Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Budgetvriendelijk bijverwarmen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Budgetvriendelijk bijverwarmen?

    Korting op 420shop
    Momenteel verwarm ik mijn kweekhok met een oliekachel. De kachel doet z'n werk prima, maar het is een ontzettende stroomvreter. Zodoende ben ik op zoek naar een budgetvriendelijker oplossing. De kamer waarin het kweekhok zich bevindt heeft helaas geen cv en 's winters wordt het er steenkoud. Nu las ik dat sommige kwekers energiezuinige warmtematten gebruiken die de vloer verwarmen tot 25 graden. Kan iemand mij daar meer over vertellen en ook of die matten alleen afdoende zijn? Of heeft men nog een andere suggestie?
    Horks Fototopic 2.0

    #2
    Energiezuinig bestaat bijna niet? Jawel die doen minder/langer over resultaat, ja okee op een droger etc zul je verschil merken..

    net als de lampen die we gebruiken, sommige zijn "energie zuiniger" door rendabeler te zijn, ik denk niet dat je dat in verwarmingsland tegenkomt..

    gr,
    Ricky

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ik las wat hoopgevende berichten over warmtematten. Traag opwarmen maakt niet uit, eenmaal op temperatuur laat ik ze aan.

    • Rickysticky
      Rickysticky commented
      Editing a comment
      Mwjaaaa klop enigzins, warmte matten zorgen voor warmere wortels en dat is prima! Plant kan 5graden als de wortels maar 15+blijven. Alleen heb je niet veel voordelen van lagere LV door bijverwarmen... hoop dat je er wat aan hebt!

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Jazeker, dank je!

    #3
    Ik gebruik een wandpaneel van trotec, verbruikt 300 w wel , maar houd een kamer warm. Je hebt nog andere varianten ook hoor. https://www.trotec24.be/machines/ver...SABEgIk9_D_BwE

    oliekachel verbruikt meer demk ik dan. Lv blijft goed met wandpaneel.
    Ganja always does the trick.

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Klinkt goed!

    • Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Nu was de minimum 19.2 , maar het was geen koude nacht, dus ik denk toch 17-18 graden het absolute minimum. Voor een kleiner hok zal dit zeker een passelijke oplossing zijn. Is er nu iets van die IR die schadelijk kan zijn voor de plantjes? Was het Voor het eerst die hier ook iets van af wist ? Iets van een beschermplaat dacht ik gelezen te hebben?

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Jen hoeft niet bang te zijn dat de infraroorstraling de planten stoort als in de zin van infraroodlicht. Ik heb een verwarmingsplaat bij de Praxis gekocht met een beschermplaat idd. De reden hiervoor is uitsluitend dat ik wil voorkomen dat de planten die er vrij kort op staan verbranden

    #4
    Een dag zonder wiet kent Flip niet.

    Comment


    • Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Tegelijk van hps in de winter lol, zie het niet meer zitten om met een transfo te werken eigenlijk voor brandgevaar , 10 jaar geleden een kweekje , 1 doorgebrand, maat had gesoldeerd, qnq zei al dat dat niet mag..., en je hebt gelijk hoor , maar is het niet een beetje hetzelfde met de lucht die je via je inlaat blaast , wordt toch ook direct weggezogen? En moest ik nu mijn paneel bij de inlaat hangen wordt de lucht ook verwarmd bij het binnenkomen? Vraag me ook af wat het efficientst zou zijn...

    • Rietslang
      Rietslang commented
      Editing a comment
      Welja ik had ook zoiets in gedachte Flip, als je nu pak 22 uur de HPS laat branden, moet er wss voor die 2 u niet gestookt worden, dan is er wel nog de vraag of de kortere bloeitijd met zoveel uren hps wel opweegt tegen 12/12 en bijverwarmen?

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Met hps heb je minder gram de watt ratio en meer stroomverbruik en dan branden mijn nieuwe ledlampen niet. Dus neen, dat vind ik sowieso geen optie.

    #5
    Zit dit zo even door te lezen... blijft lastig dat verwarmen... heb je een "zuinige" led lamp van 300watt een afzuiger 80watt em dan nog even 500watt verwarming.. zonde toch? Dat zijn 2 lampen denk ik dan?

    ik denk dan gelijk 2 lampen 2 tenten? 12uur overdag en 1 tent 12uur snachts, dus er brand altijd een lamp! Alleen moet je dan iets verzinnen met kleppen etc? Zo heb je in elk hok altijd constante waardes!
    zat zelf te denken aan 2 buis fans die om en om aanspringen 12/12?

    hps in de winter ja leuk? En dan is ie 10minuten uit alles weggezogen? Lijk mij dan he?

    groet,
    Ricky

    even zitten denken he... je kunt ook 2afzuigers 2 filter en 2 tenten gebruiken, en dan de tegenovergestelde afzuiger laten draaien? Dus tenten koppelen. Even een voorbeeldje mooiste is dan als je afsluiters heb op je inlaten dus deze ook 12/12 dit is het bovenaanzicht
    16076099038696887118942797944466.jpg
    Last edited by Rickysticky; 10 December 2020, 15:19.

