Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zelfbouw LED strip

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Zelfbouw LED strip

    Korting op 420shop
    Beste forumleden,

    Graag zou ik een tent willen opzetten met een zelfbouw-LED. Ik had ergens opgepikt dat de ideale hoeveelheid licht 800 umol/m2 is. Deze hoeveelheid zou ik graag willen bereiken met een laag wattage stroomverbuik. Dit zal neerkomen op wat meer LED strips per m2 die draaien op minder stroom per LED (wat een hogere begin-investering inhoudt, aangezien het geld in het begin in de LEDs gaat zitten) en een Drivier die ook lager in de A zit (0,7A?). Mijn vraag is: hoe kan ik op basis van de door de lichtfabrikant geleverde specs bepalen hoeveel wattage LED ik per m2 nodig heb om 800 umol/m2 te bereiken?

    Zie bijvoorbeeld in de bijlage de specs van een willekeurig uitgekozen strip van Samsung. Ik heb toch niks aan lumen per meter? Of lumen per watt?

    Alvast bedankt
    Attached Files

    #2
    We hebben een forum speciaal voor alles over de kweekruimte, dus daar heb ik je topic naartoe verplaatst.

    kijk in dit subforum ook eens naar de andere topics
    Je bent vast niet de enige
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    #3
    Ga je ook echt op 1mx1m kweken? Anders kun je die m/2 in theorie even links laten liggen. Of niet al te letterlijk nemen.
    Ik ben zelf ook van mening van 700ppfd/m2 net iets efficienter is dan 800. Zonder co2 toevoeging dan. Maar dat terzeide.

    Uiteindelijk gaat het erom dat de gemiddelde ppfd in jou kweekruimte rond de 7/800 zit.
    En dat het liefs met goeie lichtverdeling, dus gen hotspots in het midden.

    Ik haal met mijn setup een PPFD van 699, op 200w. in een 120x60 ruimte. Dus 0,72m2. Dat maakt 503PPFD/j/m2.
    800PPFD/m2 zou voor mijn kweekruimte teveel Zijn.


    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...led-strip-lamp

    Hoe je dit alles van tevoren berekend is mij ook een raadsel inderdaad. Die lumen waar samsung mee komt zegt volgens mij niets over de ruimte of gemeten afstand.
    Ik heb maar gewoon vergeleken met andere lampen, van fabrikanten, en andere DIY setups. Daar ruim boven gaan zitten. En dan gokken dat jee goed uitkomt.
    Dat kwam bij mij achteraf heel goed uit Volgens mij is mijn lamp efficienter dan ongeveer alles wat je nu plug/play kunt kopen. En ook veel goedkoper.

    Wat die driver betreft. Als je een driver met een dimmer neemt, dan controleer je daarmee dus de current. Constant current drivers zijn dat. Beetje verwarrend wel, omdat bij het dimmen het voltage dus gelijk blijft, en de current niet . Mijn drivers doen op vol vermogen 1050 mah.
    Maar omdat ik ze terugdim zullen ze nu rond de 370 mah zitten.


    Edit: Ohja, misschien heb je hier ook wat aan. https://www.samsung.com/led/support/...ne-calculator/
    Ik kom dus uit op 210lm/w. Met 5000k strips. Als vergelijking ..
    Last edited by Nederhigh; 27 October 2020, 13:51.
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


    #4

    Comment


      #5
      de 3000/5000k combinatie is zodat ik het lichtspectrum beter benut. Zo heb ik een piek in het blauwe spectrum, rond de 450nm.
      Vooral blauw licht vinden de plantjes in de groei erg fijn, zorgt voor compacte groei maar uiteindelijk ook bloei..
      Maar rood licht heeft ook zeker zijn waarde, de 3000k strips geven een piek in het rood, rond de 625nm.
      Dat zorgt zeer waarschijnlijk voor betere bloei.
      Ik kies dus beide, zodat ik het beste heb van beide werelden.

      Hoe dit alles uiteindelijk je oogst beinvloed.. Tja, daar betreed je een beetje onbekend gebied. Dat het uitmaakt in de groei is zeker.
      Maar de wetenschap lijkt er nog niet helemaal uit welke spectrums nou het beste zijn, en hoe je die het beste combineert etc..
      Als je daar meer over wilt weten is dit een hele goeie.

      (tip, kijk op 1,25 of 1,5 snelheid )




      Een beetje grijs gebied.

      Dat ik de influx_l09 44,6 VF heb gekozen was omdat die qua hoeveelheid led's een stuk goedkoper was dan de Influx_l06 van 22,4 vf.
      Zeker de 5000k strips waren via arrow.com geeloof ik erg goedkoop.
      De prijzen van ledstrips fluxueren geloof ik aarig. Dus dat kan nu anders zijn.

