Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geluidsisolatie met steenwol

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Geluidsisolatie met steenwol

    Korting op 420shop
    Hoi, ik gebruik sinds een tijdje de Kind Led XL750. Qua opbrengst en bedieningsgemak ben ik er best tevreden over, qua geluidsniveau wat minder. Ik had me wellicht iets beter moeten inlezen, maar ik heb niet gedacht aan de geluidsproductie van de fans van dat ding. Werd ook niet genoemd in reviews. In de kweekruimte moet altijd een bovenraampje open staan om afgezogen lucht uit te blazen en nieuwe lucht binnen te halen, en als je buiten onder dat bovenraampje gaat staan dan hoor je de lamp wat. Dat bovenraampje moet open blijven dus het meest logische lijkt mij om ervoor te zorgen dat het geluid van de lamp de tent niet verlaat.

    Ik wil dus mijn Secret Jardin kweektent van 120x120x200cm gaan soundproofen. Ik dacht hierbij aan steenwol. Dit is bij verschillende bouwmarkten te koop in verschillende diktes, en hier wou ik de buitenkant en bovenkant van de tent dan mee bekleden. Iemand hier ervaring mee? Het lijkt mij de meest pragmatische oplossing. Wel vervelend materiaal om mee te werken, maar ik heb een bril, handschoenen en stofmaskers en het op maat snijden is een eenmalige taak.
    Last edited by Harry Balls; 9 October 2020, 15:14.

    #2
    Kun je de fans op die kindled niet vervangen voor stillere ?
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Heb ik aan gedacht, maar ik vermoed dat die lamp aardig wat koeling nodig heeft omdat die fans best veel toeren maken. En de ruimte binnenin die lamp is beperkt, dus grotere en stillere fans gaat niet. Plus dat je je garantie kwijt bent en je mogelijk het risico op oververhitting vergroot als je niet exact weet wat je doet en dus ook je kans op een kapotte lamp. En dat laatste wil ik voorkomen, want het was best een duur lampje. Aangezien ik maar 1-2x per jaar een kweekje van 5 planten doe voor mijzelf en mijn vrienden hoef ik dus eigenlijk nooit meer een nieuwe lamp te kopen, dus ik ben er wel zuinig op Experimenteren met fans durf ik dus niet echt aan.
      Vandaar dat ik steenwol als meest pragmatische oplossing voor me zie.

      Comment


        #4
        Op naar de bouwmarkt dan.
        Steenwol werkt ook als geluidsisolatie.
        De temperatuur binnen zal wel een paar graden hoger worden tijdens de lichtperiode.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5
          Let op met die steenwol dat de tent verder lucht dicht is er blijven van die haartjes en shit loskomen als je afzuiger dat aanzuigt ik neem aan je dat niet in je wiet wil hebben....

          Als je dan toch wat wil gaan maken zou ik zelf iets aan de open raam doen.
          kan je nergens anders je lucht vandaan halen anders een plank voor de raam met in die plank een in en uitlaatbuis ofzo alleen zal je dat goed moeten maken zodat niemand iets ziet
          Haze kweek #1,Haze kweek #2,Indica/sativa, weske's indoor garden

          Comment


            #6
            Dank voor de reacties en de tips. Een rondje bouwmarkt gaat het worden.

            De tent is niet luchtdicht, ik heb het zo gedaan dat aan beide kanten van de tent onderaan een opening zit met daarin een stuk slang welke verse lucht aanzuigt. Die lucht wordt dan door de planten heen naar boven gezogen en gefilterd door het koolstoffilter en bovenin weer uitgeblazen.

            Dat er haartjes blijven loskomen heb ik nog niet aan gedacht, het is de eerste keer dat ik met dat spul ga werken en dat willen we idd voorkomen. Alleen aan de zijkanten van de rol steenwol zie je het steenwol zitten, dus wellicht dat ik die zijkanten dan afplak met sterk tape. Het zijn van die rollen van het merk 'Rockwool'. De Karwei, Gamma, Praxis etc hebben het allemaal.

            Een plank voor het bovenraampje gaat denk ik teveel opvallen. Ik heb zo'n steenwol sono slang op een cm of 20 ervoor hangen die de lucht naar buiten blaast. Die slang zie je van buitenaf nu niet zitten, een plank met twee gaten erin helaas wel. Dank voor de suggestie iig. Tijd voor wat huisvlijt
            Last edited by Harry Balls; 9 October 2020, 15:54.

            Comment


              #7
              Sjeeezus wat een rotmateriaal om mee te werken zeg. Goed sluitende stofbril, heavy duty klushandschoenen en een stofmasker zijn een vereiste, evenals kleren waarmee je na afloop zo onder de douche kunt stappen om de steenwol vezels eraf te krijgen.

              Maar het werkt. Ik heb de bovenkant en de twee zijden van de tent die naar het raam zijn gericht bekleed met 12cm dik steenwol van merk Rockwool en het geluid is merkbaar afgenomen. De zijde die naar de muur is gericht en de zijde die sowieso open moet zijn voor de toegang heb ik gelaten voor wat het is. Daar komt nog een beetje geluid vandaan, dus wellicht doe ik daar nog iets mee maar veel is het niet. En inderdaad, het wordt een paar graden warmer in de tent. Mijn led lamp geeft 430W aan warmte af. Even in de gaten houden.

              Zichtbare stukken steenwol heb ik zoveel mogelijk afgeplakt.

              Toekomstige klussers - let wel op het gewicht - de rollen die ik gebruikt heb zijn 450x60x120mm en deze zijn 8.5kg per stuk en ik heb er drie gebruikt en de constructie van je tent moet dat kunnen hebben, incl. het gewicht van de lamp wat nog eens 12kg is.
              Last edited by Harry Balls; 11 October 2020, 12:39.

              Comment

              Bezig...
              X