Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd: Materiaal voor eerste LED binnenkweek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Advies gevraagd: Materiaal voor eerste LED binnenkweek

    Korting op 420shop
    Met bang hart buig ik voor al de experts hier
    Ik vrees wat af te gaan als complete beginner maar ben benieuwd naar jullie kritiek en feedback
    in verband met materialen voor een (eerste) binnenkweek.

    Situatie
    Ben verplicht om permanent van thuis uit te werken.
    Heb een kamer vrijgemaakt waar in de hoek nog net 60x60cm plaats is aan een stopcontact.
    De kamer heeft acclimatisatie (temp en vochtigheid) en stroom is er genoeg via de zonnepanelen.
    Het lijkt alsof iemand bovenaf signalen geeft dat het tijd wordt om binnen te kweken
    Het doel is om max.1 feminized autoflower per keer te kweken in aarde.

    Ervaring
    Ik dacht toch iets van ervaring te hebben (enkele jaren lang buiten in volle grond al wat goede resultaten gehad)
    maar na een half uurtje hier kweekverslagen te hebben gelezen moet ik die mening herzien.
    Er komt toch wel wat meer bij kijken.
    Dit is dus mijn eerste LED binnenkweek. De lamp heb ik al.

    Materiaal









    Mis ik nog iets essentieel hier?

    Qua voeding heb ik nog de plagron alga grow en alga bloom.
    Als grond misschien best plagron Promix nemen omdat die niet voorbemest is (had gelezen op dit forum dat dat een veel voorkomend probleem is voor zaailingen?)
    Maar ik kwam hierbij ook op een tekst die stelde dat het hierbij niet nodig is om pH waarden te meten?


    #2
    Een grote (en lage) pot of krat ? Die Classic is 140 hoog ?
    Gewone potten zijn vaak al 25cm, dus daar kun je al wat winnen.
    Zou wel voor iets tussen de 10-20L gaan.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      QnQ

      De tent is 140cm hoog.
      Als pot ben ik aan het twijfelen voor Air Pots.
      De 15L is daarbij 30cm hoog.

      Blijft er dan nog genoeg ruimte over zonder dat ik dan beperkt ben tot lage autoflowers?
      Het doel is wel een scrognet of een vorm van low stress training te gebruiken.



      Comment


      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Mijn DR60 is maar 160cm hoog. Hierin had ik een 38L Airpot staan met 1 plant in scrog. Dit onder een TS1000 van Mars-Hydro. Hoogte was geen enkel probleem, zeker 40cm over boven de lamp. Wel maar 3 weken voorgegroeid, net goed vol. Dus als je niet te lang voorgroei past dat dus ook

      #4
      Ok die hoogte en die potten dat zal wel in orde komen.
      Iemand die kan bevestigen dat je met Plagron 100% natural inderdaad niet meer moet kijken naar pH?
      Ben ergens benieuwd waarom juist niet.

      EDIT: Volgende gevonden op Royal Queen Seeds website

      2020-12-28 15_21_11-Alles Over pH en de Invloed op Wietplanten - RQS Blog — Mozilla Firefox.png

      Comment


      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Ik heb ervaring met de Alga lijn... Ik meet geen PH en gaat volgens mij allemaal prima

      • kelderkastje
        kelderkastje commented
        Editing a comment
        Hetzelfde hier, bio hoeft niet ge
        meten te worden. AFjes wel best niet trainen en scroggen. Gewoon laten gaan.

      #5
      Voor het eerst
      Super. Die alga lijn heb ik zelf ook staan.
      En die grond? Best met batmix beginnen en dan meteen van dag 1 alga grow toevoegen?
      Of kan je zaailingen best even gewoon met water laten?
      Ik ben wat in de war met het aanbod van voorbemeste grond bij Plagron, terwijl ik overal lees dat
      dit not done is voor zaailingen.

      Comment


      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Denk eraan kokosmix is niet hetzelfde als pure kokos. Kweekmethode van pure kokos is heel anders dan aarde, kokosmix is in principe gelijk. Voorstanders zeggen met de goede eigenschappen van beide, tegenstanders zeggen met de slechte eigenschappen van beide.