      De 3000k strips zijn overigens minder efficient dan de 5000k's. In de influx serie tenminste wel.
      Dat is goed te merken, de 3000k's geven meer stralingswarmte. dat is gunstig. de balken van de 3000k's zijn ook altijd warmer dan die van de 5000k's hier.
      Uiteindelijk maakt het voor de drivers niet uit. Je telt gewoon het VF per strip bij elkaar op. Het totaal daarvan match je aan een driver.

      Als je wel 2 kleuren doet zou ik ook 2 drivers doen. De 3000k's pakken volgens mij net een ander voltage dan de 5000k. Iets hoger.
      Als je ze combineert op dezelfde driver denk ik dat je efficientie verliest in je 5000k.

      De peak efficiency van de lm301b chips, die op deze H-influx serie zitten is rond de 0,2W per diode.

      Edit: - Lm301B Diodes, datasheet met spectrums. https://cdn.samsung.com/led/file/res...0_Rev.10.1.pdf

      Edit 2- Nog ter verduidelijking. Elke diode van deze strips vraagt 0,35 VF. Op die L06 strips zitten 64 diodes. 64x0.35=22.4
      Op de l09 strips zitten 128 diodes. 0.35x128=44.8.

      Ik gebruik trouwens 1050 drivers omdat.. Waarom niet? Met dimmen controleer je zelf de current. Dat ze 1050 aan kunnen betekent niet dat ik ze daar op draai.
      Zoals eerder benoemt, ik draai ze nu rond de 370mah. Dat is mooi efficient voor de led's. Maar als ik wil kan ik dee volle 380W open knallen en op 1050mah gaan zitten.
      Met deze drivers kan ik dus alle kanten op.




      Last edited by Nederhigh; 27 October 2020, 16:38.
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


        #6
        Aangezien ik gebruik wil maken van een groeitent kan ik hier mooi de 5000K in doen en in de bloeitent 3000K om optimaal gebruik te maken van de kleurtemperaturen. Ik twijfel tussen de volgende 2 setups:

        setup 1 (gericht op lagere investeringskosten)

        Groeitent

        60x80x160
        6 x 5000K 44,8 Fv
        700ma Driver 143~286v
        188,16 watt

        Bloeitent
        60x120x200
        8 x 3000K 44,8 Fv
        500ma Driver 200~400v
        179 watt

        Of:

        setup 2 (gericht op meer licht)

        Groeitent
        60x80x160
        12 x 5000K 22,4 Fv
        700ma Driver 143~286v
        188,16 wattage

        Bloeitent
        60x120x200
        16 x 3000K 22,4 Fv
        500ma Driver 200~400v
        179,2 wattage

        setup 3 (2 Drivers)

        Bloeitent

        Comment


          #7
          Jup, dat bereken je inderdaad zoals jij hierboven schrijft.
          Dat die driver 200W behaalt is dus alleen zo als je het maximum votlage benut.
          in dit geval dus 400VF aan led's. 400Vx0,5a=200.
          Bij je eerste bloeitent setup benut je dus 358,4 van de 400 beeschikbare volts.
          Daardoor komt je driver nooit boven de.... 358,4Vx0,5A=179.2W.
          dat is trouwens juist heel mooi. denk dat het wijs is om een beetje overcapaciteit in je driver te hebben.

          Wattage is inderdaad afhankelijk van hoe je de driver dimt. Je controleert met het dimmen dus de current.
          Je driver zoekt altijd het laagst mogelijke voltage om je led's aan te krijgen, en houdt dat aan.
          (Note de voltages die de fabrikant aangeven kunnen in de praktijk iets afwijken.)
          Omdat je aan de driver niet kunt zien hoveel current je nou op zit met dimmen.. gebruik ik zelf zo'n soort apparaat: KLIK .
          Zal niet onwijs precies zijn.. Maar zo weet je dus hoevel Watt je uit de muur trekt, en omdat het het voltage ook ongeveer weet, kun je dan een groffe berekening maken van de current.

          In mijn geval... Een driver trekt 65W, ik heb 177,6VF aan led's. 65/177=0.367A.
          Last edited by Nederhigh; 28 October 2020, 16:56.
          Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
          Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

          Comment


            #8
            Attached Files

            Comment


            • Nederhigh
              Nederhigh commented
              Editing a comment
              Omdat early veg. Dus de plantjes hoeven niet zoveel licht. Normaal gaan ze op 100W per driver. Wat het verschil is tussen ie versies.. Nou wat er staat denk ik
              De een kan wat meer stroom hebben en geeft meer licht. En is net iets minder efficient.
              Staat ook v3 in de linken er v2 in de ander. Dus zal wel een latere uitvoering zijn.

            #9

            Comment


            • Nederhigh
              Nederhigh commented
              Editing a comment
              ja. En ik weet mijn ppfd omdat ik het gemeten heb. Tel alle getallen indiviuele metingen in de PAR map bij elkaar op, en deel het door het aantal metingen. in mijn geval dus /18.
              Beetje basischool kennis wel he . Is gewoon een gemiddelde uitrekenen.
          Bezig...
          X