Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bewaren van water in groot watervat. Hoe doen jullie dit ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Bewaren van water in groot watervat. Hoe doen jullie dit ?

    Korting op 420shop
    Aloha,


    Heb de zoekfunctie geprobeerd, niets gevonden.
    Een paar vragen waar ik mee zit I.v.m water bewaren in een watervat.

    Ik heb al meerdere malen gelezen dat je water 24 uur laat luchten zodat de chloor kan verdampen.
    Ook heb ik al voorbij zien komen dat je water best in beweging houd.

    Hoelang kan je water goed houden in een watervat dat in beweging staat en ook is afgeschermd van licht ?

    Als ik Ph min zou toevoegen aan het water en het stijgt telkens weer , Raakt dat water niet verzadigd of teveel zouten ?
    Of kan ik gewoon telkens weer Ph min toevoegen ?

    Als het vat half leeg is en ik heb tijd om het bij te vullen , kan ik het dan gewoon toevoegen aan het "oude water " ?

    Voedingwater zou ik sowiso altijd apart maken, wel het water afnemen van het watervat.

    Alvast bedankt !

    Nirvana

    #2
    Aan Nederlands water word tegenwoordig geen chloor meer toegevoegd, dus dat laten uit dampen is niet meer nodig.

    Water in vat in beweging houden met een klein water pompje. Zou niet voor luchtstenen gaan omdat lucht toevoegen de Co2 verdrijft en ook je kH waarde zal flink dalen en daardoor krijg je instabiele pH.

    Als je vat licht dicht is, en niet teveel opwarmt dan kun je dat water je gehele kweek sws gebruiken. Van te voren aan zuren van de pH zou ik niet doen omdat als je voeding gaat toevoegen dit ook de pH verlaagd, en je dan te laag uitkomt.

    Comment


    • Nirvana
      Nirvana commented
      Editing a comment
      Bedankt voor je snelle reactie mafferd !

      Ik heb er nu een klein pompje instaan dat 200liter/uur verzet, geen lucht gewoon beweging.
      Om te beginnen heb ik er 50 liter ingedaan.
      Bij ons hier in belgie zeker Vlaams-Brabant word nog genoeg chloor bijgekieperd.
      Soms kan je het gewoon ruiken, ik laat het dan ook altijd wat langer staan dan 24uur.

      Groet

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Wat is kh waarde!?

    • Nirvana
      Nirvana commented
      Editing a comment
      KH waarde / Carbonaathardheid van uw aquarium.
      De carbonaathardheid ontstaat uit verbindingen van calcium en magnesium met koolzuur.

      Veel kan ik er ook niet over vinden.
      @Rreppellsteeltjam

    #3
    Zelf heb ik deze in m'n vat.


    Comment


    • Nirvana
      Nirvana commented
      Editing a comment
      Wauw ziet er goed uit ! Deze site ga ik zeker eens beter bekijken.

      Alvast bedankt

    #4
    Voor hydro of aardekweek?

    Comment


    • Nirvana
      Nirvana commented
      Editing a comment
      Voor aarde kweek

    #5
    Hoe groot is je vat?
    Hoeveel planten?
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Nirvana
      Nirvana commented
      Editing a comment
      Het vat is 80 liter groot .. deze zou moeten dienen voor 4 planten .

    #6
    34D64C88-045F-4078-98AB-3B8965AB5B15.jpeg

    Comment


    • Flip Hasjkip
      Flip Hasjkip commented
      Editing a comment
      Ik heb precies hetzelfde vat, ook voor 4 planten

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Zo'n vat heb ik ook, ik laat het deksel er af en zorg dat er geen licht op schijnt. Een beetje aanzuren naar pH 6.0 is aan te bevelen om alg groei voor te zijn.

    • Flip Hasjkip
      Flip Hasjkip commented
      Editing a comment
      Ik vul het vat met 50 liter en voeg voeding toe. Met de max dosering komt de PH uit op 6,2 en dit blijft stabiel, heb ik onlangs gemeten.

    #7
    Allrite...dan heb je wel voor een dag of 10 watervoorraad.
    Ik gebruik een 30L vaatje voor 4 planten. Ik gebruik die zo:
    • Vaatje in de kweekruimte. Blumats aangesloten. Geen pompen of verwarming er in. Niks.
    • Hij staat vlakbij de lampen, en is een soortvan lichtdicht. Als ik m'n hoofd erin stop zie ik wel dat de HPS aan staat.
    • Omdat er alleen water, pH- groei en dripclean in gaat blijft het vat zo goed als schoon.
    • 1e keer : Helemaal vullen met water. pH op 6.3 brengen.
    • Na 5-6 dagen vul ik een 20L emmer. Breng de pH naar 6.2 en gooi die erbij in het vat.
    • Na 5-6 dagen vul ik een 20L emmer. Breng de pH naar 6.2 en gooi die erbij in het vat.
    • Na 5-6 dagen vul ik een 20L emmer. Breng de pH naar 6.2 en gooi die erbij in het vat.
    • Na 5-6 dagen vul ik een 20L emmer. Breng de pH naar 6.2 en gooi die erbij in het vat.
    • Na 5-6 dagen vul ik een 20L emmer. Breng de pH naar 6.2 en gooi die erbij in het vat.
    • etc ....
    Meer doe ik er niet aan. Je kunt de pH wel blijven checken en aanpassen, maar imo heeft dat niet zoveel zin.
    De pH is nooit stabiel, en dat geeft ook niet.



    Voedingwater zou ik sowiso altijd apart maken, wel het water afnemen van het watervat.
    Dat kan dus niet.
    Als je voeding wil geven pak je water vers uit de kraan, voegt de voeding toe, en daarna pas je de pH aan.
    .....Ja dat is belangrijk. Elke voedingsleverancier raadt die methode aan.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Nirvana
      Nirvana commented
      Editing a comment
      QnQ Koop je deze dripclean toevallig online ,Zoja ? Kan hier even linkje droppen.

      Groet Nirvana

    • Waldpiek
      Waldpiek commented
      Editing a comment
      Flip Hasjkip . Ik vraag me dan af of QnQ zijn hoofd met of zonder water in dat vat steekt

    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      Meestal is m'n hoofd gevuld, anders implodeert het eh..

      Oh euh..Idunno waar ik die vandaan heb Nirvana, dit flesje is van House & Garden, ik weet niet of dat nog bestaat.

    #8
    Ik zou wat waterstofperoxide toevoegen, tegen de algen, is eigenlijk hetzelfde als dripclean, 1 ml op 10 liter is genoeg.

    Comment

    Bezig...
    X