken.
      Zeker niet met die lompe zware soldeerbout.
      Daarom heb ik er voor gekozen om toch maar gewoon gebruik te maken van de aansluitpuntjes, waar je de kabel zo in kan drukken.
      In theorie geeft dat iets meer weerstand.. Maar denk dat het niet echt wat uit maakt.
      Moet wel zeggen dan het VEEEL makkelijker is dan solderen .

      Kabels aan elkaar solderen ging verder prima trouwens. Dat is gelukkig niet zo heel moeilijk, al hoewel het zonder soldeerklem nog best gepriegel is, maar een makkie vergeleken met de printplaat.
      Wat mij vooral zwaar frustreerde is dat ik echt iets van 6 keer ben vergeten om van tevoren de krimkous over de kabel heen te schuiven..
      Dan moet het dus weer helemaal opnieuw.. Strippen, lengte etc.. Ik werd er redelijk gek van moet ik zeggen.
      IMG_20201005_191320.jpgIMG_20201005_191750.jpg

      Uiteindelijk heb ik die zondagavond de 5000k strips af gekregen. Was er daarna ook wel ff goed klaar mee.
      IMG_20201005_115356.jpg

      Nou, vandaag is het weer gewoon maandag, en moeten we weer gewoon werken.. Zucht. Gelukkig om 1 uur al vrij.
      Toen ik thuis was de 3000k strips ook nog aangesloten. De cable management tussen de strips heb ik trouwens niet enorm netjes.
      Gewoon achter de draagbalk langs en vastgemaakt met wat ducktape. Weer eens niet heel mooi, maar functioneel zat.

      Ik ben vergeten een foto te maken ven het eindresultaat buiten de tent.. Maar net ff een paar foto's gemaakt in de tent.
      IMG_20201005_230641.jpgIMG_20201005_230627.jpg

      Waar ik dus niet tevreden voer ben is het design zelf. Ik heb ervoor gekozen om de balken overdwars te doen. Helaas word een klein deel van het licht daardoor geblokkeert door de spacebooster.
      Kans dat ik na de eerste ronde ded hele lamp ombouw en de balken in de lengte laat lopen.. Naja. Voor nu vind ik het zo wel ff prima .

      Ohja, de drivers laat ik bewust onderin de tent, voor een betere warmteverdeling. Zo worden de potten hopelijk ook wat warmer.


      Ik ben inmiddels al een tijdje aan het testen hoe warm het hele gebeuren wordt, en dat valt me alles mee.
      Eerst 45 min ofzo getest op vol vermogen. De alubalken worden dan bovenop 25/30 graden, en de LED diodes zelf 45/52 graden.
      Dat valt mij erg mee voor 380W aan stroom.
      Ook wel leuk om te zien wat dat doet met de temperatuur en LV. (Ik gebruik goedkope temp/lv loggertjes. De LV wijkt zo'n 10% af naar boven.)
      Screenshot_2020-10-05-23-04-40-700_com.beyondtel.sensorblue.jpgScreenshot_2020-10-05-23-04-45-819_com.beyondtel.sensorblue.jpg
      Dat gaat de goeie kant op...
      Nu ben ik al een tijdje aan het testen op 100W per driver. Dat zal meer in de richting zijn van hoe ik ze ga gebruiken.
      Je kunt in de grafiekjes hierboven mooi zien wanneer ik ze heb terug gezet op 200W. Vooral bij temperatuur zie je het piekje net weer wat teruglopen.
      De balken worden op 200W totaal trouwens echt totaal niet heet. Dus dat is mooi. Verwarmen doen we toch met de CV.

      IMG_20201005_230858.jpgIMG_20201005_230833.jpg

      Nou, dat was m voor nu. Vannacht laten we de hele boel draaien op 200W om te zien wat de temperatuur enzo doet.
      Misschien ook nog een langere test op vol vermogen binnekort.

      PAR map ga ik denk ik morgen mee bezig! De fluxmeter is binnen.
      Die houden jullie dus nog tegoed!

      voor nu, Peace!