      • Echelon
        Echelon commented
        Editing a comment
        Slechts 1 manier om daar achter te komen

      • kelderkastje
        kelderkastje commented
        Editing a comment
        Batmix is te scherp voor AFjes, 3 weken niks en dan de voeding opbouwen.

        Succes.

      #6
      Tentje is opgezet.
      Helaas met wat knutsel en prutswerk :s.
      Op zich is dat wel een charme van de hobby... mocht het niet zoveel geld kosten.

      Tent: Is uiteindelijk een Garden High Pro geworden. Heel tevreden van.
      Afzuiging: Zware overkill en helaas een brom in de transfo. De G-Tools werd aangeprezen als geluidsarm maar dat zie ik dan toch wel anders.
      Lamp: Afwachten maar ziet er goed uit
      Ventilator: Pure brol. Afgebroken en nieuwe besteld van Garden High Pro zelf. Had ook per ongeluk een 25cm fan gekocht wat in een tent van 60x60 niet evident is

      Dit weekend al wat laten proefdraaien.
      Temperatuur:
      -------------------
      Zit dankzij de temp sensor van de buisventilator dus tussen de 21 (lamp uit) en 25 (lamp aan).
      Helaas stoot ik hierbij op een kleine uitdaging.

      Luchtvochtigheid:
      ------------------------
      Omdat de buisventilator zo overpowered is zakt mijn RLV van 40~45 naar ~30 op een 2 tal minuten.
      Een mivrovezeldoek als wiek in een pot water doet al ongelofelijk veel maar zonder echt iets van actieve bevochtiging zal dit aan de lage kant blijven denk ik.
      Maar ik hoop dat een autoflower hier wel mee om zal kunnen gaan.

      1609754115371 (Large).jpg
      1609754115375 (Large).jpg
      1609754115377 (Large).jpg
      1609754115379 (Large).jpg

      Comment


      • Echelon
        Echelon commented
        Editing a comment
        Volgens opzoekwerk zou in de groeifase de luchtvochtigheid wat hoger mogen liggen (40 - 70)
        Later in de bloeifase mag dat terug lager naar 30 gaan.

        Let op, de afzuiger staat permanent aan maar draait niet permanent.
        Je kan hem op een min toerental zetten maar dan krijg je dus dat voortdurende irritante, monotone gebrom van de transfo.
        Hij schiet enkel aan wanneer de temp boven de 26 graden gaat.

        Dus qua temperatuur zit ik gewoon super ideaal.
        Het enige nadeel is dat, ALS die afzuiging eens opspringt, ik mijn luchtvochtigheid zie omlaag donderen tot een min, van 33%
        En dan is de vraag of ik dan een cijfergeile komma neuker ben die bang is dat dit teveel stress geeft aan autoflowers...
        of dat ik het gewoon allemaal wat moet relativeren

      • Highrider
        Highrider commented
        Editing a comment
        Plantenspuit helpt ook goed, al is het effect zeer tijdelijk heb ik gemerkt. Geeft je dan wel weer een goed excuus om vaker naar de dame te spieken.

        Quote RH: Met led eerder te hoog dan te laag. Interessant!! Dit is compleet nieuw voor mij eigenlijk, weet je ook waarom?

      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Het waarom is denk ik te verklaren door de lagere stralingswarmte. Hoe hoger de temperatuur is hoe meer vocht de lucht kan bevatten. Maar als je wat led verslagen doorleest zul je zien dat een hoop growers een luchtontvochtiger hebben of overwegen.