    Comment


    • Rickysticky
      Rickysticky commented
      Editing a comment
      Doe ff een foto van je lamp ben even lui... eens kijken hoe of wat

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Zowel IR als warmte straling zijn onderdeel van het elektromagnetische spectrum. Alleen is de definitie van IR het niet zichtbare deel van de optische straling met een golflengte tussen circa 780 nanometer en 1 mm (106 nm). Dus tussen het zichtbare rood licht en de microgolven. Nu wordt met warmtestraling de optische straling bedoel dat een voorwerp dat warm is uitstraalt. Dit kun je zien aan een gloeilamp door hier door stroom loopt gaat wordt deze warm en gaat gloeien en daardoor gaat hij warmte uitstralen. Eerst uv en bij hogere temperatuur komt daar ook rood en andere kleuren bij. Tot alle kleuren van de regenboog en dan heb je wit licht.

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      RickystickyWesley pipes ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen met zo'n zelfde infrarood verwarming als die jij hebt. Dank voor de tips allemaal!

    #6
    Weet niet hoe makkelijk je een schoortseen kunt bouwen, maar anders is een kacheltje op gasflessen misschien een optie?
    Gasnet / cv is uit mijn ervaring iets van 5x goedkoper dan elektrisch verwarmen... (geen aanschafkosten mee genomen)
    Weet niet hoe dat zit met gasflessen laten vullen, hoe lang die mee gan etc..
    Maar het zou mij niets verbazen als dit enigzins voordelig is vergeleken met elektrisch verwarmen.
    Wellicht het uitzoeken waard?

    Edit - en de meeste gaskachels geven natuurlijk wat licht.
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Goed idee maar gas aansluiten is helaas geen optie op de betreffende locatie. Was het maar zo!

    #7
    Al is gekeken naar kanaalverwarmers ?

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Nope, ga ik doen.

    #8
    Na nog wat zoekwerk ben ik uitgekomen bij petroleumkachels. Deze kachels worden al lange tijd naar tevredenheid ingezet door onze collegae zo blijkt uit dit zeer interessant topic voor wie energiezuiniger wil verwarmen.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Is eigenlijk hetzelfde principe als een co2 generator. Deze verbrandt propaan wat co2 en waterdamp afgeeft. Denk even aan je watergift, je dames zullen een stuk meer drinken

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Zal ik doen!

    #9
    Zou dan eerder voor een gaskachel gaan want zelfs die laserkachels stinken.

    Comment


    #10
    Misschien deze:
    https://www.ho-michielsen.nl/huis-en...200-watt-groot

    https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel...leumkachel-2-m


    https://www.marktplaats.nl/a/huis-en...reviousPage=lr

    Succes

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ziet er goed uit! Denk dat dit 't wordt want gas lijkt me praktischer dan petroleum. Alleen wel minder veilig denk ik.

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Als je er nu een zoekt met automatische ontsteking kan je er een thermostaat aan koppelen. Dan schakelt hij in zodra de minimum temperatuur bereikt, eventueel magneetventiel ertussen en hij gaat ook weer uit zodra hij het te warm vind

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Heb vandaag nog wat zitten lezen en alhoewel ik liefhebber ben van gaskachels, is mijn keuze toch gevallen op petroleum. En wel vanwege het feit dat petroleumkachels co2 afgeven wat opbrengstverhogend werkt.

    #11
    Ik heb 10 tallen jaren gebruik gemaakt van gas kachels met fles die 3 standen hadden en branden 24/5 in de (mobiele) bouwkeet, nooit geen probleem, zo ook de petroleum kachel in de caravan, en met de "schone" petroleum geen stank (alleen de 1e 2 a 3 min) petroleum is makkelijk verkrijgbaar bv bouwmarkt enz of als je vervoer hebt kan je goedkoper petroleum halen bij oliehandel.

    Comment


    • Remco
      Remco commented
      Editing a comment
      zibro kamin kachel !!

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ja daar lees ik goeie dingen over. Die energiezuinige petroleumkachels geven ook nog co2 af las ik, genoeg om in de opbrengst te merken. Zibro it is!

    • Rietslang
      Rietslang commented
      Editing a comment
      Om in opbrengst te merken, tenminste als het er warm genoeg word dacht ik, anders heeft de co2 geen nut
Bezig...
X