      Attached Files
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


        #6
        Nou netjes hoor! Heb je goed gedaan en heel herkenbaar je verhaal
        die geleidings tape moet je niet gebruiken, dat is rommel en drogen vrij snel uit. Met pasta heb ik dat nog niet meegemaakt.
        2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
        2016 - Greyvol's buitenkweek
        2017 - Santa Maria van Space Cees

        Comment


          #7
          Ik gebruik zelf tape en ik heb nog niet gemerkt dat ie uitdroogt.
          En ik heb echt geen dure tape.
          Pasta is iets voor computers waar het heel nauw komt, is mijn bescheiden mening.

          Comment


          • Greyvol
            Greyvol commented
            Editing a comment
            Ik heb het ook alleen met CPU’s geprobeerd. Die muffe stickers die bij de cpu zitten heb ik al een paar keer gehad dat die uitdroogt. Was net poeder geworden. Sindsdien pasta gebruikt, dus misschien zijn ze nu beter die tape of stickers. En inderdaad het komt wel een beetje nauw.

          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            Ah grappig. Heb zeld nog nooit zo'n sticker voor een cpu gebruikt dus eigenlijk geen idee hoe die dingen zijn. Denk dat het net een ledstrip ook minder belangrijk is om het hele oppervlak te dekken dan bij een cpu. Maybe koelpasta dus tovh wel de beste optie.

          #8
          Leuk project heb je er van gemaakt !

          Ben je niet bang dat je kortsluiting maakt als je water knoeit met die drivers op de vloer ?

          Ik ga ook eens kijken voor strips, heb 2 x TGL-220 hangen, wil daar extra strips op monteren met een aparte driver voor extra rood tijdens de bloei. Ben alleen niet zeker of die nog op mijn koellichamen passen of dat ik daarvoor iets moet gaan verzinnen.
          Een dag zonder wiet kent Flip niet.

          Comment


          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            Nja.. lichtjes. De drivers zelf zijn ip67 rated. Dus ze moeten aardig wat spat/spletwater kunnen hebben.
            Als de krimpkousjes dus goed afsluiten moet het in theorie goed gaan... Naja. Ik heb ook waterdichte plugs besteld via ali. Die komen dit jaar ergens ook nog wel aan.
            Als die er in zitten moet het dus sowieso goed gaan. Voor de eerste ronde neem ik het risico.

          #9
          ​​Als mijn berekening klopt... Moet dit 'm zijn. Rechtsachter zit de zwarte filterplaat van luchtinlaat, lamp hing iets meer naar links. Vandaar dat het rechts wat lager is.
          Test is gedaan in de tent reflecterende wanden, maar zonder Reflecterende vloer. Dat geeft denk ik zo het meest realistische beeld tijdens te groei zelf.


          1HKTZRk.png


          Attached Files
          Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
          Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

          Comment


          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            Hmm ik twijfel een beetje of mijn berekening wel klopt.. Maar weet niet hoe ik 'm dan wel zou moeten maken.
            Als ik dezelfde berekening maak kom ik met andere lampen op hele rare getallen.. Iemand tips?

          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Bel mafferd.

          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            Ah, de berekening klopt.. Soort van. Het verschil zit 'm in dat fabrikanten het verschillend berekenen.
            Lang verhaal kort. Dit hierboven is hoe Mars Hydro, spiderfarmer, viparspecta etc het berekenen.

            Sommige fabrikanten als bijvoorbeeld migro gebruiken ook "usable ppfd", door het gemiddelde PPFD te vermenigvuldigen met het oppervlakte in m2.
            Voor de Migro array's kom je dan op 2,2umol/s Als ik diezelfde berekening voor mijn lampje/oppervlakte maak... 699PPFDx0,72m2=503/200=2.5Umols/J Usable.
            Last edited by Nederhigh; 7 October 2020, 14:52.

          #10
          Rreppellsteeltjam Zou kunnen. Maar denk dat het risico op kortsluiting vrij klein is. Met die drivers moet je in theorie onder de douche kunnen. (zou het niet aanraden).
          De krimpkousjes zijn de zwakke plekken. Maybe dat ik er ff een kabeldoos omheen gooi, of een rol ducktape ofzo. Dan moet dat ook goed gaan.
          Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
          Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

          Comment


            #11
            Prachtig werk. Mijn driver zit nog steeds ingepakt.. denk dat die dankzij jouw verslagje hier snel afgestoft gaat worden!
            De Bloemen Van Bri

            Comment

            Bezig...
            X