      #7
      Highrider

      Ik denk dat dit is omwille van de lichtdruk.
      De TS-600 is superlicht, redelijk klein, wordt niet eens zo warm en zelfs maar 150W denk ik... maar er met beide ogen direct instaren lijkt me een slecht idee .
      Een fragment uit de site van Royal Queen Seeds:

      2021-01-04 15_22_58-De Binnenwietkweker’s Gids Voor Kunstmatig Licht - RQS Blog — Mozilla Firefox.png

      Comment


        #8
        Voor het eerst vrij logisch dus.
        zat zelf ook al naar ontvochtigers te kijken, maar momenteel blijft het aardig in de perken met een Rh van 45-55% en ben mede na jouw advies gewoon lekker doorgegaan zonder nog meer geld uit te geven.
        Stook het kamertje dan ook gewoon met de CV kachel en het raam half op een kier.


        Echelon ik dacht in eerste in stantie ook dat voor het eerst bedoelde dat je met led iets hoger mag zitten in RH door de lichtintensiteit ofzo. LED is redelijk heftig, zet zelf me zonnenbril nog wel is op als ik wat langer met de dames bezig ben. Al bestaan er ook speciale brillen die je beschermen tegen LED

        momenteel kweek ik een aller eerste eerste ronde ooit met een spiderfarmer sf1000 op 25cm afstand in een 60x60x160 tent en alles verloopt nog prima. Temperatuurverschil van binnen en buiten de tent is niet groter dan 2 graden.

        Hoe groot is je inlaat eigenlijk? Heb zelf het advies opgevolgd om de inlaat 2x zo groot als de uitlaat te maken dit voor voldoende frisse lucht aanvoer.
        Last edited by Highrider; 4 January 2021, 21:14.

        Comment


        • TheBigDudeski
          TheBigDudeski commented
          Editing a comment
          Ik kweek op hetzelfde oppervlak als jou onder een TS1000. Twee plantjes. Mij is verteld dat je op 60x60 geen inlaat nodig bent ivm onderdruk. Als je die ventilatieroosters aan de zijkanten eraf trekt zou het al goed genoeg moeten zijn.

          (Nee, ik heb dan ook geen inlaat)

        #9
        HighriderVoor het eerst
        Last edited by Echelon; 5 January 2021, 13:25.

        Comment


        • QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          Ik heb liever een graad of 20-22 omdat dat dicht bij m'n nachttemperatuur zit.
          Als de lv wat laag is dan sproei je ze een keer nat voor of na licht aan.
          Een hoge lv is nergens goed voor.
          Niet goed voor je filter en niet goed als je niet van schimmels houdt.

        • Highrider
          Highrider commented
          Editing a comment
          Die luchtverversing vond ik zelf ook vrij belangrijk, vandaar de twee (passieve) inlaat gaten tegenover 1(actieve) uitlaat. Heb ook nog steeds een kleine onderdruk en geen stankoverlast gelukkig.
          Of ik echt daadwerkelijk meer aanzuig door die 2 gaten is een aannamen van mij

          Zou ook voor de lage LV gaan als ik zo vrij mag zijn om als beginnende kweker hierop te antwoorden.

        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Dan begreep ik je dus toch niet goed. Ik bedoelde dus ook dat ik temperatuur belangrijk vind dan RH (mits deze ruim onder de 60 blijft). Te laag? Ik weet niet wat te laag is want zit zelf momenteel tussen de 10 en 15% en ze leven nog steeds (vergelen wel enorm)

        #10
        Allebei te warm voor AFjes. 23 graden is ideaal.

        Comment


        • kelderkastje
          kelderkastje commented
          Editing a comment

        • Rietslang
          Rietslang commented
          Editing a comment
          Leuk om weten, dat komt dan wss door de ruderalis genetica die van oorsprong in eerder kouder klimaat voorkomt

        • QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          Hongarije is anders knap warm in de zomer dus die vlieger gaat niet op.
          Ik denk dat er helemaal niet zoveel/geen onderling verschil is.
          De meeste soortjes die te koop zijn hebben nog nooit de buitenlucht gezien.

        #11
        Volgens dit artikel van RQS maar liefst 8 aanpassingen:
        1 (Large).jpg

        Comment


          #12
          Hoe gaat 't nu verder? Heb je al wat in je tent staan?

          Comment

        Bezig...
        X