Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Driver quantum board vervangen door meanwell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Driver quantum board vervangen door meanwell

    Korting op 420shop
    Omdat ik soms wel eens eigenwijs ben en niet geheel tevreden over de warmte ontwikkeling van de huidige AliExpress drivers op mijn Chinese quantumboards ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Het eerste wat me opviel was het hoge uitgangsvoltage... 90-100V DC. De enige geschikte drivers die ik kon vinden zijn van meanwell en dan wel de HLG series. Nu heb ik de volgende drivers gevonden: HLG-480H-C2800B
    Specificaties:
    Constant Current: 85-171V
    Rated power: 480W

    Nu zijn de panelen op dit moment voorzien van 4x 100V 100W drivers. Deze trekken in de praktijk 359W uit de muur, iets onder de specificatie dus. 480W is teveel van het goede (gaat denk ik ten koste van de efficiency) maar voordeliger in aanschaf dan 8x 100W drivers. Ik heb begrepen dat de HLG series toch wel tot de betere drivers behoren en omdat er een "B" achter staat zouden ze dimbaar moeten zijn.

    Enige wat ik me nu afvraag... gaat dit werken? De huidige situatie per paneel is als volgt. 4x 100V/100W driver per paneel, moet worden 1x 480W per paneel in parallelle opstelling. D.m.v. de dimmer wil ik deze dan dimmen naar 400W. Ik zal deze vraag ook even plaatsen in kweekruimte info want dat is misschien een betere plek.

    Mochten jullie nog betere/voordeliger alternatieven weten... ik hou me aanbevolen.. Ik ben nu €211,16 kwijt voor 2 drivers incl. verzendkosten.
    Lopend Verslag

    #2
    Hmmmmm.. Weet niet zeker of ik dit goed heb. Maar volgens mij moet je voor een paralelle aansluiting een constant voltage driver hebben, en geen constant current.
    Of het was dat je een constant voltage driver alleen bij een paralel circuit mocht gebruiken.. Weet het niet meer Maar misschien de moeite waard om ff uit te zoeken.

    Eigenlijk moet je ook ff uitzoeken wat 1 zo'n board aan Voltage (VF) nodig heeft om aan te gaan. Dat hoeft namelijk niet per definitie hetzelfde te zijn als dat van je drivers.
    Als dat 100VF per board is, dan gaat die 171V van de meanwell driver niet genoeg zijn ben ik bang. Volgens mij is een te laag voltage met een hoge current niet goed voor je led's.
    Of ze gaan niet aan, of schade, of beide.

    Led's geven weerstand, dus je hebt een hoog voltage nodig om er doorheen te knallen.


    Je zoekt dus eigenliek iets met een output van 400V x 1A = 400W. Weet niet of zoiets makkelijk te vinden is..
    200V x 1A moet nog wel te doen zijn.
    Het is niet zonder reden dat bijvoorbeeld de spiderfarmer sf4000, of de mars tsw3000 ook 2 drivers van 240W gebruiken.
    Denk dat jij daar ook niet aan ontkomt met 400W aan boards.


    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      Als je ze in serie zet moet je de afzonderlijke spanning optellen. 10 leds van 2V 100mA in serie krijgt een voeding van 20V 100mA.
      Ga je diezelfde leds paralel zetten dan heb je een voeding van 2V 1000mA nodig.
      Paralel of serie heeft ieder z'n voor- en nadelen.

      Om het gekker te maken; je kunt ook twee rijen van drie paralel zetten en dat in serie met de andere vier bijvoorbeeld

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      doet me gelijk denken aan natuurkunde, meerdere lampen in serie parallel schakelen. Echter hielden we ons toen niet bezig met voedingen die ofwel CC ofwel CV ofwel beiden waren. Ik zat er dus in eerste instantie aan te denken om 2x2 panelen te zetten (dus 2 x 200W, 200V). Na al dat gepuzzel kwam ik er niet meer uit en heb de vraag bij de technische afdeling van meanwell neergelegd.

    • Nederhigh
      Nederhigh commented
      Editing a comment
      Ah, ik snap hem. Dat scheelt wel weer in de mogelijkheden met drivers!

    #3
    Worden ze dan te warm?

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Niet per se te warm maar wel aardig warm. Mijn idee is dat er teveel energie naar de drivers gaat en dat het dus allemaal wat efficienter moet kunnen

    #4
    Er is nog hoop. De klantenservice van digikey is zo behulpzaam geweest om mij te vragen wat mijn exacte bedoeling was. Dit heb ik uitgelegd en nu zoeken hun voor mij geschikte drivers met een minimale efficiëntie van 94%. Zij geven aan dat de betreffende panelen soepel 120W kunnen draaien en eventueel ook nog wel 150W maar dan gaat in het laatste geval de levensduur en efficiency wel hard achteruit. Ik heb dus gevraagd naar 4 x 240W drivers en zij denken die wel te kunnen leveren. Vandaag of morgen uitsluitsel. Dat zou dan nog een leuke upgrade worden, van 359W naar 480W per paneel en met een beetje geluk ook nog dimbaar ook. Wat ik bijzonder vind is dat de meeste boards op 54V draaien maar de mijne op 100V. Wellicht daarom dus ook de keuze voor 4 drivers van 100V 100W, who knows.
    Lopend Verslag

    Comment


      #5
      Als het goed is heb ik nu de juiste drivers besteld....
      Dimbaar ook nog dus dat is wel een plus mocht de 240W toch wat veel van het goede zijn
      Schermafbeelding 2021-02-03 om 17.51.14.png
      Lopend Verslag

      Comment


        #6
        Heb je een potmeter en een weerstandje (per driver) bijbesteld ?

        elg.png
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


        • Nederhigh
          Nederhigh commented
          Editing a comment
          Volgens mij kom je zonder weerstandje ook prima weg. Gaat hier in ieder geval goed .
          Normaal hebben de B modellen volgens mij inderdaad extra draden om een potmeter op aan te sluiten, maar die zie ik op de foto hier niet.

        • QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          Klopt, dat extra weerstandje is alleen goed voor de levensduur van de driver, geen vereiste voor de werking.

        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          De foto is volgens mij een vrij universele. De specificaties komen in ieder geval al niet overeen
      Bezig...
      X